Web Analytics Made Easy - Statcounter

«طلسم سنگ» نوشته سید حسن حسینی مجموعه‌ای مرکب از شعر و نثر گذشته و امروز درباره حماسه کربلا در سال ۱۳۸۵ توسط سوره مهر منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، واقعه کربلا براى مسلمانان فاجعه‌‏اى تصورناپذیر بود و تأمل در وقوع آن همواره در طى سالیان و سده‏‌ها، مکانى براى درنگ و عبرت‏‌آموزى شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صدای عاشوراییان تا به امروز در چهار سوی جهان طنین دارد و آشنا و بیگانه شیفته پیام خونی است که مظلومانه در دفاع از حریم اسلام و آزادگی و حق و شرف انسانی بر زمین سوزان کربلا جاری شد. «طلسم سنگ» به قلم سید حسن حسینی مجموعه‌ای مرکب از شعر و نثر گذشته و امروز درباره حماسه کربلا است که در ۱۰ عنوان مجزا ارائه شده است.

محتوا و مفهوم نوشته‌های عاشورایی نگارنده در برگیرنده مطالبی مانند «جاودانگی و ماندگاری نام کربلا در عرصه جهان»، «شیفتگی و عشق به شهادت در رکاب امام حسین(ع)»، «بیان گریه و اندوه بر خیمه‌گاه امام حسین(ع) در شامگاه عاشورا»، «تصویری بر شهادت حر‌ّ و مردانه جنگیدنش»، «گرامیداشت پیرترین شهید کربلا حبیب بن مظاهر»، «به یاد سقای کربلا و دست‌هایی که ناجوانمردانه از بدنش جدا شد»، «تصویر نامه‌ای از شهادت حضرت عباس(ع)»، «تنهایی و بی‌یار و یاور ماندن امام حسین(ع) پس از شهادت یارانش»، «به یاد دردها و صبوری‌های شیرزن کربلا حضرت زینب(ع)»، «به یاد چهارمین امام حضرت امام سجاد(ع)»، «اسیری و گرسنگی اهل بیت امام حسین(ع) از کربلا تا هفت منزل»، «خون‌بهای امام حسین(ع)»، «ادامه راه حسین(ع) و جهان‌شمولی درس آزادگی و جهاد در راه خدا» است.

«با چنگ‌های خمیده قامت» نوشته‌ای در وصف امام حسین(ع) است که در ادامه می‌خوانید:

با چنگ‌های خمیده قامت

راوی: چگونه بود که کلام امام همام جز در جان حرّ نگرفت؟!

سروش: گوهر پاک بباید که شود قابل فیض/ ورنه هر سنگ و گلی لولو و مرجان نشود!

راوی: مگر باران نبود که می‌بارید که از ابر کریم گلوی حسین؟

سروش: باران بود و از باغ جان حرّ، شکوفه‌های ابدی برکشید و در شوره‌زار جان «تن بندگان» زمانه، جز بر خار و خس نیفزود!

راوی: مگر می‌شود آفتاب عالم‌تاب را ندید!

سروش: آن که پشت به آفتاب ایستاده است، جز ساید خود را نمی‌بیند! لشکریان عمر سعد در رکاب راهنمای گمراهشان، پشت به آفتاب صدای حسین(ع) تاختند و جز سایه «خود» که سایه شیطان است، ندیدند!

راوی: در واپسین دم، حرّ با مولای خود چگونه دم زد؟

سروش: عرض کرد: ای زاده نبی خدا! آیا از من راضی شدی؟

راوی: حسین چه گفت؟

سروش: سالار کربلا فرمود: آری از تو راضی شدم! تو به راستی که حرّ و آزاده‌ای، همان‌گونه که مامت تو را آزاده نامید!

راوی: پس از رستگاری حرّ، جوانان بسیاری به میدان شدند و مردانه جنگیدند و حریم رسول الله را از هجوم اشقیا در امان داشتند! تا آن که نوبت به پیران رسید.

