Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- یک استاد دانشگاه گفت: امام سجاد(ع) بنا بر مصالحی در جریان عاشورا وضعی نداشتند که شمشیر به دست بگیرند و بجنگند، اما در ادامه حرکت امام حسین(ع)، باوجود اسارت ظاهری، سخنرانی‌ها و خطبه‌هایی داشتند که در رسوا کردن دشمنان مهم بود. - اخبار استانها -

حجت‌الاسلام علی علوی پارسا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، درباره نقش امام سجاد(ع) در حفظ و انتقال پیام عاشورا اظهار داشت: عبارت معروفی از بزرگان هست که دین اسلام محمدیة‌الحدوث و حسینیةالبقاء است به این معنی که  ایجاد دین و آغاز حرکت بزرگ اسلامی توسط پیامبر اکرم(ص) و بقای آن توسط امام حسین(ع) بوده‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: عبارت‌های دیگری نیز دراین‌باره وجود دارد که نشان می‌دهد همیشه ادامه یک حرکت و انقلاب دشوارتر از شروع آن است و ادامه انقلاب و حرکتی که پیامبر اکرم(ص) به نام اسلام در سراسر عالم ایجاد کردند، نیز هزینه بیشتری نسبت به آغاز آن دارد که امام حسین(ع) این هزینه‌ها را تقبل کردند.

علوی پارسا درباره نقش امام سجاد(ع) در تداوم نهضت عاشورا بیان کرد: امام سجاد(ع) بنا بر مصالحی در جریان عاشورا وضعی نداشتند که شمشیر به دست بگیرند و بجنگند اما در ادامه حرکت امام حسین(ع) نقش مؤثری داشتند و باوجود اسارت ظاهری، سخنرانی‌ها و خطبه‌هایی داشتند که در رسوا کردن دشمنان و قاتلین اهل‌بیت(ع) مهم بود.

این استاد دانشگاه گفت: گاهی بیان یک‌سخن حق در نزد باطل با هزاران شمشیر زدن برابری می‌کند و امام سجاد(ع) در این واقعه و در مدت محدود اسارت، با صبر و خواندن خطبه و حفظ روحیه 84  زن کاروان اسرا نقش امامت خود را ایفا کردند.

وی افزود: بعد از واقعه عاشورا، حضرت زینب(س)  از امام سجاد(ع) استمداد و کسب تکلیف می‌کردند و این نشان می‌دهد، روح این قافله و حرکت توسط امام سجاد(ع) استمرار پیداکرده است و اگر امام سجاد(ع) نبودند، انتقال پیام عاشورا برای حضرت زینب(س) به دلیل عواطف و احساسات قوی، دشوار بود و هرچند از طریق عواطف و احساسات هم پیام‌های زیادی را منتقل کردند اما احساسات همیشه به پشتیبانی نیروی نیاز دارد و عقل و عواطف مکمل هم در انتقال پیام هستند.

روایت امام سجاد از دعای اباعبدالله در صبح عاشوراروایت امام سجاد (ع) از ابراز وفاداری «طفلان مسلم» به اباعبدالله

این کارشناس مذهبی به اشاره به اینکه یکی از پیام‌رسانان اصلی عاشورا، امام سجاد(ع) است عنوان کرد: اکنون می‌بینیم بعد از بیش از 1400 سال از واقعه عاشورا برای حضرت علی‌اصغر(ع) در160 کشور، مجمع جهانی برگزار می‌شود و این نشان می‌دهد پیام عاشورا منتقل‌شده و اگر این پیام منتقل نمی‌شد و پیام و پیام‌رسان، قوی نبودند، اکنون باوجود بیماری و محدودیت‌ها مردم به فکر برگزاری و شرکت در عزاداری‌ها نبودند.

وی دراین‌باره اظهار داشت: امام سجاد(ع) به دلیل غربتی که بعد از واقعه عاشورا داشتند و نمی‌توانستند علنی صحبت کنند و  منبر بروند و مانند امام باقر(ع) و امام صادق(ع) سخنرانی کنند، در قالب دعاهایی که در صحیفه سجادیه گردآوری‌شده، معارف اسلامی را برای مردم زمان خود بیان می‌کردند و این دعاها ابعاد مختلف و جامع فردی، اجتماعی و اخلاقی دارند همان‌طور که جامعیت، یکی از ویژگی‌های مکتب ما است.

