Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-05@08:01:48 GMT

ماجرای نامه یک نماینده به رئیسی و ظریف

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۴۲۴۴۹

ماجرای نامه یک نماینده به رئیسی و ظریف

خبرگزاری تسنیم: زهره الهیان رئیس کمیته حقوق بشر مجلس، به مناسبت روز جهانی مبارزه با قربانیان ترور نامه‌های جداگانه‌ای به رئیس کمیته حقوق بشر پارلمان اروپا، ریاست قوه قضائیه و وزیر امور خارجه ارسال کرد.

بیشتر بخوانید

پیگیری ابعاد حقوقی ترور سردار سلیمانی در کمیسیون امنیت ملی مجلس

این نامه‌ها به شرح زیر است:

سرکار خانم ماریا ارنا
رئیس محترم کمیته حقوق بشر پارلمان اروپا

با سلام

همانگونه که مطلعید روز 21 اوت برابر با 31 مرداد مصادف با روز بین‌المللی یادبود و احترام به قربانیان تروریسم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متأسفانه هر ساله تعداد بیشماری از مردم جهان به ویژه غیرنظامیان، زنان و کودکان، قربانی اعمال تروریستی می‌شوند.

در جمهوری اسلامی ایران بیش از 17 هزار شهروند ایرانی مظلوم، قربانی اقدامات تروریستی و نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بنیادین بشر از جمله حق حیات، حق امنیت و حق سلامت توسط گروه‌های تروریستی به ویژه اعضای سازمان مجاهدین خلق (گروهک منافقین) شده‌اند. از مردم عادی کوچه و خیابان، زنان و کودکان تا دانشمندان هسته‌ای و مسئولین عالی‌رتبه دولتی و نظامی مورد حملات ددمنشانه تروریست‌ها قرار گرفته‌اند.

با وجود آن یکی از تعهدات مهم دولت‌ها مبارزه با بی‌کیفری است و در این راستا تعهد داده‌اند از رهگذر معاضدت قضایی و اداری در موضوعاتی مانند شناسایی و پیگرد مجرمین، استرداد آنها و توقیف دارایی‌هایشان که باید برای جبران خسارت قربانیان به کار گرفته شود، همکاری کنند اما متأسفانه امروزه اکثر تروریست‌ها با پناهندگی در کشورهای اروپایی همچنان به برنامه‌ریزی علیه مردم ایران اقدام می‌کنند.

انتظار می‌رود شاهد آن باشیم که دولت‌های اروپایی با پیگیری پارلمان اروپا بر اساس حسن نیت و اصل پایبندی به تعهدات بین‌المللی عمل کنند و ضمن حمایت از قربانیان ترور و خانواده‌شان، دسترسی قربانیان به عدالت را فراهم کنند و با محاکمه عاملان این ترورها که در کشورهای آنها زندگی می‌کنند، به روند بی‌کیفری تروریست‌ها پایان دهند و گامی مؤثر در مبارزه با تروریسم بردارند.

هم‌چنین نامه رئیس کمیته حقوق بشر مجلس به رئیس قوه قضائیه به شرح زیر است:

حضرت آیت‌الله رئیسی (مد ظله العالی)
ریاست محترم قوه قضائیه

سلام‌علیکم

همان‌گونه که مستحضرید در جمهوری اسلامی ایران بیش از 17هزار هم‌وطن عزیزمان، قربانی اقدامات تروریستی و نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بنیادین بشر از جمله حق حیات، حق امنیت و حق سلامت توسط گروه‌های تروریستی به ویژه سازمان مجاهدین خلق (منافقین)، داعش و ... شده‌اند.

به‌منظور بزرگداشت مقام شهدای ترور و خانواده‌ها، جمعی از خانواده قربانیان ترور با حضور در کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی مورد تکریم قرار گرفتند. درخواست آنها دسترسی به عدالت قضایی برای پیگیری محاکمه و مجازات عاملان و کمک برای تهیه و حفظ مدارک و اسناد جنایات انجام شده است.

با عنایت به امنیتی بودن اغلب ترورها، این خانواده‌ها دسترسی به مدارک مورد نیاز برای پیگیری قضایی و اقامه دعوت ندارند بنابراین تقاضا داشتند که دستگاه قضا با همکاری دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی در اقامه دعوا و محاکمه عاملان این جنایات، به آنها کمک کنند.

لذا خواهشمند است دستور فرمایید معاضدت قضایی و اداری در شناسایی و پیگرد این مجرمین، استرداد آنها از سایر کشورها و محاکمه آنها و توقیف دارایی‌هایشان که باید برای جبران خسارت قربانیان به کار گرفته شود، انجام شود.

