Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسکانیوز - گروه فرهنگی - مجید فاضلی: کمی نگاه تیز می‌کنی متوجه خانه‌هایی می‌شوی که رو به خورشید بنا شده‌اند. نکته جالب‌تر آنکه سقف هر خانه‌ای حیاط خانه بالایی خود است. پله‌های سنگی نقش خاصی به مسیر بخشیده‌اند. مه هوا و خورشید دم غروب نشان می‌دهد حالا روز هفتم محرم رسیده است و ماسوله محیای عزاداری می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جایی که تابستان‌های دل انگیز و پاییز زرد و نارنجی‌اش زبان‌زد است. حتی سهراب سپهری نیز درباره ماسوله گفته است: «به ماسوله آمدیم که از ماسوله بنویسیم. ماسوله را نمی شود نوشت، ماسوله را باید دید و به تماشای آن همه خانه که به پهنه سبز کوه نشسته است ایستاد. در ماسوله زندگی باید کرد- نقاشی باید کرد، فیلم باید ساخت، شعر باید گفت.»

*عزاداری با علم

حالا همین نقطه دیدنی در روز هفتم محرم خود را به معرکه عزاداری می‌برد. آنجا که عاشقان یقه چاک می‌دهند و در باب مظلومیت پسر حضرت فاطمه(س) نوحه سرایی می‌کنند. کم کم چهار هیئت بزرگ «مسجدبر، خانه بر، اسدمحله، کَشَسَر» گرد هم می‌آیند. مردم ولوله دارند و نوحه می‌کنند. این دریای یک دست سیاه، غم حسین(ع) را به دل دارند. صدای آمدن هیئت‌ها به گوش می‌رسد. همگی می‌آیند تا برای علم بندی به امامزاده عون بن علی بروند. صحن ملو از جمعیت است. باید به سختی خودشان را به امامزاده برسانند. هیئت محترم حضور دارد. کار این هیئت دادن علم مخصوص هر محله به آن است.

*شاه زمین می‌خورد

یک به یک مسئولان هر هئیت می‌روند و علم خود را تحویل می‌گیرند. این کار توسط ریش سفیدها با مشایعت مردم صورت می‌گیرد. گویا علم‌ها نیز در انتظار این روز بودند. پارچه‌های سبزی که به آن‌ها بسته شده در نسیم آسمان می‌رقصند. این صحنه عاشورایی صحنه عجیبی را مجسم می‌کند. آنجا که حسین(ع) روبه‌روی لشگری از یزیدیان جنگ نمایانی کرد تا اینکه بر اثر جراحت و زخم بسیار بر زمین افتاد و عالم به هم ریخت. شاعری چه خوب این لحظه را توصیف کرده است:

بلند مرتبه شاهی ز صدر ِ زین افتاد

اگر غلط نکنم عرش بر زمین افتاد

اما حال و هوای امامزاده و محیط اطراف آن دیدنی است. غبار غم حسین بر فضای محوطه پاشیده شده و مردم سر در گریبان دارند. آن‌ها منتظر دیدن سنت قدیمی خود هستند. بعضی از روایت‌ها قدمت علم بندی ماسوله را قریب به 800 سال می‌دانند. علم‌ها بلند می‌شوند و به گردش در می‌آیند. نگاه‌ها به سمت آنها جلب می‌شود. دود اسپند و صدای صلوات همه جا می‌پیچد. ذکر یا حسین در محیط گل می‌کند. مردم بر سر و سینه می‌زنند. اشک چون دُرّی درخشان از گوشه چشم‌ها جاری می‌‌شود. عده‌ای نذری می‌دهند.

*سنت اهالی ماسوله

طرف دیگری مردم با چای هل دار مخصوص ماسوله پذیرایی می‌شوند. به گفته شهرود انتخابی مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان بومیان ماسوله که در نقاط مختلف کشور و حتی خارج از کشور سکونت دارند برای این مراسم تاریخی مذهبی خود را به ماسوله می‌رسانند. دراکثر خانه‌های ماسوله در این شب برای دادن نذری امام حسین (ع) باز است و ماسوله‌ای‌ها از عزادار و عاشقان اهل‌بیت (ع) با چای‌دارچین محلی، شیر داغ و کلوچه‌های محلی مثل گردک پذیرایی و زیر پای عزادار گوسفند نذری قربانی می‌کنند.

ماسوله که هر ساله یک میلیون پانصد هزار گردشگر به خود می‌بیند در محرم به طور ویژه‌ای نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند زیرا رسم علم بندی این شهر هم از قدمت بسیار بالایی برخوردار است و هم نشان از عشق و ارادت خاص مردم این شهر به سیدالشهدا دارد.

این رسم و دیگر رسوم مهم عزاداری ایرانی نشان می‌دهد عشق و محبت اهل بیت با خون و پی مردم عجین شده و جدا شدنی نیست. چنین فرهنگ غنی همواره می‌تواند کمک شایانی به رشد و قوام فرهنگ ایران اسلامی کند.

انتهای پیام/

171 / 347 ماسوله آیین عزاداری

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: ماسوله آیین عزاداری حسین ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۴۸۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزاداری سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در خرم‌آباد برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، امروز شنبه، عزاداری سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) با حضور مردم و مسئولان در شهر خرم‌آباد برگزار شد.

این مراسم با حضور حجت‌الاسلام «سید احمدرضا شاهرخی» نماینده ولی‌فقیه در لرستان، «ابوطالب شفقت» استاندار لرستان و با حضور گسترده مردم ولایت‌مدار خرم‌آباد برگزار شد.

کد خبر 6096395

دیگر خبرها

  • روایت دختران حاج قاسم از اصفهان تا خانه پدری
  • امام صادق (ع) در پی کسب و حفظ قدرت با هر شرایطی نبود
  • حضور پرشور مردم ایلام در مراسم عزاداری امام صادق (ع)
  • سوگواری مردم شهرستان خوی در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • عزاداری مردم استان همدان، سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • عزاداری مردم روستای «خمی» بردسکن در سالروز شهادت امام صادق (ع)
  • عزاداری سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در خرم‌آباد برگزار شد
  • عزاداری مردم کوهبنان در سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • عزاداری خیابانی مردم آستارا در سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • عزاداری مردم سنگر در سالروز شهادت امام صادق(ع)