Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@20:40:26 GMT

۲۷۰ کیلومتر حریم و بستر رودخانه‌های خلخال تعیین شد

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۴۹۳۳۲

۲۷۰ کیلومتر حریم و بستر رودخانه‌های خلخال تعیین شد

رضا شمس روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از مجموع ۷۰۰ کیلومتر مسیر رودخانه‌های اصلی و بزرگ این شهرستان این طرح در سطح ۲۷۰ کیلومتر اجرا و امسال نیز ۳۰ کیلومتر از مسیر رودخانه‌ها تعیین حدود ،مطالعه و میله‌گذاری می‌شود.

وی اظهارداشت: در حالی که تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌های این شهرستان هر روز بیشتر می‌شود به دلیل کمبود اعتبار کار تعیین حدود و مطالعه و رترگذاری رودخانه‌های اصلی در طول سال‌های اخیر به کندی پیش رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت: هدایت پساب‌های صنعتی و خانگی شهری روستایی ، تخلیه نخاله‌های ساختمانی و فضولات حیوانی در حریم و بستر رودخانه‌های خلخال علاوه بر تهدید حیات رودخانه‌های جاری احتمال آلودگی آب‌های زیرزمینی را نیز افزایش می‌دهد.

شمس افزود: در صورت تامین اعتبار برای مطالعه و ادامه کار رترگذاری و تعیین حدود رودخانه‌ها ضمن پیشگیری از هرگونه تجاوز به محدوده رودخانه‌ها از سوی صاحبان املاک کشاورزی و باغی حاشیه رودخانه‌ها از ادامه روند ساخت و سازهای غیرمجاز و تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌های خلخال نیز جلوگیری خواهد شد.

رییس اداره امور آب خلخال  با بیان اینکه فاصله محل اجرای طرح‌های صنعتی و تولیدی با خطر روخانه‌های این شهرستان ۸۰ متر تعیین شده ودر زمان صدور پروانه از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط برای احداث این گونه واحدها تعیین شده برای روخانه باید حفظ شود، گفت: هرگونه ساخت و ساز تا ۱۵ متر از خطر رودخانه هروچای که از میان شهر خلخال گذر می‌کند، ممنوع است. 

وی همچنین از افزایش شدت برخورد با متجاوزان به حریم و بستر رودخانه‌ها ،دره‌های طبیعی و مسیل آب‌های روان خلخال در سال گذشته و پنج ماه امسال امسال خبر داد و اظهارداشت: پارسال علاوه بر جلوگیری از پنج مورد دخل و تصرف با استفاده از اهرم‌های قانونی ۲۸ مورد پرونده در دادگاه تشکیل و  صدور حکم قضایی قلع و قمع و آزادسازی اراضی در محدوده رودخانه‌های این شهرستان بیش از۵.۵ هکتار از حریم و بستر رودخانه‌ها و دره‌های طبیعی خلخال آزادسازی شد.

وی گفت: در ۲ ماه تابستان امسال اداره امور آب خلخال اقدام به اجرای هشت مورد حکم خلع ید تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌ها و اجرای ۲ مورد حکم قضایی قلع و قمع و آزادسازی حریم و بستر تصرف شده غیرقانونی از سوی اشخاص  متخلف کرد.

او افزود: در صورت بی‌تفاوتی برخی مسوولان اجرایی ذیربط به مشکل تجاوز و ساخت و ساز و تخلیه نخاله در حریم و بستر رودخانه‌ها مشکل جاری شدن سیل و طغیان رودخانه‌ها در زمان بارش‌های شدید و همچنین خسارات ناشی در آینده افزایش خواهد یافت.

وی با توصیه به مردم جهت پرهیز از ساخت بنا در حریم و بستر رودخانه‌ها بیان کرد: در صورتی که تشخیص و نظر امور آب خلخال مبنی بر واقع شدن بنا در حریم و بستر رودخانه و مسیل آب‌های روان باشد، حکم تخریب و قلع و قمع بنا از سوی محاکم قضایی صادر می‌شود.

شهرستان خلخال در جنوب اردبیل دارای ۶۰ رودخانه کوهستانی و مسیل آب‌های روان به طول ۷۰۰ کیلومتر است و تاکنون ۲۷۰ کیلومتر از این مسیر مطالعه ، تعیین محدوده ،حریم و بستر و میله‌گذاری شده است.

برچسب‌ها خلخال استان اردبیل رودخانه های کوهستانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خلخال استان اردبیل رودخانه های کوهستانی خلخال استان اردبیل رودخانه های کوهستانی حریم و بستر رودخانه ها حریم و بستر رودخانه حریم و بستر رودخانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۴۹۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساماندهی ۴۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان اصفهان


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ مدیر کل مدیریت بحران استان در شهرضا گفت: در سطح استان ۳ هزار کیلومتر رودخانه داریم که برای پیشگیری و کنترل سیل باید ۴۰۰ کیلومتر از این رودخانه‌ها به صورت ویژه ساماندهی شود.
منصور شیشه فروش افزود: تصرفات و آزادسازی مسیر رودخانه ها، اجرای طرح‌های ساماندهی رودخانه ها، آزادسازی مسیل‌ها و اصلاح و بازسازی مناطق اولویت پذیر در مسیر رودخانه‌ها نیاز به اعتبار دارد که وزارت نیرو این اعتبار را باید تامین کند.


به گفته وی در زمینه فرونشست زمین اجرای طرح‌های تعادل بخشی منابع آب و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی فقط با احیای رودخانه زاینده رود محقق می‌شود که تامین اعتبار برای تکمیل طرح‌های تامین آب برای حوزه زاینده رود و جلوگیری از بارگذاری‌های غیرقانونی، جزو تعهدات وزارت نیرو است.


مدیر کل مدیریت بحران استان گفت: برای جلوگیری از تشدید فرونشست زمین، کنترل کانون‌های گرد و غبار و رفع مشکلات مرتبط با کم آبی و خشکسالی باید نسبت به تامین حقابه‌های قانونی کشاورزی و زیست محیطی رودخانه زاینده رود، احیای تالاب گاوخونی و تامین حقابه‌های تالاب که بر اساس مطالعات انجام شده، سالانه ۱۷۶ میلیون متر مکعب است، اقدام شود.

دیگر خبرها

  • بازگشایی و رفع تصرف ۹۱ هکتار از اراضی رودخانه‌ای
  • شناسایی و برخورد با ۵۶۲۷ مورد تجاوز به حریم راه‌های مازندران
  • ساماندهی ۴۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان اصفهان
  • هشدار رهاسازی آب سد سفیدرود در گیلان
  • مردم از تردد و توقف در حریم رودخانه‌ها خودداری کنند
  • دفاع موشکی ایران در مقابل اسرائیل زمینه نابودی هر چه زودتر رژیم صهیونیستی را فراهم می‌کند
  • جاری شدن سیل در بیش از ۴۰ نقطه در بستر رودخانه‌های شهرستان بردسکن
  • شهروندان از تردد و توقف در حریم رودخانه ها خودداری کنند
  • اراضی رودخانه‌های استان یزد رفع تصرف شدند
  • رفع ۳۴ مورد تجاوز به حریم راه‌های شهرستان بروجرد