Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، از آن آدم‌های درجه یک بود. وقتی فهمید شیعیان علی (ع) در یک جغرافیای دیگر از جهان اسلام، مشکلات و مصائبی دارند، راهی شد؛ هجرت کرد و آنجا هم عزیز دل‌ها شد؛ همان‌طور که اینجا عزیز بود. روزگاری شیعیان لبنان در محرومیت بودند؛ نه حزبی داشتند در سیاست و نه نقشی در اداره امور کشور.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این‌گونه بود که «سید عبدالحسین شرف‌الدین عاملی» رهبر شیعیان لبنان وصیت کرد پس از وی مردم از سیدموسی صدر برای رهبری شیعیان این کشور دعوت کنند.

این وصیت، بی‌دلیل هم نبود؛ بیش از ۲۰۰ سال است که خاندان صدر، بزرگ‌ترین خاندان شیعه در ایران و عراق و لبنان هستند و سیدموسی هم همان موقع مشهور بود به فضائل کمیاب. وی در سال ۱۳۳۸ شمسی به این وصیت لبیک گفت و خدا هم کمکش کرد تا در لبنان خدمات ارزنده‌ای به شیعه ارائه کند؛ از تاسیس «مجلس اعلای شیعیان لبنان» برای افزایش سهم شیعیان در مدیریت این کشور تا راه‌اندازی مراکز خاص شیعیان برای بهبود وضعیت فرهنگی و معیشتی و اشتغال و سوادآموزی، تاسیس «حرکت المحرومین» به عنوان نخستین سازمان غیردولتی شیعیان، تلاش برای جلوگیری از جنگ داخلی و ایجاد صلح و حفظ تمامیت ارضی لبنان.

مردی شبیه یوسف (ع)

سیدموسی، سازمان‌های خیریه‌ای در شهر‌ها و روستا‌ها برای شیعیان راه‌اندازی کرد و معروف است که تکدی‌گری را به کلی در شهر «صور» و نواحی اطراف آن از بین برد. شیعیان تا پیش از آن مظلوم‌ترین طایفه لبنان بودند، ولی با رهبری سیدموسی بار دیگر هویت و انسجام و عزت تاریخی شیعیان لبنان احیا شد. وی با سران کشور‌های منطقه، رهبران مذاهب و شخصیت‌های برجسته فرهنگی و دینی دیدار‌های مکرر داشت و نفوذش در منطقه از او چهره‌ای بین‌المللی ساخته بود. یوسف ایرانی‌ها در جهان عزیز بود؛ تا اینکه یک روز به دعوت معمر قذافی به لیبی رفت و دیگر از او اثری یافت نشد که نشد. در این سال‌ها خبر‌های متناقضی از وی به ایران می‌رسد؛ برخی خبر‌ها به فاصله چند سال یا حتی یک دهه. خبر‌هایی آمد که توسط قذافی به شهادت رسیده است و خبر‌های دیگری آمد که او را در زندان‌های لیبی دیده‌اند. در این سال‌ها کمیته‌ها و گروه‌های مختلفی هم برای یافتن او یا کسب خبر دقیقی از سرنوشتش تشکیل شد؛ ولی سیدموسی آن چهره زیبایش را نشان نداد.

سیدموسی شبیه یوسف (ع) است؛ نیست؟ خیلی شباهت دارد. حتی اینجا هم شبیه یوسف (ع) است، اینجا که امام صادق (ع) فرموده‌اند: «بسیار گریه‌کنندگان ۵ نفرند؛ آدم (ع) و یعقوب (ع) و یوسف (ع) و فاطمه (س) و علی بن حسین (ع)» و سیدموسی صدر در گفتگو با نشریه الیقظه کویت در سال ۱۳۵۳ گفته است: «من بسیار گریه می‌کنم. گریه برای من امر غریبی نیست.»

امروز در تاریخ مناسبت‌های دیگری هم هست

امروز ۱۰ شهریور مصادف با ۳۱ اوت (آگوست) میلادی و ۱۱ محرم هجری قمری در تقویم تاریخ مناسبت‌های دیگری هم دارد.