همچنین نامه زهره الهیان به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به‌مناسبت «روز بین‌المللی یادبود و احترام به قربانیان تروریسم» به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر ظریف
وزیر محترم امور خارجه

سلام‌علیکم

همانگونه که مستحضرید روز 21 اوت برابر با 31 مرداد مصاف با روز بین‌المللی یادبود و احترام به قربانیان تروریسم است. در جمهوری اسلامی ایران بیش از 17هزار ایرانی مظلوم، قربانی اقدامات تروریستی و نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بنیادین بشر از جمله حق حیات، حق امنیت و حق سلامت توسط گروه‌های تروریستی به ویژه سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و داعش و ... شده‌اند.

به منظور بزرگداشت مقام شهدای ترور و خانواده‌ها، جمعی از خانواده قربانیان ترور با حضور در کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی مورد تکریم قرار گرفتند. درخواست آنها، لزوم حمایت دولت برای محاکمه عاملان و جبران خسارت از قربانیان و ملاقات با سفرای کشورهای اروپایی در ایران است.

متأسفانه امروزه اکثریت این تروریست‌ها با پناهندگی در کشورهای اروپایی با فرار از تیغ عدالت، همچنان به برنامه‌ریزی علیه مردم ایران اقدام می‌کنند. قصور کشورهای اروپایی در خصوص معاضدت قضایی و اداری در شناسایی و پیگرد این مجرمین، استرداد آنها و توقیف دارایی‌هایشان که باید برای جبران خسارت قربانیان به کار گرفته شود، قابل اغماض نیست.

از دستگاه دیپلماسی مورد انتظار است:

1ـ بر حسب وظایف قانونی خود، به مقامات ذیربط در کشورهای اروپایی که به حمایت از منافقین تروریست می‌پردازند، در خصوص ضرورت فراهم کردن دسترسی قربانیان ترورها به عدالت قضایی و محاکمه عاملان این ترورها و لزوم عدم حمایت از تروریست‌ها و مسئولیت بین‌المللی آنها به واسطه قصور در انجام تعهدات بین‌المللی تذکری قاطع و با قید فوریت داده شود.

2ـ ملاقات رسمی جمعی از این قربانیان ترور و خانواده‌هایشان با سفرای کشورهای حامی تروریست‌ها به ویژه منافقین و داعش و انعکاس فجایع انجام شده توسط آنها به منظور تسکین آلام و داغ فراموش‌نشدنی این خانواده‌ها و حمایت از حقوقشان ترتیب داده شود.

3ـ اطلاعات دقیق‌تری از چگونگی اقدامات منافقین و حمایت از آنها توسط دولت‌های اروپایی توسط نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور جمع‌آوری و منعکس شود.

4ـ اطلاعات موثق از میزان و نحوه فعالیت منافقین در سازمان ملل متحد به ویژه در ژنو ارائه شود.

انشاءالله تا پایان شهریور ماه سال جاری کمیته حقوق بشر مجلس گزارش اقدامات انجام شده در این خصوص را از آن وزارتخانه واصل کند.

منبع: فردا

کلیدواژه: زهره الهیان ظریف کمیته حقوق بشر مجلس کشورهای اروپایی ترور و خانواده محاکمه عاملان قربانیان ترور جبران خسارت تروریست ها خانواده ها بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۴۲۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکار‌های رئیس دستگاه قضا برای حمایت از حقوق کارگران

آفتاب‌‌نیوز :

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه برنامه‌های سفر خود به استان هرمزگان، به مناسبت روز کارگر با جمعی هزار نفری از کارگران این استان دیدار کرد.

رئیس قوه قضاییه طی سخنانی در این دیدار ضمن گرامیداشت روز کارگر اظهار کرد: کارگران بخش قابل توجهی از نیروی شاغل در کشور را تشکیل می‌دهند؛ از همین‌رو مشارکت آن‌ها در تحقق شعار سال می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: سوالات مهمی در خصوص حقوق کارگران وجود دارد؛ از جمله آنکه آیا بستری برای ارتقاء شغلی، علمی و حرفه‌ای کارگران ساده فراهم آمده است؟ آیا همه کارگران از حقوق بازنشستگی و بیمه برخوردار هستند؟ چنانچه برای یک کارگر در نخستین سال‌های کار، مشکلی جسمی ایجاد شود، آیا تدابیر حمایتی برای او اتخاذ می‌شود؟ باید چه رابطه‌ای میان کارگر و کارفرما باشد که امنیت شغلی کارگر تأمین شود؟ چنانچه بنگاهی تولیدی، تعطیل شد، آیا اقدامات حمایتی از کارگران آن بنگاه به عمل می‌آید؟