راوی: شگفتا پیران پیرو به میدان در آمده‌اند؟

سروش: پیر و جوان زهم نکند فرق، شور عشق/ اینجا فلک به قد دو تا رقص می‌کند!

راوی: گویا مسلم بن عوسجه و حبیب بن مظاهرند که با قامت کمانی، شمشیر حمایل کرده‌اند و به قصد اذن میدان به محضر امام می‌رسند!

سروش: اذن میدان می‌طلبد و امام این پیران را از جهاد معاف می‌دارد.

راوی: می‌پذیرند!

سروش: آه از نهادشان بر آمده به زبان حال عرضه می‌دارند:

قد خمیده ما سهلت نماید اما/ بر چشم دشمنان تیر از این کمان توان زد!

راوی: چنین می‌نماید که امام همچنانشان از جهاد معاف می‌دارد.

سروش: آری! ولی یاری حق، پیر و جوان نمی‌شناسد.

عرض می‌کنند: این محاسن سفید، همان بهتر که با خون خضاب شود! بگذار این برف بی‌امان زیر تابش عشق تو آب کنیم ای امام جن و انس! ما پیرانیم که به گوشه چشم عنایت تو جوان می‌شویم.

راوی: گویا به فرجام، اذن نوشیدن از جام شهادت می‌گیرند؟

سروش: چنان شهادت را می‌جویند که زنبور، باغ گل را و تشنه، زلال و زمزم را! نخست مسلم بن عوسجه جان فدای دوست می‌کند و در واپسین دم چشمی به جمال امام می‌گشاید و ره‌توشه سفر عشق از رخسار معشوق می‌گیرد. و از پی او پیر جوان‌دل، حبیب بن مظاهر، است که پا در رکاب جوانمردی می‌نهد و فریاد برمی‌کشد:

ای گروه از محبت بی نصیب

من حبیبم من حبیبم من حبیب

خشم حق گردیده ظاهر، بنگرید

جنگ فرزند مظاهر، بنگرید

هان مخوانیدم نزار و پیرمرد

شیر مردم شیر مردم شیر مرد

شرط ما در وصل جانان خواستن

بود از اول رخ به خون آراستن

کیست تا در ساغر من خون کند

چهره از خون سرم، گلگون کند

آن که سوزاند مرا حاصل کجاست؟

منت قاتل کشم، قاتل کجاست؟

سروش: در واپسین دم رو به تاریخ و آیندگان کرد حبیب بن مظاهر و بر زبان آورد:

مگو که پیر شدی عاشقی نمی‌زیبد/ شراب، کهنه شود، نشئه دگر دارد!

راوی: حبیب هم به محبوب می‌پیوندد!

سروش: کرد از خون آن چنان مو را خضاب

که بود رنگش الی یوم الحساب

تشنه و مظلوم و تنها و غریب

شد حبیبی کشته راه حبیب!

 

گفتنی است، سید حسن حسینی متولد ۱۳۳۵ در تهران و فارغ‌التحصیل کارشناسی در رشته تغذیه، کارشناسی ارشد و دکترا در رشته ادبیات فارسی بود. حسینی در زمینه شعر، تحقیق، ترجمه و تألیف فعالیت کرده است. او از سال ۱۳۵۲ نوشتن و سرودن را در مطبوعات قبل از انقلاب آغاز کرد. در سال ۱۳۵۸ حوزه اندیشه و هنر اسلامی را راه‌اندازی کرد که مسئولیت بخش ادبیات و شعر آن را به همراه قیصر امین‌پور بر عهده داشت. حسینی سرانجام در ۹ فروردین ۱۳۸۳ بر اثر سکته قلبی درگذشت.

«هم‌صدا با حلق اسماعیل»، «براده‌ها»، «گنجشک و جبرئیل»، «گزیده شعر جنگ و دفاع مقدس»، «در ملکوت سکوت»، «سفرنامه گردباد» و «حمام روح» برخی از آثار این نویسنده است.

«طلسم سنگ» در ۱۲۸ صفحه با شمارگان ۲۵۰۰ نسخه در سال ۱۳۸۵ توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: طلسم سنگ انتشارات سوره مهر حوزه هنری حبیب بن مظاهر امام حسین ع طلسم سنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۵۳۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه‌ها پای کار بیست‌ویکمین همایش پیرغلامان حسینی باشند

نخستین جلسه کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات برگزاری بیست‌ویکمین همایش بین‌المللی پیرغلامان حسینی درباره هم‌اندیشی پوشش رسانه‌ای این رویداد، صبح امروز، ۱۳ اردیبهشت‌ماه با حضور اعضای کمیته و مدیران خبرگزاری‌ها در سالن کنفرانس صدا‌وسیمای مرکز کرمان برگزار شد.

احمد علی‌رمضانی، مدیرکل صداوسیمای مرکز کرمان در این جلسه با بیان اینکه کمیته رسانه از کمیته‌های اساسی این همایش است، گفت: اگر قرار باشد به درجاتی از کمال برسیم باب آن، امام حسین (ع) است؛ بنابراین وظیفه داریم خادمان امام حسین (ع) را تکریم کنیم. این جلسه مورد توجه امام حسین (ع) است و ما در کمیته رسانه باید پیشنهاد تکمیلی خود را برای برگزاری بهتر همایش ارائه دهیم تا در دستور کار قرار بگیرد.

وی افزود: در کرمان هیئت‌های مذهبی و خانه‌های قدیمی داریم که باید از ظرفیت همایش «پیرغلامان حسینی» برای معرفی آنها استفاده شود. حدود ۵۰ برنامه جانبی در جریان این همایش درنظر گرفته شده که در کرمان برگزار می‌شود و مهمانان خارجی نیز در همایش حضور دارند.

علی‌رمضانی با بیان اینکه همه خبرگزاری‌ها و مطبوعات استان به‌ویژه خبرگزاری‌هایی که در حوزه دین فعالیت می‌کنند باید برای پوشش خوب رسانه‌ای همایش پیرغلامان حسینی پای کار باشند، تصریح کرد: در ایام برگزاری توجه کل شبکه‌های سراسری به کرمان است و این همایش به‌صورت سراسری پوشش داده می‌شود.

مدیرکل صداوسیمای مرکز کرمان بر معرفی محافل مذهبی، خادمان و پیرغلامان حسینی و هیئت‌های عزاداری کرمان از سوی رسانه‌ها و همچنین تولیدات فضای مجازی تأکید کرد و گفت: این همایش یک اعلام آماده‌باش برای یک اقدام رسانه‌ای بزرگ در کرمان است که حتماً مورد توجه اهل بیت (ع) قرار خواهد گرفت.

یادآور می‌شود، بیست‌ویکمین همایش بین‌المللی «پیرغلامان حسینی» تیرماه امسال و در آستانه ماه محرم به میزبانی کرمان برگزار خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • شهید مطهری از معماران انقلاب اسلامی بود
  • اماکن تاریخی فارس در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) تعطیل است
  • رسانه‌ها پای کار بیست‌ویکمین همایش پیرغلامان حسینی باشند
  • ساعت فعالیت اماکن تفریحی شرکت توسعه سیاحتی سپاهان در سالروز شهادت امام صادق (ع)
  • رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه سرگردان و متزلزل شدند
  • شهید حسین اسکندرلو را بیشتر بشناسیم
  • رمان اجتماعی معمایی «آفرودیت» در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • تفال به حافظ چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ آن شب قدری که گویند اهل خلوت امشب است...
  • واکنش تهیه‌کننده «نون خ» به اعتراض یک خواننده درباره استفاده بی‌اجازه از آثارش +فیلم
  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)