Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- با اینکه مسئول نمایندگی امور خارجه در استان گلستان از بازگشایی مرز جاده‌ای اینچه‌برون در روز ۱۱ شهریورماه خبر داده بود اما ترکمنستان برای چندمین بار به وعده‌اش عمل نکرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، شیوع کرونا سبب شد تا کشورها برای کنترل این بیماری گذرگاه‌های مرزی خود را به روی همسایگانشان ببندند اما اوضاع آن گونه که باید و شاید پیش نرفت تا اینکه دولت‌ها به این نتیجه رسیدند که باید تجارت را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دستور کار قرار دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای همین مرزهای زمینی و ریلی یکی یکی بازگشایی شد.

در استان گلستان که دروازه ورودی ایران به منطقه آسیای میانه است اما اوضاع با تصمیمات و خلف وعده‌های ترکمنستان متفاوت و پیچیده است. این گذرگاه مرزی تقریبا از اوایل اسفندماه پارسال و در پی همه‌گیری کرونا بسته شد و با اینکه در چند نوبت اعلام شد که این مرز بازگشایی می‌شود اما هر بار ترکمنستان از زیربار قولی که داد شانه خالی کرد.

سایه کرونا بر صادرات استان گلستان؛ کالاهای ایرانی از مرز ریلی اینچه برون به ترکمنستان صادر شددومین محموله کالاهای ایرانی به ترکمنستان از مرز ریلی اینچه برون صادر شدبازگشایی دروازه تجارت با آسیای میانه؛ تبادلات تجاری از مرز اینچه برون 21 خرداد آغاز می‌شود

این در حالی است که این کشور در چند سال اخیر همواره یکی از بزرگترین شرکای تجاری استان گلستان بوده؛ قرابت فرهنگی و قومیتی با ترکمن‌های استان گلستان، کشور ترکمنستان را تا چند سال قبل نخستین شریک تجاری استان گلستان کرده بود اما بدقلقی این همسایه شمالی سبب شد تا عراق و افغانستان جایش را در فهرست مقاصد صادراتی تجار و بازرگانان گلستانی بگیرند.

اما همه دغدغه‌ها برای بازگشایی مرز اینچه برون برای صادرات به کشور ترکمنستان خلاصه نمی‌شود، تزانزیت کالاهای ایرانی به مقصد کشورهایی مانند قزاقستان، ازبکستان و حتی چین و روسیه از این گذرگاه مرزی بر اهمیت بازگشایی آن افزوده است.

ذوالفقار امیرشاهی مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در استان گلستان مردادماه امسال از بازگشایی مرز جاده‌ای اینچه‌برون از یازدهم شهریورماه خبر داده و گفته بود: این نمایندگی تلاش و پیگیری زیادی برای بازگشایی مرز اینچه‌برون انجام داده و این گذرگاه طبق قول مسئولان ترکمنستانی در تاریخ اعلام شده بازگشایی خواهد شد.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس از جمله رمضانعلی سنگدوینی عضو کمیسیون انرژی مجلس از انفعال این نمایندگی انتقاد کرده‌اند. سنگدوینی در این باره گفته است که بود و نبود این دفتر نمایندگی الان که بیشتر از 6 ماه از تعطیلی مرز اینچه برون می‌گذرد چه عایدی برای استان داشته و چقدر توانسته پیگیر مشکلات تجار و بازرگانان گلستانی باشد.

برای اطلاع از چند و چون بازگشایی گذرگاه جاده‌ای اینچه برون به سراغ سیدابراهیم حسینی مدیرکل گمرکات استان گلستان رفتیم که وی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: طبق آخرین رایزنی‌هایی که انجام شد قرار بود 11 شهریورماه (اول سپتامبر) مرز جاده‌ای اینچه برون بازگشایی و محدودیت‌های صادرات و واردات از سوی کشور ترکمنستان برداشته شود اما تاکنون اتفاقی رخ نداده است.

مدیرکل گمرکات استان با بیان اینکه صادرات استان به علت بسته بودن مرز به شدت افت کرده است گفت: تقریبا صادراتی از استان انجام نمی‌شود و بازرگانان ما برای بازگرداندان ارز حاصل از فروش کالاهای ایرانی از این کشور با مشکل روبه‌رو هستند.

وی درباره صادرات ریلی از مرز اینچه برون هم بیان داشت: در حوزه ریلی هم جابه‌جایی واگن‌ها همه روزه انجام نمی‌شود و هر چند روز یک بار بین 5 تا 10 واگن بارگیری می‌شود.

