Web Analytics Made Easy - Statcounter

روند تشدید سرکوب و اعمال حاکمیت مستبدانه توسط رژیم پهلوی تأثیر مستقیمی بر مهاجرت فعالان سیاسی و دانشجویان به اروپا و آمریکا داشت؛ به طوری که در طول سال های ۱۳۵۲-۱۳۴۷ خورشیدی حدود ۳۰ هزار تن برای ادامه تحصیل از کشور خارج شدند و این تعداد از کل دانشجویان داخل کشور بیشتر بود که در سال های پایانی عمر رژیم از مرز صد هزار تن هم گذشت؛ دانشجویانی که در کشورهایی همچون آمریکا، انگلیس، کانادا و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. با تشکیل گروه ها مختلف به مبارزه با رژیم پهلوی پرداختند و تظاهرات هایی به راه می انداختند. بنابراین در شرایط خفقان سیاسی حاکم بر ایران؛ دانشجویان ایرانی مقیم خارج از کشور صدای آزادیخواهان و زندانیان سیاسی را به گوش جهانیان می‌رساندند. حضور بیش از یکصد هزار دانشجوی ایرانی در خارج؛ جنبش دانشجویی خارج از کشور را از پتانسیل عظیم انسانی و انرژی مبارزاتی برخوردار کرده بود.

سازمان‌های دانشجویی

کنفدراسیون محصلان و دانشجویان ایرانی در اروپا: یکی از سازمان های دانشجویی خارج از کشور بود که متشکل از فدراسیون های انجمن دانشجویان انگلیس، آلمان غربی و فرانسه بود و در اتحادی با انجمن دانشجویان ایرانی در آمریکا پایه مهمترین تشکل دانشجویی خارج از کشور را که کنفدراسیون جهانی محصلان و دانشجویان ایرانی در خارج از کشور (اتحادیه ملی) را تشکیل دادند.

علی شریعتی که ابتدا در جمع جوانان نهضت ملی بود در فعالیت های دانشجویان ایرانی مقیم فرانسه و بعد از آن در کنفدراسیون محصلان و دانشجویان ایرانی خارج از کشور به ویژه کنگره های پاریس و لوزان حضوری فعال داشت و در تبیین خط و مشی کمیسیون ها و در نوشتن اعلامیه ها و قطعنامه کنفدراسیون همکاری نزدیکی داشت. علیرغم حضور موثر کنفدراسیون جهانی در مبارزات علیه استبداد رژیم اما بالاخره دی ۱۳۵۳خورشیدی نقطه پایانی بر فعالیت هایش بود. اختلاف نظر میان گروه های مختلف و مناقشه درباره پیوستن به سازمان های دانشجویی بین المللی، از عوامل به بن بست رسیدن کنفدراسیون جهانی بود. نباید از اثر تخریبی نیروهای امنیتی رژیم نیز غافل بود که از مهمترین این اقدامات می توان به غیرقانونی اعلام کردن کنفدراسیون جهانی از طرف سیاوش بهزادی دادستان نظامی ارتش در اسفند ۱۳۴۹ خورشیدی اشاره کرد.

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا ـ گروه فارسی زبان: با گسترش حرکت سیاسی و مذهبی روحانیون و مطرح شدن اسلام سیاسی به عنوان کانون قدرتمند مبارزه ضدحکومتی، گرایش های مذهبی در میان دانشجویان، شتاب گرفت و بسیاری از دانشجویان ایرانی در دانشگاه های اروپا و امریکا نیز به اسلام سیاسی گرایش پیدا کردند. در سال ۱۳۴۵ «اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا ـ گروه فارسی زبان» به همت آیت‌الله سیدمحمد بهشتی و با حضور ۱۲ دانشجوی ایرانی در شهر گینس آلمان غربی تأسیس شد و به تدریج حیطه فعالیت خود را در سراسر اروپا گستراند.

انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی در خارج از کشور: حاصل انشعاب دانشجویان مذهبی از کنفدراسیون جهانی و پیوستن آنها به دیگر دانشجویان مسلمان بود. این سازمان در سال ۱۳۴۴ خورشیدی تأسیس شد و با تلاش و فعالیت صادقانه و بی وقفه، به صورت یک تشکیلات منسجم و تعیین کننده در خارج از کشور درآمد و به یکی از بازوهای پرتوان مبارزات و مدافعان انقلاب اسلامی تبدیل شد. انجمن‌های اسلامی در آمریکا با تأسیس دفتر انتشارات در هوستن، بنیاد فرهنگی مبارزات خود با رژیم پهلوی را اساسی‌تر کرد. این دفتر به انتشار کتب، نشریات مختلف و به‌خصوص کتاب‌هایی می‌پرداخت که در ایران اجازه انتشار نداشتند. این کتاب‌ها در اروپا، آمریکا و کشورهای عربی پخش می‌شدند. حتی برخی از متون آنها به زبان‌های انگلیسی ترجمه و منتشر می‌شدند.