علوی پارسا بیان کرد: امام سجاد(ع) باوجود سانسورها و ترورهای شخصیتی که در بعضی روایات به تبعید ایشان نیز اشاره‌شده، ساکت ننشست و سخنان خود را با دعاها و رساله حقوق به مردم رساند و اقدام به تربیت مردم کرد.

وی افزود: اگر جریان کربلا و عاشورا تحریف می‌شد و اطلاعات درستی درباره آن به ما نمی‌رسید و برای مثال تصور می‌شد این واقعه، دعوای قبیله‌ای بوده است، اکنون دینی ناقص و معاویه‌ای که بویی از قرآن و ندارد، به ما رسیده بود.

این کارشناس مذهبی بابیان اینکه هرگاه امام سجاد(ع) می‌دیدند گوسفندی را ذبح می‌‌کنند و در هنگام دیدن آب، گریه می‌کردند، گفت: این گریه، حامل پیام است و امام سجاد(ع) جزء بکائون بودند و بسیار گریه می‌کردند، چراکه وقتی دست انسان از همه‌جا کوتاه می‌شود و نمی‌تواند کاری انجام دهد، گریه می‌کند و امام سجاد(ع) نیز این‌گونه بودند و با اشک خود، پیام مظلومیت اباعبدالله(ع) را به همه جهانیان انتقال دادند.

وی افزود گریه کردن بر مصائب کربلا، سبب زنده شدن آن با اشک و عواطف و احساسات بود و به عقیده روانشناسان، میزان تأثر انسان‌ها در اثر برانگیختن احساسات و عواطف، بیش از تأثیر عقلانی است.

علوی پارسا اظهار داشت: ائمه(ع) با تحریک احساسات و عواطف مردم و زنده نگه‌داشتن این جریان با اشک، خدمت بزرگی به مکتب اسلام کردند و نقش امام سجاد(ع) دراین‌باره بیش از سایر ائمه(ع) است که در حقیقت ادامه‌دهنده حرکت بزرگ اباعبدالله (ع) بوده‌اند و حق بزرگی بر گردن همه ما دارند.

انتهای پیام/741/ی

R41405/P/S6,75/CT1 بیشتر بخوانید... زدودن بیماری‌ها به برکت ظهور قائم (عج) در حدیث امام سجاد (ع) ویژگی‌های آسمانی امیرالمؤمنین(ع) در خطبه امام سجاد(ع) شهادت امام سجاد(ع) و نمایش ویژه رادیو/ "برگرد رفیق" ماجرای ملاقات ۲ رزمنده جنگ قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... زدودن بیماری‌ها به برکت ظهور قائم (عج) در حدیث امام سجاد (ع) ویژگی‌های آسمانی امیرالمؤمنین(ع) در خطبه امام سجاد(ع) شهادت امام سجاد(ع) و نمایش ویژه رادیو/ "برگرد رفیق" ماجرای ملاقات ۲ رزمنده جنگ پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ رئیس ‌مجلس با پرواز عادی وارد فرودگاه آبادان شد + فیلم ۲ قالیباف: امیدو‌اریم با فهم بدون واسطه مشکلات ‌‌‌بتوانیم برای حل مشکلات مردم خوزستان اقدام‌ کنیم ۳ ناگفته‌هایی از ‌اهتمام ویژه‌‌ "شهید سلیمانی" به حضور در گلزار شهدا‌/ حاج قاسم کدام شهید را مستجاب الدعوه می‌دانست؟ ۴ فرمانده نیروی زمینی ارتش در گفت‌وگو با تسنیم: ‌موشک‌هایمان‌ با قابلیت‌های منحصربه‌فرد‌ توان دفاعی ‌ایران را تأمین کرده‌ا‌ند‌ + فیلم ۵ تحلیل ‌رئیس کمیسیون عمران مجلس از آشفته‌بازار مسکن/ دولت توجهی به پیش‌بینی بحران مسکن نداشت/ ۳ عامل گرانی مسکن ۶ واکنش صریح رئیس مجلس به نامگذاری پلی در خرمشهر با نام برادر شهیدش + فیلم ۷ نماینده زاهدان: افغانستان حق‌آبه ایران را نمی‌دهد/ به وزیر کشور اعتراض کردم ۸ گزارش ویدئویی| روایت تسنیم از سبک جدید گروه‌های جهادی شهرستان قرچک در خدمت‌رسانی / جهادگرانی که مدارس فرسوده را آباد می‌کنند مهمترین اخبار استانها گزارش ویدئویی| درددل مردم آبادان با رئیس مجلس / اینجا ‌هیچ امکاناتی نداریم / گلایه مردم از بلاتکلیفی ۲۰ سال بازارچه مرزی رئیس مجلس: موافقت لایروبی اروند‌رود از ‌عراق ‌اخذ شد / مزایای مناطق آزاد باز می‌گردد فرمانده نیروی زمینی ارتش در گفت‌وگو با تسنیم: ‌موشک‌هایمان‌ با قابلیت‌های منحصربه‌فرد‌ توان دفاعی ‌ایران را تأمین کرده‌ا‌ند‌ + فیلم گفت‌و‌گوی خواندنی تسنیم با ‌پیرغلام حسینی / با دعای مادرم مداح ‌شدم /‌ مداحی در جوار حضرت رضا(ع) «تکرارنشدنی» است مهمترین اخبار تسنیم رهبر انقلاب: خیانت امارات دیر نخواهد پایید اما این لکه ننگ بر آنها خواهد ماند گروه‌های فلسطینی : تبعات خطرناک اقدام خائنانه امارات/ مقاومت تنها گزینه برای مقابله با توطئه‌هاست رئیس مجلس: موافقت لایروبی اروند‌رود از ‌عراق ‌اخذ شد / مزایای مناطق آزاد باز می‌گردد ماموریت روحانی به وزارتخانه‌های اقتصاد و رفاه برای ارائه تسهیلات به حقوق بگیران دیدار عراقچی با وزیر خارجه اتریش در وین/ تاکید "شالنبرگ" بر لزوم حفظ برجام درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: امام حسین ع امام سجاد ع رئیس مجلس نقش امام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۵۰۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام ۱۰ عمل اهدای اعضا در خوزستان جهشی بی سابقه

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، میثم معزی گفت: در کمتر از ۵ روز موفق به انجام ۱۰ عمل پیوند در استان خوزستان شدیم که به جرأت یک جهش بی‌سابقه بوده است و از همه  عزیزان تشکر می‌کنیم، زیرا بدون شک این حرکت و همبستگی در ادامه، منجر به نجات بسیاری از بیماران خواهد شد.

وی افزود: در این هفته ۱۰ عمل پیوند داشتیم که ۴ مورد پیوند کبد و شش مورد پیوند کلیه بود.

معزی ادامه داد: از همه اعضای گروه پیوند اعم از گروه‌های جراحی پیوند، جراحی عروق، ارولوژی، بیهوشی و همه پرستاران و کادر پشتیبانی که با اقدامات لازم و فوری، زمینه‌ساز این حرکت زیبا شدند تشکر ویژه و صمیمانه دارم.

جواد شریعتی، مدیر مرکز پیوند اعضا بیمارستان گلستان هم در این خصوص می‌گوید: واقعا نمی‌دانم با چه زبانی از خانواده‌های اهداکننده تشکر کنم، با این ایثار و جهاد و کار ارزشمند، ۱۰ انسان به زندگی دوباره بازگشتند و قطعا اجر و پاداش این خانواده‌های ایثارگر نزد خداوند متعال محفوظ است.

وی افزود: امیدوارم فرهنگ اهدای عضو روز به روز توسعه بیشتری یابد.  

دیگر خبرها

  • پیام تسلیت حجت الاسلام سید موسی موسوی در پی درگذشت ماموستا فخری
  • سفر رییس جمهور به پاکستان و سریلانکا با برکت بود
  • انجام ۱۰ عمل اهدای اعضا در خوزستان در ۵ روز، جهشی بی سابقه
  • انجام ۱۰ عمل اهدای اعضا در خوزستان جهشی بی سابقه
  • عروس بزرگ امام : نمی خواستم ازدواج کنم، قصد داشتم به درسم ادامه بدهم و به کشورهای خارجی سفر کنم؛ اما..
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)
  • فلسفه وجودی سپاه، فدایی شدن است
  • پیام تسلیت امام‌جمعه و استاندار کرمانشاه در پی درگذشت امام جمعه سابق جوانرود
  • حرکت به سمت بیانیه گام دوم انقلاب وظیفه اصلی فرماندار کاشان
  • ترافیک پرحجم ولی در حال حرکت و بدون مشکل در تهران