Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازار سرمایه ایران که تا یک سال گذشته برای اکثر مردم کشور ناشناخته بود به یکباره مورد استقبال عموم قرار گرفت و بستری برای هجوم نقدینگی شد، اما سرمایه گذاری در این بازار دارای نوسان و ریسک نیازمند اطلاعات و سخناخت کافی است اما بررسی‌ها حکایت از این دارد که برخی شرکت‌های کاغذی و ورشکسته مورد استقبال سرمایه گذاران قرار گرفته که یک نمونه را بررسی کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بورس اوراق بهادار از روز 20 مرداد ماه امسال وارد فاز نزولی شدید شد و در مدت یازده روز کاری منفی، قیمت اکثر سهام شرکت‌ها بین 30 الی 50 درصد افت داشت و سرمایه گذاران را وارد زیان کرد که این ریزش دلایل متعدی داشت اما موضوع این گزارش نیست.

براساس گفته رئیس سازمان بورس روزانه 100 هزار کد بورسی صاد می‌شود و امروز دارای با توجه به آزاد سازی سهام عدالت دارای 50 میلیون سهامدار هستیم آن هم در بازاری که ریسک و نوسان دارد و افراد برای ورود به آن حداقل نیازمند آموزش بخصوص مفاهیم اولیه هستند. مردم برای ورود به بورس و سرمایه گذاری می‌توانند حداقل با 500 هزار تومان اقدام کنند.

بازار سرمایه، بازاری تخصصی، دارای نوسان و ریسک برای سرمایه گذاری است و قیمت‌ها در آن تحت تاثیر عرضه و تقاضا تعیین می‌شود؛ این بازار تا یک سال گذشته در ایران ناشناخته بود اما پس از اینکه دولت از آن حمایت کرد و سودآوری‌اش نسبت به بازارهای موازی افزایش یافت، مورد استقبال عموم قرار گرفت و نقدینگی سرگردان جامعه را جذب کرد.

اطلاعات نقش ویژه‌ای در بازار سهام برای تصمیم گیری دارد و اخبار بر آن تاثیر گذار است و افراد خبره و تحلیلگران برای سرمایه گذاری و خرید و فروش سهام اطلاعات و وضعیت مالی شرکت‌ها مورد بررسی قرار می‌دهند و این اطلاعات بر رفتار سهامداران تاثیر دارد و باعث افزایش و یا کاهش تقاضا برای سهام شرکتی می‌شود اما عموم افراد جامعه (بخصوص تازه واردها به بورس) آشنایی کافی با بازار سهام ندارند.

متاسفانه به دلیل اقتصاد تورمی ایران، مردم تازه وارد به بورس که شناخت کافی از آن هم ندارند، به دنبال حداکثر سازی سود خود هستند و  اقدام به نوسان گیری می‌کنند اما تصمیم گیری در این بازار به دلیل هیجان و... ریسک سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد و ممکن است فرد حتی سرمایه خود را از دست بدهد؛ توصیه می‌شود افراد با نگاه میان مدت و بلند مدت و با هدف سرمایه گذاری و با خرید سهام ارزنده اقدام به خرید و فروش کنند نه فضای روزانی و سفارش شده توسط کانال‌ها و افراد بی نام و نشان؛ زیرا رفتار هیجانی و ناآگاهانه، می‌تواند به همه سرمایه‌گذاران بخصوص خود فرد آسیب و زیان وارد کند.

اطلاعات نادرست و شایعات در این بازار به دلیل نبود نظارت بر فضای مجازی زیاد است و مردم را به سمت سهام شرکت‌هایی می‌برد که ریسک سرمایه‌گذاری آن‌ها را افزایش داده و در اکثر مواقع تصمیمات بر اثر هیجان و اطلاعات نادرست گرفته می‌شود و مردم سهام شرکتی را خریداری می‌کنند که شاید شناختی از نحوه فعالیت و سود سازی آن ندارند و این موضوع باعث ‌شده ارزش ذاتی برخی سهم‌ها با ارزشی که در بازار دارد اختلاف زیادی داشته و ارزش واقعی سهم بسیار پایین‌تر از قیمت روز آن در بازار باشد.

