Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر سعید نمکی عصر امروز در مراسم رونمایی از گام نخست برنامه خدمات پزشکی از راه دور یادمان شهدای مدافع سلامت (پویش ره سلامت) در دانشگاه های منتخب، گفت: شاید امروز یکی از زیباترین روزهای زندگی من است. البته از دو جهت؛ یکی از این جهت که امروز شاهد کاهش مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ و رسیدن آن به مرز دو رقمی شدن بودیم که خبر بسیار خوشایندی بود برای من و تیمم که بعد از مهار خیز اول دچار خیز دوم شدیم و در خیز دوم هم نفس‌گیرتر از خیز اول دچار گرفتاری و تنش شبانه روزی شدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیدوارم همچنان به سمت جدول نزولی رویم. گرچه تشویش خاطر از بی مبالاتی‌ها و سفرها ذهن من و همکارانم را مشوش نگه می‌دارد. دوم هم اینکه امروز شاهد یک انقلاب در نظام ارائه خدمات سلامت کشور هستم.

وی گفت: بعد از انقلاب اسلامی دستاوردهای بسیار گران سنگی را در عرصه نظام سلامت داشتیم. کاهش مرگ و میر زنان و کودکان یکی از این تحولات بود. رصد منحنی رشد کودکان، واکسیناسیون، تغذیه با شیر مادر و مایع درمانی خوراکی به عنوان چهار هدف اصلی در برنامه‌های ملی توانست میزان مرگ و میر کودکان را به یک‌دهم خودش در منطقه برساند. همچنین بحث سواد زنان نیز بسیار مهم است. بحث مراقبت خانواده‌ها و مکمل‌های غذایی و... توانست عرصه نظام سلامت را در دنیا دگرگون کند و ما هم با تکیه بر ساختار بسیار منسجم خودمان به نام نظام شبکه توانستیم این دستاوردهای عظیم را در جمهوری اسلامی ایران خلق کنیم.

نمکی ادامه داد: من این توفیق را دارم که از حدود سه دهه پیش به عنوان مسئول بهداشت این کشور خدمت کنم. وقتی امروز حرف از هیرمند، زابل، مشهد و .... می‌زنند، روزهای سخت این مناطق را دیدم و برای مبارزه با بیماری‌های واگیردار در این مناطق روز و شب‌هایی را سپری کردم که امروز وقتی می‌شنوم که به همت همکارانم اتصال طبیب عمومی به متخصص را در دورترین نقاط مملکت داریم به خودم می‌بالم و امروز را یک روز سرنوشت‌ساز در تاریخ نظام سلامت کشور می‌دانم.

وزیر بهداشت گفت: معتقدم امروز یک انقلاب در نظام ارائه خدمت کشور آغاز شد و گرچه ممکن است در ذهن کم بیاید، اما پایه‌گذار یک حرکت بزرگ ملی است که یقینا این حرکت بزرگ ملی نظام ارائه خدمت را دگرگون می‌کند. ما رشد کیفی نظام ارائه خدمت بزرگترین مایحتاج و وسیله‌ای است که نیاز داشتیم. در زمینه رشد کمی اعم از توسعه زیرساخت‌ها، تعداد تخت، تعداد پزشک، تعداد دانشکده‌های پزشکی و... در سال‌های گذشته رشد فزاینده‌ای داشتیم و امروز به تغییر نگاه و رویکرد و استفاده از ابزاری برای ارتقاء کیفی نیاز داشتیم.

نمکی گفت: زمانی که توفیق داشتم وارد عرصه سلامت شوم، اولین تصمیم یک دگرگونی کیفی در نظام ارائه خدمت بود. اولین گامی که برداشتم استقرار پرونده الکترونیک سلامت برای ۸۰ میلیون نفر از مردم بود و معتقدم بدون ایجاد یک ریل مناسب در الکترونیک کردن نظام سلامت، برای ارتقاء کیفی این نظام راهی نداریم. پرونده الکترونیک سلامت به ما کمک کرد که در قالب طرح ملی کنترل فشار خون ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را در سراسر کشور با همت و غیرت و رشادتی که همکارانم به خرج دادند، غربالگری و کنترل کنیم و دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بیمار مبتلا به فشار خون را شناسایی کرده و تحت مراقبت قرار دهیم.

او افزود: در بسیج ملی مبارزه با کرونا نیز آنچه که به کارمان آمد، پرونده الکترونیک سلامت بود. همزمان هم به استقرار نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک و اعمال گایدلاین‌ها و دستورالعمل‌های بالینی اقدام کردیم. آنچه که به کار می‌بردیم و بستر اجرا پرونده الکترونیک سلامت و طب دیجیتال بود.

