Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@17:18:30 GMT

ترامپ برای خفه کردن جامعه اطلاعاتی تلاش خواهد کرد

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۵۲۹۴۸

ترامپ برای خفه کردن جامعه اطلاعاتی تلاش خواهد کرد

"همچنان که عوامل حرفه‌ای اطلاعاتی آمریکا تلاش دارند به مسئولیت‌های خود برای دادن گزارش به کنگره در خصوص تلاش‌های خارجی برای مداخله در انتخابات نوامبر امسال عمل کنند، با چالشی دشوارتر از هر زمان در برقراری یک توازن صحیح میان به اشتراک گذاری اطلاعات با کنگره و جلوگیری از سوءاستفاده از آنها روبرو هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"

به گزارش ایسنا، جان برنان، رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در مطلبی که پایگاه واشنگتن پست آن را منتشر ساخته نوشته است: «در سال ۲۰۱۶ من خوش اقبال بودم که برای رئیس جمهور و همچنین مدیر اطلاعات ملی در آمریکا که هیچ دستورکار شخصی یا حزبی تاثیرگذار بر قابلیت جامعه اطلاعاتی در عمل به وظایفشان طبق قانون اساسی نداشتند کار کنم؛ وظایفی شامل "مطلع نگه داشتن کامل و مداوم کنگره" نسبت به مسائل امنیت ملی از جمله مداخله روسیه در انتخابات کشور ما.

با این حال در سال ۲۰۲۰ وضعیت خیلی متفاوت است رئیس جمهور ترامپ اهانت کامل به استقلال، عینیت و یکپارچگی غیرسیاسی جامعه اطلاعاتی نشان داده است. از آنجا که او صراحتا نیتش برای انجام هر کار لازم با هدف باقی ماندن در ریاست جمهوری بعد از ژانویه ۲۰۲۱ را نشان داده، هیچ کس تردیدی در ذهنش ندارد که او برای خفه کردن جریان هر گونه اطلاعات به کنگره که این بلندپروازی بی رحمانه او را دگرگون سازد؛ تلاش خواهد کرد.

به همین سبب این بسیار نگران کننده بود که جان راتکلیف، مدیر فعلی اطلاعات ملی که تنها سه ماه در این منصب بوده، روز جمعه به کنگره اطلاع داد که قانونگذاران از هم اکنون به بعد اطلاعات مرتبط با انتخابات را عمدتا بیشتر از طریق اسناد اطلاعاتی کتبی دریافت می‌کنند تا اینکه آنها را با گزارش‌های شفاهی دریافت کنند.

اهدافی که راتکلیف بیان کرده شامل تلاش برای اطمینان حاصل کردن از شفافیت، انسجام و دقت تحلیلی بیشتر در اطلاعات ارائه شده به کنگره با مدیریت و بررسی و هماهنگی قدرتمندتر گزارش‌های اطلاعاتی است. ادعای او مبنی بر اینکه منابع و متدهای حساس بهتر است از طریق ارائه محصولات کتبی مورد محافظت قرار بگیرند ظاهرفریبی است.

این نحوه عمل به میزان زیادی قابلیت اعضای کنگره برای طرح پرسشها و کسب درکی کاملتر از ماهیت و نیت فعالیتهای مداخله جویانه، چه توسط سرویس‌های اطلاعاتی روسیه اجرا شده باشند و چه توسط سرویسهای اطلاعاتی کشورهای دیگر، را کاهش می‌دهد.

کمی بیش از چهار سال قبل آمریکا با یک چالش مشابه روبرو شد و به طور متفاوتی با آن برخورد کرد. رئیس جمهور باراک اوباما فهمیده بود که روسها دارند شبکه‌های کمپین‌های ریاست جمهوری آمریکا را هک می کنند اما در بعد از ظهر ۲۸ ژوئیه ۲۰۱۶ من در یک نشستی که با عجله ترتیب داده شد به اطلاع او رساندم که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به سرویس‌های اطلاعاتی‌اش دستور داده دست به اجرای فعالیت‌هایی برای تخریب هیلاری کلینتون، نامزد ریاست جمهوری آن زمان حزب دموکرات و تقویت شانس انتخاباتی دونالد ترامپ بزنند.

من گفتم: آقای رئیس جمهور به نظر می رسد تلاش روس‌ها برای تضعیف یکپارچگی انتخابات ماه نوامبر خیلی شدیدتر، مصمم‌تر و دسیسه‌آمیزتر از هر چیزی است که تا کنون دیده‌ایم.

اشاره من به ابعاد و سطح بی سابقه تلاشهای مسکو برای آسیب زدن به یکپارچگی انتخابات سریعا توجه رئیس جمهور را جلب کرد. این امر همچنین نگرانی فوری افراد دیگر حاضر در اتاق از جمله دنیس مک دونو، رئیس دفتر آن زمان را برانگیخت؛ شخصی که بعد از اتمام صحبتهای من پرسید: "شما قصد دارید در جبهه کنگره چه کاری کنید؟"

من برای لحظات کوتاهی فکر کرده و سپس توصیه کردم حساسترین اطلاعات را در ابتدای امر صرفا محدود به "باند هشت نفره" شامل رهبران هر دو مجلس کنگره از هر دو حزب و روسا و عضو ارشد حزب اقلیت در کمیته‌های اطلاعاتی کنگره کنیم. من نگران بودم که ارائه کلیت گزارش اطلاعاتی به کنگره در خصوص منابع و متدهای اطلاعاتی حساس می تواند منجر به افشاگری‌های مخرب، آسیب دیدن قابلیت ما برای یادگرفتن مطالب بیشتر در خصوص برنامه ها و قابلیتهای روسیه شود.

از سوی دیگر، برخی اشخاص وابسته به کمپین ترامپ ظاهرا خواسته یا ناخواسته درگیر دسیسه روسیه بودند و من می‌دانستم که ماهیت حساس سیاسی چنین اطلاعاتی ممکن بود از سوی دموکرات‌ها برای آسیب زدن به کمپین ترامپ مورد استفاده قرار بگیرد.

من طی بیش از ۳۰ سال خدمتم در دولت شاهد بودم که برخی اعضای هر دو حزب سیاسی اصلی با سوءاستفاده از اطلاعات دست به رفتاری غیراخلاقی زدند و من خواستم جلوی رخ دادن این رفتارها را در آستانه یک رقابت نزدیک در انتخابات ریاست جمهوری بگیرم. اوباما نگرانی‌های من را دریافت اما او گفت می‌خواهد کنگره به طور مناسب وضروری در جریان قرار بگیرد.

کنگره در آن زمان در تعطیلات تابستانی به سر می‌برد اما سه عضو از باند هشت نفره شامل نانسی پلوسی، آدام بی. شف و سناتور هری ام. رید که دموکرات هستند، ترتیب دادند تا در ماه اوت حضوری یا از طریق خط تلفن امن گزارش‌ها را دریافت کنند. پنج نفر دیگر این باند شامل یک دموکرات و چهار جمهوریخواه در تاریخ شش سپتامبر به طور انفرادی در اتاقهای امن کنفرانس کنگره در جریان گزارشها قرار گرفتند.

برای تاکید بر حساسیت اطلاعات، من خودم شخصا تمامی گزارشها را ارائه کردم. اکثر این هشت نفر فورا حساسیت و حاد بودن تلاشهای روسیه را دریافتند. یک مورد استثنا مربوط به سناتور میچ مک کانل بود که به این اشاره کرد که سازمان سیا دارد با دولت اوباما برای جلوگیری از پیروزی ترامپ در انتخابات تلاش میکند.

ترامپ و تیمش رویکرد اساسا متفاوتی در قبال کنگره دارند. سابقه قدرتمند راتکلیف به عنوان مدافع ترامپ این احتمال را شدیدا بالا می برد که او تسلیم فشارهای کاخ سفید برای خفه کردن جریان اطلاعات مضر برای ترامپ به کنگره شود.

