Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@17:45:23 GMT

مرمت منبر ۷۰۰ساله جوین سرخه

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۴۷۳۴۵

ایسنا/سمنان سرپرست نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه از مرمت منبر چوبی ایلخانی روستای جوین خبر داد.

 بهمن اخلاقی 11 شهریور ماه 1399 با اعلام این خبر اظهار کرد: این منبر در مسجد امام حسین (ع) روستای جوین قرار دارد که سابقه ساخت آن به دوره ایلخانیان بر می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه این منبر به علت اندازه کوچک آن فاقد پله است، گفت: نوع اتصالات در این منبر از نوع کوم و زبانه است و ضمن رعایت سادگی در ساخت، دارای تقارن، نظم، زیبایی و تعادل بصری قابل توجهی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اخلاقی افزود: در قسمت میانی منبر به تاریخ ساخت اشاره شده که ربیع الاخر سنه سبعه و عشرین و سبعمایه است و سال 727 هجری قمری را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: در قسمت پایینی منبر نام سازنده آن با عنوان «کتبه العبد محمد بن ابوبکر خلیل بیابانکی و ابنه فخر الدین» نوشته شده است.

سرپرست نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه افزود: در دو طرف ستون‌های چوبی منبر که محل نشستن واعظ است، عبارت «لا اله الا الله» و «محمدا رسول الله» نوشته شده است.

اخلاقی با اشاره به اینکه این منبر به شماره 1589 در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است، گفت: در مسجد امام حسین(ع) روستای جوین محرابی زیبا و مربوط به دوران سلجوقیان نیز وجود دارد که به شماره 1994 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری شهرستان سرخه میراث فرهنگی سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۴۷۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ساخت پایگاه امداد جاده‌ای در روستای حسن قشلاق بهار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ فرماندار بهار در این مراسم گفت: ساختمان ستاد اورژانس ۱۱۵ حسن قشلاق با پیش بینی سه میلیارد تومان اعتبار در زمینی به مساحت ۳۰۰ متر مربع و زیربنای ۱۲۰ متر مربع ساخته خواهد شد.

آقای فیض اللهی افزود: اعتبار مورد نیاز برای ساخت این پایگاه، از محل اعتبارات استانی تامین می‌شود.

دیگر خبرها

  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • ساخت و ساز در یک شهرک جیرفت با شکایت میراث متوقف شد
  • ساخت یک شهرک جدید؛ تهدیدی برای شهر باستانی جیرفت!
  • آغاز ساخت پایگاه امداد جاده‌ای در روستای حسن قشلاق بهار
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • گود مشاهیر جوین میزبان چوخه کاران
  • کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی 
  • (تصاویر) حضور حسن روحانی بر مزار والدین خود در سرخه