Web Analytics Made Easy - Statcounter

صراط:

یک سکانس از سریال آقازاده در شبکه نمایش با واکنش و حاشیه‌های جنجالی مواجه شد. سکانسی که صیغه و ازدواج موقت بین دختر و پسر قصه را از طریق موقعیتی نمادین با استفاده از عناصری مثل آش و شکلات، روایت کرده بود.

به گزارش ایران این صحنه با واکنش‌های متفاوتی هم در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و هم در رسانه‌های جناح‌های مختلف مواجه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی انواع جوک‌ها و لطیفه‌ها با این محوریت ساخته شد و کار به جایی رسید که وزیر ارتباطات هم که عکسی از خود در هواپیما در صفحه شخصی خود گذاشته بود با این واژه‌ها شوخی کرد. سکانسی که چه از سوی افراد مذهبی چه غیر مذهبی با واکنش‌های منفی همراه شد. یکی اساساً حکم ازدواج موقت را برنمی‌تابید و با تلقی غلط آن را توهین و اجحاف به زن قلمداد می‌کرد و دیگری نیز پرداختی سطحی و بدون عمق اینچنینی را مایه مضحکه و حمله بیشتر به آن می‌دانست.

قبلاً هم در یکی از سریال‌های تلویزیونی به اسم «پدر» که دست بر قضا نویسنده آن هم همین نویسنده آقازاده بود، صحنه‌ای مشابه جنجالی شد. سکانسی که در آن حامد باز هم با  بازی سینا مهراد و بازهم در نقش پسری مذهبی و باز هم به اسم حامد (با اسم نویسنده هم مشابه است از قضا) به خاطر فرار از دست دختران و به زعم خود آلوده نشدن به گناه خود را از پنجره به پایین پرتاب می‌کند. واقعیت این است که به این صحنه و سکانس‌ها از منظر درون متنی و برون متنی می‌توان نگریست. از منظر برون متنی قطعاً این گونه سکانس‌ها و موقعیت‌های نمایشی که حول برخی سوژه‌های خط قرمزی می‌چرخد بدون شک با واکنش مخاطب و در واقع واکنش اجتماعی مواجه می‌شود و به اصطلاح جنجالی می‌شود. حال چه این واکنش‌ها منفی باشد چه مثبت. از این‌رو به نظر می‌رسد نویسنده و تولید کنندگان سریال با توجه به شناختی که از ظرفیت‌های اجتماعی و رسانه‌ای جامعه و مخاطب شناسی آن دارند در فرآیند درون متنی قصه همواره یکی دو سکانس اینچنینی طراحی می‌کنند تا به واسطه هیاهو و جنجال‌های فرامتنی که پیرامون آن شکل می‌گیرد توجه مخاطب و افکار عمومی به آن سریال و عواملش بیشتر شود.

به عبارتی دیگر به جای اینکه از ظرفیت دراماتیک برخی از مؤلفه‌ها و موقعیت‌های نمایشی در پیشبرد قصه و روایت درام استفاده شود از ظرفیت‌های بیرونی و اجتماعی به مثابه تمهیدات و فرصت‌های استراتژیک برای تبلیغ اثر استفاده می‌شود. تمهیداتی که یک صحنه وسکانس یا دیالوگی را به قابلیتی فرامتنی بدل می‌کند تا از ظرفیت پروپاگاندایی آن برای دیده شدن اثر استفاده شود. بویژه که اکنون با وجود فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، دامنه و عمق این تأثیرات و بازتاب این صحنه‌ها و واکنش به آنها بشدت مضاعف شده و می‌تواند به بازتولید مجازی اثر و بالطبع افزایش مخاطب آن یا دست‌کم مطرح شدن آن در رسانه‌های اجتماعی منجر شود. در واقع گنجاندن چنین صحنه‌ها و سکانس‌ها و دیالوگ‌ها بیش از آنکه از منطق دراماتیک و درون متنی اثر برآمده باشد از منطق بازاری و برون متنی آن و در راستای جلب بیشتر مخاطب صورت می‌گیرد.

آنها به ابزارهای تبلیغی و پروپاگاندایی برای برجسته شدن یک سریال بدل شده و شبیه ترفندهای بازاریابی در عرصه‌های فرهنگی و هنری است. اینکه سازندگان یک سریال بویژه در نمایش خانگی که عرصه خصوصی مناسبات و مبادلات هنری است برای جذب و جلب بیشتر مخاطب بیندیشند و برنامه‌ریزی و سیاستگذاری داشته باشند نه تنها امر بدی نیست که طبیعی و منطقی است اما با هر ابزاری نمی‌توان به این هدف رسید بویژه در بازار فرهنگ و هنر که مخاطب باهوش حس می‌کند در حال فریب خوردن است یا فلان صحنه صرفاً با نگاه تبلیغی و تجاری در یک اثر گنجانده شده. در واقع استفاده غلط از تمهیدات درون متنی تبلیغ سریال و جذب مخاطب به ضد خود بدل شده و با واکنش منفی و پس زدن او همراه می‌شود. چنانکه هم این سکانس صیغه در سریال آقازاده و هم سکانس پریدن از پنجره در سریال پدر با واکنش‌های دافعه برانگیز مخاطب همراه شد و اعتبار و جایگاه هنری آن سریال‌ها را کاهش داد.

فارغ از اینها سریال‌هایی از جنس « آقازاده » با فرم‌های جذاب، محتوای کهنه و کلیشه‌ای و نخ نمایی را بزک و گمان می‌کنند مخاطب پشت این ظاهرآرایی، تحت تأثیر ایدئولوژی پنهان قصه قرار نمی‌گیرد. البته سریال آقازاده در همین سطح فرمی و ظاهری ماجرا هم پر از اشکال است. از جمله استفاده از الگوی کلیشه‌ای و دوقطبی‌سازی شخصیت‌پردازی که در یک روایت شعارزده، آقازاده‌ها را به دو قطب خوب و بد تقسیم می‌کند که از یکی دیو بسازد و از دیگری دلبر! وقتی قصه‌ای از بنیاد شعاری و مبالغه آمیز است و منطبق با واقعیت اجتماعی و البته باور مخاطب نیست، گنجاندن صحنه‌هایی برای مطرح شدن اثر بیشتر توی ذوق زده و خودش را لو می‌دهد. تمهیداتی که هم به تخریب خود قصه و شخصیت‌ها و در نهایت‌ شأن و اعتبار سریال منجر می‌شود و هم به تقلیل شعور مخاطب برای برخی حرف‌ها و موقعیت‌های ممنوعه و خط قرمزی که از فرط بی‌هنری لوث و لوس می‌شود و یک اثر جدی را به کمدی ناخواسته بدل می‌کند.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: سریال آقازاده ازدواج موقت شبکه های اجتماعی صراط درون متنی واکنش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۵۵۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رابرت دنیرو حمایتش از صهیونیست‌ها را تکذیب کرد

 به گزارش تابناک، به نقل از آسوشیتدپرس، ویدیویی که نشان می‌دهد رابرت دنیرو در حال تمرین برای سریال نتفلیکس است و گفته شده سر معترضان ضداسراییلی فریاد می‌زند، یک خبر نادرست و فیک است.

در حالی که ادعا شد رابرت دنیرو بازیگر فیلم در حال فریاد زدن بر سر معترضان ضداسراییلی در شهر نیویورک است، سخنگوی نتفلیکس به آسوشیتدپرس گفت: دنیرو در حال تمرین صحنه‌ای برای سریال آینده خود در نتفلیکس با عنوان «روز صفر» در حال فیلمبرداری در خیابانی در شهر نیویورک بود. نظرات او بخشی از فیلمنامه است و ربطی به جنگ اسراییل و حماس یا اعتراضات پیرامون آن و مسایل دیگر ندارد.

با سرکوب اعتراض‌های دانشگاهی در سراسر آمریکا توسط پلیس، ادعا‌های نادرست پیرامون این ویدیو در فضای مجازی پخش شد.

یکی از نسخه‌های برجسته این ویدیوی نادرست با برچسب «رابرت دنیرو در کنار اسراییل ایستاده است!» منتشر شد تا نشان دهد بازیگر محبوب برنده ۲ جایزه اسکار دارد از اسراییل حمایت می‌کند.

دنیرو در این کلیپ می‌گوید: این یک فیلم نیست. این یک فیلم نیست، این واقعی است.

وی به جمعیت می‌گوید که باید گوش کنند و اجازه دهند مردم کارهایشان را انجام دهند. او مردم را تشویق می‌کند که حمایت خود را ارایه دهند، اما پشت سنگر‌ها بمانند. دنیرو در ادامه می‌گوید: اگر می‌خواهی به حرف‌های بیهوده ادامه بدهی، پس باید به خانه برگردی. آن‌ها می‌گویند دوباره این کار را می‌کنند! از نو! ما این را نمی‌خواهیم.

عنوانی که به ویدیو اضافه شده به ذهن مبتادر می‌کند که «این کار» که دنیرو به آن اشاره می‌کند، حمله مرگبار حماس در ۷ اکتبر به اسراییل است که حملات اسراییل را برانگیخت و «آن‌ها می‌گویند دوباره این کار را می‌کنند!» را به ۷ اکتبر ارجاع می‌دهد.

در یکی از پست‌های X که ویدیوی با شرح نادرست را به اشتراک گذاشته، آمده است: «مایلم از هواداران تروریست #حامی حماس تشکر کنم که اعصاب همه را به هم ریختند. رابرت دنیرو هم موافق است و به آن‌ها برای کشتار‌های #۷ اکتبر هشدار می‌دهد!»

همچنین در پست‌هایی به دروغ مطرح شده که این ویدیو در دانشگاه کالیفرنیا - لس‌آنجلس، جایی که «درگیری‌های فیزیکی» بین گروه‌های معترضان در هفته پیش رخ داد، فیلم‌برداری شده است.

اما واقعیت این است که دنیرو نه معترضان را نصیحت می‌کرد و نه از وقایع واقعی صحبت می‌کرد. این بازیگر در حال تمرین صحنه‌ای برای «روز صفر» بود، سریالی که برای نتفلیکس ساخته می‌شود و از آن به عنوان یک «ماجرای مهیج توطئه‌آمیز» یاد شده است.

این شرکت پخش با اشاره به پخش آنلاین ویدیو به آسوشیتدپرس گفت: این تمرین صحنه‌ای از سریال نتفلیکس است که روز شنبه، ۲۷ آوریل فیلمبرداری شد و این سخنان بخشی از تولید بود.

نتفلیکس همچنین تایید کرد که سخنرانی دنیرو مربوط به فیلمنامه سریال بود و به تظاهرات پیرامون جنگ اسراییل و حماس ارتباطی ندارد. این فیلم در نیویورک گرفته شده و یک ورودی مترو به وضوح در پس‌زمینه ویدیو دیده می‌شود که شماره آن دارای کد منطقه نیویورک است.

استن روزنفیلد سخنگوی دنیرو نیز ادعا‌های رسانه‌های اجتماعی را کذب محض خواند و تایید کرد که این ویدیو صحنه‌ای از «روز صفر» را نشان می‌دهد.

جسی پلمونز بازیگری که در کنار دنیرو به عنوان دستیار شخصیت وی بازی می‌کند، پشت سر دنیرو در این ویدیو دیده می‌شود.

با گسترش اخبار جعلی در شبکه‌های اجتماعی، آسوشیتدپرس در پایان هر هفته به بررسی اخبار فیک می‌پردازد.

منبع: خبرگزاری مهر
 

دیگر خبرها

  • صحنه جنجالی داوری لحظات پایانی بازی؛ سوت بی مورد داور به ضرر بایرن مونیخ؟
  • سکانس جنجالی توهین به جایگاه معلم در افعی تهران | ماجرای عکس دو نفره پیمان معادی | واکنش‌ها ادامه دارد | ویدئو
  • روایت سمیرا حسن‌پور  از پشت صحنه سریال اسکار | آقای مدیری آدم را بد عادت می‌کند
  • روایت بازیگر زن سینما از پشت صحنه سریال اسکار | آقای مدیری آدم را بد عادت می کند
  • جنجالی‌ترین صحنه دیدار پرسپولیس و نساجی
  • واکنش جنجالی چیلاورت به مرگ منوتی: ما میمون‌ها هنوز زنده‌ایم و به بچه‌ها مواد نمی‌دهیم!
  • واکنش به استفاده جنجالی یک بلاگر از آمبولانس
  • تشکیل پرونده قضایی برای عوامل سریال «افعی تهران»
  • رابرت دنیرو حمایتش از صهیونیست‌ها را تکذیب کرد
  • واکنش یحیی گل‌محمدی به یک شایعه جنجالی