Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-27@15:07:56 GMT

دوگانه زباله سوزی یا تفکیک زباله!

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۴۷۷۱۷

دوگانه زباله سوزی یا تفکیک زباله!

امروزه شهرداری‌ها اقداماتی انجام داده‌اند تا از مبدا زباله‌ها تفکیک شود اما واقعیت این است که این اقدامات در کنار مفید بودن خیلی دیر و خیلی محدود انجام شده در حالی که حوزه زباله و تفکیک آن بسیار سخت و پیچیده است از این رو این سوال مطرح است که چرا زباله‌سوزی برای مقابله با حجم تولید زباله‌ها انجام نمی‌شود؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ زباله‌گردی و زباله گردها در حال تسخیر آخرین دژهای بهداشتی شهر هستند و امروزه آن‌ها را دیگر در حوالی بیمارستان‌ها و منابع زباله می‌توان رصد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقوله‌ای که اگر به آن رسیدگی نشود می‌تواند تبعات زیست محیطی و بهداشتی زیادی داشته باشد. در این عرصه مجموعه شهری اقداماتی را آغاز کرده اما آنچه که همگی بر آن اتفاق نظر دارند این است که بسیار دیرهنگام و بسیار محدود صورت گرفته و این عرصه بحرانی نیاز به اقدامات سریع‌تر و گسترده‌تر دارد.

کشورهای جهان به سمت تفکیک می‌روند نه زباله‌سوزی

محمد درویش، متخصص سرشناس حوزه محیط زیست، در این رابطه به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: در همه جای جهان برای زباله های بیمارستانی و عفونی یک روش سوزاندن خاص وجود دارد. این به آن علت است که با سایر زباله‌ها و آب و خاک مخلوط نشوند.

او افزود: این حجم از زباله‌ها 3 درصد کل زباله‌های تولید شده را تشکیل می‌دهند. نگرانی از آن جایی شروع می‌شود که تفکیک آن‌ها صورت نمی‌گیرد و امروزه این معضل در کشور ما وجود دارد و باید هر چه سریع‌تر به آن رسیدگی شود.

درویش تصریح کرد: آن بخش از زباله‌های عفونی که در مطب‌هاست امروزه به صورت صددرصدی با سایر زباله‌ها ادغام می‌شود و ما از مجموعه شهری می‌خواهیم به این حوزه سامان دهد. از سوی دیگر طرحی آغاز شده که مردم به واسطه تفکیک زباله‌های خود می‌توانند از مجموعه شهری دوچرخه هدیه بگیرند. این می‌تواند یک انگیزه خوب برای شهروندان باشد.

این متخصص حوزه محیط زیست افزود: این طرح می‌تواند مشکل شیرآبه و تا حدودی مشکل زباله‌های بهداشتی را حل کند اما نیاز به اقدامات جدی‌تری دارد. در این میان دستگاه‌های زباله سوز در جهان نیز کمتر استفاده می‌شوند و حرکت غالب کشورها به سمت تفکیک است.

درویش با اشاره به راهکار اصلی حوزه پسماند اظهار کرد: امروزه باید به سمت بازیافت حرکت کرد زیرا بهترین راهکار برای مدیریت زباله مقوله بازیافت است. حجم زیادی از زباله‌ها امروزه می‌توان وارد پروسه تولید کرد و زباله‌های تر را می‌توان به راحتی در عرصه‌های دیگر مصرف کرد. 

او در پایان گفت: امروزه زباله گردها خوراک شغلی دارند و این به واسطه اقدام اشتباه ما است. اینکه مردم بدانند می‌توانند زباله‌های خود را به دوچرخه و پول تبدیل کنند می‌تواند یک تغییری در نگرش‌ها ایجاد کند. شاید این مقوله هم برای بسیاری اهمیت نداشته باشد اما می‌تواند یک گام مثبت باشد.

لزوم تفکیک زباله به صورت کامل

در این میان اما مسئولین محیط زیست بر این باور هستند که این اقدام بسیار دیر و بسیار محدود است و نیاز است تا به صورت گسترده‌تر و هر چه سریع‌تر به مسئله زباله‌های شهری رسیدگی شود.

