Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها_ اتاق بازرگانی فارس به عنوان پارلمان بخش خصوصی نسبت به از دست رفتن بازارهای صادراتی و سقوط تجارت در کشور هشدار داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، جمال رازقی عصر امروز در نشست خبری با بیان اینکه دو موضوع و مشکل عمده در روال تجارت کشور به وجود آمده که کم‌سابقه است، اظهار داشت: کشوری که منبع اصلی درآمد آن از محل فروش نفت و فرآورده‌های نفتی بوده در حال حاضر شاهد شدیدترین تحریم‌های تاریخ است به همین دلیل صادرات نفت به حداقل خود رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اینکه وابستگی اقتصاد کشور به نفت قطع شود و بند ناف اقتصاد کشور از نفت بریده شود جز آرزوهای هر ایرانی است ولی با بخش‌نامه‌های متعدد و متناقض که برای تجار و بازرگانان صادر می‌شود جلوی صادرات غیرنفتی گرفته شده است.

رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه از ابتدای سال بانک مرکزی اعلام کرد که 27 میلیارد دلار ارز صادراتی مربوط به سال97 و 98 به کشور بازنگشته است، عنوان کرد: اولا این حرف خلاف بخش‌نامه‌های قبلی بانک مرکزی است و در ثانی مگر صادرات چقدر سود دارد که صادرکننده‌ای بتواند کالاهای خود را صادر کند در حالی که ارز صادراتی خود را بازنگرداند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد زیادی از کارت‌های بازرگانی در کشور تعلیق شده و مابقی کارت‌ها که مربوط به واحدهای تولیدی است تا پایان شهریور مهلت داده شده که ارز خود را برگردانند وگرنه تعلیق می‌شوند، گفت: کدام عقل سلیمی در چنین شرایطی که کشور دچار تحریم است جلوی صادرات را می‌گیرد.

رازقی با بیان اینکه علاوه بر این مشکل از یک مردادماه امسال صدور کارت بازرگانی و از 15 مردادماه تمدید کارت بازرگانی از سامانه توسعه تجارت انجام می‌شود، گفت: از این تاریخ حتی یک عدد کارت بازرگانی تمدید یا صادر نشده است.

وی با بیان اینکه این اتفاقات نمی‌تواند طبیعی باشد و امیدواریم که صرفا از سر ناآگاهی باشد و عمدی در کار نباشد، گفت: اگر این وضعیت تا چند روز آینده  ادامه داشته باشد ما بازارهای صادراتی خود را از دست می‌دهیم هر چند که تا همین امروز نیز بسیاری از بازارها را از دست داده‌‌ایم.

رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه در چهار ماهه اول سال 40 درصد صادرات کشور نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و اگر اوضاع همینطور پیش برود سقوط تجارت کشور شدیدتر خواهد شد، افزود: وقتی به این شدت و حدت دچار تحریم هستیم می‌توانستیم از  محل صادرات غیرنفتی از زیر فشار تحریم‌ها نجات پیدا کنیم.

ایران در حال از دست دادن بازارهای بزرگ همسایه است

ابراهیم غلام‌زاده، نائب رئیس اتاق بازرگانی فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه بازار داخلی و بین‌المللی حکم موجود زنده را دارد که اگر به این موجود رسیدگی نشود از بین می‌رود و اگر کالا به مشتری خارجی نرسد این بازار با مرگ روبه‌رو می‌شود، اظهار داشت: ما در خیلی از کشورها به سختی بازار ایجاد کردیم و امروز به راحتی این بازارها را از دست داده‌ایم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل شرایط کرونا امکان حضور فیزیکی تجار در کشور مقصد وجود ندارد و از طرفی به دلیل تحریم‌ها شبکه بانکی و پولی برای انتقال پول نداریم، گفت: بانک مرکزی می‌گوید صادرکنندگان از طریقی که ما می‌گوییم ارز را به کشور بازگردانند که از آن طریق هم امکان‌پذیر نیست.

غلام‌زاده با بیان اینکه بانک مرکزی به جای تعلیق کارت بازرگانی بیاید راهکار عملی ارائه دهد که صادرکننده چطور ارز را به کشور بازگرداند، افزود: بانک مرکزی نمی‌تواند صرافی خودش را مدیریت کند چطور می‌خواهد صادرکننده‌ها را مدیریت کند .

وی با بیان اینکه در حال حاضر صادرات یک کار ریسک‌دار شده و صادرکننده می‌ترسد چندماه دیگر به عنوان سلطان صادرات محکوم شود، عنوان کرد: در حال حاضر تنها منبع ارزی کشور ارز حاصل از صادرات است ولی با بخش‌نامه‌ها و سیاست‌های اشتباه جلو ورود همین میزان ارز به کشور هم گرفته می‌شود.

