Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@19:50:39 GMT

ضرورت تعیین و ارتقای جایگاه تعاونی‌ها در اقتصاد کشور

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۵۲۱۳۶

ضرورت تعیین و ارتقای جایگاه تعاونی‌ها در اقتصاد کشور

ایسنا/یزد رییس مجمع نمایندگان استان یزد با بیان این که تقریباً نیمی از تعاونی‌های کشور غیرفعال یا تعطیل هستند، بیان کرد: تعاونی‌ها جایگاه پررنگی در اقتصاد کشور ندارند و همین موضوع باعث ایجاد نگاه دسته چندمی و گاهاً سرگرمی به این بخش شده است.

«سید جلیل میرمحمدی» در نشست روز گذشته اتاق تعاون استان ضمن اذعان به وجود قوانین دست و پا گیر به عنوان یکی از معضلات بخش تعاون کشور که غالباً از سوی تعاونی‌ها عنوان می‌شود، گفت: البته بخش قابل توجهی از تعاونی‌ها نیز در حوزه کاری خود موفق نیستند و تعداد انگشت‌شماری از آنها را می‌توان موفق دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این که ۴۳ درصد از ۱۹۸ هزار تعاونی کشور غیرفعال و تعطیل هستند، افزود: از طرفی تعاونی‌ها، جایگاه پررنگی در اقتصاد کشور ندارند چرا که غالباً دارای درآمد پایداری نیستند.

میرمحمدی حتی در زمینه تعاونی‌های گردشگری در استان گفت: به نظر می‌آید فعالان گردشگری از حداقل ظرفیت ۱۰ تا ۱۵ درصدی خود در این بخش بهره می‌گیرند که باید موانع فعالیت بیشتر آنها مرتع شود.

به گفته وی، ماهیت تعاون در تشکیلات اداری با توجه به کاهش اعتماد به این بخش، کم‌رنگ شده که ناشی از نگاه دسته چندمی و گاهاً سرگرمی به بخش تعاون است لذا باید برای رونق هر چه بیشتر این حوزه با ارتقای جایگاه اقتصادی این بخش تلاش کرد.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی به مشکل کم‌اعتمادی بانک‌ها به بخش تعاون برای پرداخت تسهیلات نیز اشاره و عنوان کرد: باید برای تامین نقدینگی و سرمایه در گردش تعاونی‌ها تدبیری مناسب اندیشیده شود.

میرمحمدی ضمن استماع نظرات فعالان بخش تعاون در این نشست تاکید کرد: تمام مطالبات را برای پیگیری مطلوب به شکل مکتوب ارائه کنید و اتاق تعاون استان نیز به طور جد رفع مشکلات و موارد مطرح شده را دنبال کند.

چرا تعاون در جایگاه واقعی خود نیست؟

«محمدرضا صباغیان» نماینده مردم مهریز، بافق، بهاباد، ابرکوه و خاتم در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست اظهار کرد: بخش تعاون هنوز به جایگاه واقعی و شایسته خود دست نیافته است که این موضوع نیز نشات گرفته از موفق عمل نکردن این بخش است چرا که کمتر شهرستانی از وضعیت تعاونی‌های خود گله نداشتند.

وی با تاکید بر این که تعاونی‌ها باید برای رفع مشکلاتشان به یک سری سوالات پاسخ دهند، در این خصوص افزود: چند درصد اقتصاد استان در اختیار تعاونی‌هاست؟ تعداد تعاونی‌های شهرستان‌های موفق چقدر است؟ چند درصد تعاونی‌ها موفق بوده‌ و چه تعداد ورشکست شده‌اند؟ و چرا تعاونی‌هایی مانند بندرخشک پیشگامان موفق بوده است؟

این نماینده مجلس با بیان این که مطالبات بخش تعاون استان را در مجلس دنبال خواهد کرد، گفت: متاسفانه مجلس در تراز خود دیده نشده و به نوعی از تراز خود پایین آورده شده، در حالی که هیچ ارگان دیگری همانند مجلس نمی‌تواند وظایف مهمی اعم از قانون‌گذاری تا نظارت را انجام دهد.

صباغیان در مورد گلایه یکی از حاضران در خصوص فعالیت اتباع خارجی در استان نیز ابراز کرد: وجود ۱۵۰ هزار تبعه خارجی مجاز و ۵۰ هزار اتباع بدون مجوز در استان نشان از بی‌برنامگی در این حوزه دارد در حالی که باید این موضوع را به ظرفیت تبدیل و از آن بهره‌برداری کرد.

مدیریت کلان اقتصادی با پول‌های خرد تعاونی‌ها

«محمدرضا رضایی‌نژاد» مدیر عامل تعاونی پیشگامان کویر یزد نیز ضمن ارائه توضیحاتی در مورد تعاونی بندرخشک این مجموعه، اظهار کرد: تعاونی‌ها براساس کارآفرینی اجتماعی نوین طراحی شده و سرمایه آنها متغیر است لذا ورود و خروج سهامدار در رونق آنها اثرگذار می‌باشد ولی می‌توانند با پول‌های خرد، مدیریت کلان اقتصادی داشته باشند.

وی نقش تعاونی‌ها در رونق اقتصادی حال حاضر دولت و در شرایط رکود فروش نفت را یاداور شد و گفت: تعاونی‌ها در این برهه‌ی سخت اقتصاد می‌تواند نجاتگر اقتصاد کشور باشند.

این فعال بخش تعاونی کشور متذکر شد: براساس قانون جدید تعاونی‌ها، سهامداران باید عضو کارآفرین با تفکر اقتصادی و جوابگوی نظام و مردم باشند هر چند که در همن دنیا، کارآفرینان اقتصادی نیز به دنبال پول و اقدام خیر هستند و منافع را به جمع تقسیم کرده و مردم را در اقتصاد و درآمدشان شریک می‌کنند.

تشکیل کمیته عمرانی به دبیری اتاق تعاون استان 

«احمد زاهد پناه» رییس اتاق تعاون استان هم در این نشست با اشاره به حضور یزد در گروه منطقه‌ای استان‌های کرمان، اصفهان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان اتاق تعاون کشور، گفت: این گروه  هر سه ماه یکبار طی جلساتی به بررسی مشکلات می‌پردازند و گزارشی را از وضعیت و مسائل به اتاق ایران ارسال می‌کند.

وی از صدور حکم جدید از سوی معاون اول رییس جمهور در مورد تشکیل کمیته عمرانی به دبیری اتاق تعاون استانها اشاره و بیان کرد: در همین راستا نیز ایجاد کمیته عمرانی استان به ریاست معاون عمرانی استاندار و دبیری اتاق تعاون را پیگیری می‌کنیم که البته تاکنون محقق نشده است ولی همچنان مصمم به راه‌اندازی ان در استان هستیم.

البته «سید احمد میرزایی» نایب رئیس اتاق تعاون یزد نیز با بیان این که بخش تعاون نیاز به حمایت دولت ندارد، گفت:هر چند که اتاق تعاون بازوی توانمند دولت محوس می‌شود ولی تنها به این که دولت، چوب لای چرخ بخش تعاون نگذارد نیز راضی هستیم.

خطر انحلال در کمین تعاونی‌های سهام عدالت

«محمدرضا فلاح» مسئول اتحادیه‌های سهام عدالت یزد در ادامه این نشست به مشکلات حوزه خود پرداخت و با بیان این که سهام عدالت هم‌اکنون بیش از ۶۲۰ هزار نفر عضو در استان یزد دارد، گفت: برای آزادسازی سهام عدالت با اعتماد مردم به شرکت‌ها ۷۳ درصد غیرمستقیم و ۲۷ درصد به طور مستقیم اعلام آمادگی کردند.

وی با بیان این که اقدامات جدید دولت به انحلال شرکت‌های مربوطه منجر می‌شود، گفت: این در حالیست که هر شرکت حدود دو تا سه نیروی شاغل دارد و برای جلوگیری از این مسئله می‌تواند با واگذاری تمام اقدامات مربوط به سهام عدالت یا به کارگیری این نیروها در بخش‌های دیگر اقتصادی جلوی از بین رفتن اشتغال این نیروها گرفته شود.

موج گرانی‌ها بی ارتباط به بازاریان است

«علیرضا حسنی» رییس اتاق اصناف یزد نیز به مشکلات ناشی از اتباع خارجی اشاره و بر ضرورت ساماندهی این حوزه از سو.ی مسئولان استان تاکید کرد.

وی با اشاره به حمایت نشدن کسبه از سوی دولت، گفت: دولت نه حمایتی از اصناف داشته و نه در زمینه مالیات کمکی به آنها کرده  و این در حالی است گران‌فروشی‌های اتفاق افتاده از سوی دولت نیز به نام بازاری‌ها تمام شده است ولی در واقع بازار از زمانی وضعیت نامناسبی پیدا کرد که دولتی‌ها بازاری شدند.

حسنی عنوان کرد: بازار تنها واسطه خرید از تولیدکننده به مصرف‌کننده است و موج گرانی‌ها بی ارتباط به بازاریان است ولی برای کنترل این مسئله باید اقتصاد را به بازاریان و کاردانان این حوزه بسپارند.

وی با گلایه از این که دولت باید به طور جد با قاچاق کالاهای مشابه ایرانی مقابله کند، گفت: اصناف به وام‌های کم بهره و بسته‌های حمایتی نیاز دارند.
رییس اتاق اصناف از تخصیص نیافتن بخشی از درآمد معادن به استان نیز گلایه و اظهار کرد: باید با تخصیص این درآمدها به داخل استان، مشاغل آسیب‌دیده در شرایط کنونی را حمایت کرد.

درامدهای صادرات غیرنفتی برگ برنده دولت

«عباس کرباسی دهوجی» رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌های صنعتی استان یزد نیز به مسئله قوانین دست و پا گیر و نبود درآمد پایدار در حوزه تعاونی‌ها اشاره کرد و گفت: برگ برنده و موفقیت دولت در حوزه اقتصاد ناشی از درآمدهای صادرات غیرنفتی است.

وی به بازگرداندن ارز ناشی از صادرات به کشورهای افغانستان و عراق اشاره و با گلایه نسبت به این موضوع، تصریح کرد: این مسئله برای کشورهای افغانستان و عراق امکان‌پذیر نیست چرا که این سرمایه‌ها به صورت ریالی وارد کشور می‌شود نه با دلار و در هر حال با تغییر ارز، خواسته دولت محقق می‌شود.

وی افزود: تغییر رویه دولت در این حوزه با نگاه بازگرداندن دلار ناشی از صادرات اشتباه است چرا که صادرات به عراق و افغانستان منشا صادرات غیرارزی محسوب نمی‌شود.

فرسودگی ۸۰ درصد ناوگان حمل و نقل

«سید حسین بقایی» عضو رئیسه اتاق تعاون استان و رئیس اتحادیه حمل و نقل یزد نیز با اشاره به فرسودگی ۸۰ درصدی ناوگان حمل و نقل عمومی یزد، اظهار کرد: شرکت‌ تعاونی‌های حمل و نقل از زمان جنگ تاکنون که همان زمان تاسیس آن است نوسازی نشده و به همین دلیل نیز ۸۰ درصد این ناوگان فرسوده است.

وی با بیان این که اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای متولی برون‌سازی این ناوگان است، به مشکلات اعطای مجوز در زمینه نوسازی نیز اشاره کرد و گفت: مالکان کابین‌های فرسوده، توانایی نوسازی را دارند ولی صرفا به تسهیل مجوزها نیازمند هستند لذا پیشنهاد دادیم تا اتحادیه کشور به شرکت‌های تعاونی حمل و نقل که نیازمند بازسازی هستند، مجوز اعطا کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی اتاق تعاون رييس مجمع نمايندگان يزد تعاوني اتاق تعاون استان اقتصاد کشور سهام عدالت بخش تعاون تعاونی ها حمل و نقل یزد نیز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۵۲۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال فرمانده قرارگاه اقتصادی وزارت دفاع از مدل اقتصاد تعاونی پیشگامان یزد

ظهوری مدیرعامل بندر خشک پیشگامان یزد در بازدید  نجار فرمانده قرارگاه اقتصادی وزارت دفاع از غرفه بندر خشک پیشگامان در شمشین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (ایران اکسپو)، خدمات و فعالیت‌های بندر خشک پیشگامان را تشریح کرد.

ظهوری اظهار داشت: در این بازدید مدل اقتصاد تعاونی پیشگامان ارائه شد که مورد استقبال دکتر نجار قرار گرفت و ایشان تمایل خود را برای اجرای اقتصاد تعاونی در شرکت‌های زیرمجموعه ابراز داشتند.

در پایان مقرر گردید تیمی از سوی قرارگاه اقتصادی وزارت دفاع برای بازدید و بررسی موقعیت و ظرفیت‌های بندر خشک پیشگامان به یزد سفر کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • صادرات ۸۰ میلیون دلاری محصولات تعاونی ها در مازندران
  • مقابل نساجی برای ارتقای جایگاه ذوب‌آهن تلاش می‌کنیم
  • ۱۸۵ هزار نفر در کردستان عضو تعاونی‌ها هستند
  • نرخ مشارکت اقتصادی در زنجان بالای ۵۰ درصد است
  • استقبال فرمانده‌ی قرارگاه اقتصادی وزارت دفاع از مدل اقتصاد تعاونی پیشگامان
  • استقبال فرمانده قرارگاه اقتصادی وزارت دفاع از مدل اقتصاد تعاونی پیشگامان یزد
  • رشد ۲۲ درصدی تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم
  • فعالیت ۱۰۴ هزار تعاونی در کشور
  • رشد بیش از ۲۲ درصدی تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم
  • تاکید استاندار بر ضرورت ایجاد تعاونی‌های گردشگری در سیستان و بلوچستان