Web Analytics Made Easy - Statcounter

با وجود گذشت بیش از 6 ماه از جولان ویروس کرونا در کشور برخلاف انتظار و تصور هنوز، تب تند آن در برخی استان‌ها فروکش نکرده و همین امرهمگان را بر آن داشته تا به یکی از راه‌های پیشگیرانه یعنی مصرف ماسک روی آورند تا که شاید ریسک شیوع ویروس را به کمترین حد ممکن برسانند.

از این‌رو بازار مصرف ماسک همچنان در اوج قرار دارد و متعاقب آن حاشیه‌های تولید ماسک نیز داغ‌ است و در این میان کمبود مواد اولیه از جمله برچسب‌هایی است که بر پیشانی این کالای پرمصرف خورده و موجب شده حتی برخی واحدهای تولید به‌دلیل عدم تأمین این مواد کار قادر به ادامه فعالیت نباشند ولاجرم راه تعطیلی را پیش بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 حمید عالی‌پور یک تولید کننده که کارخانه اش به‌عنوان اولین کارخانه تولید تجهیزات پزشکی در کشور محسوب می‌شود به «ایران» گفت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا متأسفانه ما با کمبود مواد اولیه مواجه بودیم و همچنان هم این کمبود وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه برای مدتی این کارخانه مجبور به تعطیلی فعالیت خود شد، افزود: متأسفانه نبود مواد اولیه کافی برای تهیه ماسک باعث اختلال در میزان تولید شده است و ما برای چرخه تولید مجبور هستیم مواد اولیه را از بازار آزاد تهیه کنیم که گاهی قیمت این مواد تا 6 برابر قیمت واقعی آن ارائه می‌شود که اصلاً مقرون به صرفه نیست و ما تولیدکنندگان را با مشکل مواجه کرده است.
وی وجود قاچاق مواد اولیه و افزایش نرخ ارز بازار آزاد را یکی از عوامل بازدارنده در خط تولید ماسک در کارخانه ها دانست. وی اظهارداشت: این کارخانه تولیدی که در فلاورجان استان اصفهان قرار دارد با 250 نیروی شاغل سالانه بیش از هزار تن انواع باند، گاز و ماسک تولید و روانه بازار می‌کند که امیدواریم با رفع مشکل موجود روند تولید همچون گذشته ادامه یابد.
رفع مشکل تولید ماسک سه لایه
جانشین رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» در این خصوص گفت: استان‌های همدان و یزد تنها استان‌هایی هستند که کارخانه های تولید مواد اولیه «مِلت بلون» (لایه اصلی فیلتر تولید ماسک) را در اختیار دارند که روزانه حدود 5 هزار تن برای کل کشور این مواد را تولید می‌کنند که طبق مقررات معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت واحدهای تولیدی و کارخانه هایی که دارای مجوزهستند براساس میزان تولیدی که دارند سهمیه دریافت می‌کنند.
ابراهیم جلیلی با بیان اینکه در حال حاضرمشکلی برای تهیه ماسک سه لایه در استان وجود ندارد، افزود: از نظر توزیع ماسک در حال حاضر در سطح استان اصفهان هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد حتی در برخی مجموعه‌های اداری که تمرکز جمعیت بیشتر وجود دارد کیوسک‌های توزیع ماسک برای ارباب رجوع در نظر گرفته شده که می‌توانند خریداری کنند.
وی با اشاره به اینکه از پیک دوم شیوع بیماری، تقاضا برای مصرف ماسک افزایش چشمگیری داشت افزود: این موضوع نه تنها در سطح استان و ملی بلکه در کل دنیا با افزایش سطح تقاضا مواجه شدند و طبیعی است که وقتی تقاضا از حد معمول بالاتر رفته، عرضه کمتر می‌شود مشکلی که کشورهای ترکیه ، چین و.. نیز با آن مواجه بودند. اما در حال حاضر مشکل خاصی در این خصوص وجود ندارد.
