Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@08:51:50 GMT

درس هایی از مدنیّت اسلامی

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۵۵۰۹۲

درس هایی از مدنیّت اسلامی

مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس در یاداشتی تاکید کرد: محرم امسال نشان داد که برای فرزندان مکتب حسین (ع)، هر «محدودیتی» می تواند راهگشای «برکتی» باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، بابک نگاهداری، مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس به مناسبت سومین شب شهادت امام حسین (ع) در یادداشتی با عنوان "درس هایی از مدنیّت اسلامی" نوشت: محرم امسال نشان داد که نه عزاداری حسین (ع) تعطیل بردار است و نه مدنیت اسلامی «تحریم» بردار.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 متن کامل یادداشت مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس به شرح زیر است:

درس هایی از مدنیّت اسلامی برای ما ایرانی ها و شیعه ها، دیدن معجزه های محرم و عاشورا چیز غریبی نیست؛ از بیمارانی که شفا گرفته اند تا تحولات عظیم اجتماعی. از انقلاب اسلامی گرفته که در چنین بستری آغاز می شود تا سردار سلیمانی که در چنین مکتبی رشد می کند. ما ظلم ستیزی، عدالت خواهی و حق طلبی مان را مدیون این مکتب و امام بوده ایم.

برای ما ایرانی ها و شیعه ها که محرم و عاشورا جزئی جدانشدنی از هویت و فرهنگ و زندگیمان است، مگر می شود که محرم بیاید و در خانه بمانی؟ مگر می شود که محرم بیاید و درب مسجدها و حرم ها و حسینیه ها را ببندی؟ اما محرم امسال نشان داد که برای فرزندان مکتب حسین (ع)، هر «محدودیتی» می تواند راهگشای «برکتی» باشد.

اپیدمی کرونا که پیش از این بسیاری از مراسم های مذهبی را دستخوش تغییر یا تعطیلی کرده بود، عزاداری های ما در محرم امسال را نیز با محدودیتهای فراوانی روبرو کرد. اما همین محدودیتها باعث شد تا محرم 1442 به یکی از مهمترین جلوه های تجلی «شعور و معرفت حسینی» تبدیل شود. محرم امسال نشان داد که درسهای محرم را پایانی نیست. بار دیگر به همه ما نشان داد که نمی شود بر سر سفره اباعبدالله بنشینی و دست خالی از پای آن بلند شوی. نمی شود که برای مظلومیت او و یارانش گریه کنی، اما «مراد» نگیری.

نمی شود که محرمی بیاید و برود و ما همان انسانهای دیروز باشیم. هر سال که می گذرد بیشتر بر معجزه این کلام اماممان پی می بریم که: «محرم و صفر است که اسلام را زنده نگاه داشته است.» در حالی که در آن سوی دنیا، آیین ها و تجمعات انسانی به محلی برای علم ستیزی و قانون گریزی تبدیل شده اند، در این سوی دنیا، بزرگترین عزاداری مسلمانان جهان به تجلی اوج بلوغ عقلانی یک مکتب و تمدن اصیل و ریشه دار تبدیل می شود.

در حالیکه در قلب اروپا میلیون‌ها نفر در اعتراض به اجباری شدن ماسک، راهپیمایی می کنند، در این سوی دنیا، میلیون‌ها مسلمانِ عزادار، با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی، یاد امام شهیدشان و یاران وفاداراش را گرامی می دارند. در حالی که در آن سوی دنیا ماسک هایشان را پاره می کنند، در این سوی دنیا، نذر ماسک می کنند.

محرم 1442 جلوه ای زیبا از مدنیت اسلامی بود. همان مدنیتی که روزگاری سرآمد تمدن‌های شرق و غرب بود بار دیگر نشان داد که درس‌های فراوانی برای دنیای متمدن امروز دارد. محرم امسال نشان داد که نه عزاداری حسین (ع) تعطیل بردار است و نه مدنیت اسلامی «تحریم» بردار. همچنان که هیات‌های یک نفره، روضه خوانی های خانوادگی و عزاداری های تنهایی را آموختیم، برساختن تمدن نوین اسلامی در سخت ترین شرایط انزوای بین المللی را هم خواهیم آموخت.

ملتی که عاشورا دارد، اگر تمام آب‌های جهان را هم بر او ببندند، راهی برای تعالی و سربلندی خواهد یافت؛ و این است رمز جاودانگی مدنیّت اسلامی./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: عزاداری محرم عزاداری عزاداری امام حسین ع محرم امسال نشان مدنی ت اسلامی سوی دنیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۵۵۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

مرتضی مدنی مدیزکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی گفت: دستگاه‌های حوزه اقتصادی و صدور مجوزها، قوانین و مقررات را به نفع مردم استفاده کنند و نباید باعث دغدغه مندی سرمایه گذار و تولیدکننده شوند.

وی افزود: هرگاه قانون به نفع مردم تفسیر نشود، جامعه به سوی مشاغل کاذب نظیر دلالی و واسطه گری سوق پیدا می‌کند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی ادامه داد: در شهرستان مرزی تایباد می‌توان با واردات مواد اولیه و خام، تولید محصول و صادرات آن، برای کشور ارزآوری و برای جوانان اشتغال ایجاد کرد.

مدنی بیان کرد: با توجه به وجود مرز دوغارون و امکان تبادل کالا، از ظرفیت قانون ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی در تایباد استفاده شود که این خود تحقق شعار سال را در پی خواهد داشت.

این مقام مسئول تصریح کرد: گرانی‌های بی ضابطه مردم را آزار می‌دهد و نهاد‌های متولی نظارت بر بازار باید پاسخگوی مردم باشند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی اضافه کرد: قاچاق خط قرمز تعزیرات حکومتی است و در حوزه قاچاق ارز و سوخت پرونده‌های میلیاردی وجود دارد.

مدنی افزود: نانوایی‌ها در دورترین نقاط استان تحت نظارت قرار دارند و هر چه عملکرد بهتری داشته باشند، از امتیازات بیشتری بهره خواهند برد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه بازار تعزیرات حکومتی به عنوان مدعی العموم مطرح است و در کنار اتحادیه‌های صنفی، اتاق اصناف، جهاد کشاورزی و صمت بر جریان عرضه و تقاضا در بازار نظارت می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • هرگز تحریم‌ها در ایران به نتیجه نخواهد رسید
  • موج نفرت از جنایت‌های رژیم غاصب صهیونیستی در حال گسترش است
  •  هنگامه بیداری فرهیختگان در غرب
  • تلاش فعالان مدنی در انگلیس علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی
  • شعار امسال با انسجام جامعه کارگری محقق خواهد شد
  • نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند
  • نشان عالی «سربداران» به سپاه اهدا شد
  • حزب‌الله لبنان: پاسخ محکم ایران نشان داد اسرائیل بسیار ضعیف است
  • نشان عالی «سربداران» به سپاه پاسداران اهدا شد
  • نشان عالی «سربداران» به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اهدا شد