Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-07@08:21:42 GMT

ارتقای رتبه دانشگاه علم و صنعت در نظام رتبه‌بندی لایدن سال ۲۰۲۰

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۵۳۷۷۴

ارتقای رتبه دانشگاه علم و صنعت در نظام رتبه‌بندی لایدن سال ۲۰۲۰

‍‍‍‍‍‍

رتبه دانشگاه علم و صنعت ایران در دو معیار مرجعیت علمی (تاثیر علم) و تنوع جنسیتی در نظام رتبه‌بندی لایدن در سال ۲۰۲۰ ارتقاء یافته است. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، رتبه دانشگاه علم و صنعت ایران بر اساس رتبه جهانی در معیار مرجعیت علمی با 23 پله رشد، از رتبه 410 در سال 2019 به رتبه 387 در سال 2020 ارتقاء یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین در معیار تنوع جنسیتی با 8 پله افزایش، از رتبه 559 در سال 2019 به رتبه 551 رشد پیدا کرد.


نظام رتبه بندی لایدن، یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی و وابسته به مرکز مطالعات علم و فناوری دانشگاه لایدن در هلند است. لایدن یکی از نظام‌های معتبر رتبه‌بندی است که فعالیت ارزیابی عملکرد علمی دانشگاه‌های جهان را از سال 2007 بر اساس شاخص‌های معتبر علم سنجی مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار می‌دهد.

افزایش چشمگیر رتبه دانشگاه‌های ایران در سال 2020

بررسی‌های نظام رتبه‌بندی لایدن در سال 2020 به عنوان یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی نشان می‌دهد رتبه دانشگاه‌های ایرانی در این رتبه‌بندی به نحو چشمگیری ارتقاء یافته است. همانطور که در نمودار زیر اشاره شده است دانشگاه‌های ایران با تعداد 36 مورد رتبه نخست را در بین دانشگاه‌های کشور‌های جهان اسلام در رتبه‌بندی لایدن در سال 2020 کسب کردند. پس از ایران، ترکیه، مصر و مالزی به ترتیب با 30، 7 و 6 دانشگاه رتبه‌های دوم، سوم و چهارم را دارند.

روش شناسی رتبه‌بندی لایدن

پایگاه رتبه بندی لایدن یکی از نظام‌های معتبر بین المللی است که از سال 2007 مراکز آموزش عالی را در سرتا سر جهان مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار داده است. شاخص‌های این نظام به دو دسته کلی شاخص‌های تأثیر و همکاری‌های علمی تقسیم می‌شوند. این رتبه بندی در 20 شاخص در قالب 4 معیار کلی مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی، دسترسی آزاد به انتشارات و تنوع جنسیتی انجام می‌گیرد.


معیار مرجعیت علمی (تاثیر علمی) از شاخص‌هایی، چون مقالات 1 درصد برتر، مقالات 5 درصد برتر، مقالات 10 درصد برتر و مقالات 50 درصد برتر بهره گرفته است.در معیار دیپلماسی علمی از شاخص‌هایی، چون همکاری علمی، همکاری بین المللی، همکاری صنعتی، همکاری علمی با فاصله جغرافیایی کمتر از 100 کیلومتر و همکاری علمی با فاصله جغرافیایی بیشتر از 5000 کیلومتر استفاده کرده است.


معیار دسترسی آزاد به انتشارات نیز از شاخص‌های انتشارات دسترسی آزاد، تعداد انتشارات دسترسی آزاد طلایی، انتشارات دسترسی آزاد هیبرید، انتشارات دسترسی آزاد برنز، انتشارات دسترسی آزاد سبز تشکیل می‌شود.

مهلت تخلیه خوابگاه‌های دانشگاه علم و صنعت تا 10 شهریور تمدید شدرئیس دانشگاه علم و صنعت: ابتلای 13 دانشجو و 4 عضو هیئت علمی به ویروس کرونا/ نیم سال تحصیلی آینده حضوری و مجازی خواهد بودمسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت مطرح کرد: مورد توجه قرارگرفتن ماموریت خودروی ملی این دانشگاه توسط مجلس

معیار تنوع جنسیتی نیز شامل شاخص‌های همکاری با نویسندگانی که جنسیت آن‌ها مشخص نیست، نویسندگان مرد (به نسبت کل نویسندگان)، نویسندگان زن (به نسبت کل نویسندگان)، نویسندگان مرد (به نسبت تمام نویسندگان مرد و زن)، نویسندگان زن (به نسبت تمام نویسندگان مرد و زن) است.


همچنین یکی از ویژگی‌های رتبه‌بندی لایدن این است که به دانشگاه‌های حاضر در رتبه‌بندی خود، رتبه کل که برگرفته از تأثیر کلیه شاخص‌ها و وزن‌های مرتبط با آن‌ها است، اختصاص نمی‌دهد بلکه برای کلیه دانشگاه‌ها در این شاخص‌ها نمرات و رتبه‌ها را جداگانه محاسبه و منتشر می‌کند.

انتهای پیام/

R1541/P/S1,1412/CT12 واژه های کاربردی مرتبط دانشگاه علم و صنعت بیشتر بخوانید... مهلت تخلیه خوابگاه‌های دانشگاه علم و صنعت تا ۱۰ شهریور تمدید شد کلاس‌های عملی حضوری دانشجویان دانشگاه علم و صنعت با یک هفته تأخیر برگزار می‌شود رئیس دانشگاه علم و صنعت: ابتلای ۱۳ دانشجو و ۴ عضو هیئت علمی به ویروس کرونا/ نیم سال تحصیلی آینده حضوری و مجازی خواهد بود قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... مهلت تخلیه خوابگاه‌های دانشگاه علم و صنعت تا ۱۰ شهریور تمدید شد کلاس‌های عملی حضوری دانشجویان دانشگاه علم و صنعت با یک هفته تأخیر برگزار می‌شود رئیس دانشگاه علم و صنعت: ابتلای ۱۳ دانشجو و ۴ عضو هیئت علمی به ویروس کرونا/ نیم سال تحصیلی آینده حضوری و مجازی خواهد بود واژه های کاربردی مرتبط دانشگاه علم و صنعت پربیننده‌ترین اخبار سیاسی ۱ رهبر انقلاب: خیانت امارات دیری نخواهد پایید/ نباید دانش‌آموز مدرسه دولتی شانس کمتری برای قبولی در کنکور داشته باشد ۲ سفر رئیس مجلس به استان خوزستان با هدف نظارت میدانی بر حوزه‌های انتخابیه ۳ روحانی: نیجر از سوءاستفاده از شورای امنیت برای یکجانبه‌گرایی آمریکا جلوگیری خواهد کرد ۴ انتقاد شدید معاون امنیتی وزارت کشور از اظهار بی اطلاعی افراد از گرانی بنزین؛ صبح جمعه فهمیدید؟!+فیلم ۵ مأموریت روحانی به وزارتخانه‌های اقتصاد و رفاه برای ارائه تسهیلات به حقوق‌بگیران ۶ ذوالفقاری: عراق برای اربعین زائر خارجی نمی‌پذیرد/ نامزدها حق تشکیل ستاد انتخابات را ندارند ۷ سلطان عبدالله به ایران سفر می‌کند؟ ۸ ارتباط تصویری امام خامنه‌ای با سی‌وچهارمین اجلاس مدیران‌ آموزش و پرورش مهمترین اخبار سیاسی رهبر انقلاب: خیانت امارات دیری نخواهد پایید/ نباید دانش‌آموز مدرسه دولتی شانس کمتری برای قبولی در کنکور داشته باشد ربیعی: وارد کنندگان با ارز ۴۲۰۰ تومانی مشخص هستند/ سفارش واردات ۷ میلیون واکسن آنفولانزا به کشور توصیه مهم رهبر انقلاب درباره مدارس دولتی و عدالت آموزشی قالیباف: مسئولان دِین خود را به مردم خوزستان ادا نکردند مهمترین اخبار تسنیم رهبر انقلاب: خیانت امارات دیری نخواهد پایید/ نباید دانش‌آموز مدرسه دولتی شانس کمتری برای قبولی در کنکور داشته باشد پهلوگیری ۴۹۸ کشتی حامل فرآورده‌های نفتی در بندر خلیج فارس/ رشد ۶ درصدی صادرات نفتی در اوج تحریم‌ها لبنان| آغاز رایزنی‌های ادیب برای تشکیل کابینه از فردا/ اسامی برخی از وزیران اعلام شد ماکرون: حزب‌الله نماینده ملت لبنان است نشست کمیسیون مشترک برجام آغاز شد درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دانشگاه علم و صنعت دانشگاه علم و صنعت نظام رتبه بندی لایدن دانشگاه علم و صنعت نویسندگان مرد رتبه دانشگاه تنوع جنسیتی رهبر انقلاب مرجعیت علمی دانشگاه ها بین المللی درصد برتر سال 2020 شاخص ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۵۳۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه تربیت مدرس در میان برترین دانشگاه های ایران قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تربیت مدرس بر اساس این گزارش، ۱۹۷ موسسه ایرانی در میان برترین ها در رتبه بندی موسسه های "سکیمگو" قرار دارند که دانشگاه تربیت مدرس رتبه دوم را در میان دانشگاه های زیر مجموعه وزارت علوم و رتبه ششم را در میان دانشگاه های زیر مجموعه وزارت بهداشت و وزارت علوم کسب کرده است.

آزمایشگاه سکیمگو در ویرایش سال ۲۰۲۴ میلادی نام ۱۹۷ مؤسسه ایرانی از بخشهای دولتی، بهداشت، آموزش عالی و خصوصی را در میان مؤسسه های برتر جهان آورده است. نخستین هدف آزمایشگاه «سکیمگو» از انتشار سیاهه دانشگاه های برتر نه رتبه بندی مؤسسه ها بلکه ارائه یک ابزار فراگیر علم سنجی برای سیاست گذاران مؤسسه ها و مدیران پژوهشی است. ا

ز این رو آنها میتوانند برون دادهای پژوهشی خود را تحلیل و ارزیابی کنند و راه هایی برای بهبود بیابند رتبه بندی سکیمگو» از فراگیرترین نظام های رتبه بندی جهانی مؤسسه های آموزشی پژوهشی و بهداشتی دولتی و خصوصی در جهان به شمار می رود.

پژوهش، نوآوری، و تأثیر اجتماعی سه بعدی هستند که ۲۰ سنجه کلیدی ارزیابی مؤسسه ها را در این نظام پوشش میدهند. در جدول یک رتبه فراگیر مؤسسه های ایرانی در جهان و رتبه جهانی آنها در ابعاد پژوهش نوآوری و تأثیر اجتماعی در این نظام آمده است.

کد خبر 6098331

دیگر خبرها

  • دانشگاه تربیت مدرس در میان برترین دانشگاه های ایران قرار گرفت
  • ارتقاء دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رتبه بندی جهانی موضوعی
  • کسب رتبه پانزدهم دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در میان دانشگاه‌های ایران
  • افزایش حضور دانشگاه‌های ایران در رتبه بندی آسیایی تایمز ۲۰۲۴
  • دانشگاه فردوسی مشهد رتبه چهارم تولیدات علمی در فناوریهای سبز را به دست آورد
  • ۵۷۰ هزار معلم به نظام رتبه بندی اعتراض کردند
  • دانشگاه اراک در میان برترین‌های آسیا قرار گرفت
  • دانشگاه تبریز در رتبه‌بندی آسیایی تایمز در جایگاه ۱۲۱ دانشگاه‌های آسیا قرار گرفت
  • کسب رتبه دو کشوری در شاخص بی دردی زایمان طبیعی
  • البرز رتبه دوم کشوری در شاخص‌های بی دردی زایمان طبیعی را کسب کرد