وزیر بهداشت ادامه داد: در مدیریت کووید-۱۹ یک اتفاق ویژه افتاد. یکی از این اقدامات این بود که توانستیم بیمارستان‌های معینی را انتخاب کنیم تا از طریق تله مدیسین تجربیات‌شان را به بیمارستان‌های کم تجربه‌تر منتقل کنند. آنچه که در مدیریت کرونا به آن رسیدیم که این بیماری برای بیمار مراقبت مناسب می‌خواهد، نه دارو. مراقبت بهترین شیوه استمرار حیات مبتلایان به کرونا است. همین مکانیزم به ما کمک کرد که بیماری را در خوزستان، کردستان و... کنترل کنیم.

او گفت: اگر منحنی‌ها را نگاه کنید در روزهای اول که در قم و گیلان گرفتار شدیم، منحنی مرگ و بستری پا به پای هم می‌رفتند، اما اگر در این دوره منحنی‌ها را نگاه کنید، فاصله بین بستری و مرگ بسیار زیاد بود که نشان می‌دهد ما یاد گرفتیم چگونه مراقبت خوبی داشته باشیم. انتقال این تجربیات از طریق تله مدیسین محقق شد.

وی گفت: در این راستا و با این اقدام هزینه‌های نظام سلامت را کاهش داده و راندمان را بالا می‌بریم و در عین حال می‌توانیم اقتصاد سلامت را در این روزهای سخت اقتصادی مدیریت کنیم. بحث آموزش از راه دور بسیار مهم است و از تکنیک‌هایی است که به شدت داریم روی آن کار می‌کنیم. در عین حال ما باید زیرساخت‌های آموزش از راه دور را برای همه سطوح اعم از دبستان، دبیرستان و .... تقویت کنیم. ضرورتی ندارد که حتما برای فلان جراحی رزیدنت را به اتاق عمل ببرم، بلکه عالی ترین استاد می تواند از بیمارستانی در تهران یک نفر را در زاهدان آموزش دهد. باید از این ابزار استفاده کنیم.

نمکی گفت: در حال حاضر ابزار موبایل در دست همه هست. آموزش از راه دور برای بیماری‌های غیرواگیر و آموزش درباره آن‌ها موثر است. در سال در کشور ۳۸۰ هزار مرگ ایجاد می‌شود که  ۹۷ هزار مورد از آن‌ها به علت فشار خون بالاست و ۳۱۳ هزار مرگ از این میزان برای بیماری‌های غیرواگیر است. با آموزش از راه دور روی صفحه موبایل افراد می‌توان از بیماری‌های غیرواگیر پیشگیری کرد.

وزیر بهداشت اظهار کرد: برای اصلاح سبک زندگی مردم باید از این ابزار استفاده کنیم. چون تغذیه مردم درست نیست. عدم تحرک باعث نابودی افراد می‌شود. باید از شیوه آموزش از راه دور برای آموزش دانش آموزان و دانشجویان استفاده کنیم. باید زیرساخت‌های آموزش از راه دور را تقویت کنیم. شاید در پاییز مجبور شویم به علت هم‌زمانی کرونا و آنفلوآنزا بسیاری از زیرساخت‌ها را به گونه‌ای تقویت کنیم که آموزش حضوری را به حداقل برسانیم.

نمکی گفت: ما تلاش کردیم کارهای تازه‌ای را شروع کنیم، اما به سیاه‌چاله کرونا افتادیم. در عین حال نباید کرونا ما را زمینگیر کند. ما حرکتی را به نام ره سلامت آغاز کردیم. ما ملتی هستیم که هم شهید می‌دهیم و هم تاریخ می‌سازیم. هم برای مدیریت کرونا شهید می‌دهیم و هم از ایجاد توسعه غافل نمی‌شویم. مردم و خیرین و بنیادها در کنار ما حضور دارند. امسال برای اولین سال، ۱۰ هزار و ۶۰۰ تخت بیمارستانی و ۱۴۰۰ پروژه را تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ افتتاح می‌کنیم. این پروژه زیربنایی و مهم نیز یکی از پروژه‌های ماندگار در کشور خواهد بود.