جانشین رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، تعداد واحدهای ‌دارای مجوز در استان را 18 مورد عنوان کرد و ادامه داد: هر واحد تولیدی برحسب میزان تولید خود سهمیه مواد اولیه دریافت می‌کند که میانگین تولید هر واحد حدود 40 هزارتن در روز است که براساس تولید و مجوزی که از معاونت غذا و دارو برای فعالیت دارند لیست واحدها آماده و به تهران ارسال و از آنجا برای دریافت سهمیه خود به کارخانه‌های تولید مواد اولیه معرفی می‌شوند.
وی میزان هرکیلو از نخ مواد اولیه تولید ماسک سه لایه را برابر با 50 متر ذکر کرد و بیان داشت: تعداد واحدهای تولیدی که به تهیه و عرضه ماسک می‌پردازند بیشتر از واحدهای ذکر شده است اما به‌دلیل اینکه از سوی معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت مجوزی دریافت نکرده‌اند طبیعتاً نمی‌توانند از سهمیه دولتی برخوردار باشند.
وی در پاسخ به این پرسش که برخی کارخانه ها به‌دلیل کمبود مواد اولیه ناچار به تعطیلی شده یا برای ادامه روند کار مجبور به تهیه این مواد با نرخ چند برابر قیمت واقعی در بازار آزاد هستند گفت: برخی واحدها و کارخانه ها خود مستقیماً مواد اولیه را وارد می‌کنند که بنا به نرخ ارز و افزایش آن تهیه این مواد برای آنها بسیار گران تمام می‌شود.
واردات مواد اولیه ماسک آزاد شد
 حسن قاضی عسگری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان نیز در این خصوص به خبرنگار «ایران» گفت: به‌دنبال شیوع بیماری کرونا تمامی استان‌ها به‌سمت تولید و افزایش ماسک رفتند و همین عامل باعث کمبود آن در بازار شد و روزانه بین 40 الی 50 هزار عدد ماسک در واحدهای تولیدی اصفهان تولید می‌شد که این رقم در حال حاضر به تولید روزانه 3 میلیون ماسک در روز رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: برای جبران کمبود مواد اولیه چند خط تولید ماده اولیه ماسک‌های جراحی در استان اصفهان فعال شده است که با همت شرکت دانش بنیان در شهرک علمی تحقیقاتی، محققان موفق به ساخت دستگاه و نیز ماده اصلی لایه میانی ماسک‌های جراحی «مِلت بلون» در استان اصفهان شده‌اند که در آینده نه چندان دورشاهد تولید صفر تا صد این خط تولید و توسعه آن در اصفهان خواهیم بود که همین باعث متعادل کردن بازار می‌شود.
 وی در پاسخ به این سؤال که کمبود مواد اولیه باعث افزایش نرخ این مواد به چندین برابر در بازار آزاد شده و در پی آن برخی کارخانه ها مجبور به تعطیلی شده‌اند بیان کرد: از دو هفته قبل به منظور کنترل بازار و توزیع، ناظرانی از سوی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در کارخانه ها  حضور دارند تا تعادل ایجاد شود. ضمن اینکه واردات مواد اولیه نیز حدود یک هفته پیش آزاد شد و همین باعث رفع مشکل و پایین آمدن قیمت مواد اولیه در بازار آزاد خواهد شد که تا مدتی قبل چند برابر نرخ اصلی ارائه می‌شد.
وی با بیان اینکه استان اصفهان در تولید ماسک پارچه‌ای پیشتاز است گفت: با توجه به اعلام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ماسک پارچه‌ای همان قابلیت محافظتی ماسک‌های جراحی را دارد و با توجه به تأثیر استفاده از ماسک برای پیشگیری از بیماری کرونا شهروندان می‌توانند از این نوع ماسک استفاده کنند و اجازه دهند تا استفاده از انواع ماسک‌های جراحی برای مراکز درمانی و کادر پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: کمبود مواد اولیه ماسک های جراحی واحدهای تولید استان اصفهان تولید ماسک کارخانه ها بازار آزاد استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۴۴۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان اوقاف از جهش اقتصادی و مؤسسات دانش‌بنیان حمایت می‌کند