در نتیجه این به عهده دیگر رهبران جامعه اطلاعاتی و اعضای کنگره است تا با جدیت با تمایلات مستبدانه ترامپ مقابله کنند. سوگندی که آنها به قانون اساسی آمریکا خوردند چنین چیزی را می طلبد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سازمان سیا آمريكا جان برنان دونالد ترامپ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا جامعه اطلاعاتی رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۵۲۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه‌ها چهره خبیث رژیم صهیونیستی را به جهانیان نشان می‌دهند

استاندار اصفهان گفت: رژیم صهیونیستی در تلاش است تا جنایاتشان را از چشم مردم دنیا مخفی نگهدارند اما رسانه‌ها چهره خبیث این رژیم را به جهانیان نشان می‌دهند و این نشانه اهمیت رسانه در روشنگری و انعکاس حقایق به دنیا است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان، نهم اردیبهشت ماه در نشست با خبرنگاران و اصحاب رسانه استان، ضمن گرامیداشت روز شوراهای اسلامی، اظهار کرد: شکل گیری شوراهای اسلامی یکی از مظاهر بروز و ظهور اراده مردم در حکمرانی و مدیریت کشور است.

وی ضمن قدردانی از اصحاب رسانه استان در انعکاس اخبار و اطلاعات، افزود: اگر از ابتدا جایگاه اطلاع‌رسانی به درستی دیده می‌شد، رسانه می‌توانست در پیگیری و مطالبه حقوق مردم به خوبی نقش آفرینی کند.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: جایگاه خبرنگاران متناسب با نقشی که ایفا می‌کنند نیست و این موضوع در جهان نیز مشهود است در صورتی که رسانه بایستی مطالبه‌گر حقوق مردم باشد.

مرتضوی خاطرنشان کرد: سال گذشته سال برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی و بسیار حساس و سرنوشت ساز بود.

وی ادامه داد: تمامی رسانه‌های امپراتوری سلطه به خط شده بودند تا انتخابات در ایران را ضایع کنند و این هدف را با ناامیدی مردم و حاشیه سازی برای مردمی که قصد شرکت در انتخابات را داشتند پیش بردند.

استاندار اصفهان بیان کرد: در این شرایط رسانه‌های ما در تلاش بودند تا نگاه واقعی و متفاوتی از ایران اسلامی را به جهان مخابره کنند که از این بابت عملکرد اصحاب رسانه کشور و استان جای تقدیر و قدردانی دارد.

وی اظهار کرد: در انتخابات مردم ما به یاری روشنگری رسانه بسیار هوشمندانه عمل کردند بالاخص در شهرستان‌هایی که هدف دشمن بود شاهد حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رأی بودیم.

استاندار اصفهان همچنین از اصحاب رسانه استان در پوشش دستاوردهای دولت قدردانی کرد و گفت: حضور رسانه را ارج می‌نهیم و از زحمات و تلاش‌های خبرنگاران و اصحاب رسانه استان کمال قدردانی را داریم.

مرتضوی ضمن اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونسیتی در غزه، عنوان کرد: رژیم صهیونیستی بالغ بر ۱۳ هزار کودک را در غزه به شهادت رسانده همچنین ۳۳ هزار شهید در غزه مظلوم و قهرمان گویای جنایت‌های رژیم صهیونسیتی علیه مردم مسلمان فلسطین است.

وی ادامه داد: هر چند که آنها در تلاش هستند تا جنایاتشان را از چشم مردم دنیا مخفی نگهدارند اما خبرنگارانی که با رشادت و جانفشانی در آن منطقه حاضر هستند چهره خبیث رژیم صهیونسیتی را به جهانیان نشان می‌دهند و این نشانه اهمیت رسانه در روشنگری و انعکاس حقایق به دنیا است.

این خبر تکمیل می‌شود...

کد خبر 748650

دیگر خبرها

  • کنایه بایدن به ترامپ: با یک بچه ۶ ساله رقابت می‌کنم
  • وحدت مهم‌ترین رکن جامعه است
  • رئیس پلیس پایتخت به مجرمان هشدار داد
  • رسانه‌ها چهره خبیث رژیم صهیونیستی را به جهانیان نشان می‌دهند
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • آمریکا: پوتین دستور مرگ الکسی ناوالنی را صادر نکرده
  • اعتراف آمریکا به دست نداشتن پوتین در مرگ ناوالنی
  • بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند
  • رونق تولید در گرو تلاش کارگران