Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@20:02:36 GMT

وزارت جهاد کشاورزی از افزایش قیمت کود حمایت نمی‌کند

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۴۱۳۷۸

وزارت جهاد کشاورزی از افزایش قیمت کود حمایت نمی‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، حمید رسولی اظهار داشت: در حال حاضر کودهای وارداتی که ۱۵ درصد از برنامه تامین و توزیع کود را شامل می‌شود با تغییر تخصیص ارز از رسمی به نیمایی با افزایش قیمت مواجه شده اند که بدون شک این افزایش قیمت، تاثیرخود را به روی محصولات نهایی کشاورزی خواهد گذاشت و بر این اساس وزارت جهاد کشاورزی تبعات این افزایش قیمت را پیش بینی و به اطلاع تصمیم گیران رسانده، اما با توجه به شرایط کشور این موضوع مورد قبول قرار نگرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: برنامه ابلاغی تامین و توزیع کودهای یارانه‌ای به شرکت خدمات حمایتی حدود سه میلیون تن کود را در بر می‌گیرد که دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن آن کودهای ازته و ۶۰۰ هزار تن کودهای فسفاته و پتاسه است.

رسولی افزود: دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن کودهای ازته که عمده آن را کود اوره تشکیل می‌دهد و ۸۰ درصد میزان مصرف کشاورزان است شامل افزایش قیمت نیستند و همچنان با قیمت‌های سال قبل در اختیار بهره برداران قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی ادامه داد: از ۶۰۰ هزار تن باقیمانده ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن کودهای سوپرفسفات ساده است که در داخل تولید می‌شود و پنج درصد مصرف کشاورزان را تشکیل می‌دهد که این بخش نیز شامل افزایش قیمت نمی‌شود و با قیمت قبلی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

رسولی تاکید کرد: باقیمانده میزان که ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تن کود وارداتی است و ۱۵ درصد مصرف کشاورزان را تشکیل می‌دهد تا پایان سال گذشته برای واردات، ارز رسمی دریافت می‌کردند که این ارز حذف شده و به ارز نیمایی تغییر پیدا کرده است و بر این اساس قیمت آن نیز متناسب با تغییر قیمت ارز تخصیصی افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه کودهایی که شامل افزایش قیمت می‌شوند سوپرفسفات تریبل، سوپرپتاسیم و کلروپتاسیم هستند اظهار داشت: قیمت این کودها برای کشاورزان افزایشی حدود چهاربرابری خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی خاطرنشان کرد: امیدواریم با تدابیری که اندیشیده می‌شود این افزایش قیمت کمترین تاثیر را به روی محصولات نهایی تولیدکشاورزان بگذارد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کمبودی برای تامین کود کشاورزان وجود ندارد خاطرنشان کرد: بخشی از کودهای وارداتی در حال بارگیری و حمل است، بخشی به بندر امام و بندرعباس رسیده، برخی هم در کشتی‌های مختلف در حال حمل به کشور هستند و هیچ دغدغه‌ای بابت تامین کودهای وارداتی بر طبق برنامه پیش بینی شده تا پایان سال وجود ندارد.

رسولی خاطرنشان کرد: در حوزه کودهای داخل کشور نیز مشکلی نیست و بر طبق برنامه به موقع به دست کشاورزان می‌رسد.

کد خبر 5012373

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی کود شیمیایی ویروس کرونا قیمت دلار تولید نفت بورس بانک مرکزی ایران قیمت نفت ایالات متحده امریکا وزارت صنعت معدن و تجارت بازار سهام قیمت طلا صادرات نفت دلار قیمت سکه بهار آزادی وزارت جهاد کشاورزی افزایش قیمت هزار تن کود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۴۱۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واحد‌های بزرگ پرورش مرغ گوشتی در قم احداث می‌شود

محمد رضا حاجی رضا گفت: با توجه به نیاز استان به افزایش تولید گوشت مرغ، موضوع احداث واحد‌های بزرگ پرورش مرغ گوشتی در یک سال گذشته در اولویت برنامه‌های معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بوده‌است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم افزود: برای تحقق این هدف، جلسات و مکاتبات مرتبط صورت گرفته و طرح‌های فنی و توجیه اقتصادی تهیه و ارائه شده‌است، همچنین استاندارد‌های لازم مشخص شده و با تعدادی از سرمایه گذاران و متقاضیان جلسات هماهنگی و معرفی برگزار گردید و موضوع با جدیت در حال پیگیری است.

حاجی رضا با اشاره به این که استان قم در اسفند ماه سال گذشته و فروردین ماه امسال رتبه اول جوجه‌ریزی مرغ گوشتی نسبت به تعهد را در سطج کشور کسب کرد، ادامه داد: با همکاری بهره‌برداران روند افزایش ظرفیت تولید گوشت مرغ در قم طی ماه‌های آینده بر اساس نیاز بازار دنبال خواهد شد.

گفتنی است افزایش تعداد واحد‌های مرغداری فعال در زمینه پرورش مرغ گوشتی از مهمترین اولویت‌ها برای جذب سرمایه‌گذاران در حوزه کشاورزی قم است و این موضوع در قالب تکمیل زنجیره تولید محصولات کشاورزی استان دیده می‌شود که نقش مهمی در تامین امنیت غذایی مردم خواهد داشت.

بر اساس اعلام نظر مسئولان سازمان جهاد کشاورزی قم در راستای تامین امنیت غذایی پایدار در قم، سطح تولید محصولات راهبردی همچون گوشت مرغ در این استان با مشارکت فعال بخش خصوصی افزایش می‌یابد و در همین رابطه از حضور سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به فعالیت در این عرصه حمایت می‌شود.

به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی، باغی، دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تن‌هایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • تجهیز زیر ساخت‌های ۹۰ درصد روستا‌های ایران
  • انتفاد از کاهش سهمیه سوخت کشاورزان
  • صدور بیش از ۶ میلیون جلد سند مالکیت روستایی
  • واحد‌های بزرگ پرورش مرغ گوشتی در قم احداث می‌شود
  • کشاورزان گلستانی آب ماندگی را از سطح مزارع خود خارج کنند
  • افزایش ۱۰ درصدی تولیدات گلخانه‌ای در تایباد
  • حمایت جهاد کشاورزی از ساخت ماشین آلات کشاورزی با همکاری چینی‌ ها
  • حمایت جهاد کشاورزی از ساخت ماشین آلات کشاورزی با همکاری چینی‌ها
  • خرید تضمینی گندم به بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن رسید
  • کشاورزان کماکان چشم انتظار اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم