Web Analytics Made Easy - Statcounter

«مصدق‌ مصدق‌پور» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به انتخاب نخست‌وزیر جدید لبنان در تشریح دلایل گزینش او برای تشکیل کابینه این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: پس از برگزاری جلسه روز گذشتة پارلمان لبنان، یک‌باره رسانه‌های این کشور خبر دادند که «مصطفی ادیب» با ۹۰ رای موافق مامور به تشکیل کابینه لبنان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میزان آرای مثبتی که به نفع او داده شد به خوبی نشان می‌دهد که اکثر جریان‌های سیاسی لبنان با انتخاب او برای تشکیل کابینه این کشور موافق هستند و به این ترتیب او می‌تواند پُستِ نخست وزیری را از آن خود کند. حزب‌الله لبنان هم مواضع خاصی در مخالفت با او اتخاذ نکرده است، بلکه با انتخاب ادیب موافق بوده است و به همین دلیل معتقدم که او گزینه مورد تایید این جریان بوده است. نکته مهم این است که وفاق ملی بر سر انتخاب وی وجود دارد و همین موضوع می‌تواند بسیاری از مشکلات را مرتفع کند.

وی ادامه داد: در دوره‌های گذشته هر زمان که قرار بود یک نفر مامور تشکیل کابینه لبنان شود، شاهد آن بودیم که عربستان سعودی و ایالات متحده اقدام به خط‌دهیِ تخریبی می‌کردند و نمی‌گذاشتند که روال عادی و آرام در این خصوص جاری شود، اما در این دوره کاملا شاهد اتفاق‌های متفاوت بودیم؛ به گونه‌ای که سعودی‌ها و آمریکا هیچ اقدامی علیه مصطفی ادیب انجام ندادند که بخشی از این اقدام به دلیل حضور فرانسه در معادلات امروزِ لبنان است. باید به این درک برسیم که لبنانِ امروز همانند گذشته نیست؛ چراکه اوضاع این کشور بسیار پیچیده‌تر از گذشته است و تغییر و تحولات به سمت و سویی رفته که بسیاری بر این عقیده هستند که در لبنان شکل‌گیری جمهوری چهارم متصور است. در این میان باید توجه کرد که مصطفی ادیب به فرانسه نزدیک است. او دارای شناسنامه فرانسوی بوده و همسرش هم فرانسوی الاصل است. از سوی دیگر گفته می‌شود که پدر همسر او نزدیک به کاخ الیزه است و این مولفه‌ها به خوبی نشان می‌دهد که او تحت حمایت پاریس قرار دارد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: تایید مصطفی ادیب از سوی حزب‌الله و همچنین حمایت او از سوی پاریس و سایر قوای سیاسی لبنان نشان می‌دهد که او به احتمال زیاد مشکلی در تعیین کابینه نخواهد داشت. او پس از آنکه مامور تشکیل کابینه شد خطاب به مردم اعلام کرد که این روزها فرصت برای اختلاف و سخن‌پراکنی نیست و باید تمام قوای خود را بر روی کار کردن و رفع مشکلات معطوف کنیم. این اظهارات نشان می‌دهد که او یک گزینه عملگرا به حساب می‌آید. سوالی که در این میان ذهن بسیاری از عوام و خواص را به خود مشغول کرده این است که آیا مصطفی ادیب توان حل و فصل مشکلات را دارد و می‌تواند زیر فشار احتمالی کشورهای غربی و منطقه‌ای دوام بیاورد یا خیر؟ پاسخ به این سوال کمی سخت است؛ چراکه او تازه در اول راه قرار دارد اما از استقبال رسانه‌ای که در قبال او انجام شد به خوبی می‌توان فهمید که فضای عمومی به نفع مصطفی ادیب رقم خورده است اما نمی‌دانیم که در آینده نزدیک چه اتفاقی برای او و کابینه‌اش رقم خواهد خورد.

مصدق‌پور در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم که در پشت‌پرده سکوت آمریکا در قبال مصطفی ادیب، یک هماهنگی کامل با فرانسه وجود دارد و حتی می‌توان گفت که یک توافق منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در این میان وجود دارد. او حالا باید اقدام به حل و فصل مشکلاتی مانند کرونا، مسائل اقتصادی، بهداشت و غیره کند اما به نظرم مهم‌تر از آن اصلاحات در ساختار خرد و کلانِ لبنان است. توجه داشته باشید که ساختار سیاسی این کشور به صورت طائفه‌ای و بر اساس سهم‌بندی قومی صورت می‌گیرد و همین مساله باعث شد تا چند روز پیش میشل عون، رئیس جمهوری لبنان در این مورد سخنرانی کرده و دوباره نیاز به اصلاحات را گوشزد کند. در تازیخ لبنان هر دولتی که روی کار آمده قول اصلاحات را داده است اما هیچگونه همکاری مثبتی از سوی جناح‌های لبنان با آنها صورت نگرفته است. به همین دلیل با توجه به شرایط نامناسب و پیچیده لبنان و نفوذ فرانسه در این کشور، و خط و نشان‌هایی که مکرون کشیده، به نظر می‌رسد که مصطفی ادیب تا حد زیادی می‌تواند شروع‌کننده این اصلاحات باشد و جریان‌های داخلی هم با او همراهی خواهند کرد. این در حالیست آمریکایی‌ها درگیر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ هستند و فکر می‌کنم که پاریس آنها را در جریان اقدام‌های خود می‌گذارد. لذا باید گفت که موازنه در لبنان تغییر کرده و فشارهای واشنگتن تا حدودی کم شده که می‌تواند به گوشه‌نشینی آمریکایی‌ها در میان مدت و کوتاه مدت بدل شود و اوضاع را از سوی فرانسه پیگیری خواهند کرد.   

