Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/فارس مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه بخش عمده‌ای از تالاب‌ها در این فصل خشک است، گفت: بیشترین آبگیری در هفت برم مشاهده شده که حدود ۵۶ درصد از تالاب تا پایان مرداد آب داشته است و تالاب برمشور ممسنی نیز ۲۵ نیز درصد آب دارد.

حمید ظهرابی سه‌شنبه ۱۱ شهریور در یک نشست خبری که به شکل ویدئو کنفرانسی برگزار شد، با اشاره به تاثیر خشکسالی‌های یک دهه گذشته فارس بر حیات وحش استان، از تاثیرگذاری اقدامات انجام شده در حفاظت از حیوانات وحشی خصوصا گونه‌های در معرض انقراض خبر داد و گفت: یکی از حیوانات در خطر انقراض که نسل آن در جهان منقرض شده، گورخر آسیایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ظهرابی خاطرنشان کرد: این گونه در خطر انقراض حیوانی، در 2 نقطه از کشور شامل پارک ملی خارتوران شاهرود و بهرام گور نی‌ریز زندگی می‌کند و از 1300 راس این گونه حیوانی موجود در ایران، 1083 راس در فارس تحت حفاظت است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه در اثر مهاجرت طبیعی تعدادی از این گونه به کرمان رفته و در قرق مردمی منصور آباد سکنی گزیده است؛ گفت: هنوز گور آسیایی در این مکان زندگی می‌کند و این امید وجود دارد که جمعیت بیشتری از این گونه در خطر انقراض در آن منطقه پراکنده شده و خطر انقراض به حداقل ممکن برسد؛ اما گور آسیایی همچنان در فهرست سرخ حیوانات در معرض انقراض قرار دارد.

ظهرابی با بیان اینکه گوزن زرد ایرانی نیز از گونه‌های در معرض خطر انقراض و تحت مراقبت است، گفت: با توجه به رشد کند این گونه حیوانی، حفاظت از آن اهمیت ویژه‌ای دارد و اکنون 70 راس از آن در فارس شناسایی شده است.

او با بیان اینکه جمعیت این گونه در حال رشد است، گفت: برای آماده سازی و بازگشت این حیوان به زیستگاه اصلی ۳۰۰ هکتار از منطقه‌ی حفاظت شده ارسنجان فنس بندی شده اما این منطقه کوچک است و  باید آن را در زیستگاه اصلی اش رهاسازی کرد؛ با فراهم آمدن امکانات، باید ۳ هزار هکتار از جنگل‌های ارژن را برای بازگشت این گونه ارزشمند حیوانی، حفاظت کرد.

این مقام مسئول از برخورد با تصرفات غیرقانونی در پناهگاه حیات وحش بختگان شهرستان استهبان و بهرام گور در شهرستان نی ریز خبر داد و اضافه کرد: امسال ۳۶۰ هکتار اراضی تصرف شده در پناهگاه حیات وحش بختگان باز پس گیری و در عرصه حیات وحش بختگان نیز با دستور قضایی و مشارکت فرمانداری و منابع طبیعی و سایر دستگاهها این اراضی رفع تصرف شده است.

ظهرابی همچنین هرگونه تصرف اراضی منطقه بهرام گور در شهرستان نی‌ریز را غیرقانونی و دست‌اندازی به طبیعت دانست و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست با جدیت جلوی این تصرفات می‌ایستد و تا بازگشت اراضی تصرف شده به منطقه و رفع کامل تصرف موضوع را پیگیری می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه تصرفات اخیر منطقه بهرام گور از سوی فرمانداری شهرستان نی ریز و استانداری فارس در حال پیگیری است، گفت: این موضوع تا روشن شدن کامل موضوع و بازگشت پلاک تصرف شده دنبال خواهد شد.

ظهرابی با بیان اینکه شخصی حدود ۳۰ هکتار اراضی را تصرف و مستثنیات در مجموعه بهرام گور تصرف کرده و قصد افزایش این تصرفات به 68 هکتار را داشته است، گفت: کمیسیونی بدون حضور نماینده محیط زیست در ارتباط با این موضوع تشکیل و در آن مستثنیات تعیین حدود و تصمیمات کارشناسی اتخاذ شده اما این امر با مخالفت شدید محیط زیست مواجه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس ضمن تاکید براینکه اجازه تغییر کاربری اراضی منطقه حفاظت شده بهرام گور داده نخواهد شد، گفت: واگذاری‌های سال‌های قبل هم قانونی نبوده و براساس قانون، اراضی منابع ملی تحت حفاظت محیط زیست غیرقابل واگذاری است.

ظهرابی با تصریح اینکه اراضی واگذار شده هم باید به محیط زیست برگردد، گفت: افرادی که برای فعالیت اقتصادی در منطقه بهرام گور مجوز داده‌اند باید پاسخگو باشند؛ با پیگیری محیط زیست باغ‌های احداث شده در این منطقه تخریب و رفع تصرف و دستگاه صادر کننده مجوز هم به پرداخت خسارت محکوم شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس همچنین با ارائه گزارشی از عملکرد امسال این اداره، گفت: در حوزه پایش و نظارت و مراقبت از صنایع ۴۱۰ مورد اخطار رفع آلودگی در ۵ ماه امسال صادر شده که این آمار در مقایسه با سال گذشته بیانگر رشد قابل توجه است.

ظهرابی ادامه داد: در این مدت سه مورد از واحدهای آلوده کننده محیط زیست تعطیل شدند و در ۱۲ مورد  نیز ناچار به پیگیری قضایی شدیم و موضوع آلودگی محیط زیست به مرجع قضایی ارجاع شد که برخی موارد اصلاح شده و واحدهای صنعتی به شرایط استاندارد برگشتند.

کشف سلاح و دستگیری شکارچیان غیر مجاز

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با اشاره به مقابله با شکار و صید غیر قانونی در استان فارس گفت: امسال ۵۲۷ مورد اقدام به شکار و صید غیر مجاز در استان شناسایی شده است.۶۷۲ نفر صیاد و شکارچی دستگیر شدند و از این افراد ۷۴ قبضه سلاح غیر مجاز کشف شد.همچنین  ۷ سلاح جنگی و ۲۶۹ قبضه اسلحه مجوز دار نیز کشف شده است.

ظهرابی  همچنین اضافه کرد: ۳۷۳ مورد از گونه‌های علف خوار بزرگ جثه شناسایی در فارس شده‌اند که شامل  قوچ جبیر و آهو و سایر علفخواران است.شیوع بیماری طاعون نشخوار کنندگان درشهرستان  بوانات و منطقه توت سیاه برخی حیات وحش را درگیر بیماری کرد و با تلاش همکاران ، اقدامات به موقع، با اخراج دام‌های اهلی  از منطقه ، ضد عفونی کردن آبشخور ، پایش منطقه ، شناسایی لاشه ها و امحای بهداشتی آن این بیماری در روزهای اول کنترل شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی پارک ملی استان فارس تالاب مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس خطر انقراض بهرام گور تصرف شده حیات وحش نی ریز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۵۰۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان

ایسنا/لرستان مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از ثبت اولین مشاهده‌ گونه با ارزش و نادر پلنگ ایرانی در سال ۱۴۰۳ توسط عکاسان حیات وحش با هماهنگی این اداره کل در زیستگاه‌های استان خبر داد.

علی سالاروند امروز (دهم اردیبهشت ماه) گفت‌: با ثبت فیلم یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت‌شده سفیدکوه خرم‌آباد توسط عکاسان حیات‌ وحش با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط زیست استان، اولین حضور این گونه ارزشمند در مناطق حفاظت‌شده استان در سال ۱۴۰۳ تایید شد.

وی ادامه داد: وجود پلنگ به‌عنوان گونه چتر یا سایبان Umbrella Species یا به عبارتی جانوری که حضورش در یک محیط برای سایر گونه‌ها جنبه حمایتی دارد، نشان‌دهنده پویایی آن زیست‌بوم و تکمیل زنجیره غذایی منطقه و زیستگاه‌ است.

وی با تقدیر از خدمات محیط‌بان‌ها، بیان کرد: دستیابی به این سطح امنیت در مناطق تحت مدیریت اداره‌ کل حفاظت محیط زیست استان در وهله اول حاصل برنامه‌ریزی و تلاش شبانه‌روزی محیط‌ بان خدوم در حفاظت از محیط زیست استان و در وهله دوم هوشمندسازی مناطق حفاظت‌شده و استفاده از فناوری‌های نوین است که نتیجه آن، ارتقای امنیت و افزایش مشاهده تعداد گونه‌های حیات وحش در مناطق حفاظت‌شده استان در دو سال گذشته بوده است.

سالاروند توضیح داد: در ایران ۱۰ گونه گربه‌سانان وجود داشته که با انقراض شیر ایرانی و ببر مازندران، این تعداد به هشت گونه کاهش یافته و از هشت گونه گربه‌سانان کشور تاکنون پنج گونه شامل پلنگ ایرانی، کاراکال، سیاه گوش، گربه جنگلی و گربه وحشی در لرستان شناسایی و ثبت شده که نشان‌دهنده غنای تنوع زیستی استان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان اضافه کرد: پارسال سه قلاده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های استان لرستان مشاهده و ثبت شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آب‌گیری شد
  • طالبان حق‌آبه هیرمند را رهاسازی کرد | ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شد
  • حقابه هورالعظیم چگونه تامین می‌شود؟
  • رفع تصرف بخشی از اراضی ملی در البرز مرکزی شمالی
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور