Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@09:13:15 GMT

آتش‌سوزی در مراتع تکاب در آذربایجان غربی مهار شد

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۳۹۴۶۹

آتش‌سوزی در مراتع تکاب در آذربایجان غربی مهار شد

حبیب‌الله شیوخی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مراتع و اراضی ملی واقع در روستاهای "ساریقورخان" و "تندرلو" در ۳۶ کیلومتری تکاب، بامداد امروز بر اثر بی‌احتیاطی و به دلایل نامعلوم توسط افراد ناشناس دچار حریق شد و بیش از ۲۱ هکتار از مراتع مرغوب این شهرستان درآتش سوخت.

وی افزود: بلافاصله پس از وقوع آتش سوزی در این منطقه، سه اکیپ یگان حفاظت از منابع طبیعی و گروه اطفای حریق شرکت خدمات کشاورزی قره‌پولاد تکاب به محل حادثه اعزام شدند و پس از ۱۲ ساعت تلاش بی‌وقفه و مداوم در سه مرحله عملیات میدانی، ظهر امروز موفق به مهار آتش شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر ستاد مدیریت بحران تکاب با بیان اینکه وزش باد شدید موجب تداوم و گسترش آتش‌سوزی در این مراتع  شد، اظهار داشت: حضور به موقع و سرعت عمل نیروهای امدادی و خدماتی شرکت قره‌پولاد و اداره منابع طبیعی به همراه دهیاری و جمعی از اهالی، مانع از سرایت زبانه‌های آتش به مراتع روستاهای "مایین‌بلاغ" و "بلوز" شد.

شیوخی ادامه داد: عملیات اطفای حریق در مراتع روستاهای ساریقورخان و تندرلو در ارتفاعات سخت‌گذر و مناطق مرتفع با وجود وزش باد با موفقیت انجام ‌شد اما با توجه به اینکه این مراتع در منطقه حفاظت شده واقع شده است، موجب تخریب زیست‌گاه حیوانات وحشی و سوختن برخی از حیوانات از جمله مارها شده است.

وی اضافه کرد همچنین در سه روز گذشته ۳.۵ هکتار از مراتع و باغ‌های روستای "اغولبیک"، "آقدره علیا" و "مایین بلاغ" شهرستان تکاب نیز بر اثر بی‌احتیاطی و سهل‌انگاری کشاورزان و دامداران منطقه دچار حریق شد که بلافاصله مهار شد.

تکاب از شهرهای جنوبی آذربایجان‌غربی است که با ۲۲۰ هزار هکتار مساحت در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و ۱۶۰ هزار هکتار از مساحت این شهرستان را اراضی ملی و منابع طبیعی تشکیل می‌دهد؛ امسال تاکنون بیش از ۶۰ هکتار مراتع و باغ‌های  این شهرستان طعمه حریق شده‌است.

مراتع این شهرستان جزو مرغوب‌ترین و باکیفیت ترین مراتع و منابع طبیعی کشور به‌شمار می‌رود که پوشش گیاهی خاص و منحصربه‌فردی دارد.

برچسب‌ها تکاب مراتع اطفای حریق آذربایجان غربی یگان حفاظت سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تکاب مراتع اطفای حریق آذربایجان غربی تکاب مراتع اطفای حریق آذربایجان غربی منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۳۹۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش‌ سوزی ۲ فروند لنج در چابهار؛ یک نفر فوت کرد

معاون استاندار و فرماندار ویژه چابهار گفت: ۲ فروند شناور صیادی لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار طعمه حریق شدند و در این حادثه یک نفر فوت و یک لنج طعمه حریق شده و یک لنج دیگر خسارات وارد شده است.
 
به گزارش ایرنا؛ جواد سپاهی اظهار داشت: این حریق که در محل حوضچه بندر صیادی شهدای هفت تیر شهر چابهار رخ داد، با واکنش سریع تیم های عملیاتی یگان حفاظت از منابع اداره کل شیلات استان، شناورهای ناجی ۵ و SAR اداره کل بنادر و دریانوردی استان، ایستگاه های آتش نشانی شهرداری بندر چابهار و منطقه آزاد و همکاری سایر ارگانهای مرتبط پس از ساعاتی اطفا شد.
 
وی بیان کرد: با تلاش امدادگران از سرایت آتش به سایر شناورها جلوگیری و در کمترین فرصت، لنج ها جداسازی شدند.
 
وی گفت: انفجار گاز اکسیژن جوشکاری در لنج های صیادی سبب بروز این حادثه جانی و مالی شده است.
 
فرماندار چابهار بیان کرد: براساس بررسی اولیه علت اصلی حادثه بر اثر تعمیرات و جوشکاری لنج صیادی و انفجار گاز اکسیژن بوده است.
 
وی از حضور به موقع آتش نشانان شهرداری بندر چابهار و اداره کل بنادرو دریا نوردی در کمترین زمان ممکن که توانستند آتش مهار و تمامی حادثه دیدگان به بیمارستان چابهار انتقال دادند، تشکر و قدردانی کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • آتش سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار
  • آتش‌ سوزی ۲ فروند لنج در چابهار؛ یک نفر فوت کرد
  • صدور سند تک برگ برای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان‌غربی
  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی
  • آتش سوزی در پتروشیمی آبادان مهار شد
  • افزایش ۲ برابری سطح پوشش گیاهی در مراتع گنبدکاووس؛ مانعی برای ریزگرد‌ها و غذایی برای دام‌ها
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • حریق در هتل پارسیان کوثر تهران مهار شد
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • آتش سوزی فروشگاه دخانیات در شهرکرد