حسینی ابراز داشت: هیچ چیزی درباره بازگشایی مرز اینچه برون مشخص نیست چون رفتار ترکمنستان را نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

خلف وعده‌های ترکمنستان در حالی 7 ماه ادامه پیدا کرده که هزینه زیادی برای استقرار تونل‌های ضدعفونی برای کامیون‌ها و واگن‌ها در مرز اینچه برون انجام شده و مسئولان این کشور هم در مذاکرات خود با طرف‌های ایرانی چند بار قول بازگشایی مرز را داده بودند.

انتهای پیام/582/ح

R41471/P/S6,70/CT7 بیشتر بخوانید... گره کور در وعده دولت به گلستانی‌ها / چرا لایحه منطقه آزاد اینچه‌برون تصویب نمی‌شود؟ رایزنی‌های بی‌نتیجه؛ تکلیف بازگشایی مرز زمینی اینچه‌برون مشخص نیست ‌ سرگردانی صادرکنندگان در مرز اینچه‌برون؛ خبری از بازگشایی مرز نیست قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... گره کور در وعده دولت به گلستانی‌ها / چرا لایحه منطقه آزاد اینچه‌برون تصویب نمی‌شود؟ رایزنی‌های بی‌نتیجه؛ تکلیف بازگشایی مرز زمینی اینچه‌برون مشخص نیست ‌ سرگردانی صادرکنندگان در مرز اینچه‌برون؛ خبری از بازگشایی مرز نیست پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ راه‌اندازی پیشرفته‌ترین بیمارستان هسته‌ای ایران در استان بوشهر / شیب کاهشی بیماری کرونا در منطقه + فیلم ۲ فرمانده نیروی زمینی ارتش در گفت‌وگو با تسنیم: ‌موشک‌هایمان‌ با قابلیت‌های منحصربه‌فرد‌ توان دفاعی ‌ایران را تأمین کرده‌ا‌ند‌ + فیلم ۳ گزارش ویدئویی| درددل مردم آبادان با رئیس مجلس/ اینجا ‌هیچ امکاناتی نداریم/ گلایه مردم از بلاتکلیفی ۲۰ساله بازارچه مرزی ۴ رئیس مجلس: موافقت لایروبی اروند‌رود از ‌عراق ‌اخذ شد/ مزایای مناطق آزاد بازمی‌گردد ۵ ناگفته‌هایی از ‌اهتمام ویژه‌‌ "شهید سلیمانی" به حضور در گلزار شهدا‌/ حاج قاسم کدام شهید را مستجاب الدعوه می‌دانست؟ ۶ خبری خوش برای مردم سیستان و بلوچستان / پرونده گازرسانی به زاهدان امسال بسته می‌شود ۷ قائم مقام باشگاه شهر خودرو: تدارک باشکوهی در صورت خداحافظی رحمتی خواهیم دید/ استارت سرمربی برای حضور در دوره‌های مربیگری ۸ فرماندار آبادان از هوش رفت مهمترین اخبار استانها درد دل سازنده سکوهای نفتی با رئیس مجلس / قول قالیباف برای کمک به جوانان خرمشهری + فیلم تولیت آستان قدس: در عرصه ‌موشکی پیشرفت‌های خارق‌العاده‌ای داشته‌ایم /‌ عقب‌ماندگی‌ها را ‌در عدم ارتباط با آمریکا بگذاریم رئیس فراکسیون فرهنگیان: خصوصی سازی آموزش و پرورش ابهت و جایگاه معلمان را نشانه گرفته است گزارش ویدئویی| روایت تسنیم از آیین ۵۰۰ ساله‌ بنی‌اسد ‌در پیشوا / آئینی که آغاز قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲ مردم پیشوا بود مهمترین اخبار تسنیم رهبر انقلاب: خیانت امارات دیری نخواهد پایید/ نباید دانش‌آموز مدرسه دولتی شانس کمتری برای قبولی در کنکور داشته باشد پهلوگیری ۴۹۸ کشتی حامل فرآورده‌های نفتی در بندر خلیج فارس/ رشد ۶ درصدی صادرات نفتی در اوج تحریم‌ها ابوترابی: مجلس دنبال فیلترینگ و محدود کردن شبکه های اجتماعی نیست لبنان| آغاز رایزنی‌های ادیب برای تشکیل کابینه از فردا/ اسامی برخی از وزیران اعلام شد ماکرون: حزب‌الله نماینده ملت لبنان است درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بازگشایی مرز اینچه برون بازگشایی مرز کالاهای ایرانی استان گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۵۴۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص ۶۰۰ میلیون یورو برای واردات اتوبوس برون‌شهری ویژه اربعین

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست بررسی دستورالعمل واردات اتوبوس از محل بند (ص) تبصره ۷ قانون بودجه (۱۴۰۲) کل کشور به ریاست سید کمال هادیان‌فر معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی، محسن صادقی مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری این معاونت، حمیدرضا شهرکی ثانوی معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و جمعی از مدیران عامل و رؤسای شرکت‌ها و تعاونی‌های حمل‌ونقل مسافر برون‌شهری در روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه برگزار شد.

در این نشست ابتدا دستورالعمل واردات اتوبوس از محل بند (ص) تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۲ کشور تشریح شد که بر این اساس؛ «اولویت با شرکت‌های حمل‌ونقلی یا کارگزارهای آنها برای واردات باشد»، «شرکت‌های حمل‌ونقل، باید تعهد بدهند پس از تأیید تخصیص ارز در زمان حداکثر یک هفته‌ای نسبت به تهیه نقدینگی نهایی اقدام کنند. بدیهی است اگر این زمان افزایش یابد شرکت در لیست سیاه قرار گرفته و حداکثر تا یک سال آینده امکان واردات نخواهند داشت.»، «هر شرکت می‌تواند حد اکثر ۲۵ دستگاه وارد کند (مگر در شرایط خاص) لیکن اگر مشکل نقدینگی دارند باید همان ابتدا تعداد دقیق را مشخص کنند. در غیر این صورت حتی اگر بخشی از نقدینگی هم تأمین نشود در لیست سیاه قرار می‌گیرند»، «شرکت‌ها تا رسیدن اتوبوس به سن ۱۰ سالگی امکان فروش آنها را ندارند»، «حداکثر پیمایش اتوبوس‌ها در سال در حوزه بین شهری باید ۱۵۰ هزار کیلومتر باشد مگر اینکه با توجه به شرایط روز (مثل کرونا…) این مقدار توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کاهش یابد»، «واردکننده باید با شفاف سازی نرخ ارز تحت نظارت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، حداکثر ۳ ماه پس از خرید اتوبوس، آن را با سود متعارف واگذار کند. بدیهی است در صورتی که خریدار وجود نداشته باشد امکان تطویل زمان از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای امکان پذیر خواهد بود.»، «شرایط تأمین نقدینگی و مشخص کردن حداکثر تعداد (بند ۳)، برای شرکت‌های وارد کننده نیز برقرار خواهد بود».

تخصیص ۴ هزار میلیارد با سود ۹ درصدی برای واردات اتوبوس به تعاونی‌های مسافری

سید کمال هادیان فر معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، گفت: شرکت‌ها و تعاونی‌های مسافربری در نظر داشته باشند با برنامه‌ریزی و همکاری، مشکلات و موانع برطرف می‌شود. با تدابیر وزیر راه و شهرسازی و تصمیمات اتخاذ شده در ستاد اربعین برای واردات ناوگان حمل‌ونقل عمومی اتوبوس برون‌شهری مبلغ ۶۰۰ میلیون یورو و همچنین ۴ هزار میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات با سود ۹ درصد از محل منابع داخلی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به شرکت‌ها و تعاونی‌های حمل‌ونقل مسافر برون شهری برای واردات ناوگان مورد نیاز در نظر گرفته شده است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان داشت: در فاز اول؛ مبلغ ۱۵۰ میلیون یورو برای واردات اتوبوس با عمر کمتر از ۵ سال و (قیمت هر دستگاه تا ۲۲۰ هزار دلار) در نظر گرفته شده است و متقاضیان واجد شرایط می‌توانند تا صبح روز شنبه (۸ اردیبهشت)، تعداد ناوگانی که امکان واردات دارند را به معاونت حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کنند.

وی خاطرنشان کرد: این یک فرصت استثنایی است که در اختیار بخش حمل‌ونقل عمومی برون شهری قرار گرفته که برای بهره‌مندی این بخش از فرصت پیش رو موانع از سوی وزیر راه و شهرسازی برطرف شده است و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نهایت همکاری را به عمل می‌آورد.

کد خبر 6088035 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • هوشمندی ایران در از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح
  • ترکمنستان مقصد۴۸ درصد صادرات گلستان/ خبری از یُد در ۱۰ کالای اول صادرات نیست!
  • بازگشایی محور گنبدکاووس به کلاله حد فاصل پل بایلر
  • راه حل برون رفت از مشکلات کشور ایمان به شعار ما می‌توانیم است
  • تخصیص ۶۰۰ میلیون یورو برای واردات اتوبوس برون‌شهری ویژه اربعین
  • عملیات «وعده صادق» منشاء تحولات مهم در نظام بین الملل
  • ژیمناستیک ایران، آماده خروج از دوران برزخ
  • حمایت خانه احزاب استان گلستان از عملیات غرورآفرین «وعده صادق»
  • نقش اینچه درگاهی در موفقیت تاریخی ژیمناستیک ایران
  • اینچه درگاهی: کسب سهمیه المپیک حاصل یک کار گروهی بود