Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@08:41:44 GMT

اطلس هوایی و اقلیم شناسی استان فارس تهیه شد

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۴۰۰۳۲

اطلس هوایی و اقلیم شناسی استان فارس تهیه شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، حسین صحرائیان جهرمی با اشاره به اینکه اطلس مذکور شامل نقشه‌های هم مقدار آب و هوایی (هم دما، هم رطوبت، هم بارش و …) است، تصریح کرد: رسم نقشه‌های هم مقدار آب و هوایی این امکان را در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا بتواند به سهولت و آسانی یک دید کلی از شرایط آب و هوایی منطقه داشته باشد، اطلاعات اولیه مورد نیاز خود را استخراج و شرایط آب و هوایی مناطق مختلف را با یکدیگر مقایسه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه ارائه اینچنین اطلاعاتی در جداول فضای بسیار بیشتری را اشغال کرده است و دسترسی و دریافت داده‌ها را با مشکل رو به رو می‌کند، بیان کرد: از سوی دیگر بسیاری از کاربران توانایی استفاده از آمار خام را ندارند، در حالی که کار با نقشه برای تمامی کاربران با سهولت همراه است. همچنین مقایسه میان مناطق مختلف تنها با صرف نگاه کردن به داده‌ها چندان میسر نمی‌شود، که رسم نقشه‌های همقدار این امر را مسیر می‌سازد.

صحرائیان جهرمی، به موقعیت جغرافیایی استان فارس نیز اشاره کرد و افزود: این استان به‌طور تقریبی بین مدارهای ۲۷ و ۳۲ درجه شمالی و نصف‌النهارهای ۵۰ و ۵۶ درجه طول شرقی واقع شده و از نظر اقلیمی در سه دسته کوهستانی، معتدل و گرم قرار گرفته است.

رئیس دفتر فن آوری های نوین سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ابراز کرد: نقشه‌های تهیه شده در این دفتر در سه دسته بلند مدت (طولانی مدت ۲۰ ساله)، میان مدت (ماهانه، فصلی و سالانه)،کوتاه مدت (نقشه‌های موردی در سال ۹۸) رسم شد.

وی، گریزی به مراحل تهیه اطلس هوا و اقلیم شناسی استان فارس زد و افزود: اولین مرحله از مراحل کار دریافت آمار اقلیمی است که این آمار از ایستگاه‌های سینوپتیک، اقلیم‌شناسی و باران‌سنجی سازمان هواشناسی استان فارس، ایستگاه‌های خودکار هواشناسی اسکادا و کما (متعلق به سازمان جهاد کشاورزی استان فارس) تهیه شد و بعد از دریافت داده‌ها، "آزمون‌های آماری صحت سنجی" انجام شد.

صحرائیان جهرمی با بیان اینکه پس از اطمینان از صحت داده‌ها و یا اصلاح و بازسازی آن‌ها به رسم نقشه‌ها اقدام شد، گفت: به منظور رسم نقشه‌های مورد نیاز از نرم‌افزارArcGIS (ماژولArcMap ) و روش‌های مختلف زمین آمار برای میان یابی داده‌ها استفاده و در نهایت بهترین روش برای رسم هر نقشه انتخاب شد.

این کارشناس با اشاره به اینکه پارامترهای آماری مورد بررسی شامل بارش، میانگین دمای روزانه و متوسط تبخیر از دشت طولانی مدت (بازه‌ی آماری ۲۰ ساله) و دما (کیمنه، بیشینه، میانگین)، رطوبت نسبی و بارش در سال ۱۳۹۸ بود، اضافه کرد: از جمله دلایل انتخاب این پارامترها می‌توان به اهمیت و نقش پررنگ اقلیم شناسی در بخش کشاورزی اشاره کرد به طور مثال داشتن اطلاعات از کمینه دما می‌تواند به پیش‌بینی رخداد سرمازدگی کمک کند از سوی دیگر دما و بارش دو پارامتر اصلی هواشناسی بوده که نقش عمده‌ای در تعیین اقلیم منطقه داشته و سایر پارامترها هر یک به نحوی در آن‌ها مستتر شده‌اند. همچنین این دو پارامتر به میزان قابل توجهی در رشد و نمو گیاهان اثر گذار بوده و کوچک‌ترین تغییری در آن می‌تواند اثرات جبران ناپذیری را به بارآورد، بنابراین مطالعه و بررسی این پارامترها در حوزه‌ی هواشناسی و خصوصاً هواشناسی کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس دفتر فن آوری های نوین سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اظهار کرد: هوا و اقلیم شناسی دانشی است که در آن نمی‌توان تنها به اطلاعات و دانش موجود در خصوص یک نقطه و یا یک پهنه کوچک و محلی اکتفا کرد، چرا که شرایط آب و هوایی اطراف بر منطقه‌ی مورد نظر سایه افکنده و آن را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد بنابراین همواره باید شرایط آب و هوایی در مقیاس‌های وسیع‌تر مورد بررسی قرار گیرند تا بتوان به درک درست‌تری از شرایط موجود دست یافت فایل PDF این مجموعه که با استفاده از کلیه داده‌های در دسترس در واحد هواشناسی دفتر فن‌آوری‌های نوین تهیه شده، در پورتال سازمان جهاد کشاوزی، بخش فن‌آوری‌های نوین، زبانه هواشناسی به منظور استفاده علاقمندان قرار گرفته است.