ـ درگذشت «ابوعیسی ترمذی» محدث مشهور در سال ۲۷۹ قمری
ـ مرگ «شارل کولن» فیزیکدان مشهور فرانسوی در سال ۱۸۰۶ میلادی
ـ روز ملی و استقلال مالزی در سال ۱۹۵۷ میلادی
ـ روز استقلال ازبکستان و قرقیزستان از اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ میلادی
ـ وقوع زمین لرزه در بوئین زهرا با ۱۲ هزار کشته در سال ۱۳۴۱ شمسی
ـ وقوع زمین لرزه شهر فردوس در استان خراسان جنوبی با حدود ۱۰ هزار کشته در سال ۱۳۴۷ شمسی
ـ روز تجلیل از اسرا و مفقودین در ایران
ـ روز بانکداری اسلامی در ایران

منبع: فارس

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سید موسی صدر شیعیان لبنان شیعیان لبنان خبر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۳۹۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف شمشیر کمیاب هزار ساله در اسپانیا

 نتایج تحقیقات جدید نشان داد که یک شمشیر کمیاب که لقب «اکس‌کالیبور» به آن داده شده است و در «والنسیا»، شهری واقع در اسپانیا کشف شده است، در حقیقت یک هزار سال قدمت دارد و این یعنی؛ این شمشیر آخرین‌بار زمانی از قبضه خارج شده است که بخش زیادی از اسپانیا تحت حکمرانی مسلمانان بوده است.

«لایوساینس» در این‌باره نوشت، این شمشیر آهنین ۴۶ سانتی‌متری در سال ۱۹۹۴ درحالی داخل یک گور پیدا شد که به صورت عمودی در آن قرار داده شده بود و به همین دلیل به یاد شمشیر افسانه‌ای پادشاه «آرتور» لقب «اکس‌کالیبور» به این شمشیر داده شد. بر اساس داستان‌های قرون وسطایی، پادشاه «آرتور» این شمشیر را که به صورت عمودی داخل یک سنگ بود از آن بیرون کشید و به تاج و تخت بریتانیا رسید.

شمشیر والنسیا در خانه‌ای متعلق به دوران اسلامی پیدا شد. مقامات شهر والنسیا در بیانیه‌ای اعلام کردند که دسته شمشیر با صفحات برنز تزئین شده و دارای انحنا‌هایی است که کار با شمشیر را راحت‌تر می‌کند.

حتی با وجود اینکه شمشیر در یک محوطه متعلق به دوران اسلامی کشف شده است، یک ویژگی آن تعیین قدمت را دشوار می‌کرد؛ خمیدگی شمشیر کمی به سمت نوک شمشیر است که این ویژگی در شمشیر‌های ساخته شده توسط «ویزیگوت»‌ها که از سال ۴۱۸ تا ۷۱۱ میلادی بر اسپانیا حکومت می‌کردند نیز دیده می‌شود. در نتیجه این ابهام مطرح شده بود که آیا این شمشیر مربوط به دوران ویزیگوتی است یا اسلامی؟!

برای پاسخ دادن به این سوال، یک باستان‌شناس از «دانشگاه گرانادا» تحقیقاتی را برای تعیین قدمت این شمشیر آغاز کرد و با بررسی فلزکاری و رسوب به جای مانده در آن، به این نتیجه رسید که قدمت این شمشیر به قرن دهم میلادی بازمی‌گردد. همچنین مشخص شد که اندازه شمشیر برای اینکه توسط یک سوارکار مورد استفاده قرار بگیرد، تعیین شده بود.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • احتمال محرومیت کشتی‌گیر آمریکایی و بازگشت رقیب ایرانی به المپیک پاریس!
  • دانشگاه تربیت مدرس در میان برترین دانشگاه های ایران قرار گرفت
  • تنها مکتبی که قادر به اداره جهان بوده قرآن و عترت است
  • مشاهده و ثبت پلنگ در منطقه حفاظت‌شده سبزکوه
  • حذف ترامپ و ستاره ایرانی از قهرمانی جهان
  • کشف کمیاب‌ترین «رنگ» دنیای باستان در یک حمام رومی؛ رنگی گران‌تر از طلا (+عکس)
  • رمزگشایی از یک پروژه مشکوک
  • کشف شمشیر کمیاب هزار ساله در اسپانیا
  • کشف شمشیر کمیاب هزار ساله
  • رزمی ایرانی جایگاه قهرمان پرآوازه جهان را تصاحب کرد