 

شرکتهای که خرید سهامش رویا تعبیر می‌شود

براساس مشاهدات خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دیده شده سهام شرکتی که حتی در سال‌های 96، 97 و 98 دارای زیان شدید بوده و خط تولید این شرکت تعطیل است اما مورد سرمایه گذاران قرار گرفته و با سفارش برخی کانال‌ها مردم سهام آن را خریداری می‌کنند و این شرکت حتی در روزهای ریزشی بازار با صف خرید شدید مواجه بود. شاید اگر از خریدان سهام آن نوع فعالیت شرکت پرسیده شود هیچ شناختی ندارند. از طرفی کانال‌های مجهول خرید آن به رویا تبدیل شده است اما هر زمان ممکن است این شرکت اعلام ورشکستگی کند و سرمایه مردم از بین برود. (پروسه زمانی انحلال و تصفیه یک شرکت حداقل بیش از یک سال زمان می‌برد)

از موارد فوق در بازار سرمایه کشور بسیار دیده می‌شود مثلا بانکی که زیان انباشته آن بیش از 12 برابر سرمایه ثبت شده آن است و با تقاضای خرید مواجه است.

نگاه سرمایه گذاری در بورس از سود محوری به سمت دارایی محوری سوق پیدا کرده است و سرمایه گذاران به جای فعالیت‌های اقتصادی یک بنگاه دارایی آن را بررسی می‌کنند و می‌گویند. 

 

به اندازه لباس خریدن وقتی بگذارید

احمد جانجان کارشناس و فعال بازار سرمایه در این باره به خبرنگارشبکه اطلاع رسانی راه دانا می‌گوید: مردم برای پول خود که حاصل دست رنج‌شان است به اندازه لباس خریدن ارزش قائل شوند و برای ورود به بورس و خرید سهام از مشاوران و کارشناسان استفاده کنند و نظر متخصصان را بپرسند و براساس آن اقدام کند.

 وی افزود: فردی که می‌خواهد یک بقالی راه بیندازد، کلی تحقیق و پرس وجو کرده و پس از بررسی اقدام به ایجاد آن می‌کند و افراد قبل از خرید و فروش سهام شرکتی در مورد آن تحقیق کنند و آن را بررسی کنند.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی ادامه داد: اینکه بقال سر کوچه گفته فلان سهم خوب است و... صحیحی نیست و اینها متخصص نیستند و مردم بدون اطلاع و مطالعه در بورس سهام خریداری نکنند زیرا حتما ضرر خواهند کرد و باید اصول بازار را رعایت کنند.

 

هوایی که خرید و فروش می‌شود!!

براساس این گزارش فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی مجلس یازدهم در گفت‌و‌گویی از یک شرکت مجهول در بورس سخن گفته است که جای بررسی دارد.

او می‌گوید: ارزش سهام پتروشیمی کازرون که عملا هیچ وجود فیزیکی ندارد، روز به روز در حال افزایش است، متاسفانه سهامداران به دلیل اینکه هیچ ساختمان فیزیکی وجود ندارد، در حال هوا فروشی هستند و ارزش سهام این پتروشیمی به دلیل اینکه پولی وارد فعالیت نشده، صفر است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه سهام داران پتروشیمی هایی مانند کازرون به دلیل هماهنگ بودن با هیئت مدیره اقدام به افزایش سرمایه می کنند گفت: متاسفانه پتروشیمی های نورآباد و کازرون قربانی این موضوع شده اند.

عباسی اضافه کرد: عرضه سهام چنین پتروشیمی‌هایی در حال حاضر کاغذ بازی و حبابی بیش نیست که در آینده‌ای نه چندان دور شاهد ظهور بحران در این بخش خواهیم بود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه بازنشسته های آموزش و پرورش حدود 15 سال پیش با دلخوش کردن به وعده های سهامداران اقدام به خریداری سهام پتروشیمی کازرون کردند، بیان کرد: سهامداران پتروشیمی با سر دادن وعده هایی مانند راه‌اندازی این مجتمع در سه الی 4 سال آینده و سود‌دهی مناسب، حدود 3 میلیون تومان از سهام پتروشیمی کازرون را به مردم و بازنشسته های آموزش و پرورش فروختند.

 

پتروشیمی که فقط زمین است؟

بررسی‌های شبکه اطلاع رسانی راه دانا نشان می‌هد قیمت هر سهم پتروشیمی کازرون با نماد «کازرو» در فاصله زمانی 26 آبان ماه سال گذشته آخرین روز معاملاتی آن که 3 خرداد ماه امسال است از 2636 ریال به 7690 ریال رسیده و رشد حدود 200درصدی داشته است.

هیئت مدیره این شرکت در تاریخ 11تیر ماه امسال پیشنهاد افزایش سرمایه 100درصدی از محل آورده نقدی سهامداران را  برای ارائه به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص تصویب کرد که مورد تایید حسابرس و بازرس قانونی قرار گرفت؛ البته نماد معاملات این شرکت از تاریخ 4 خرداد ماه امسال دلیل نیاز به بررسی وضعیت شفافیت اطلاعاتی شرکت تا کنون بسته بوده است.