رئیس عدلیه اظهار داشت: حکومت به معنای عام کلمه وظایف و مسئولیت‌هایی را در قبال کارگران بر عهده دارد؛ از جمله آنکه باید کارگران را با حقوق خود آشنا کند؛ باید کارگران بدانند که کمیته‌ها و کمیسیون‌های مخصوصی در اداره‌های کار، ویژه کارگران وجود دارد و یکی از اعضای این کمیسیون‌ها، نماینده قوه قضاییه است. باید کارگران بدانند که مرجع تجدیدنظر درباره برخی تصمیمات کمیسیون‌های کارگری، دیوان عدالت اداری است که زیر نظر قوه قضاییه است. کارگران با دانستن و آشنایی با این قبیل اطلاعات و موضوعات است که می‌توانند از بخش‌های مربوطه و مقامات و مسئولان ذی‌ربط مطالبه‌گری کنند. 

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اقداماتی که قوه قضاییه می‌تواند در قبال حقوق کارگران انجام دهد، گفت: ما در قوه قضاییه می‌توانیم از طریق دیوان عدالت اداری به عنوان مرجع تجدیدنظر مصوبات مربوط به حقوق کارگری و همچنین قاضی‌ای که عضو کمیسیون‌های کارگری است به حمایت ویژه از حقوق کارگران بپردازیم؛ همچنین می‌توانیم شعب و مراجع قضایی تخصصی را برای حمایت از حقوق کارگران دایر کنیم. علاوه بر این‌ها من به عنوان رئیس قوه قضاییه از طریق جلسه سران قوا و شورا‌های عالی ذیربط، اقدامات لازم را برای رفع مشکل شما کارگران انجام خواهم داد.

پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه، «تاجیک» نماینده شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه هرمزگان از قرارداد‌های موقت کارگری و دستمزد پایین کارگران انتقاد کرد و گفت: چرا باید شرایط به نحوی باشد که همیشه میزان حقوق کارگران از تورم عقب‌تر باشد در حالی که طبق ماده ۴۱ قانون کار، به صراحت یکی از معیار‌های تعیین حداقل دستمزد کارگران، درصد تورم اعلامی بانک مرکزی است.

خانم «احمدی» نماینده کارگران منطقه ویژه معدنی و فلزی خلیج فارس نیز به طرح مباحثی در رابطه با ایمنی و حفاظت بهداشت کار پرداخت و خواستار در نظر گرفتن شعب تخصصی از سوی قوه قضاییه برای رسیدگی به پرونده‌های ناشی از این موضوع شد.

«اسدی» نماینده کارگران شرکت پالایشگاه نفت بندرعباس نیز در این دیدار به طرح مباحثی در رابطه با ضرورت تامین مسکن برای کارگران پرداخت. 

«پرویزی» نماینده شرکت فولاد هرمزگان نیز در این جلسه به برخی اقدامات صورت گرفته در راستای رفاه حال کارگران این مجتمع اشاره کرد. 

«فریبرزی» نماینده شرکت پالایش نفت آفتاب نیز در این مراسم ضمن قدردانی از اقدامات صورت گرفته از سوی دستگاه قضایی در راستای جلوگیری از تعطیلی واحد‌های تولیدی و بیکار شدن کارگران، به بیان مطالبی در رابطه با ضرورت تامین امنیت شغلی کارگران از سوی مسئولان پرداخت. 

«شاهین‌زاده» نماینده یکی از مجتمع‌های تاسیساتی استان هرمزگان نیز در این مراسم، برخی اقدامات صورت گرفته در واحد تولیدی متبوع خود را تشریح کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • تجمع اعتراض‌آمیز خانواده‌های قربانیان انفجار بیروت
  • ماجرای نفوذ سرویس‌های جاسوسی به هیئت‌ها و ترور حاج صادق آهنگران از زبان خودش + فیلم
  • ماجرای هدیه و نامه شهید زاهدی به رهبر انقلاب چه بود؟
  • توضیح دانشگاه تهران درباره پست جدید همسر ابراهیم رئیسی
  • توضیح دانشگاه تهران درباره انتخاب همسر ابراهیم رئیسی به‌عنوان عضو هیات جذب دانشکده علوم خانواده
  • راهکار‌های رئیس دستگاه قضا برای حمایت از حقوق کارگران
  • همسر ابراهیم رئیسی و انسیه خرعلی از یکجا پُست جدید گرفتند
  • نماینده چابهار: ماجرای باغ ازگل که بدون اطلاع امام جمعه به نام او زده شده، بر دین اثر منفی دارد یا چند تار موی زنان؟
  • همسر رئیسی پُست جدید گرفت
  • حکم رئیس دانشگاه تهران برای جمیله علم‌الهدی، همسر ابراهیم رئیسی