کد خبر 5012279

منبع: مهر

کلیدواژه: جهاد کشاورزی فارس شیراز آب و هوا محرم 99 هفته دولت ویروس کرونا مراسم عزاداری ماه محرم شیراز بوشهر عاشورا آمار کرونا کرمانشاه مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین گرگان شیوع کرونا شهرکرد سازمان جهاد کشاورزی استان فارس شرایط آب و هوایی فن آوری های نوین اقلیم شناسی داده ها تهیه شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۴۰۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شترداری رسته مزیت دار دامداری سازگار با اقلیم کشور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حسینی، کارشناس و فعال حوزه شترداری در گفتگویی اختصاصی درباره ظرفیت پرورش شتر در کشور گفت: در ایران ۹۰ میلیون هکتار اراضی داریم که در مناطق خشک و نیمه خشک قرار دارند اراضی بیابانی و بسیاری از روستا‌های مناطق شرقی و نسبتا مرکزی ایران که در مناطقی قرار گرفتند که فضای بیابانی، ­خشک و نیمه خشک در آنها غالب است، رسته اکثر روستاییان هم در این مناطق رسته دامداری است و در اینها در حوزه دامی بیابانی ­که اخیرا رونق و مورد توجه قرار گرفته رسته مزیت دار پرورش شتر است.
وی افزود: زنجیره ارزش همان رسته مزیت دار که در آن مناطق می‌شود به عنوان یک شغل با درآمد کافی و پایدار به آن توجه کرد که با وضع آب و هوایی آنجا هم سازگار است بحث پرورش شتر است که چند سالی است این موضوع خیلی مورد توجه قرار گرفته که اگر قرار­باشد ما حوزه اشتغال روستایی و عشایری این مناطق را تقویت کنیم با این وضعیت آبی کشور و تغییر اقلیم که صورت گرفته ناچاریم برویم به شمت پرورش شتر ولی یکسری گلوگاه‌ها و محدودیت‌ها دارد که باید رفع بشود.
حسینی درباره جمعیت شتر در کشور اضافه کرد: ما در ایران در اوایل قرن ۱۳ در اوایل دهه ۱۳۰۰ تا ۱۳۱۰ حدودا یک میلیون نفر شتر در کشور داشتیم که موضوع صرفا استفاده از گوشت و شیر آن نبود عمدتا در جابجایی‌ها و انتقال مسافر به خصوص بحث انتقال عشایر و وسایل آنها بود­که کم کم با یکجانشینی، ­استفاده بیشتر­از اراضی و سیاست‌های شهرنشینی، یک میلیون نفر جمعیت شتر رفته رفته رسیده به ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار نفر شتر که جمعیت حال حاضر آن کشور است، اما از لحاظ­اقلیمی کشور ما این ظرفیت را دارد که این جمعیت شتر افزایش پیدا کند.
این کارشناس حوزه شترداری در مورد مزیت‌های پرورش شتر تصریح کرد: دام شتر در مقایسه با گاو‌های وارداتی که در ایران الان پرورش پیدا می‌کنند مثل گاو هولشتاین و گوسفند‌های وارداتی و به نسبت حتی بقیه دام‌های پرورشی، شتر چیز‌های را مصرف می‌کند که برای ما، ارزش افزوده و تولید گوشت و شیر می‌کند که آن دام‌ها نمی‌توانند، شتر با طی مسافت زیاد از گونه‌های خارشتر، ­اشنان و­سرخ گز گونه‌های مرتعی بیابان‌ها و اراضی ما استفاده می‌کند که اگر اینها تقویت بشوند علوفه و مرتع کاری بشود از همین ظرفیت علوفه‌های مرتعی ما می‌تواند تولید گوشت و شیر کند که این مهمترین مزیت شتر است که دام‌های دیگر امکان استفاده از این گونه‌های مرتعی و بیابانی را ندارند.
حسینی درباره پرورش شتر در دیگر کشور‌ها گفت: در دنیا شاید بگویم قوی‌ترین کشور‌هایی که در حوزه شترداری حالت صنعتی را تکمیل کردند و زنجیره ارزش شتر را ­کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس هستند اول امارات و­بعد قطر، ­عربستان و کویت است، بیشتر امارات و عربستان خوب کار کردند به خاطر اینکه در بحث‌های فرهنگی مصرف گوشت شتر و زنجیره کامل کار کردند صرفا روی مصرف گوشت کار نکردند، آمدند روی شیر و مزه‌های متفاوت آن کار کردند و فرآوری‌های مختلف از جمله پنیر، ­شیرخشک و بستی شیر شتر با طعم‌های مختلف و مسابقات شترسواری را دارند و سرمایه گذاری می‌کنند.
وی در پایان گفت: در ایران فعلا تمرکز زنجیره ارزش شتر صرفا روی گوشت است پرورش سنتی و صنعتی شتر بیشتر روی گوشت شتر است علت آن هم نبود بازار‌های هدف و کارگاه‌های فرآوری شیر و پشم شتر بوده است، چون این زنجیره ارزش شتر در گلوگاه‌ها سرمایه گذاری مناسب نشده و به بخش خصوصی برای مشارکت و­سرمایه گذاری، ­تسهیلات لازم داده نشده الان تا آن قسمت پرورش و قسمت مرتع در کشور کار می‌شود ولی مابقی که بحث فرآوری و به بازاررسانی است به نسبت کشور‌های عربی ضعیف‌تر هستیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ‌فارس از امروز بارانی می‌شود/ تگرگ و صاعقه در راه است
  • اتمام طرح تحقیقاتی تهیه و تدوین نقشه راه صنعت استان کرمانشاه
  • حمله پهپادی به میدان گازی کورمور در شمال عراق
  • سبک زندگی اسلامی-ایرانی اولین مسئله‌ در برش استانی نقشه مهندسی کشور است
  • شترداری رسته مزیت دار دامداری سازگار با اقلیم کشور
  • ادامه بارش‌های رگباری در فارس تا عصر فردا
  • سمینار «خلیج‌فارس؛ بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای» برگزار می شود
  • اصفهان، اقلیم معناست
  • اعطای گواهینامه فرودگاهی به فرودگاه شیراز
  • جمهوری اسلامی در بخش‌های مختلف هوایی محتاج هیچ کشوری نیست