منبع: ایلنا

کلیدواژه: سعد حریری لبنان میشل عون دونالد ترامپ حزب الله لبنان امانوئل مکرون انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا حسان دیاب مصطفی ادیب اصلاحات در لبنان نشان می دهد تشکیل کابینه مصطفی ادیب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۴۵۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلینکن مدعی شد: حماس مانع بین مردم غزه و آتش‌بس است | اصلی‌ترین اختلاف میان اسرائیل و حماس در حال حاضر

به گزارش همشهری آنلاین،‌ در شرایطی که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) امروز هیأتی را برای مذاکره درباره آتش‌بس غزه به قاهره اعزام می‌کند و تأکید کرده که با «روحیه مثبت» به سوی مذاکرات پیش می‌رود، وزیر خارجه آمریکا مدعی شده است «ما منتظریم تا ببینیم آیا در عمل می‌توانند پاسخ مثبتی به آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها بدهند یا خیر».

اصلی‌ترین اختلاف میان اسرائیل و حماس در حال حاضر بر سر اتمام جنگ به عنوان بخشی از توافق تبادل اسرا/ آتش‌بس است.

حماس پیش از این تصریح کرده با هیچ توافقی که به آتش‌بس دائمی و خروج نیروهای اسرائیل از غزه منجر نشود موافقت نخواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هم روز چهارشنبه گفت با هیچ توافقی که بر اتمام جنگ اصرار داشته باشد موافقت نخواهد کرد.

آمریکا در ۷ ماهی که از جنگ غزه می‌گذرد همسو با اسرائیل اصلی‌ترین مانع در برابر برقراری آتش‌بس دائمی در غزه بوده است.

دولت جو بایدن تا کنون سه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که خواستار آتش‌بس دائمی در غزه بوده را وتو کرده است. واشنگتن تنها از آتش‌بس موقت حمایت می‌کند.

بلینکن همچنین در خصوص برنامه رژیم صهیونیستی برای حمله زمینی به رفح گفت «موضع ما ثابت است و قبل از آن‌که اسرائیل تصمیمی برای ورود به رفح بگیرد، باید طرح شفافی برای حفاظت از غیرنظامیان ارائه شود و به دوستان خود برای حفاظت از غیرنظامیان و ارائه کمک به آن‌ها فشار می‌آوریم».

وزیر خارجه آمریکا با تأکید بر حمایت واشنگتن از رژیم صهیونیستی گفت «با حفظ امنیت اسرائیل، تشکیل کشور فلسطین امکانپذیر است».

اسرائیل، آزادی اسرا از غزه و نابودی حماس را به عنوان اهداف جنگی خود در غزه تعیین کرده است. با وجود این، تحقق هر دوی این هدف‌ها به بن‌بست برخورد کرده‌اند.

مصر، قطر و آمریکا در حال میانجی‌گری برای حصول توافقی برای تبادل اسرا و برقراری آتش‌بس میان حماس و اسرائیل هستند.

در توافق قبلی میان حماس و رژیم اسرائیل برای آزادی اسرا که در ماه نوامبر انجام شد ۸۱ اسرائیلی و ۲۴ شهروند کشورهای خارجی در ازای ۲۴۰ فلسطینی آزاد شدند.

کد خبر 849093 منبع: فارس برچسب‌ها اسرائیل خبر ویژه رژيم صهيونيستى فلسطین فلسطین - حماس

دیگر خبرها

  • استقبال گسترده از اجلاس بین‌المللی هسته‌ای ایران علی‌رغم مانع تراشی‌ها
  • استقبال بالا از اجلاس بین‌المللی هسته‌ای ایران علی‌رغم مانع تراشی‌ها
  • اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم!
  • انتقام موشکی مقاومت لبنان از صهیونیست ها | محل اصابت موشک های حزب الله به شهرک صهیونیست نشین + ویدئو
  • کابینه جنگ اسرائیل امروز تشکیل جلسه می‌دهد
  • حماس: پیشنهاد جدید در مذاکرات قاهره بهتر از قبل است/ نتانیاهو مانع توافق می‌شود
  • مخالفت آمریکا با استفاده اوکراین از سلاح‌های آمریکایی در خاک روسیه 
  • ادعای بلینکن: تنها مانع بین ساکنان غزه و آتش‌بس، حماس است
  • ادعای بلینکن: تنها مانع بین ساکن غزه و آتش‌بس، حماس است
  • بلینکن مدعی شد: حماس مانع بین مردم غزه و آتش‌بس است | اصلی‌ترین اختلاف میان اسرائیل و حماس در حال حاضر