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: جریان وقف می‌تواند نمای جدیدی به جامعه دهد و به جهش اقتصادی در کشور کمک می‌کند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سومین نشست هم‌اندیشی و بررسی چالش‌های پیش رو در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان با حضور حجت الاسلام سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و اساتید علمی در نمایشگاه دستاوردهای وقف برگزار شد.

رئیس سازمان اوقاف در این نشست طی سخنانی خاطرنشان کرد: فعالیت سازمان اوقاف و امور خیریه در حوزه مولدسازی تنها به ساختمان‌سازی محدود نمی‌شود. بلکه سرمایه‌گذاران باید صبور باشند زیرا در کمیسیون بهره‌وری اقتصادی برنامه‌ها بررسی می‌شود و هر اندازه بتوانیم در وقف حمایت می‌کنیم.

خاموشی با بیان اینکه می‌توان پول عایدات وقف را که ده برابر شده به صندوق دهیم تا این‌ حمایت‌ها توسعه پیدا کند، تصریح کرد: حلقه‌های نیروی انسانی قوی در کشور وجود دارد که به نظر می‌رسد برخی حلقه‌های ضعیف هم در زنجیر وجود دارد و کار ما این است از ضعیف‌ها حمایت کنیم.

 

حضور 39 شرکت دانش‌بنیان در نمایشگاه دستاوردهای سازمان اوقاف

 

او با تأکید به حمایت از حلقه‌های ضعیف اظهار داشت: هر کدام از غرفه‌های نمایشگاه اوقاف به این حلقه‌ها توجه می‌کنند. به عنوان مثال در مبحث در آبزی‌پروری درصدد تأمین 20 درصد از خوراک کشور هستیم. این در حالی است که در برخی استان‌ها امکان تولید میلیون‌ها تن تولید دریایی را داریم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر ارزان‌سازی هزینه‌های درمان برای بیماران، گفت: جریان وقف می‌تواند نمای جدیدی به جامعه دهد و به جهش اقتصادی در کشور کمک می‌کند.

او یادآوری کرد: دانش‌بنیان‌ها طرح تجاری خود را ارائه دهند، ما پس از بررسی‌های کارشناسی لازم و واجد شرایط بودن آنها را حمایت می‌کنیم. 

در این نشست مدیرعامل صندوق پژوهش ماندگار با بیان اینکه این صندوق دومین صندوق از بین 75 صندوق علم و فناوری است، گفت: دو سال و نیم از افتتاح این صندوق می‌گذرد. تاکنون 250 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری مستقیم در حوزه دانش‌بنیان‌ها داشته‌ایم.

او با اشاره به اینکه حدود 480 میلیارد تسهیلات پرداخت شد، گفت: امروز دو قرارداد در حوزه دیالیز و کیت تشخیص سرطان منعقد شد.

همچنین مدیرعامل شرکت سینا فناوران ماندگار  با اشاره به حوزه فعالیت این شرکت در عرصه تکثیر گاوهای پربازده اظهار داشت: این کار در حال حاضر کاری که در کشورهای پیشرفته انجام می‌شود.

او ادامه داد: از  15 سال قبل در این زمینه وارد شدیم و از گاوهای برتر که 40 شاخص دارند تخمک می‌گیریم، لقاح انجام می‌شود و سپس جنین منجمد می‌شود و بعد در رحم قرار می‌گیرد و گوساله متولد می‌شود. از هر گاو در سال 20 گوساله می‌توانیم تولید کنیم.

او با اشاره به نیاز برای سرمایه‌گذار دلسوز اظهار داشت: شرکت فناور برای توسعه نیاز به سرمایه گذار دلسوز دارد و سازمان اوقاف می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده خوبی باشد.

در این نشست همچنین به تولید دو دستگاه درمان سرطان توسط یک شرکت دانش‌بنیان اشاره شد که از سال 95 آغاز به کار کرده اما در زمینه تجاری‌سازی با مشکلات زیاد مواجه بوده و از حمایت سازمان اوقاف برخوردار شد.

بر اساس اظهار مسئولان این شرکت دانش‌بنیان، با حمایت سازمان اوقاف این شرکت طی 5 ماه گذشته به اندازه فعالیت 3 سال پیشرفت داشتند و با وجود اینکه مقاومت حوزه درمان از استفاده از دستگاه‌های داخلی وجود دارد، اما سازمان اوقاف همواره تأکید داشته که این دستگاه‌ها تولید و به بهره‌برداری برسند.

در این نشست همچنین طرح‌های شرکت فعال در حوزه فناوری تولید واکسن مورد بحث و بررسی قرار گرفت. از جمله چالش‌هایی که در این حوزه مطرح شد این بود که تولید واکسن به صورت سنتی هزینه زیادی داشت و وقت زیادی صرف می‌شد. اما اکنون این شرکت آمادگی تولید واکسن کرونا در سویه‌های جدید را دارد و پیش‌بینی شده تا شش سال آینده برای درمان تمامی انواع سرطان، ژن درمانی صورت پذیرد.

به همین منظور یک پلتفرم چابک طراحی و ساخته شده که انواع محصول در این زمینه را در داخل کشور تولید می‌کند. هرچند فعالان این عرصه نیازمند حمایت هستند و تاکنون سازمان اوقاف حمایت از این شرکت را بر عهده گرفته است.

نکته قابل توجه آن است که این شرکت ظرفیتی دارد که هفتصد نفر از نخبگان می‌توانند مشغول به کار شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تحقق مشارکت مردم در رشد تولید با توسعه اقتصاد دانش بنیان
  • توسعه بازار بین المللی محصولات دانش بنیان‌ها
  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر محصولی ازشرکتی دانش‌بنیان
  • مهم‌ترین گام‌ توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • توسعه حمل و نقل بر پایه هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در کارخانه نوآوری آزادی
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • ذوب آهن اصفهان در دوره جدید موفقیت های معدنی خوبی کسب کرد
  • برگزاری دومین نمایشگاه حمل و نقل دانش‌بنیان در اصفهان
  • سازمان اوقاف از جهش اقتصادی و مؤسسات دانش‌بنیان حمایت می‌کند
  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر توسط یک شرکت دانش‌بنیان