Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@02:06:37 GMT

صنعت چاپ مازندران زیر تیغ اتحادیه‌های ناهمگن

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۵۱۰۸۱

صنعت چاپ مازندران زیر تیغ اتحادیه‌های ناهمگن

به گزارش ایرنا ،چاپخانه‌داران معمولا درد مشترکی دارند، یکی از آنها تهیه مواد اولیه است . از دیگر مشکلات این حوزه فعالیت مراکزی است که چاپخانه نیستند ، اما مجوز چاپخانه دارند، مالیات مشکل دیگر فعالان این حوزه است. صنعت چاپ با همه مشکلات حالا از کرونا هم متاثر شده و برخی چاپخانه‌ها به دلیل کاهش تیراژ در حوزه نشر کتاب و نشریات مکتوب، مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گذشته از این ، امروز اغلب صنایع به صنعت چاپ و بسته‌بندی وابسته هستند. چه بسا محصولات تولیدی کشور ما که بدون بسته‌بندی مناسب، قدرت صادراتی هم ندارند و یا به قیمت نازلی خریداری می‌شوند ؛ محصولاتی که گاه به شکل فله‌ای و با قیمت نازل صادر می‌ شود و کشور خریدار با استفاده از صنعت بسته‌بندی، درآمد چند برابری کسب می‌کند، ارزش افزوده‌ای که از دست می رود و نصیب کشور واردکننده می‌شود.

یکی از مشکلاتی که چاپخانه‌داران مازندران با آن مواجه و گله مند هستند ، فعالیت مراکزی است که با دریافت مجوز از اتحادیه‌های ناهمگن، در حوزه صنعت چاپ فعالیت می‌کنند هر چند که چاپخانه نداشته باشند.

ارشاد متولی صدور مجوز چاپخانه‌داران

یک فعال صنعت چاپ در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: طبق ماده ۴۴ آیین‌نامه نظارت بر چاپخانه‌ها مصوب سال ۱۳۷۱ هیات وزیران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، متولی صدور مجوز برای چاپخانه‌داران است.

حسینعلی زارع با اشاره به اینکه برخی چاپخانه‌ها در مازندران از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مجوز ندارند، افزود: این افراد از اتحادیه‌های ناهمگن مجوز دریافت کرده و فعالیت غیرقانونی دارند.

رئیس کارگروه صنعت چاپ مازندران با بیان اینکه برخی افراد فقط با داشتن یک دستگاه فتوکپی یا پلات، مجوز فعالیت دریافت کرده و به دفتر کار چاپخانه‌های تهران تبدیل شده‌اند، تصریح کرد: این افراد با دریافت سفارش کار، تولیدات چاپی را از استان خارج کرده و به چاپخانه‌داران مازندران خسارت وارد می‌کنند.

زارع با اشاره به اینکه این اقدام باعث دلسردی چاپخانه‌داران مازندران می‌شود که در این صنعت سرمایه‌گذاری کرده‌اند، گفت: در کارگروه صنعت چاپ مازندران به دنبال این هستیم تا مراکزی که از اداره کل فرهنگ و ارشاد مجوز فعالیت ندارند ساماندهی شوند.

این فعال حوزه صنعت چاپ خاطرنشان کرد: برخی اتحادیه‌های ناهمگن برای صنعت چاپ، مجوز صادر می‌کنند که نوعی تداخل صنفی محسوب می‌شود و باید از این کار، جلوگیری کرد.

وی با اشاره به انحلال اتحادیه چاپخانه‌داران در سال گذشته، افزود: تلاش کردیم این اتحادیه مجدد احیا شده و از حقوق چاپخانه‌داران دفاع کند.

زارع با بیان اینکه در راستای خدمات دولت الکترونیک، سفارش‌های چاپی دستگاه‌های دولتی در سایت ستاد ارائه می‌شود، اظهار کرد: برخی استان‌ها مانند استان فارس، قم و خراسان رضوی، اکثر کارهای چاپی خود را فقط به چاپخانه‌داران همان استان سفارش می‌دهند و دیگر استان‌ها حق شرکت در مناقصه را ندارند.

رئیس کارگروه صنعت چاپ مازندران یادآور شد: در راستای رونق تولید و افزایش اشتغال به دنبال این هستیم که کارهای چاپی مازندران هم فقط به چاپخانه‌داران همین استان اختصاص یابد.

وی با تاکید بر اهمیت صنعت چاپ و بسته‌بندی در فروش محصولات تولیدی مازندران، گفت: محصولات تولیدی مازندران در بسته‌بندی استاندارد و بهداشتی می‌توانند به بازارهای بین‌المللی ورود کنند و ارزش‌افزوده چند برابری به دست تولیدکننده برسد.

زارع با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده، یکی دیگر از مشکلات چاپخانه‌داران است، ادامه داد: در حالی که طبق قانون، مالیاتی به کاغذ اختصاص نمی‌یابد اما چاپخانه‌داران برای کاغذ هم مالیات می‌پردازند که کمرشکن است.

وی خاطرنشان کرد: تحریم‌های ناجوانمردانه از یک سو، ویروس کرونا از سوی دیگر و همچنین افزایش بی‌رویه قیمت کاغذ، صنعت چاپ را تحت فشار قرار داده است.

کرونا قوز بالا قوز

رئیس کارگروه صنعت چاپ مازندران با اشاره به اینکه کرونا بر روی تیراژ کتاب و نشریات تاثیر گذاشته است، ادامه داد: چاپخانه‌هایی که با ۳۰ نفر نیروی کار مشغول فعالیت بودند امروز با پنج نیروی کار در حال فعالیت هستند.

زارع با بیان اینکه تعرفه خرید کاغذ در ردیف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی قرار دارد که باید از طریق شرکت تعاونی چاپخانه‌داران این خرید انجام شود، ادامه داد: در مازندران شرکت تعاونی نداریم که کاغذ با نرخ ارز دولتی در اختیار فعالان این حوزه قرار دهد و ارز سه نرخی مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است.

وی گفت: در کارگروه صنعت چاپ مازندران پیشنهاد دادیم تعاونی با سهامداری چاپخانه‌داران مازندران تشکیل شود تا بتوانیم از ارز دولتی برای تهیه کاغذ استفاده کنیم و فشار اقتصادی کمتری به چاپخانه‌داران تحمیل شود.

زارع با اشاره به اینکه "آموزش" یکی دیگر از مسائلی است که در کارگروه صنعت چاپ مازندران مورد بحث و بررسی قرار دادیم، خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم چنانچه شیوع ویروس کرونا کاهش یابد کلاس‌های آموزشی را در جهت تغییرات صنعت چاپ و ورود ماشین‌الات جدید به این حوزه، کلاس‌های آموزشی برای فعالان صنعت چاپ برگزار کنیم و با به روز شدن اطلاعات، رونق اقتصادی را در صنعت چاپ شاهد باشیم.

ساماندهی واحدهای غیرمجاز

یک کارشناس صنعت چاپ درباره فعالیت مراکز غیرمجاز چاپ در مازندران به ایرنا گفت: پیشرفت تکنولوژی در حوزه صنعت چاپ باعث شده افراد با یک دستگاه کامپیوتر و پرینتر در خانه و یا فضای زیر پله به فعالیت در این زمینه بپردازند.

محمد مهدی‌زاده با بیان اینکه در گذشته برای حروف‌چینی به اندازه یک کاغذ آچهار نیازمند فضای ۳۰۰ متری بودیم تا حروف سربی را کنار هم بچینیم و کار چاپ انجام شود، اظهار کرد: در چاپخانه‌های قدیمی بیشتر از ۲۰ مدل حروف نداشتیم اما اکنون در سیستم‌های کامپیوتری صدها مدل حروف وجود دارد و اینها بهانه‌ای شده تا کار به فضای کوچکتر و با تجهیزات کمتر کشیده شود و کنترل و نظارتی هم بر این فضا نیست.

وی با اشاره به اینکه برخی کارمندان دستگاه‌های دولتی هم در این عرصه وارد شده و سفارش چاپی دستگاه مربوطه را با پرینتر در خانه انجام داده و فاکتور فروش هم صادر می‌کنند.، تصریح کرد: این دستگاه‌های دولتی به خود کم‌لطفی می‌کنند که سفارش کاری را به مراکز دارای مجوز از مراجع رسمی، ارجاع نمی‌دهند و هم کار بی‌کیفیت تحویل می‌گیرند.

نائب رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران مازندران گفت: مشکل ما با اتحادیه‌هایی است که زیر نظر مجامع امور صنفی فعالیت می‌کنند و مجوزهایی مانند دفتر فنی، دفتر تبلیغاتی و مانند اینها را صادر کرده و اجازه می‌دهند در عرصه صنعت چاپ وارد شوند.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه‌های ناهمگن، مجوزهایی صادر کرده و اجازه می‌دهند افرادی به صنعت چاپ وارد شوند که تخصص، تجربه و آگاهی در این زمینه ندارند، ادامه داد: این اتحادیه‌ها هم چاپخانه‌داران را با مشکل مواجه می‌کنند و هم باعث می‌شوند صنعت چاپ با مشکل کیفیت مواجه شود.

مهدی‌زاده با بیان اینکه یک چاپخانه‌دار برای دریافت مجوز کار، استعلام‌های متعددی را پشت سر می‌گذارد که زمان‌بر است، افزود: واحدهایی بدون سپری کردن این استعلام‌ها، از اتحادیه‌های ناهمگن مجوز فعالیت دریافت می‌کنند و نظارتی هم بر رفتار کاری آنها نیست.

این کارشناس صنعت چاپ با اشاره به اینکه به اداره کل صنعت، معدن و تجارت مازندران پیشنهاد دادیم کارگروهی تشکیل شود تا این مراکز هم ساماندهی و نظارت شوند تا از بروز مشکل در این زمینه جلوگیری شود، گفت: هنوز در زمینه این پیشنهاد، اقدامی صورت نگرفته است.

چاپ و بسته‌بندی اگرچه صنعت است اما زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد فعالیت می‌کند. چاپخانه‌داران که فعالان صنعتی هستند اما در زمان دریافت تسهیلات صنعتی، با این دوگانه مواجه هستند که زیر نظر دستگاه فرهنگی قرار دارند. از سوی دیگر، وام‌های صنعتی هم به این مراکز اختصاص نمی‌یابد. شاید به همین دلیل است که صنعت چاپ و بسته‌بندی مازندران، آنگونه که باید رشد نکرده تا سهم بیشتری در اقتصاد استان داشته باشد.

افزایش قیمت مواد اولیه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: افزایش قیمت مواد اولیه مانند کاغذ، فیلم و زینک از عمده مشکلات حوزه چاپ است.

عباس زارع افزود: با ورود سیستم‌های کامپیوتری و نرم‌افزارهای متعدد به حوزه چاپ، برخی چاپخانه‌داران سنتی که کار تبلیغاتی برای اداره‌های دولتی و مراکز تجاری انجام می‌دادند به دلیل به روز نبودن و منسوخ شدن شیوه کاری، با مشکلات جدی مواجه هستند.

وی گفت: برخی چاپخانه‌داران سنتی، چاپ دیجیتال و بخشی به سمت چاپ صنعتی و بسته‌بندی را برای ادامه کار انتخاب کردند، هرچند که فعالان حوزه چاپ صنعتی هم مشکل تهیه مواد اولیه مثل کاغذ، مقوا و مرکب را دارند.

این مسئول با بیان اینکه ویروس کرونا در بخش صنعت چاپ مانند دیگر بخش‌ها مشکلاتی را به وجود آورده است، ادامه داد: مشکلات تولید و نبود نقدینگی از اثرات زیانبار کرونا است.

زارع با بیان اینکه توسعه صنایع بسته‌بندی در مازندران می‌تواند به رونق تولید، ایجاد اشتغال و افزایش ارزش افزوده محصولات تولیدی استان منجر شود، تصریح کرد: محصولات تولیدی مازندران نیازمند بسته‌بندی مناسب است تا محصول تولیدی استان در بسته‌بندی‌های بهتری به بازار عرضه شود.

حمایت از صنایع بسته‌بندی

وی با اشاره به نگاه مثبت استاندار مازندران نسبت به صنعت چاپ و بسته‌بندی، خاطرنشان کرد: چاپخانه‌دارانی که در زمینه صنعت بسته‌بندی ورود کرده و یک خط تولید به آن اختصاص دهند مورد حمایت قرار می‌گیرند و بنا بر طرح ارائه شده از تسهیلات برخوردار می‌شوند.

زارع یادآور شد: مشکلات برخی واحدهای صنعتی چاپ و بسته‌بندی در کارگروه ستاد تسهیل استان مطرح و بررسی شد و به چرخه کار و تولید برگشتند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با بیان اینکه نه تنها در تهیه ماشین‌آلات صنعت چاپ و بسته‌بندی بلکه در تهیه مواد اولیه از جمله کاغذ، مقوا و مرکب هم به خارج از کشور وابسته هستیم، گفت: نیازمند عزم ملی هستیم تا صنعت چاپ و بسته‌بندی از این وابستگی رهایی یابد.

زارع اظهار کرد: صنعت چاپ در دنیا جزو صنایع ارزآور و اشتغال‌زا و صنعت پنجم است.

وی افزود: با توجه به افزایش قیمت ارز، واردات ماشین‌آلات صنعت چاپ به سختی و به ندرت اتفاق می‌افتد و اغلب از ماشین‌آلات قدیمی استفاده می‌شود.

فعالیت ۵۵۴ چاپخانه در مازندران

زارع با بیان اینکه در سال گذشته ۱۳۶چاپخانه، ۲۵۴مرکز چاپ دیجیتال، ۱۱۷ مرکز چاپ سیلک، ۶ مرکز لیتوگرافی، ۲۳ مرکز چاپ خاص و در مجموع ۵۳۶ واحد مجوز فعالیت داشتند ، گفت: از ابتدای سال ۹۹ تاکنون برای ۱۸ مرکز مجوز جدید صادر شد.

وی خاطرنشان کرد: در مازندران حدود پنجهزار نفر ارتباط شغلی مستقیم با صنایع چاپ و بسته‌بندی دارند.

زارع گفت: رایزنی‌هایی انجام شده تا صنعت چاپ از نظر صدور مجوز به وزارت صنعت، معدن و تجارت محلق شود و وزارت ارشاد بر تولید محتوای این واحدها نظارت کند.

چاپخانه‌داران مازندرانی معتقدند فعالیت مراکز غیرمجاز و زیرپله‌ای، خسارت کمی و کیفی بسیاری به صنعت چاپ وارد کرده و فعالیت این مراکز نیازمند نظارت است.

پیشنهاد تشکیل کارگروه برای ساماندهی این مراکز، پیشنهاد خوبی است که البته هنوز بر زمین مانده و در جهت ساماندهی و نظارت بر مراکزی که از اتحادیه‌های ناهمگن مجوز فعالیت دریافت کرده‌ اما در صنعت چاپ مشغول به کار هستند اقدامی صورت نگرفته است.

برچسب‌ها تحریم رونق تولید مازندران اشتغال زایی روز صنعت چاپ

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تحریم رونق تولید مازندران اشتغال زایی روز صنعت چاپ تحریم رونق تولید مازندران اشتغال زایی روز صنعت چاپ فرهنگ و ارشاد اسلامی صنعت چاپ و بسته بندی چاپخانه داران کل فرهنگ و ارشاد محصولات تولیدی صنعت چاپ فعالیت مراکز مجوز فعالیت ارزش افزوده صنعت چاپ مواد اولیه چاپخانه ها اداره کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۵۱۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار اپل به آیفون‌داران: مراقب آتش‌ گرفتن گوشی خود باشید!

ایتنا - شرکت اپل به کاربران آیفون هشدار داده که باید هنگام شارژ گوشی‌های هوشمند خود نکات ایمنی را رعایت کنند در غیر این صورت ممکن است آتش‌سوزی، برق گرفتگی یا آسیب جدی رخ دهد.
بر اساس جزییات منتشر شده در وبسایت پشتیبانی اپل، این شرکت فناوری از کاربران خواسته است که آیفون، آداپتور یا کابل شارژر را هرگز زیر پتو، بالش یا بدن خود قرار ندهند زیرا این کار می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد دستگاه و بروز حادثه شود.

اپل تاکید کرده آیفون، آداپتور و شارژر بی‌سیم خود را هنگام استفاده یا شارژ کردن در مکانی با تهویه مناسب نگه دارید. اگر آیفون شما در حال شارژ است، نباید برای مدت طولانی با بدن شما تماس داشته باشد.

این هشدار به ویژه زمانی اهمیت می‌یابد که کاربران قصد خوابیدن یا قرار گرفتن در شرایطی را دارند که نمی‌توانند افزایش دمای گوشی را متوجه شوند.

براساس توصیه‌های ایمنی اپل، کاربران باید همواره از آداپتورها و کابل‌های اصلی این شرکت برای شارژ آیفون استفاده کنند. محصولات شرکت‌های ثالث و ارزان‌قیمت ممکن است استاندارد لازم را نداشته و خطرآفرین باشند.

اپل همچنین هشدار داده است که کابل‌ها یا شارژرهای آسیب دیده یا مرطوب می‌توانند باعث آتش سوزی، برق گرفتگی، جراحت یا آسیب به گوشی یا دیگر اموال شوند.

این اقدام اپل در پی گزارش‌های متعددی درباره گرم شدن بیش از حد آیفون‌ها حین شارژ صورت گرفته است. چنین وضعیتی می‌تواند عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

با افزایش نگرانی‌ها درباره ایمنی محصولات فناوری، شرکت‌های بزرگ ناگزیرند دستورالعمل‌های لازم را برای استفاده ایمن از دستگاه‌های هوشمند منتشر کنند.

دیگر خبرها

  • فعالیت‌های دریایی در خزر ممنوع شد
  • فعالیت سامانه بارشی طی ۲ روز آینده در مازندران
  • طلبه‌های جوان و افتخارآفرینان المپیاد‌های علمی در آمل تجلیل شدند
  • در سال‌های اخیر فعالیت‌های پژوهشی با هدف کمک به امنیت غذایی کشور بوده است
  • تخریب صنف و صنعت طلا و جواهر به بهای اجرای یک سامانه
  • بلوک بندی اراضی کشاورزی/ بذر در مازندران تولید می شود
  • انهدام باند قمار و شرط‌بندی آنلاین در گلستان
  • هشدار اپل به آیفون‌داران: مراقب آتش‌ گرفتن گوشی خود باشید!
  • باند کلاهبرداری ۲۰۰۰ میلیاردی املاک در مازندران متلاشی شد
  • یک‌هزار و ۷۰۰ واحد بهره‌بردار در شهرک‌های صنعتی قم فعال هستند