Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-04@03:18:44 GMT

تحلیلی بر چرایی قیام امام حسین(ع)/ اندیشه‌ای الهی در پسِ ماجرای عاشورا

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۵۱۰۱۴

تحلیلی بر چرایی قیام امام حسین(ع)/ اندیشه‌ای الهی در پسِ ماجرای عاشورا

‍‍‍‍‍‍

در ورای حرکت جهادی امام که آن را بر پایه احیای دین جدش، عمل به سیره پدرش و احیای امر به معروف و نهی از منکر بیان فرمود، تفکری الهی و اصلی قطعی نهفته که بر اساس همان اصل، پیامبر مبعوث شد و امام علی و امام حسن(ع) خلافت را پذیرفتند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، هماره یک حرکت منسجم انقلابی و نیز تحقق یک مکتب انسان‌ساز و مداوم؛ به همراه خود پرسش‌هایی در چگونگی و چرایی شکل‌گیری خود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر به گفتمان امام حسین علیه‌السلام در قبل از شکل‌گیری قیام توجه و نیز اوضاع حاکم بر آن زمان بررسی شود دلائلی ظاهری بر وقوع اجتناب ناپذیر قیام امام حسین دلالت دارد.

از این رو اولین سؤالی که ذهن یک محقق را به چالش می‌کشد این است که چرا امام حسین علیه‌السلام قیام کرد؟ قبل از ورود به بحث و پاسخ به این سؤال ذکر این مقدمه ضروری است که اساساً هدف اصلی امام حسین جنگ نبود بلکه قیام و جهاد بود که جنگ یکی از لوازم یا مصادیق آن است.

سه دلیل برای این ادعا: دلیل اول آنکه زعمای کوفی از امام برای پذیرش زعامتشان دعوت کرده بودند که در ضمن آن آمادگی خود را برای جنگ و صلح اعلام کرده بودند(1) پس جنگ در مرحله بعد قرار داشت.

دلیل دوم آنکه امام پس از اصرار کوفیان آنگاه که دعوت آنها را می‌پذیرد و مسلم را به نمایندگی خود به کوفه می‌فرستد می‌فرماید با توجه به اصرار شما نماینده‌ام و مورد وثوقم را نزد شما می‌فرستم که با او بیعت کنید به این شرط که بیت المال مسلمین را عادلانه تقسیم کنم با آنان که در جنگم جنگ و با آنان که در صلحم به صلح باشید.(2) این متن بیعت یک رهبر است برای اداره یک جامعه نه پیمان نظامی.

و دلیل سوم آنکه پس از جفا و خیانت کوفیان و پس از نشان دادن نامه‌هایشان و انکارآنان(3) امام می‌فرماید: من برای جنگ نیامدم، بزرگان‌تان نامه نوشتند و اصرار کردند و من دعوت آنان را پذیرفتم. اگر قصد حمایت ندارید بگذارید با اهل بیتم برگردم و اساساً به همراه آوردن اهل‌بیت یعنی هدف اصلی جنگ نیست.

با مقدمه‌ای که بیان شد اصل و ماهیت حرکت امام روشن شد؛ حال به چرایی وقوع این حرکت جهادی می‌پردازیم. امام حسین علیه‌السلام در نامه‌ای خطاب به محمد بن حنفیه و نیز در برخوردهایی که با اصحاب داشتند علت حرکت خود را سامان‌بخشی به دین جدش، عمل به سیره‌ی پدرش و احیای امر به معروف و نهی از منکر بیان می‌کند(4)

گویا علاوه بر عللی چون تجاهر به فسق یزید و دعوت کوفیان، بستر تاریخ نیز حرکت امام را اجتناب‌ناپذیر کرده بود و گویا امام حسین برای این امر خلق و انتخاب شده بود اما این علل عواملی ظاهری در حرکت جهادی امام است که در حقیقت ریشه در تفکری ناب الهی دارد، به بیان دیگر حرکت امام حسین علیه‌السلام به سمت کوفه پیروی از یک ایدئولوژی و طی مسیر در خط سیری است که براساس آن پیامبر(ص) به پیامبری مبعوث شد و على بن ابی‌طالب و حسن بن على براساس همان اصل خلافت را پذیرفته بودند و آن ایدئولوژی اتمام حجت در مقابل اتمام حجت است.

توضیح آنکه: اساساً فلسفه بعثت پیامبران برای هدایت بشریت است، از این رو خداوند برای آنکه بشر حجتی بر خدا نداشته باشد که اگر پیامبر می‌فرستادی هدایت می‌شدم پیامبران را مبعوث فرمود، چنانکه می‌فرماید: «رُسُلًا مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرِینَ لِئَلَّا یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ وَ کانَ اللَّهُ عَزِیزاً حَکِیماً(5) این یک اصل است که براساس همین اصل پیامبر اسلام به پیامبری مبعوث شد.

پیروی از این اصل را ما در بیان امام على علیه‌السلام در پذیرش خلافت می‌بینیم. ایشان پس از آنکه اصرار مردم بر پذیرش خلافت توسط ایشان را می‌بینند می‌فرماید: «لَوْ لَا حُضُورُ الْحَاضِرِ وَ قِیَامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أن لا یُقَارُّوا عَلَى کِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَیْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِ»(6)

در راستای همان اصل الهی وقتی مردم حاضر شدند و به یاری على قیام کرده بودند دیگر حجت بر امام تمام شده بود و لزوم امام خلافت را پذیرفتند تا در مقابل اصرار آنها حجتی داشته باشند، همین امر در زمان امام حسن علیه‌السلام رخ داد، لذا امام در مداین و ساباط پس از پیمان‌شکنی یاران فرمود: شما بدون اکراه با من بیعت کردید. اگر امام حسن به دستانی که برای بیعت و حمایت به سمت ایشان دراز شده بود پاسخ نمی‌داد در آنجا نمی‌توانست این سخن را بگوید زیرا حجتی نداشت.

در حالیکه، چه امام علی و چه امام حسن علیهماالسلام به نفاق مسلمانان به ویژه کوفیان علم داشتند، چنانکه این نفاق را قبل از امر خلافت دیده بودند اما برای سلب حجت از آنان که نگویند اصرار کردیم و تو نپذیرفتی، خلافت را پذیرفتند. پیروی از این سیره الهی در حرکت امام حسین علیه‌السلام نیز به چشم می‌خورد. از این رو، پس از مکاتبات بسیار و مراجعات حضوری کوفیان، حجت بر امام تمام شده بود و دقیقاً همان اصول که باعث پذیرفتن خلافت توسط حضرت على شده بود در این زمان نیز محقق بود، بنابراین در راستای همان اصل امام حرکت جهادی خود را آغاز کردند.

شاید این سؤال مطرح شود: امام با آنکه به جفای کوفیان علم داشتند پس چرا دعوت آنها را پذیرفتند؟ در پاسخ باید گفت آیا خداوند از سرپیچی و عدم ایمان بسیاری از مردم به پیامبران علم نداشت؟ پس چرا پیامبران را مبعوث کرد؟ دیگر آنکه کوفیان در دعوت خود در آن زمان واقعاً جدی بودند و قصد هزل و پیمان شکنی نداشتند، لذا آن دعوت با عزم و جدّیت بود، از این رو حجت بر امام تمام بود و پیمان‌شکنی آنها پس از دعوت، دلیل بر لبیک نگفتن در حین دعوت نمی‌شود.

1ـ حرکت امام حسین علیه‌‌السلام برای پذیرش زعامت شیعیانی بود که با اصرار از ایشان زعامت را خواستار بودند نه برای جنگ، اگرچه لازمه این حرکت و یا در کنار این حرکت جنگ هم رخ می‌داد.

2ـ در وراء حرکت جهادی امام که آن را بر پایه احیای دین جدش، عمل به سیره پدرش و احیای امر به معروف و نهی از منکر بیان می‌فرماید تفکری الهی و اصلی قطعی نهفته است که براساس همان اصل، پیامبر مبعوث شد و على بن ابی‌طالب و حسن بن على علیهماالسلام خلافت را پذیرفته بودند و آن اصل، اتمام حجت در مقابل اتمام حجت است. از این رو آنگاه که «حُضُورُ الْحَاضِرِ وَ قِیَامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أن لا یُقَارُّوا» محقق شود خواه ناخواه باید آن را پذیرفت؛ چنانکه علی و حسنین علیهم‌السلام پذیرفتند.
* حجت‌الاسلام زین‌العابدین گلایری مدرّس حوزه و دانشگاه

1ـ الکامل فی التاریخ/ 20/ 4

2ـ الشهید مسلم/ ص104

3ـ تاریخ یعقوبی/ 224/ 2

4ـ مقتل خوارزمی 188 / 1 ـ  الفتوح ابن اعثم 34 / 5

5ـ نساء 17

6ـ نهج‌البلاغه/ خطبه 63/ (شقشقیه)

با کاروان حسینی تا اربعین| "زینب" شاهد ماجرای کربلاحیات شهداء بسیار برتر از حیات ما در دنیاست/ همه مسئول تکریم شهیدانیمبرنامۀ سخنرانی حجت‌الاسلام انصاریان در دهۀ دوم محرمحجت‌الاسلام انصاریان خطاب به بیماران کرونایی: بابت عدم حضور در مجالس محرم غصّه نخورید؛ اجرتان محفوظ است

انتهای پیام/

R1410/P/S4,37/CT4 واژه های کاربردی مرتبط امام حسین (ع) ماه محرم موکب تسنیم بیشتر بخوانید... "عاشورا" به چه معناست؟ قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... "عاشورا" به چه معناست؟ واژه های کاربردی مرتبط امام حسین (ع) ماه محرم موکب تسنیم پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی ۱ وقایع روز دوازدهم محرم| ورود کاروان اسیران کربلا به کوفه ۲ وقایع روز یازدهم محرم| عبور کاروان اسرای کربلا از کنار بدن‌های مطهر شهدا ۳ حسین انتظامی درگذشت مدیر مسئول ماهنامه «فیلم» را تسلیت گفت ۴ درخشنده: دوست دارم مجسمه شهید سلیمانی را در سطح شهر ببینم ۵ حضور خانواده امام حسین(ع) در کربلا نشان از جنایتی عظیم دارد/ چه ابعادی از عاشورا با وجود زنان و کودکان مشخص شد؟ ۶ آیا استقلال بودجه شبکه‌های خارجی تلویزیون، اشتباهی است یا راهبردی؟ ۷ ماجرای اردوگاهی با اسرای متنوع از سلطنت طلب تا بسیجی و ارتشی/ رفاقت نیروهای صلیب سرخ با اسرای ایرانی چگونه اتفاق افتاد؟ ۸ افزایش توان مهندسی کمیته جستجوی مفقودین با دستور سرلشکر باقری+فیلم مهمترین اخبار فرهنگی ایده «جنگ شهرها» از دل فیلم‌ شهید آوینی بیرون آمد/ ماجرای نجات معجزه‌آسای کودک ۴ساله و سوژه‌ای که «ماه عسلی» شد! رهبر انقلاب: عزاداری امسال در تاریخ کشور ماندگار شد باز کردن راه تنفسی تولید در صنعت چاپ با راه‌حل‌های کوتاه مدت/ دولت نوشدارو را دریابد حضور خانواده امام حسین(ع) در کربلا نشان از جنایتی عظیم دارد/ چه ابعادی از عاشورا با وجود زنان و کودکان مشخص شد؟ مهمترین اخبار تسنیم رهبر انقلاب: خیانت امارات دیر نخواهد پایید اما این لکه ننگ بر آنها خواهد ماند لبنان| آغاز رایزنی‌های ادیب برای تشکیل کابینه از فردا/ اسامی برخی از وزیران اعلام شد گزارش ویدئویی| درددل مردم آبادان با رئیس مجلس / اینجا ‌هیچ امکاناتی نداریم / گلایه مردم از بلاتکلیفی ۲۰ سال بازارچه مرزی گروه‌های فلسطینی : تبعات خطرناک اقدام خائنانه امارات/ مقاومت تنها گزینه برای مقابله با توطئه‌هاست ماموریت روحانی به وزارتخانه‌های اقتصاد و رفاه برای ارائه تسهیلات به حقوق بگیران درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: امام حسین ع ماه محرم موکب تسنیم امام حسین ع ماه محرم موکب تسنیم امام حسین علیه السلام امام حسین ع حرکت جهادی حرکت امام اتمام حجت مبعوث شد امام حسن همان اصل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۵۱۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید امام جمعه قزوین بر حل مشکل تامین آب کشاورزان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، حجت الاسلام و المسلمین عابدینی گفت: دولت مردان اگر پیش بینی می‌کنند این آب برای کار کشاورزی کافی نیست، باید راهنمایی کنند که این کشاورز یک محصولی را کشت کند که کمتر به آب نیاز داشته باشد، اما اگر به او قول دادید فلان محصول را کشت کن و نگران آب هم نباش، اگر فردا نتوانستید آب را تأمین کنید چگونه پاسخگو خواهید بود؟!

وی اضافه کرد: آن چیزی که هم مردم و هم مسئولان باهم باید دقت کنیم این است که خداوند می‌فرماید اگر آب‌های شما را کمی پایین‌تر ببریم چه کسی می‌تواند به شما آب گوارا بدهد؟!، یعنی زمانی با ۲۰ متر حفاری به آب شرب دسترسی پیدا می‌کردیم، اما الان باید ده‌ها متر حفاری کنیم تا به آب برسیم.

امام جمعه قزوین با اشاره به عملیات صادق اظهار کرد: زمانی فیضیه به پا خاسته بود و چند روزی مقاومت کرد و در نهایت طلبه‌ها را دستگیر کردند و بعد زندان، شکنجه و تبعید شدند، اما امروز به برکت نیت خالص و رهبری‌های امام خمینی (ره) و نفس مؤثر رهبر حکیم انقلاب اسلامی دیگر فیضیه تنها نیست و در عالم قیام می‌بینیم و ظلم ستیزی را مشاهده می‌کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی تصریح کرد: امروز علیه صهیونیست‌ها اظهار انزجار و نفرت را مشاهده می‌کنیم و اینها نوید است و حجت را بر ما تمام می‌کند و خدا را شاکر هستیم برای این شرایطی که پدید آمده است.

خطیب نماز جمعه قزوین ادامه داد: رهبر حکیم انقلاب اسلامی چند سال پیش دو نامه برای جوانان اروپایی و آمریکایی نوشتند و همان جوان‌ها امروز دانشجو و استاد دانشگاه هستند و همان‌ها امروز پای کار مرگ بر اسرائیل و آمریکا ایستاده اند و خوشبختانه در کشور ما دانشگاه‌هایی از جمله دانشگاه امام خمینی (ره) عنوان کردند دانشجویانی که در سرتاسر جهان بدلیل قیام علیه آمریکا و صهیونیست‌ها اخراج می‌شوند، ما پذیرای آنها هستیم و با آغوش باز از آنها استقبال می‌کنیم و از این دانشگاه‌ها تشکر می‌کنیم.

وی بیان کرد: ملت بزرگ ایران دانشجویان قیام کنندگان علیه ظلم آمریکایی و صهیونیستی را فرزندان خود می‌دانند و برایشان دعا می‌کنیم و از آنها حمایت می‌کنیم و آنها را عزیزان در صحنه انقلاب و مقاومت می‌شناسیم.

نماینده ولی فقیه در استان عنوان کرد: خروج آمریکا از برجام برای ما خیلی خوشحالی آورد چرا که از زمانی که آنها از برجام خارج شدند ما نیز گام به گام تعهدات هسته‌ای را کنار گذاشتیم. ما دیگر به آنها متعهد نیستیم و خودمان هستیم که برای مصالح و امنیت و علم و فناوری بهترین تصمیمات را می‌گیریم و امروز نیز در این شرایط قرار داریم.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: در خصوص بیماری‌های خاص و صعب العلاج نیاز هست که خیران ما بیشتر پای کار باشند، دولت هم قدم‌هایی برداشته است و لازم است بیشتر پای کار باشند تا با همکاری همه بخش‌های مردمی و دولتی، بیماران مشکلاتشان برطرف شود.

دیگر خبرها

  • دانشجویان دنیا به دفاع از مردم فلسطین قیام کردند
  • تعالیم اندیشه عفاف و حجاب در مدارس در اولویت باشد
  • تاکید امام جمعه قزوین بر حل مشکل تامین آب کشاورزان
  • تعالیم اندیشه عفاف و حجاب در مدارس اولویت باشد
  • چرایی تجهیز نبودن آتش نشانی شهرک امام زاده ابراهیم شفت
  • شهید مطهری از معماران بنای فکری انقلاب اسلامی بود
  • شهید مطهری از معماران انقلاب اسلامی بود
  • ۲ کتاب مناسب مداحان و منبری‌ها در راه نمایشگاه
  • دنیای امروز نظاره‌گر پیاده شدن اسلام ناب محمدی در دانشگاه‌های غرب است
  • اندیشه‌های الهی به دانشگاه‌های آمریکا رسید