Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@04:15:14 GMT

ایمنی پرتراکم‌ترین کشورهای کوچک جهان در برابر کرونا

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۳۸۲۸۲

ایمنی پرتراکم‌ترین کشورهای کوچک جهان در برابر کرونا

علی‌رغم این‌که بسیاری از منتقدان تراکم جمعیت را یکی از مؤثرترین عوامل در گسترش کووید -۱۹ می‌دانند، بعضی از متراکم‌ترین کشورهای جهان نادرست بودن این باور را به اثبات رسانده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدون شک تراکم بالای جمعیت در فضایی محدود برای اغلب انسان‌ها غیرقابل‌تحمل است ولی در بعضی از نقاط سراسر دنیا مردم هر روز با چنین شرایطی سر و کار دارند به‌طوری‌که مرز مشخصی بین این افراد و همسایه‌های آن‌ها وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای مثال کشورهایی هم‌چون واتیکان، کره‌جنوبی و بنگلادش تراکم جمعیت به‌حدی زیاد است که گاهی مردم برای سکونت با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند. در بعضی از کشورها این وضعیت آنقدر بحرانی است که امکان حرکت در سراسر خیابان‌ها و مراکز عمومی شهر به‌صورت جدای از دیگران وجود ندارد، حال‌آن‌که در کشورهایی نظیر کانادا فضاهای آزاد و بی‌استفاده به‌حدی زیاد است که گاهی ساکنان نمی‌دانند با آن‌ها چه کنند. در ادامه به معرفی دو مورد از پرتراکم‌ترین کشورهای جهان می‌پردازیم.

ماکائو

ماکائو شبه‌جزیره‌ای خودمختار در دریای جنوبی چین است که هرچند یک کشور مجزا به حساب نمی‌آید دارای پول، پرچم، اقتصاد، دولت و تاریخ منحصربه‌فرد است. به همین دلیل بسیاری از منتقدان سراسر دنیا آن را یک کشور مستقل به شمار می‌آورند. این منطقه در جنوب غربی هنگ‌کنگ و در امتداد مدخل رودخانه مروارید واقع شده و از نظر مساحت جغرافیایی بسیار کوچک است که به‌طور کلی فضایی به مساحت حدود ۳۰ کیلومتر مربع را به خود اختصاص و بیش از ۶۵۰ هزار نفر را در همین فضای کوچک جای داده است. در واقع به ازای هر یک کیلومتر مربع از این کشور کوچک بیش از ۲۰ هزار نفر سکونت دارند که این وضعیت، زندگی را برای ساکنان با مشکلات زیادی مواجه کرده است. منطقه خودمختار ماکائو تا سال ۱۹۹۹ میلادی تحت استعمار کشور پرتغال قرار داشت و در حال حاضر نیز مقامات رسمی آن بسیاری از قوانین خود را بر اساس سیستم حکومتی این کشور وضع می‌کنند. زمانی که ماکائو به جمهوری خلق چین واگذر شد، دولت این کشور خودمختاری آن را تا ۵۰ سال بعد یعنی سال ۲۰۴۹ تأیید کرد. این روزها، بسیاری از مردم این منطقه چینی هستند و به زبان‌های مختلف نظیر کانتونی، هاکا، پرتغالی و انگلیسی تکلم می‌کنند.

موناکو

شبه‌جزیره موناکو دومین کشور متراکم (حدود ۵۰ هزار و ۸۱۸ نفر به ازای در هر ۲.۵ کیلومتر مربع) و همچنین دومین کشور کوچک جهان است که در دریای مدیترانه و در نزدیکی سواحل جنوب فرانسه قرار دارد. به واسطه اینکه هیچ مالیاتی برای شهروندان مقرر نمی‌کند، این کشور کوچک از محبوبیت بسیار بالایی در میان ساکنان خود برخوردار است. علاوه بر این برخلاف اندازه بسیار کوچک خود، موناکو تشکیلات قدرتمند و شگفت‌انگیزی دارد تاجایی‌که صاحب یک مرکز بانکی معروف در دنیا است که لیست مشتریان خود را پنهان نگه می‌دارد. اقتصاد قدرتمند، نرخ بسیار پایین بیکاری، شبکه‌های کنترل مرزی برای واردات تنباکو، خدمات پستی و تلفنی این منطقه و غیره از جمله ویژگی‌های منحصربه‌فردی به شمار می‌رود که این شبه‌جزیره را از سایر نقاط جهان متمایز کرده است. موناکو همچنین به خاطر سالن‌های تئاتر کم‌نظیر و میزبانی مسابقات فرمول یک که هر ساله در ماه می برگزار می‌شود در سراسر دنیا شهرت دارد و هرچند عضوی از اتحادیه اروپا نیست واحد پول رایج در آن یورو است. زبان رسمی این کشور فرانسوی است ولی ساکنان آن به زبان‌های ایتالیایی، انگلیسی و گویش موناکویی "مونگاسک" نیز سخن می‌گویند.

نکته شگفت‌انگیز درباره موناکو و ماکائو به‌عنوان متراکم‌ترین نقاط دنیا که باعث شگفتی همگان شده این است که گسترش ویروس کرونا در هر دوی آن‌ها از همان اوایل شیوع مهار شد و نرخ ابتلاء به کووید -۱۹ در آن‌ها هم‌اکنون صفر است. این امر مهر باطلی بر نظریه منتقدانی محسوب می‌شود که باور دارند تراکم جمعیتی به گسترش کروناویروس سرعت می‌بخشد.

کد خبر 441645

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ویروس کرونا کرونا ویروس کرونا کرونا در جهان شیوع کرونا شهرهای جهان شیوع ویروس کرونا پاندمی کرونا کووید ۱۹ شیوع بیماری کووید۱۹ پاندمی کووید 19 تراکم جمعیت شهر متراکم شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۳۸۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اربعین حسینی برابر استکبار جهانی بازدارندگی ایجاد می‌کند

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محمدباقر محمدی لائینی یکشنبه شب در دیدار رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات، ضمن تقدیر از مدیریت امر مهم زمینه‌سازی حضور عاشقان در عتبات نور، اظهار کرد: در مقابل همت والای مردم ایران چنین کمک‌ها و مساعدت‌هایی هیچ نیست و بیشتر هم انتظار می‌رود.

وی با بیان اینکه اقیانوس کرم، شور و اشتیاق حسینی و ارادت ولایی مردم خیلی بیشتر از اینها است، افزود: به دلیل پیوندی که جریان بازسازی و زیارت عتبات عالیات با امر مقدس مقاومت منطقه دارد و فرماندهی مقاومت و عتبات عالیات شخصی به‌نام سردار سلیمانی است، از این رو انرژی و عشق لازم از اینجا به پیکر مقاومت تزریق می‌شود، پس عتبات عالیات را یک زیارت ساده نمی‌دانیم.

آیت الله محمدی لائینی تصریح کرد: سابقه آستانه‌بوسی و عتبات‌بوسی و سابقه بازسازی حرم و عتباتِ ایران دیرینه است.

عضو خبرگان رهبری تاکید کرد: شیعیان متمکن غنی در جاهای مختلف دنیا هستند که اگر ما هم نباشیم کار عتبات عالیات و امام حسین (ع) را انجام می‌دهند اما ما نباید این افتخار را از دست بدهیم.

امام جمعه ساری با بیان اینکه ما باید از فرصت اربعین و خیل عاشق بیشتر استفاده کنیم، عنوان کرد: به‌خصوص زواری که از سمت شرقی و شمال می‌آیند و باید ظرفیت ۵۰۰ هزار نفر را به ۵ میلیون نفر برسانیم تا در داخل ایران خاطره خوش داشته باشند.

این مسئول ادامه داد: دنیا به سمت مدرن و آسان‌تر شدن پیش می‌رود ما هم باید این روال را در مدیریت جریان اربعین در پیش بگیریم، زیرا این یک همایشی بی‌نظیر است که در جهان برای ما بازدارندگی دارد و بازدارندگی اربعین در برابر استکبار جهانی مسئله بزرگی است و رفتن ۵ میلیون جمعیت از ایران به عراق حرف دارد.

نماینده ولی فقیه در پایان خواستار حفظ امنیت مرزها، تسریع اجازه ورود زوار از کشورهای خودشان به ایران و بعد عراق، تقویت پروژه قطار از شلمچه به بصره و بعد به کربلا و بغداد، بسیج کردن شاه‌راه‌ها و شاه‌ریل‌ها، تسهیل امور و حذف بروکراسی اداری شد.

کد خبر 6091527

دیگر خبرها

  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • معلم‌ها تحولات جهان را برای دانش‌آموزان تبیین کنند
  • ایران به دنبال رابطه برد-برد با آفریقا است/ نگاه برابر داریم
  • طنین شعار «مرگ بر اسراییل» در سراسر جهان
  • دنیا در برابر عملیات وعده صادق کم آورد
  • حاجی‌صادقی: دنیا در برابر عملیات وعده صادق کم آورد
  • ۱۰ برابر کشور‌های پیشرفته در تصادف کشته می‌دهیم
  • آمار تصادفات عید امسال به نظر من اصلاً رسمیت ندارد/ ده برابر کشورهای پیشرفته در تصادف کشته می‌دهیم
  • اربعین حسینی برابر استکبار جهانی بازدارندگی ایجاد می‌کند
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت