Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان،با شیوع کرونا ویروس و همه گیر شدن آن و لزوم توجه به پروتکل‌های بهداشتی استقبال از فضای مجازی افزایش پیدا کرد و ارتقای سرعت اینترنت نیز در اولویت‌های جهانی قرار گرفت برای نجات اقتصاد جهانی و تامین رفاه مردم دنیا نیز نگاه‌ها به سمت فناوری۵ G سوق داده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اختصاص بیش از ۱۳تریلیون دلار تا سال ۲۰۳۵ به فناوری۵ G 

با توجه به نیاز جوامع جهانی به فناوری۵ G پیش بینی می‌شود این تکنولوژی تا سال ۲۰۳۵ میلادی بیش از ۱۳تریلیون دلار یعنی معادل ۵درصد درآمد جهان را به خود اختصاص دهد و ۲۲.۳میلیون شغل جدید ایجاد کند، اما تحقق این درآمدزایی به سرعت بالا و پایدار۵ G نیاز داردبر همین اساس موسسه پژوهشی Opensigna این فناوری را مورد بررسی داده است.

در تازه‌ترین گزارش این موسسه پژوهشی متوسط سرعت اینترنت نسل پنجم ۱۲کشور پیشرو جهان را در بازه زمانی تقریباً سه ماهه از ۱۶ماه مه تا ۱۴ آگوست ۲۰۲۰ (۲۷ اردیبهشت تا ۲۴ مردادماه ۹۹) مورد بررسی قرار داده شده است (چین در این تحقیق مورد مطالعه نبوده است).

مقایسه سرعت اینترنت ۱۲کشور جهان؛ عربستان سعودی در صدر است

بر اساس این پژوهش عربستان سعودی با ۴۱۴.۲مگابیت بر ثانیه بالاترین سرعت و امریکا با ۵۰.۹مگابیت بر ثانیه پایین‌ترین سرعت اینترنت نسل پنجم را دارد پس از عربستان سعودی به ترتیب کشور‌های کره جنوبی، استرالیا، تایوان، کانادا، کویت، سوئیس، هنگ کنگ، بریتانیا، آلمان، هلند و امریکا از نظر شاخص متوسط سرعت اینترنت ۵ G قرار گرفته‌اند. تایوان و استرالیا هردو متوسط سرعت اینترنت ۵ G بالاتر از ۲۰۰مگابیت بر ثانیه را ثبت کرده‌اند درحالی که این رقم برای کره جنوبی و عربستان سعودی به ترتیب از ۳۰۰ و ۴۰۰مگابیت بر ثانیه هم می‌گذرد. کره جنوبی هم سرعت دانلود ۵ G با ۳۱۲.۷مگابیت بر ثانیه و سرعت ۴ G با ۵۸.۹مگابیت بر ثانیه را ثبت کرده است.

جایگاه  سرعت اینترنت آمریکا در فناوری۵ G 

با وجود اینکه امریکا جزو نخستین کشور‌هایی به شمار می‌رود که در سال ۲۰۱۹ توسعه فناوری ۵ G را در برنامه خود قرار داده و در زمینه ۴ G هم عملکردی مناسب داشته است اما وقتی نوبت به سرعت اینترنت می‌رسد عملکرد چندان موفقی ندارد.متوسط سرعت اینترنت ۵ G در امریکا حدود ۱.۸بار بالاتر از اینترنت نسل چهارم با متوسط سرعت ۲۸.۹مگابیت بر ثانیه است و حداکثر سرعت ۵ G در این کشور به ۵۰.۹مگابیت بر ثانیه می‌رسد که این رقم از بسیاری کشور‌های دیگر این فهرست که سرعتی بین ۲۰۰ تا بیش از ۴۰۰مگابیت بر ثانیه را تجربه کرده‌اند بسیار پایین‌تر است.

سبقت کویت در سرعت اینترنت فناوری۵ G  نسبت به کشورهای اروپایی

کاربران کانادایی به اینترنت نسل چهارم با سرعت ۵۹.۴مگابیت بر ثانیه و اینترنت نسل پنجم با متوسط سرعت ۱۷۸.۱مگابیت بر ثانیه دسترسی دارند، اما متوسط سرعت دانلود ۵ G در کشور کوچکی مانند کویت ۱۷۱.۵مگابیت بر ثانیه و سرعت ۴ G معادل ۲۲.۴مگابیت بر ثانیه است.

بریتانیا هم که پیش از این انتظار می‌رفت صدرنشین سرعت اینترنت نسل پنجم در اروپا شود بعد از پیش آمدن ماجرای برگزیت (جدایی از اتحادیه اروپا) و حواشی آن و رویارویی با هوآوی، این غول دنیای ۵ G با مشکلاتی جدی مواجه شد و حالا از نظر سرعت اینترنت نسل پنجم در رتبه نهم قرار دارد با خروج هوآوی از بریتانیا این کشور می‌خواهد با اتکا به کمپانی‌های اریکسون و نوکیا خلأ‌های موجود را پر کند که البته هیچ یک در زمینه این تکنولوژی به گرد پای هوآوی هم نمی‌رسند در حال حاضر متوسط سرعت دانلود اینترنت نسل پنجم در بریتانیا ۱۳۳.۵مگابیت بر ثانیه و سرعت اینترنت نسل چهارم نیز ۲۵.۹مگابیت بر ثانیه است.

بیشتر بخوانید

روند رو به افزایش اتصال ایران به اینترنت جهانی؛ تا این لحظه ۶۴ درصد قابلیت های فناوری۵ G

اینترنت نسل پنجم به شما اجازه می‌دهد تا یک فیلم ویدئویی HD را بین ۵تا ۱۰ثانیه دانلود کنید درحالی که این زمان با ۴ G حدود ۱۰دقیقه است. همچنین با استفاده از ۵ G می‌توان ۹ساعت کتاب صوتی را در کمتر از یک ثانیه دانلود کرد. این تکنولوژی همچنین می‌تواند در فناوری واقعیت مجازی، انقلابی به پا کند چراکه مدت زمان تأخیر اینترنت نسل پنجم (مدت زمانی که دیتا از یک نقطه به نقطه دیگر شبکه انتقال می‌یابد) به حدود یک میلی ثانیه می‌رسد.

با توجه به مزایای فناوری۵ G چندی پیش اولین شبکه نسل پنجم ارتباطی ایران نیز توسط وزارت ارتباطات و به‌صورت آزمایشی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات راه‌اندازی شد تا ایران نیز عملا به کشور‌های فعال در زمینه فناوری نسل پنجم اینترنت ورود پیداکند.

ضرورت اختصاص ۱۰درصد از جمعیت ایران به اینترنت نسل پنجم تا سال ۱۴۰۲ 

بر اساس سند شورای عالی فضای مجازی تا سال ۱۴۰۲ باید ۱۰درصد از جمعیت کشور از اینترنت نسل پنجم برخوردار باشند و وزیر ارتباطات هم در این باره گفت: هم اکنون در دو نقطه از شهر تهران شبکه نسل پنجم تلفن همراه در حال ارائه خدمات است که تا پایان شهریور این دو نقطه به ۵ نقطه خواهد رسید کاربران توانستند با سرعت یک و نیم گیگ بر ثانیه تجربه دانلود آنلاین داشته باشند و به طور قطع کار تحقیقاتی برای توسعه اقتصاد دیجیتال باید بر مبنای نسل پنجم تلفن همراه پیش رود.

وضعیت اینترنت جهانی تا تحقق فناوری نسل پنجم  اینترنت

انتقال تدریجی از فناوری ۳ G به ۴ G حدود یک دهه قبل آغاز شد و حالا در وضعیت مناسبی در جهان به سر می‌برد، اما برای ۵ G تازه در ابتدای راه قرار داریم چرا که ارائه این سرویس از سال ۲۰۱۹ آغاز شده است و هنوز راه درازی در جهان در پیش دارد. باید منتظر ماند و دید کدام کشور‌ها به جرگه کشور‌های فعال در زمینه ۵ G می‌پیوندند.

نسل پنجم فناوری اینترنت در چین 

در گزارش سیسکو تا سال ۲۰۲۳ حدود دوسوم جمعیت جهان به اینترنت دسترسی خواهند داشت و شاهد حضور ۵.۳میلیارد کاربر اینترنت نسبت به ۳.۹میلیارد نفر در سال ۲۰۱۸ (۵۱درصد) خواهیم بود.درحالی که سرعت اینترنت ثابت تا سال ۲۰۲۳ نسبت به ۲۰۱۸ بیش از دوبرابر می‌شود و به ۱۱۰.۴مگابیت بر ثانیه می‌رسد، سرعت اینترنت همراه هم ۳برابر شده و به ۴۳.۹مگابیت بر ثانیه خواهد رسید. سرعت اینترنت ۵ G حدود ۱۳برابر بیشتر از اینترنت همراه معمولی خواهد بود و متوسط سرعت۵ G تا سال ۲۰۲۳ به ۵۷۵مگابیت بر ثانیه می‌رسد.


انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۲۰ حدود ۷۰درصد مشترکان ۵ G از کشور چین باشند اکنون ۱۰۰میلیون کاربر اینترنت نسل پنجم و ۴۰۰هزار ایستگاه ۵ G در این کشور وجود دارد.پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵بیش از ۸۰۰میلیون اتصال ۵ G در این کشور ایجاد شود. درچین اینترنت ۵ G در ۵۷ شهر ارائه خدمات دارد و قرار است با سرمایه‌گذاری ۱۰میلیارد دلاری، تا پایان ۲۰۲۰ سراسر شهر شانگ‌های زیر پوشش ۵ G قرار بگیرد و در مراکز نمایشگاهی و فرودگاه‌ها سرعت دانلود به ۵۰۰مگابیت بر ثانیه برسد.

تا پایان سال‌جاری میلادی همه ۲۹۷ایستگاه مترو این شهر زیر پوشش G ۵ قرار میگیرد. کره جنوبی نیز از ژانویه ۲۰۲۰ در ۸۵شهر اینترنت نسل پنجم را در اختیار شهروندان قرار داده است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۶ حدود ۹۰درصد از این کشور زیر پوشش ۵ G قرار بگیرد.

توسعه گوشی های سازگار با ۵ G

مؤسسه پژوهشی IDC پیش‌بینی کرده که تا پایان سال ۲۰۲۰ حدود ۴.۲میلیارد دلار در جهان برای زیرساخت‌های ۵ G هزینه خواهد شد و نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایشی ۲.۲میلیارد دلاری نشان می‌دهدو نشان از اهمیت توسعه اینترنت نسل پنجم دارد.

در گزارشی نیز به لزوم توسعه گوشی‌های سازگار با ۵ G پرداخته و یادآور شده است میزان فروش تلفن‌های همراه ۵ G در جهان روندی صعودی دارد و تا پایان ۲۰۲۰ گوشی‌های نسل پنجم حدود ۱۲درصد از تلفن‌های همراه در جهان را به خود اختصاص می دهند و این رقم در ۲۰۲۲ به ۴۳درصد خواهد رسید تا آن زمان به موازات افزایش توسعه سرویس ۵ G قیمت این گوشی‌ها نیز بسیار افت خواهد می کند و در بیشتر نقاط جهان مردم به آن دسترسی خواهند داشت.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بیست سال آینده جایگاه جهانی ایران سرعت اینترنت نسل پنجم متوسط سرعت اینترنت سرعت اینترنت ۵ G عربستان سعودی ثانیه می رسد سرعت دانلود بر ثانیه کره جنوبی تا پایان کشور ها گوشی ها تا سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۵۱۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیم دانش‌آموزی ایران ۵ طلا در رویداد ایده و فناوری ترکیه کسب کرد

 

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، تیمی متشکل از معلمان و دانش‌آموزان ایرانی از مدارس شهرهای تهران، مشهد، کرمان و اصفهان در بزرگترین رویداد بین‌المللی ایده و فناوری کشور ترکیه با عنوان «یک ایده یک جهان» موفق به کسب ۵ مدال طلا در رشته‌های مختلف شدند.

حسن دیدبان وابسته فرهنگی کشورمان در استانبول با حضور در این روادید بین‌المللی با نخبگان افتخار آفرین ایرانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

سازمان مالکیت معنوی اختراعات جهان و انجمن مخترعین ترکیه میزبان این دوره از مسابقات بود. این رویداد جهانی که در حمایت از ایده، استارتاپ‌ها و مخترعین جهان در کشور ترکیه در شهر استانبول برگزار شد میزبان تیم‌هایی از ۲۴ کشور دنیا از جمله ایران، کانادا، چین، تایوان، آمریکا، مالزی، اندونزی و امارات متحده عربی به صورت حضوری و غیرحضوری در ۱۰ زیرگروه مختلف از جمله پزشکی، کشاورزی بود.

در این دوره از مسابقات که در استانبول برگزار شد، بیش از ۲۷۳ ایده و طرح نوآورانه مختلف با هم به رقابت پرداختند. بخش جوایز ویژه این مسابقات، به ۵ طرح برتر تقدیم شد که ۲ جایزه ویژه آن، سهم تیم‌های ایرانی شد.

این رویداد مهم فرصتی بزرگ برای مخترعان و نوآوران جوان است تا دستاوردهای خود را به مجامع علمی و سازمان‌های علمی-تحقیقاتی در سطح بین‌المللی معرفی کنند و با کسب اطلاعات از فناوری های روز دنیا خود را برای ورود به بازارهای جهانی آماده سازند.

دیگر خبرها

  • ساخت نوعی باتری سدیمی که ظرف چند ثانیه شارژ می‌شود
  • اینترنت کوانتومی و فناوری دسترسی رادیویی باز در کشور توسعه می‌یابد
  • اینترنت کوانتومی و فناوری دسترسی رادیویی باز در کشور توسعه خواهد یافت
  • اینترنت 4G نوکیا به ماه می‌رود
  • اینترنت ۴G نوکیا به ماه می رود
  • ۲۳ کیلومتر شبکه فیبر نوری منازل در پلدختر اجرا شد
  • پرتاب به آینده با اینترنت ۵.۵G | چینی ها استارت زدند
  • عاقبت سبقت گرفتن با سرعت بالا (فیلم)
  • تیم دانش‌آموزی ایران ۵ طلا در رویداد ایده و فناوری ترکیه کسب کرد
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