کد خبر 545481 برچسب‌ها ستاد ملی مقابله با کرونا وزارت بهداشت و درمان كرونا در ايران سعید نمکی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ستاد ملی مقابله با کرونا وزارت بهداشت و درمان كرونا در ايران سعید نمکی پرونده الکترونیک سلامت آموزش از راه دور نظام ارائه خدمت وزیر بهداشت نظام سلامت زیرساخت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۵۵۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود

حجت الاسلام هادی شیرازی مدیرعامل انتشارات خط مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره حال و هوای این نمایشگاه در سال‌های گذشته گفت: شروع دوباره نمایشگاه بعد از قصه ویروس منحوس کرونا، شجاعتی می‌خواست که الحمدلله اتفاق افتاد و روال خوبی را پی گرفت و به نظر بنده سال به سال هم رشد کرد و مردم به نسبت سال‌های قبل استقبال بهتری داشتند. هرچند هنوز به آن سال‌های قدیمی‌تر و گذشته که خیلی اهالی هنر و ادب حضور چشمگیرتری داشتند و فضای شیرین‌تری نسبت به سال‌های نزدیک‌تر ما داشت، نرسیده ولی امیدوارم که این جریان نیز رخ دهد و آن حالت پدری که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حوزه فرهنگ می‌رود، اتفاق بیفتد.

وی درباره استقبال مخاطبان از این رویداد فرهنگی گفت: مردم با نمایشگاه کتاب قهر نیستند، اما مسأله کتاب باید بیشتر به عنوان یک نیاز جا بیفتد. هرچقدر اقتصاد مردم و خانوارها کوچک شود، تاکید بر کتاب به عنوان یک نیاز اساسی سخت‌تر می‌شود. باید بین همه مردم این نکته را جا بیندازیم که کتاب یک مسئله حل کن است و نیازهای آدمی را در مسیر زندگی حل می‌کند.

حجت‌الاسلام شیرازی افزود: در حال حاضر چند جایگزین برای کتاب پیدا شده است که یکی از آنها فضای مجازی و آموزش‌هایی در این فضاست. این فضا به نحوی جایگزین کتابخوانی مردم شده است که جایگزین دقیقی نیست؛ هر چیزی باید سر جای خودش قرار بگیرد. در عین حال مردم با کتاب آشتی‌اند، با نمایشگاه کتاب هم مشکلی ندارند ولی باید این اتفاق درست و جامع رخ دهد و مردم جایگاه کتاب را درک کنند تا نمایشگاه کتاب هم رونق اساسی به خود بگیرد.

وی درباره کیفیت کتاب‌ها در طی دوره‌های مختلف برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: مسأله کیفیت کتاب یک موضوع نسبی است و به ناشران بستگی دارد. ممکن است یک ناشری کیفیت کارش را در طول این سال‌ها هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ تولید ارتقا داده باشد و ممکن است ناشرانی هم باشند که کیفیت کارشان مثل گذشته‌شان باشد. نمی‌توانم بگویم اتفاق مهمی در این سال‌ها رخ داده است. پیش از این در فضای ادبیات، فرهنگ و کتاب هر روز یک اتفاق و حرکت جدی ملی داشتیم، اما حالا به شدت جای خالی این حرکت‌ها حس می‌شود.

شیرازی افزود: مسایل صنعت نشر با یک یا دو ایده حل نمی‌شود. امروزه می‌گویند به دنبال رقم زدن زیرساخت‌ها هستند و این مسأله‌ای زمان بر است. اگر بخواهیم برای صنعت نشر اتفاق مبارکی بیفتد باید پای حرف جدی خود اهالی صنعت، به‌ویژه بخش خصوصی صنعت نشر نشست. اگر اهالی این حوزه و اهالی اکوسیستم نشر بگویند که دغدغه و مسئله‌شان چیست، آنگاه می‌توان به رخ دادن اتفاقات اساسی برای این صنعت امیدوار بود.

سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت در مصلی امام خمینی تهران برپا می شود.

کد خبر 6087681

دیگر خبرها

  • بعد از رفتن کین، مجبور شدم مثل اردک بنشینم!
  • از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟
  • از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟
  • اقدامات ایجابی سلامت‌محور در فارس توسعه یابد
  • توسعه مدیریت در نظام سلامت مبتنی بر جوان‌گرایی
  • برنامه بهبود سلامت شهری در ایران/ تعامل مدیریت شهری با نظام سلامت
  • ۱۶ میلیارد یورو تعهد ارزی ایفا نشده در کدام سیاه چاله اقتصادی مخفی بود؟
  • زنگ سلامت در مدارس دامغان به صدا درآمد
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • فعالیت‌های حوزه بهداشت و سلامت از ارزشمندترین کارها است