Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@11:22:18 GMT

گذری بر دستاوردهای عملیات «کربلای ۲»

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۴۰۹۴۷

گذری بر دستاوردهای عملیات «کربلای ۲»

امروز دهم شهریورماه، سالروز آغاز عملیات «کربلای۲» با هدف به تصرف «قله ۲۵۱۹»، ارتفاعات شهید صدر و خارج ساختن خطوط خودی از اشغال دشمن است که در سال ۱۳۶۵ انجام شد و در جریان آن شهید محمود کاوه به شهادت رسید.

به گزارش ایسنا، لشکر۱۰ سیدالشهدا(ع) در عملیات «کربلای۲»با پنج گردان و با رمز «یا اباعبدالله الحسین ادرکنی» در منطقه عملیاتی «حاج عمران» عراق در محور شمالی جبهه جنگ وارد عمل شد و تا تاریخ ۲۵ /۷/ ۶۵ در منطقه باقی ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از اجرای موفقیت‌آمیز عملیات «کربلای ۱»، موسوم به «طریق‌القدس»، طرح‌ریزی و اجرای عملیات «کربلای ۲» در دستور کار قرار گرفت.

نیروهای ایرانی علاوه بر ایمان، تعهد و روحیه شهادت‌طلبی بالا از تجربه کافی در زمینه طرح‌ریزی، شناسایی و اجرای عملیات نیز برخوردار بودند. آزادسازی خرمشهر که هدف غایی سلسله عملیات‌های کربلا بود ایجاب می‌کرد که پیش از آن، شکست سنگین دیگری بر دشمن وارد آورده و نیروی قابل توجهی از قوای اصلی آن منهدم شود.

کاوه و کردستان

شناسایی‌های زمینی و هوایی حاکی از تمرکز بیش از حد نیروهای زرهی، مکانیزه و پیاده عراق در منطقه غرب کرخه و شوش بود. منطقه‌ای از دهلران در شمال تا «تنگ رقابیه» در جنوب به عمق ۷۰ الی ۸۰ کیلومتر در اشغال عراقی‌ها بود. هرچند عوارض حساس و نقاط مهمی در این منطقه وجود نداشت اما تهدید محور اندیمشک به اهواز و قرار داشتن شهرهای شوش، اندیمشک و دزفول در برد توپخانه‌های دشمن قابل تحمل نبود.

پیش از این و در آغاز یورش ارتش بعث عراق در مهرماه ۱۳۵۹، نیروهای خودی با بهره‌گیری از مانع طبیعی رودخانه کرخه به همراه تلاش دلاورانه توپخانه، هوانیروز و نیروی هوایی قهرمان ارتش نه تنها موفق به زمین‌گیر ساختن دشمن در غرب رودخانه شدند، بلکه با حفظ سرپل منطقه پل نادری، کرخه وشوش و گسترش آن با انجام عملیات‌های «کانال هندلی»، «تپه چشمه» و «انگوش» نیروهای قابل توجهی را در غرب کرخه مستقر ساختند.

عملیات «کربلای ۲» از جمله عملیات‌هایی است که درقالب عملیات متوسط رزمندگان اسلام دسته بندی شده و در اواخر سال چهارم جنگ انجام شد.

از جمله ویژگی‌های مهم این عملیات حضور یک گردان از اسیران داوطلب عراقی درزیر مجموعه «تیپ ۹ بدر» در این عملیات است که به نوبه خود برای اولین بار در طول جنگ این اتفاق افتاد.

دومین ویژگی شهادت شهید «محمود کاوه» فرمانده «لشکر ویژه شهدا» که آوازه شجاعت و دلاو مردی‌اش زبانزد همگان بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عملیات کربلای2 دفاع مقدس شهید محمود کاوه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۴۰۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هلاکت ۲ تروریست در حمله پهپادی نیروهای امنیتی در شهر زاهدان

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس گزارشات دریافتی غروب پنج شنبه عملیات پهپادی در منطقه شورو به سمت سرجنگل در محدوده شهرستان زاهدان توسط نیروهای امنیتی انجام شده است.

در این عملیات خودروی تروریست‌ها هدف قرار گرفته شده و دو نفر از تروریست‌ها نیز به هلاک رسیدند.

جزئیات بیشتر این عملیات متعاقباً اعلام می‌شود.

کد خبر 6088793

دیگر خبرها

  • عملیات «وعده صادق» گوشه‌ای از اقتدار نیروهای مسلح کشور بود
  • دشمن دست به خطایی بزند نمونه دیگری از موشک‌ها و پهپادها به سمتشان شلیک خواهد شد
  • آمادگی نیروهای مسلح کشور برای پاسخگویی خطای دشمن
  • هلاکت ۲ تروریست در حمله پهپادی نیروهای امنیتی در شهر زاهدان
  • اجرای قانون اساسی در حوزه‌های مختلف مدنظر باشد
  • اجرای عملیات ساماندهی ضلع شمالی اتوبان پاسداران تبریز
  • اجرای طرح امنیت محله محور در شهرستان کرخه
  • گذری به بازار تاریخی وکیل در شهر شیراز + فیلم
  • تسریع عملیات اجرایی طرح‌های آبرسانی به فسا
  • سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان دستاوردهای اجتماعی، سیاسی و منطقه‌ای داشت/ استقبال پر شور ملت پاکستان