حسن پسندیده، مدیرکل دفتر پسماند سازمان محیط زیست، در این رابطه به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: به موجب قانون 7 مدیریت پسماند در حوزه شهری وظیفه اصلی پسماندهای عادی به شهرداری‌ها واگذار شده است. در قانون تاکید شده که شهرداری‌ها باید برنامه داشته باشند تا کلیه زباله‌ها به‌صورت تفکیک شده از سطح شهر جمع آوری شوند.

او افزود: مشکل اساسی اینجاست که مقوله آموزش و سوق دادن مردم به سمت مشارکت در تفکیک زباله‌ها طی سال‌های اخیر انجام نشده است. شهرداری‌ها باید با سازوکار لازم و با استفاده از تکنولوژی روز را به شهروندان اطلاع رسانی کنند تا در زمینه تفکیک زباله‌ها مشارکت کنند. ایجاد زیرساخت‌ها و پشتیبانی مرحله بعدی این امر است.

این مقام مسئول در محیط زیست خاطرنشان کرد: امروزه شهرداری‌ها اقداماتی انجام داده‌اند تا از مبدا زباله‌ها تفکیک شود اما واقعیت این است که این اقدامات در کنار مفید بودن خیلی دیر و خیلی محدود انجام شده در حالی که حوزه زباله و تفکیک آن بسیار سخت و پیچیده است. 

پسندیده با اشاره به اثرات سو عدم مدیریت زباله‌ها در سطح شهر افزود: امروزه عدم مدیریت زباله‌ها و رهاسازی آن‌ها در سطح شهر علاوه بر به خطر انداختن حیات انسانی، آب و خاک ما را نیز از بین خواهد برد و به شدت آلوده می‌کند. این روند مورد تائید سازمان محیط زیست نیست و باید زباله‌گردی از سطح شهر جمع آوری شود وباید این حوزه مدیریت شود.

مدیرکل دفتر پسماند سازمان محیط زیست در خصوص مدیریت پسماندهای پزشکی گفت: این امر اصول و چارچوبی دارد که مصوب هیات وزیران است. نظارت بر روند دفع زباله‌های بهداشتی بر عهده وزارت بهداشت است و امروزه نظارت‌های آن‌ها جدی‌تر شده است. در این میان استفاده از زباله گردها مدرن و بروز شده که استانداردهای روز را رعایت کرده می‌تواند خطرات حوزه زباله و پسماند را کاهش می‌دهد. در این میان نیاز است این دستگاه‌ها در خارج از شهر تعبیه شده و در کنار آن نیز باید فرآیند نگهداری و انتقال نیز به خوبی رعایت شود تا مشکل شهر را در این حوزه حل کند.

انتهای پیام: 1

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: زباله گردی زباله بیمارستان ها تفکیک زباله شهرداری ها محیط زیست زباله ها سطح شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۴۷۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد

به گزارش قدس خراسان، حسن ابراهیمی عنوان کرد: زباله‌ها در مناطق شهری توسط شهرداری‌ها به نحو مطلوب جمع‌آوری می‌شود و مشکلی در این بخش وجود ندارد ولی بعد از جمع‌آوری و در زمینه تفکیک و دفع پسماند با معضل جدی مواجه هستیم.
وی تصریح کرد: زباله گاه‌ها (محل انباشت و دفن زباله‌های جمع‌آوری شده) شهرداری‌های گناباد استاندارد نیست و مدیریت لازم بر آن‌ها اعمال نمی‌شود و این معضل موجب پراکنده شدن پلاستیک و زباله‌های سبک در اطراف زباله گاه‌ها و در نتیجه آلودگی عرصه‌های منابع طبیعی می‌شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناباد گفت: شهرداری‌های گناباد و شهرهای تابعه آن هیچ برنامه جامعی برای تفکیک پسماند و جمع‌آوری پسماندهای خشک ندارند.
ابراهیمی با اشاره به برگزاری چهار جلسه کارگروه پسماند طی سال گذشته در گناباد افزود: با وجود مشکلات جدی در مدیریت پسماند ولی شهرداران و نماینده دهیاران اهتمام جدی برای حضور در این جلسه‌ها ندارند و این مسأله موجب شده که مصوبه‌های این جلسات به درستی اجرا نشود و ضمانت اجرایی نداشته باشد.
وی ادامه داد: در مناطق روستایی این شهرستان جمع‌آوری زباله‌ها با مشکلات جدی مواجه است و مورد تأیید محیط زیست نیست و تجمیع و دفن زباله‌های روستاها هم به صورت اصولی انجام نمی‌شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناباد گفت: در قانون موارد بازدارنده برای برخورد با اشخاصی که در مدیریت پسماند اهتمام جدی ندارند پیش‌بینی شده و تاکنون بیشتر تلاش شده است با برگزاری جلسات کارگروه مدیریت پسماند موضوع‌ها مطرح و پیگیری شود.
ابراهیمی افزود: در جلسه‌های کارگروه مدیریت پسماند سال گذشته به صورت مکرر بابت کوتاهی در مدیریت و دفع پسماند به مسوولان ذیربط اخطار داده شده و از ابتدای امسال در گشت‌های زیست محیطی این مسأله بررسی می‌شود.
وی اضافه کرد: اگر شهرداران و دهیاران به این مسأله عنایت کافی نداشته باشند و مصوبه‌ها را اجرا نکنند برای حفظ بهداشت و سلامت عمومی مردم و جامعه از طریق مراجع قضایی با خاطیان برخورد می‌شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناباد در خصوص مشکلات جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی گفت: بر اساس قانون مراکز درمانی و مطب‌های پزشکی موظف هستند که زباله‌های خود را به مرکز امحای زباله‌های پزشکی انتقال داده و بعد از بی‌خطرسازی آن‌ها را به شهرداری‌ها تحویل دهند.
ابراهیمی افزود: انباشت زباله‌های بیمارستانی و مراکز درمانی در سطل زباله سطح شهر ممنوع است و در صورت مشاهده این مسأله با خاطیان برخورد می‌شود و باید بعد از بی‌خطرسازی برای دفن آن‌ها در زباله گاه‌ها تحویل شهرداری‌ها داده شود.
وی با بیان این که مصوبه‌های کمیته پسماند زباله‌های بیمارستانی تاکنون اجرا نشده است از پزشکان خواست به عنوان متولیان بهداشت و سلامت جامعه در بی‌خطرسازی زباله‌های بیمارستانی و مراکز درمانی مطب‌های خود اهتمام بورزند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناباد گفت: این اداره با همکاری شهرداری شهر کاخک از توابع این شهرستان و همراهی صنایع، گروه‌های مردمی دوستدار محیط زیست در هفته زمین پاک امسال به صورت نمادین و با هدف ترویج فرهنگ حفاظت محیط زیست و پاسداری از زمین، رودخانه این شهر را پاکسازی کردند.
ابراهیمی، پاکسازی عرصه‌های منابع طبیعی روستای زیرجان، قله بنفش و پارک جنگلی قوژد گناباد با همکاری دوستداران محیط زیست را از سایر برنامه‌های هفته زمین پاک برشمرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • اهدا کارت همیار پسماند به دانش آموزان لاهیجانی
  • لزوم افزایش فرهنگ‌سازی جهت تفکیک زباله از مبدا
  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد
  • فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود
  • زباله و بلای خانمان‌سوزی که بر سر آدمی می‌آورد
  • زباله و بلای خانمان‌سوزی بر سر آدمی می‌آورد
  • نخستین نشست کارگروه مدیریت پسماند استان همدان در سال جدید
  • آموزش تفکیک پسماند به بیش از ۱۰۰۰ دانش‌آموز پیش‌دبستانی در اصفهان
  • شهر پره سر نیازمند تخصیص زمین برای تولید کود آلی از زباله‌ی تر است
  • مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا