Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-28@12:54:38 GMT

هشدار به دیابتی ها/مراقب شاخص توده بدن باشید

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۴۵۷۸۲

هشدار به دیابتی ها/مراقب شاخص توده بدن باشید

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در سال 2019، تقریبا 463 میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت مبتلا بودند که اکثریت قریب به اتفاق آنها (حدود 90درصد) با نوع 2 آن دست و پنجه نرم می کردند.

دیابت خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی و مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی را دو برابر می کند. چاقی علت اصلی دیابت نوع 2 است در حالی که آرایش ژنتیکی ممکن است افراد با احتمال بیشتری را برای ابتلا به این بیماری شناسایی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برایان فرنس محقق اصلیاین طرح از دانشگاه کمبریج انگلیس گفت: از آنجا که ما با ژن های خود متولد شده ایم، می توان در اوایل زندگی افرادی که احتمال ابتلا به دیابت در آنها بالا است را مشخص کرد. ما این مطالعه را انجام دادیم تا بدانیم که آیا ترکیب خطر ارثی با شاخص توده بدنی فعلی (BMI) می تواند افراد را در بالاترین خطر ابتلا به دیابت قرار دهد. تلاش های پیشگیری می تواند برای این افراد متمرکز شود.

شاخص توده بدنی یا شاخص کوتله یا بی‌ام‌آی (BMI، مخفف body mass index) سنجشی آماری برای مقایسه وزن و قد یک فرد است. در واقع این سنجش میزان چاقی را اندازه‌گیری نمی‌کند؛ بلکه ابزاری مناسب است تا سلامت وزن فرد با توجه به قدش تخمین زده شود. این شاخص در بین سال‌های ۱۸۳۰ تا ۱۸۵۰ توسط آدولف کوتله دانشمند بلژیکی ابداع شد. نحوه محاسبه آن بسیار ساده است و در بسیاری جاها برای مشخص کردن اضافه وزن و کسر وزن استفاده می‌شود.شاخص توده بدنی از طریق تقسیم وزن فرد به کیلوگرم بر توان دوم(x²) قدش به متر بدست می‌آید.

این مطالعه شامل 445،765 شرکت کننده Biobank انگلیس بود. میانگین سنی 57.2 سال و 54درصد زن بودند. خطر ارثی دیابت با استفاده از 6.9 میلیون ژن ارزیابی شد. قد و وزن هنگام ثبت نام برای محاسبه BMI اندازه گیری شد. شرکت کنندگان از نظر خطر ژنتیکی دیابت به پنج گروه تقسیم شدند. آنها همچنین براساس BMI نیز به پنج گروه تقسیم شدند.

شرکت کنندگان تا میانگین سنی 65.2 سال پیگیری و طی این دوره، 31298 به دیابت نوع 2 مبتلا شدند.

افراد در بالاترین گروه BMI (میانگین 34.5 کیلوگرم) در مقایسه با شرکت کنندگان در کمترین گروه BMI (میانگین 21.7 کیلوگرم) 11 برابر خطر ابتلا به دیابت را داشتند.

فرنس گفت که یافته ها نشان می دهد که BMI عامل خطرناک بسیار قوی برای دیابتی هایی است که استعداد ژنتیکی دارند.

محققان سپس از روش های آماری (برای ارزیابی اینکه آیا احتمال ابتلا به دیابت در افراد با BMI بالا حتی در صورت داشتن اضافه وزن برای مدت زمان طولانی بیشتر است یا خیر) استفاده کردند. آنها دریافتند که طول مدت افزایش BMI تاثیری در خطر ابتلا به دیابت ندارد.

فرنس اظهار کرد که وقتی افراد از آستانه خاصی از BMI عبور می‌کنند، احتمال ابتلا به دیابت بالا می رود و بدون در نظر گرفتن طولانی بودن وزن آنها در سطح پرخطر قرار می گیرند.

وی خاطرنشان کرد که این آستانه برای هر فرد متفاوت است یافته ها نشان می دهد که با پایین نگه داشتن BMI که باعث قند خون غیرطبیعی می شود، می توان از بیشتر موارد دیابت جلوگیری کرد. این بدان معنی است که برای جلوگیری از دیابت، BMI و قند خون باید به طور منظم ارزیابی شوند. همچنین ممکن است دیابت با کاهش وزن در مراحل اولیه قبل از آسیب دائمی معکوس شود.

دیابت یا بیماری قند، به قند خون بالای ۹۶ تا حدود ۱۱۲ میلی‌گرم در دسی لیتر گفته می‌شود. در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد. نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون توسط سازوکارهای مختلف است.

انتهای پیام/

178 / 336 دیابت شاخص توده بدن ژنتیک

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دیابت شاخص توده بدن ژنتیک ابتلا به دیابت شاخص توده بدن خطر ابتلا قند خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۴۵۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراقب باشید بیماری ترانه علیدوستی را نگیرید | این افراد در معرض «سندرم DREES» هستند

دریافت 81 MB

به گزارش همشهری آنلاین دکتر سید مسعود داوودی، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه بقیه الله درباره بیماری که ترانه علیدوستی به آن مبتلا شده و بیماری سندرم DREES و درمان آن می‌گوید: DREES یک بیماری حساسیتی تاخیری است که با تغییرات پوستی، تغییرات احشاء داخلی و تغییرات سلول‌های خونی خود را نشان می‌دهد. شایع‌ترین علت بروز این بیماری، حساسیت‌های دارویی به داروهای ضد تشنج و آنتی بیوتیک‌ها هستند.

بیشتر بخوانید:

ترانه علیدوستی به این بیماری مبتلا شده است: سندرم درس (DRESS) | این بیماری چقدر خطرناک است و چگونه درمان می‌شود؟ نام بیماری سخت ترانه علیدوستی اعلام شد | اعلام آخرین وضعیت روند درمان بازیگر سرشناس تماس فوری علی دایی با ترانه علیدوستی | واکنش پدر بازیگر سرشناس به تماس شهریار خبر شوکه کننده درباره ترانه علیدوستی | مادر: برایش دعا کنید

این پزشک می‌افزاید: واکنش‌های دارویی با تاخیر ٢ تا ٨ هفته‌ای اتفاق می‌افتد و علایم بالینی ناشی از آن با ضایعات پوستی کهیر مانند و یا شبیه آبله مرغان بروز کند. همچنین ممکن است درگیری مخاط دهان بروز کند؛ اما از آن مهم تر، گرفتاری غدد لنفاوی به شکل گسترده است و درگیری مخاط داخلی بدن نیز ممکن است با علایمی شبیه به هپاتیت حاد بروز کند. مهم‌ترین اقدام در درمان این بیماری، قطع مصرف داروهای مشکوک و استفاده از کورتون‌های سیستمیک و یا سایر داروهای سرکوب سیستم ایمنی است. در موارد خفیف بیماری بهبود یابنده است. تشخیص زودرس بیماری در درمان آن بسیار موثر است. جزئیات را می‌بینید و می‌شنوید.

کد خبر 847602 برچسب‌ها خبر مهم چهره‌های مشهور بیماری - بیمارستان ترانه علیدوستی

دیگر خبرها

  • کلاهبرداری از کارت سوخت شخصی/ مراقب تراشه های کارت سوخت باشید
  • مراقب باشید؛ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • مراقب باشید بیماری ترانه علیدوستی را نگیرید | این افراد در معرض «سندرم DREES» هستند
  • هشدار به خریداران طلا؛ مراقب طلای تقلبی باشید
  • هشدار یه خریداران طلا؛ مراقب طلای تقلبی باشید
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد
  • ۷میلیون ایرانی مبتلا به دیابت؛ زخم‌های دیابت، از سرطان کشنده‌تر است
  • گفته بودم مراقب بازیکن لالیگایی باشید / مسئولان هم به ورزشگاه بیایند
  • هندوانه برای دیابتی‌ها مفید است یا مضر؟