اطلاعات و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای 3 ماهه منتهی به پایان خرداد ماه (حسابرسی نشده) پتروشیمی کازرون نشان می‌دهد هنوز این شرکت هیچگونه تولید و درآمدی ناشی از آن ندارد.

براساس این گزارش، وقتی به سایت شرکت پتروشیمی کازرون مراجعه کنید هیچ تصویر و اطلاعاتی از خط تولید و... وجود ندارد جز تصاویر زمین آن و نصب تابلویی در یک بیابان.

وقتی صورت‌های مالی این شرکت که روی سامانه کدال منتشر شده را بررسی کنید هیچ درآمدی از تولید و... مشاهده نمی‌کنید جز یک سری هزینه‌های جاری.

این شرکت پتروشیمی فقط یک زمین با فاصله تقریبا ۳۰ تا ۴۰ کیلومتری از شهر کازرون است و دارایی این پتروشیمی علاوه بر سهام پتروشیمی گچساران؛ زمین چند هکتاری است که هم اکنون قیمت ارزان ترین زمین در شهرستان کازرون با موقعیت پتروشیمی کازرون حدود متری ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان است.

به نظر مدیران این شرکت در پی بازگشایی نماد معاملاتی این شرکت هستند تا قیمت آن را بالا برده و به مردم بفروشند.

نمونه این شرکت‌ها در بازار سرمایه کم نیستند و برخی شرکت‌های بالادستی (مالکان این شرکت‌ها که خودشان در بورس هستند) با درج و معاملات شرکت‌های کاغذی اقدام به کسب سود می‌کنند و بهتر است سازمان بورس و ناظر بازار دقت بسیاری داشته باشد و مانع فعالیت آنها شود از سوی دیگر به سرمایه گذاران بخصوص تازه واردها تاکید و توصیه می‌شود که قبل از خرید سهام شرکتی در مورد آن مطالعه و بررسی انجام دهند وریسک سرمایه گذاری خود را کاهش دهند.

انتهای پیام/ن

منبع: دانا

کلیدواژه: اطلاع رسانی راه دانا پتروشیمی کازرون سهام پتروشیمی سرمایه گذاران بازار سرمایه سرمایه گذاری خرید و فروش سهام شرکتی خرید سهام ماه امسال سهام شرکت شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۴۶۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخص بورس پایان هفته را در سطح دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ماند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ شاخص هم وزن نیز با ۴ هزار و ۶۵۰ واحد افزایش معادل ۶۱ صدم درصد در محدوده ۷۶۳ هزار و ۶۵۵ واحد قرار گرفت.
نماد‌های فملی، شبندر، فایرا، جم، سدشت، کویر و خزامیا از نماد‌های تاثیر گذار مثبت بر شاخص کل بورس بودند. اما نماد‌های پارسان، فولاد، کگل، شپدیس و بوعلی با تاثیر منفی از افزایش بیشتر شاخص کل ممانعت کرد.
نماد‌های ذوب، خزامیا، فولاد، کاما، کساپا، خودرو و فاذر هم از نماد‌های پرتراکنش بر بازار سهام بودند.
شاخص کل فرابورس نیز امروز با ۱۱۶ واحد افزایش به عدد ۲۵ هزار و ۶۰۵ واحد رسید.
نماد‌های فجهان، شگویا، وسپهر، مادیرا، سپیدار و فغدیر از نماد‌های با تاثیر مثبت و نماد‌های آریا، آریان، ساروج، بپاس و بمپنا از نماد‌های با تاثیر منفی بر بازار فرابورس امروز بودند.
بازار امروز سهام شاهد ۴۳۴ نماد مثبت برابر ۳۷۳ نماد منفی بود. ۹۶ صف خرید مقابل ۲۸ صف فروش تشکیل شد. خالص ورود و خرج پول حقیقی هم امروز به مثبت ۱۶۱ میلیارد تومان رسید.
معامله گران امروز ۹ میلیارد و ۲۹۰ میلیون سهام را به ارزش ۴ هزار و هشت میلیارد تومان دست به دست کردند.
ارزش دلاری امروز بازار سرمایه نیز ۲۳۶ میلیارد دلار بود.

دیگر خبرها

  • فرصت تحلیل برای اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها 
  • ۱۶۱ میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق شد
  • شاخص بورس پایان هفته را در سطح دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ماند
  • به روز رسانی| آغاز مراسم واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس/ حضور وزرای ورزش و اقتصاد و مدیران دو باشگاه
  • خرید آیفون در چین کاهش یافت
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳/ افت بازار سهام، سیگنال فرصت خرید است؟
  • سهامداران عدالت بخوانند؛ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • سهامداران عدالت بخوانند/ تغییرات در واریز سود سهام؟