۳۱ مرداد ۱۳۴۶

در ۳۱ مرداد ۱۳۴۶ خورشیدی طی دیدار محمدرضا پهلوی از آمریکا و هنگام استقبال لیندون جانسون رئیس جمهوری این کشور از وی و ملکه، سازمان دانشجویان ‌ایرانی در آمریکا، واحدهای تابعه جبهه ملی و دانشجویان مسلمان و نیز دانشجویان ‌کشورهای آمریکای لاتین تظاهرات وسیعی را در مقابل کاخ سفید برپا کردند. این تظاهرات به درگیری ‌شدید پلیس با تظاهرکنندگان ختم شد. البته در این روز ۶۰ دانشجوی ماسک‌دار به ساختمان مرکزی سیا در لانگزلی واقع در ایالت ‌ویرجینیا یورش برده و آن را محاصره و دخالت سیا در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ خورشیدی را ‌محکوم کرده بودند.

 تظاهرات دیگری نیز روز بعد، هنگام عبور اتومبیل محمدرضا پهلوی برگزار شد که طی آن گروهی از ‌دانشجویان با شکستن حلقه محاصره پلیس، خود را به اتومبیل حامل او ‌رساندند و آن را در هم کوبیدند. در این تظاهرات تعداد زیادی دستگیر و در پی ‌اعتراض ها و اعتصاب های دانشجویان بعد از چند روز آزاد شدند.

۲۴ آبان۱۳۵۶

اوج رویارویی جنبش دانشجویان خارج از کشور با رژیم پهلوی در آمریکا در جریان دوازدهمین سفر محمدرضا پهلوی به این کشور و در زمان ریاست‌جمهوری جیمی کارتر رخ داد. این سفر که  آخرین سفر رسمی محمدرضا پهلوی به آمریکا بود در ۲۴ آبان ۱۳۵۶ خورشیدی روی داد. به این صورت هنگامی که جیمی کارتر و همسرش و محمدرضا پهلوی و فرح در محوطه کاخ سفید برای اجرای مراسم خوشامدگویی ایستاده بودند، فریاد صدها دانشجوی مخالف رژیم پهلوی شنیده می‌شد.

در این واقعه حدود هزار دانشجو از گروه‌های مختلف سیاسی و مخالف رژیم پهلوی در یک تظاهرات مشترک شرکت کردند. در جریان تظاهرات، درگیری میان دانشجویان با پلیس و هواداران محمدرضا پهلوی شدت گرفت و ۹۲ دانشجو و ۲۰ پلیس زخمی شدند. تظاهرات‌کنندگان صفوف پلیس را درهم شکستند و آن‌قدر به سرحد جنوبی کاخ سفید نزدیک شدند که گاز اشک‌آوری که پلیس به سمت آنها پرتاب شد به مراسم استقبال از شاه نیز سرایت و سران ۲ کشور و همراهانشان را اشک آلود کرد. تصویر محمدرضا پهلوی در حالیکه با دستمال اشک‌هایش را پاک می‌کرد در آن زمان بازتاب گسترده‌ای در داخل و خارج ایران یافت و بسیاری از آن به عنوان نشانه‌ای از وضعیت بحرانی رژیم پهلوی یاد کردند.

جمعیت هوادار محمدرضا پهلوی شامل ۷۰۰ دانشجوی نیروی هوایی می‌شدند که با استفاده از سه روز مرخصی به تظاهرات آورده شده بودند و نیز افراد دیگری که از سفارت ایران پول دریافت کرده بودند. گروهی از این افراد را اتباع ایرانی‌تبار غیرمسلمانی تشکیل می‌دادند که اعتراف کردند که هزینه‌های بلیت هواپیما، اقامت در هتل و نیز مبلغ صد دلار پول توجیبی توسط نمایندگان دولت ایران به آنان پرداخت شده است. یکی از جوانان شرکت‌کننده به خبرنگاران گفت: من روز دوشنبه با پول شاه به اینجا پرواز کردم. آنان پول بلیت هواپیما را همراه با مبلغ ۳۰۰ دلار هزینه‌های دیگر به هر شخصی که حاضر به آمدن به اینجا و اعلام حمایت از شاه بود، پرداخت می‌کردند. من این پول را گرفتم و حال علیه خود شاه تظاهرات می‌کنم. (امیدوارم) شاه به درک واصل شود.

شهریور ۱۳۵۷

شهریور ۱۳۵۷ خورشیدی شهرهای تهران، تبریز، شیراز، قزوین، اراک، کرمانشاه، جهرم، کرمان، آمل، بابلسر، آبادان، زاهدان، میانه، اردبیل، قزوین و اهواز، شاهد تظاهرات گسترده مردمی علیه حکومت پهلوی بودند. گزارش‌های خبری حاکی بودند که در این تظاهرات دست‌کم ۱۲ تن از مردم توسط ماموران رژیم پهلوی به شهادت رسیدند. در این روز شهر لس‌آنجلس آمریکا نیز شاهد تظاهرات دانشجویان مقیم، علیه محمدرضا پهلوی بود. صدها دانشجوی ایرانی که در تظاهرات شرکت کرده بودند با پلیس آمریکا درگیر شدند. دانشجویان سپس ساختمان روزنامه «لس‌آنجلس تایمز» را اشغال کردند. آنان این روزنامه را به انعکاس اخبار نادرست از قیام اسلامی مردم ایران متهم کردند.

برچسب‌ها انقلاب اسلامی ایران فرانسه علی شریعتی ایالات متحده آمریکا آلمان جیمی کارتر تشکل های دانشجویی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انقلاب اسلامی ایران فرانسه علی شریعتی ایالات متحده آمریکا آلمان جیمی کارتر تشکل های دانشجویی انقلاب اسلامی ایران فرانسه علی شریعتی ایالات متحده آمریکا آلمان جیمی کارتر تشکل های دانشجویی دانشجویان ایرانی سازمان های دانشجویی کنفدراسیون جهانی دانشجویی خارج محمدرضا پهلوی خارج از کشور رژیم پهلوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۴۵۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مکزیک: دیدید چه بلایی سر دانشجویان معترض در آمریکا آمد؟

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک در نشست خبری روزانه خود در کاخ ملی این کشور ضمن انتقاد از آمریکا در زمینه «حقوق بشر» اعلام کرد: پلیس آمریکا علیه دانشجویان که تظاهرات‌هایی در حمایت از فلسطین در دانشگاه‌های این کشور را سازماندهی می کنند، «به شدت» اقدام کرده است.

رئیس جمهور مکزیک در این خصوص ادامه داد: ایالات متحده مدعی است که از حقوق بشر در جهان دفاع می‌کند، اما در برابر دانشجویان و خبرنگارانی که در دانشگاه‌ها تظاهرات می کنند، «با شدت» رفتار می‌کند.

این مقام مکزیک با اشاره به اعتراضات جاری در دانشگاه‌های آمریکا تأکید کرد: اگر شما قاضی حقوق بشر در جهان هستید، پس باید شجاع تر باشید. دیدید چه بلایی سر دانشجویان معترض در دانشگاه‌ها آمد؟ دیدید با آنها چه برخوردی شد؟

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، با تاکید بر اینکه واشنگتن به جای مبارزه با بحران فزاینده مهاجرت در منطقه، میلیاردها دلار به رژیم اسرائیل و اوکراین اختصاص می‌دهد، اضافه کرد که واشنگتن در زمینه مسائل زیادی ریاکارانه عمل می‌کند.

رئیس جمهور مکزیک تاکید کرد که آنها می‌خواهند سیاست خارجی فعلی مکزیک را تغییر دهند و از آمریکا خواست تا به حاکمیت کشورش احترام بگذارد.

این در حالیست که پیشتر اعلام شده بود که نزدیک به ۶۰۰ دانشجو ظرف یک هفته گذشته در تحصن‌های ضد جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه در سراسر آمریکا بازداشت شده اند.

اعتراضات حامیان فلسطین در دست کم ۱۵ دانشگاه در سراسر آمریکا برگزار شده است. در روزهای اخیر، شمار زیادی از دانشگاه در آمریکا شاهد تظاهرات ضدصهیونیستی بوده است.

دانشجویان آمریکایی از دانشگاه‌ها خواسته‌اند تا از سرمایه‌گذاری دارایی‌های دانشگاه‌های بزرگ در شرکت‌های اسلحه‌سازی و یا سایر صنایع حامی جنگ رژیم صهیونیستی در غزه خودداری کنند و به این ترتیب مانع از «نسل کشی» شوند.

آنها همچنین خواستار برقراری آتش‌بس در جنگ رژیم صهیونیستی در نوار غزه هستند.

کد خبر 6090227

دیگر خبرها

  • مکزیک: دیدید چه بلایی سر دانشجویان معترض در آمریکا آمد؟
  • بیانیه دانشجویان ترکیه در حمایت از خیزش دانشجویی در آمریکا
  •  بازتاب بین المللی تظاهرات دانشجویان آمریکا
  • ۵ نکته درباره اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • به وقتِ بیداری
  • اعلام همبستگی دانشجویان ترکیه با دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین
  • اردوغان: حماس یک گروه مقاومت در فلسطین است
  • تظاهرات‌های دانشجویی ضداسرائیلی به دانشگاه‌های کانادا رسید
  • گسترش اعتراضات دانشجویی در پایتخت آمریکا
  • هراس صهیونیست‌ها از دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین