Web Analytics Made Easy - Statcounter

انتشار ۱۰۹,۵۰۰ میلیارد ریال اوراق مرابحه عام در فصل بهار، تغییرات نرخ تورم خانوار در مرداد، متوسط قیمت اقلام خوراکی مناطق شهری در مرداد ٩٩، آغاز برداشت گاز از سومین سکوی فاز ۱۳ پارس جنوبی برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز سه شنبه ۱۱ شهریور ماه شبستان به شرح زیر است:

انتشار ۱۰۹,۵۰۰ میلیارد ریال اوراق مرابحه عام در فصل بهار

کمیته اطلاع رسانی هفته دولت مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی، در قسمت دوم گزارش اهم عملکرد و دستاوردهای یکساله سازمان بورس و اوراق بهادار ایران عنوان داشت: با هدف تعمیق، ارتقاء کارایی و اثربخشی بازار سرمایه، طی یک سال اخیر نسبت به اصلاح برخی مسائل ساختاری اقدام شده که از جمله آنها: اصلاح دستورالعمل‌های پذیرش اوراق بهادار در بورس تهران و فرابورس ایران، کاهش زمان انتشار اوراق از طریق بازنگری در دستورالعمل های انتشار اوراق و کاهش سقف نرخ کارمزدهای ارکان بازار سرمایه و حق نظارت سازمان و تخصیص کارمزدها به صندوق تثبیت بازار سرمایه و صندوق  سرمایه گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه، می باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در یکسال گذشته در خصوص استفاده از ظرفیت بازارهای بدهی و سرمایه برای تامین مالی منابع مورد نیاز تولید ‌به خصوص از طریق طراحی ابزارهای مالی ترکیبی بدهی- سهام و صندوق پروژه‌ها، افزایش ظرفیت و سهم ابزارهای اعتباری بانکی برای تولیدکنندگان در قالب‌هایی نظیر اعتبار اسنادی داخلی و فکتورینگ، اقدامات موثری صورت گرفته که از جمله آن: عرضه بزرگ‌ترین بسته اوراق بدهی دولت (اوراق صکوک منفعت) در دی ‌ماه ۱۳۹۸ به ارزش ۱۰۰ هزار میلیارد ریال، پذیرش اسناد خزانه اسلامی، پذیره‌نویسی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی در فرابورس در اسفندماه ۱۳۹۸ بوده است.

همچنین بر اساس این گزارش از دیگر اقدامات این بخش می توان به انتشار مبلغ ۱۰۹,۵۰۰ میلیارد ریال اوراق مرابحه عام طی سه ‌ماهه اول ۱۳۹۹، اجرایی شدن اولین عرضه صادراتی تابلو پتروشیمی در دی‌ماه ۱۳۹۸، راه اندازی قرارداد آتی پسته و زیره در بورس کالا، عملیاتی کردن بازار مناقصه در بورس کالا، انجام فرآیندهای مربوط به راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی زعفران در استان خراسان جنوبی، فراهم آوردن امکان تامین مالی از طریق ابزارهای نوین مالی از قبیل صندوق سرمایه‌گذاری پروژه و اوراق سلف موازی استاندارد در تیرماه ۱۳۹۹ درخصوص تأمین مالی پروژه‌های صنعت برق، کاهش مدت زمان موردنیاز جهت تامین نیازهای مالی، افزایش شفافیت در خصوص وضعیت سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها، حذف نیاز به وثایق رهنی، کنترل ریسک پروژه و جلوگیری از تسری ریسک پروژه به مالکان اشاره داشت.

 

تغییرات نرخ تورم خانوار در مرداد/بیشترین وکمترین نرخ تورم استانها

مرکز آمار اعلام کرد: در مرداد ماه ١٣٩٩ عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (١٠٠=١٣٩٥) به ٢٣٥,٩ رسید که نسبت به ماه قبل ٣.٥ درصد افزایش نشان می­‌دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان لرستان با ٥.٥ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان قم و مازندران با ٢.٣ درصد افزایش است.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ٣٠.٤ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان هرمزگان (٣٤.٨ درصد) و کمترین آن مربوط به استان آذربایجان غربی  (٢٤.٨ درصد) است.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مرداد ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به عدد ٢٥.٨ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان هرمزگان (٣١.١ درصد) و کمترین آن مربوط به استان­ آذربایجان غربی (٢١.٦ درصد) است.

خانوارهای شهری

در مرداد ماه ١٣٩٩ عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری (١٠٠=١٣٩٥) به ٢٣٤,٧ رسید که نسبت به ماه قبل ٣.٥ درصد افزایش نشان می‌­دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان لرستان با ٥.٦ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان قم با ٢.٢ درصد افزایش است.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ٣٠.٦ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان هرمزگان (٣٥.٢ درصد) و کمترین آن مربوط به استان آذربایجان غربی (٢٤.٢ درصد) است.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مرداد ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای شهری به عدد ٢٥.٩ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان هرمزگان  (٣٠.٨ درصد) و  کمترین آن  مربوط به  استان  آذربایجان غربی (٢٢.١ درصد) است.

 

متوسط قیمت اقلام خوراکی مناطق شهری در مرداد ٩٩

مرکز آمار اعلام کرد: بر اساس نتایج به دست آمده در مرداد ماه ١٣٩٩، اقلام «پرتقال محصول داخل» (٤٣.٧ درصد)، «موز» (٢١ درصد) و «پنیر ایرانی پاستوریزه» (١٢.٦ درصد) نسبت به ماه قبل افزایش قیمت داشته‌اند. در این ماه اقلام «تخم مرغ ماشینی» (١١ درصد)، «سیب درختی زرد» (١٠.١ درصد) و «گوجه فرنگی» (٥.١ درصد) نسبت به ماه گذشته، کاهش قیمت داشته‌اند.

.

برداشت گاز از سومین سکوی فاز ۱۳ پارس جنوبی آغاز شد

پیام معتمد مجری فاز ۱۳ پارس جنوبی  با اشاره به آغاز عملیات برداشت گاز غنی از سکوی ۱۳ C میدان پارس جنوبی گفت: با توجه به باز کردن چاه‌های این سکو و روشن شدن مشعل در روز گذشته، پس از پایدارسازی فرایند تولید، عصر امروز (جمعه، ۳۱ مردادماه) ارسال گاز با حجم ۴۰۰ میلیون فوت مکعب به پالایشگاه خشکی این طرح آغاز شد.

معتمد به فرایند ارسال گاز به پالایشگاه خشکی فاز ۱۳ پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه سکوی اقماری ۱۳ C از طریق یک خط لوله ۱۸ اینچ به سکوی اصلی ۱۳ A متصل است، گاز این سکوی اقماری به تاسیسات سکوی ۱۳ A منتقل شده و پس از انجام یک سری اقدامات عملیاتی در این سکو، از طریق یک رشته خط لوله ۳۲ اینچ به طول ۱۰۰ کیلومتر به پالایشگاه فاز ۱۳ در کنگان ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه سکوی ۱۳ C پارس جنوبی به همراه تمام متعلقات خود شامل جکت، پل ارتباطی و سازه مشعل حدود ۷ هزار تن وزن دارد، گفت: تجهیزات مختلف این سازه عظیم توسط شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) به عنوان پیمانکار بخش فراساحل فاز ۱۳ پارس جنوبی در یارد بوشهر این شرکت ساخته شده و مراحل نصب و راه اندازی این سکو با تلاش مجموعه‌های تخصصی صدرا کامل شده است.

معتمد ظرفیت فعلی برداشت گاز غنی از سکو‌های دریایی فاز ۱۳ را ۴۳ میلیون متر مکعب در روز عنوان کرد و گفت از این میزان، ۲۸.۵ میلیون مترمکعب مربوط به دو سکوی موقعیت B و D از مرحله نخست این طرح است که اسفندماه سال ۹۷ به بهره برداری رسیدند و ۱۴.۲ میلیون متر مکعب تولید سکوی بلوک C از مرحله دوم که امروز به ظرفیت پیشین افزوده شد.

 

انتشار و عرضه اوراق اسلامی به نیابت از دولت

وزارت امور اقتصادی و دارایی در اطلاعیه ای در خصوص انتشار و عرضه اوراق اسلامی به نیابت از دولت جمهوری اسلامی ایران، از کلیه نهاد‌های مالی موضوع بند (۲۱) ماده (۱) قانون بازار اوراق بهادار خواست؛ تقاضای خود در خصوص مبلغ مورد درخواست و نرخ تعهد پذیره نویسی را در روز چهارشنبه هفته جاری (۱۲. ۶. ۹۹) از ساعت ۹ لغایت ۱۲:۳۰ در سامانه مظنه یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران (قابل دسترسی برای کارگزاران مجاز در سامانه معاملات فرابورس ایران) ثبت کنند.

 این اوراق از نوع مرابحه عام، با مبلغ اسمی یک میلیون ریال و نرخ سود اسمی سالانه ۱۸ درصد منتشر شده و بر اساس قوانین و مقررات، مواعد پرداخت کوپن نیز هر شش ماه یکبار، خواهد بود.

متن کامل این اطلاعیه بدین شرح است:

وزارت امور اقتصادی و دارایی (به نیابت از دولت جمهوری اسلامی ایران) در نظر دارد بر اساس قوانین و مقررات مربوط نسبت به انتشار و عرضه اوراق مالی اسلامی با شرایط مندرج در جدول ذیل اقدام کند:

از کلیه نهاد‌های مالی موضوع بند (۲۱) ماده (۱) قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران - مصوب ۱۳۸۴ - از جمله شرکت‌های تأمین سرمایه، صندوق‌های سرمایه گذاری و شرکت‌های بیمه‌ای و صندوقی‌های بازنشستگی دعوت می‌شود؛ تقاضا‌های خود شامل مبلغ مورد درخواست و نوع تعهد پذیره نویسی را در روز اعلامی در جدول فوق الذکر در سامانه مظنه یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران (قابل دسترسی برای کارگزاران مجاز در سامانه معاملات فرابورس ایران) ثبت نمایند. ضمنا حداقل حجم هر سفارش برابر با پنج هزار میلیارد (۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال است./

 

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار مربوط به استان هرمزگان نرخ تورم دوازده ماهه تورم نقطه به نقطه فاز ۱۳ پارس جنوبی بیشترین نرخ تورم نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای خانوارهای کشور خانوارهای شهری آذربایجان غربی مرداد ماه ١٣٩٩ شهری در مرداد سرمایه گذاری بازار سرمایه اوراق بهادار درصد افزایش نسبت به ماه برداشت گاز کمترین آن شاخص کل بر اساس ١ درصد ٨ درصد ٦ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۴۹۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بوی خوش گیاهان بهاری درسفره گروسی‌ها/۱۳۵ نوع گیاه خوراکی در بیجار

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: بیجار شهری که بر بلندای بام جای گرفته است و به واسطه کوه‌های سرو قامتی که در دور آن احاطه شده است نعمت‌های خداوند مهربان نیز در آن جاری شده است.

وجود گیاهان دارویی و خوراکی بهاره در این شهرتان رونق زیادی دارد و با شروع فصل بهار کار و کاسبی بسیاری از مردم این دیار رونق می‌یابد.

از گذشته تاکنون بانوان بیجاری هرساله در دو ماه اول فصل بهار نسبت به خرید گیاهان خوراکی به دلیل خاصیت‌های درمانی و دارویی اقدام کرده و حتی برای فصل‌های دیگر سال نیز به روش‌های مختلف نگهداری می‌کنند.

یکی از عادات مردم دیار بیجار گروس که از دیرباز نیز مرسوم بوده است استفاده از گیاهان گوهی به عنوان غذا در فصل بهار است.

در منطقه بیجار بیش از ۱۳۵ نوع گیاهان خوراکی و دارویی و صنعتی برداشت می‌شود که مصرف آن از گذشته‌های دور مرسوم بود و مردم با آغاز فصل بهار آنها را جایگزین مواد پروتئینی می‌کنند.

سراب، قیصه، کوه حمزه عرب، کوه زغال، صلوات آباد، چنگ الماس و قمچقا مهم‌ترین محل رویش گیاهان کوهی در دیار بیجار گروس است.

گیاهان بهاری درمان بسیاری از امراض

مهری عباسی یکی از بانوان بیجاری در حین خرید گیاه بهاری در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه از این گیاهان خوراکی چه استفاده‌هایی می‌کنید اظهار کرد: گیاهان بهاری از خاصیت‌های بسیار زیادی برخوردار است و در فصل بهار خانواده ما بیشتر وعده‌های غذایی خود را با این گیاهان تأمین می‌کنند.

وی افزود: مصرف زیاد پروتئین و گوشت قرمز موجب بروز بیماری‌های زیادی در افراد می‌شود و خوردن گیاهان خوراکی فصل بهار برای سلامت همه افراد بسیار ضروری است.

گیاهان بهاری منبع مهم در آمد مردم

محمد رحمانی از دیگر شهروندان بیجاری نیز در گفت‌وگو با با خبرنگار مهر اعلام کرد: علاقه بسیار زیادی به گیاهان خوراکی فصل بهار دارم، مثلاً گیاه خوراکی قازیاقه معجزه‌های در درمان انواع بیماری‌ها دارد، هرساله در این فصل برای خرید این گیاه بسیار خوشمزه و پرخاصیت لحظه شماری و به مقدار بسیاری خریداری می‌کنم.

وی به تعداد گیاهان دارویی و خوراکی این منطقه اشاره و ابراز کرد: لف چشمه (بولاغ اوتی)،پونه خوراکی، گل آقا (گیلاغه)،شنگ، گوشت بره (گوشت برخیله) کنگر، ترشک اسفنجی (اول که) پیاز وحشی (پیاز قوراته) زرایند کوهی (پرشک)،تعدادی از گیاهان بهاری در منطقه بیجار گروس است.

این شهروند بیجاری گفت: با توجه به نبود شغل پایدار در بیجار برداشت و فروش گیاهان بهاری در دو ماه فصل بهار منبع درآمدی برای افراد جویای کار در بیجار است.

گیاهان بهاری بدن را پاکسازی می‌کند

یکی از فروشندگان بیجاری که سبد و گونی‌های بزرگی از گیاهان خوراکی را در مغازه خود گذاشته بود در گفت‌وگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: خوشبختانه استقبال مردم بیجار از گیاهان خوراکی فصل بهار بسیار خوب است و همزمان با نیمه دوم فروردین شاهد حضور مشتری‌های زیادی هستیم.

حامد کریمی گفت: خوشبختانه مردم بیجار طرفدار بسیار خوب گیاهان خوراکی فصل بهار هستند، چراکه فواید زیادی دارد و در درمان بسیاری از امراض مؤثر است و بدن انسان را پاکسازی می‌کند.

وی به هزینه این گیاهان خوراکی اشاره کرد و ابراز داشت: قیمت این گیاهان با توجه به سختی که در ببرداشت آن وجود دارد بسیار پایین است و عموماً قیمت‌ها از ۴۰ هزار تومان تا ۶۰ هزار تومان بوده و تقریباً نسبت به سال گذشته افزایشی نداشته است.

گیاهان بهاری جادوی نهفته در دل زمین هستند که در فصل بهار سفره شهروندان بیجاری را رنگین می‌کند اما یکی از مضرات برداشت بیش از حد این گیاهان تخریب طبیعت است که این مهم باید مورد توجه مردم قرار بگیرد.

کد خبر 6085166

دیگر خبرها

  • اسفند ماه «مرغ حذفی» بیشترین افزایش قیمت را داشت
  • انتشار اوراق گواهی سپرده خاص بانک رفاه کارگران تمدید شد
  • قیمت نفت یک‌درصد کاهش یافت
  • نرخ تورم سالانه در مرغداری‌های صنعتی به ۵۷.۸ رسید
  • تورم تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد
  • کاربران دیوار چطور به حفظ زمین کمک کردند؟
  • مهم‌ترین چالش‌ها در بازار اوراق رهنی مسکن
  • بوی خوش گیاهان بهاری درسفره گروسی‌ها/۱۳۵ نوع گیاه خوراکی در بیجار
  • شروع سال جدید با کاهش نرخ تورم در استان آذربایجان شرقی
  • برنت ۸۹ دلار و ۵۰ سنت شد