نائب رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه بانک مرکزی با سیاست‌های اشتباه باعث شد که در تیرماه قیمت دلار در کشور به شدت افزایش یابد، گفت: در شرایط بحران نباید اینطور عمل کنند بلکه باید شرایط را به سمت دورزدن تحریم‌ها ببرند.

وی با بیان اینکه ما با این شرایط در بازار بزرگ همسایه‌های خود با چالش روبه‌رو هستیم و در حال از دست دادن این بازارها هستیم، عنوان کرد: صادرات بخش خصوصی حداکثر 10 میلیارد دلار است مگر می‌شود که 27 میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور بازنگردانده باشند.

غلام‌زاده خاطرنشان کرد: بانک مرکزی با جو روانی که ایجاد کرده است  به همه آدرس غلط داده و روند تجارت کشور را کند کرده است و اثر این سیاست غلط 6 ماه دیگر به دلار 50 هزار تومانی خودش را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه تجار استان فارس از داشتن یک اسکله فعال محروم هستند، گفت: اسکله وجود دارد ولی عملا هیچ کاری در آن انجام نمی‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: 27 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به چرخه اصلی‌ اقتصاد کشور بازنگشت‌همتی: صادرکنندگان حداقل 70درصد ارز حاصل از صادرات خود را برگردانند22 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد بازگشت

80 کارت بازرگانی فارس تعلیق شد

خسرو فروغان، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون صادرات واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس نیز در این جلسه اظهار داشت: متاسفانه مسئولان رده بالای کشور با پیش کشیدن بحث عدم برگشت ارز صادراتی به دنبال فریب اذهان عمومی هستند و می‌خواهند تمام گناه وضع موجود اقتصادی را به گردن بخش خصوصی بیندازند.

وی با بیان اینکه بخشنامه‌های زیادی در خصوص بازگشت ارز صادراتی صادر شده که عمدتاً ضد و نقیض بوده و مغایر یکدیگر هستند،گفت: 10 میلیارد دلار ارزی که دولت این روزها آن را بهانه‌ای برای توجیه وضع موجود اقتصادی کرده است رقم بسیار ناچیزی از نیاز ارزی کشور را شامل می‌شود.

فروغان با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت از مردادماه متولی تمدید و صدور کارت بازرگانی فعالان اقتصادی شده است، افزود: متاسفانه این وضعیت سبب عدم صدور و تمدید کارت بازرگانی از مرداد ماه شده است و سازمان توسعه تجارت که باید به دنبال رونق اقتصادی باشد به دست افرادی افتاده که ظاهراً تنها ماموریتشان مچگیری از صادرکنندگان است.

وی با بیان اینکه در شرایط موجود به هزاران فعال اقتصادی در کشور و به 300 فعال اقتصادی در استان اخطار داده شده که چنانچه ارز حاصل از صادرات را به کشور باز نگردانند کارت بازرگانی آنها تعلیق می‌شود، گفت: این تصمیمات دولتی‌ها، صادرکنندگان و واردکنندگان واقعی را خانه‌نشین می‌کند و اقتصاد را به دست قاچاقچیان می‌سپارد.

فروغان با بیان اینکه مکاتبات زیادی با تمامی ارگان‌های دولتی انجام شده اما هیچ کس اهمیتی به درد دل فعالان اقتصادی نمی‌دهد، افزود: برای فعالان اقتصادی فارس حدود 1200کارت بازرگانی صادر شده که از این تعداد بخشی از آنها فعال هستند و از بین کارت‌های بازرگانی فعال به 300 فقره اخطار تعلیق کارت بازرگانی داده شده و تاکنون 80 کارت بازرگانی در فارس تعلق شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به اولتیماتوم‌هایی که داده شده تا پایان شهریور ماه کارت‌های تعلیقی فارس به 290 کارت می‌رسد، گفت: علاوه بر این اخطار، خط و نشان‌های دیگری از جمله جرایم مالیاتی سنگین، معرفی به فعال اقتصادی به دادگاه، مسدودیت حساب بانکی، جلوگیری از ارائه خدمات بانکی، جلوگیری از ترخیص کالای گمرکی، عدم صدور و تمدید مجوز صادرات و واردات و همچنین عدم صدور و تمدید جوازهای صنفی تولیدی  برای فعالان اقتصادی کشیده شده است.

فروغان با تاکید بر این که با ادامه این وضعیت نه از اقتصاد کشور چیزی باقی می‌ماند و نه از تولید و خدمات افزود: تولید‌کننده برای ادامه فعالیت مواد اولیه می‌خواهد اما دولت آن را در گمرک ضبط کرده و اجازه ترخیص نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه مسئولان به این فکر نمی‌کند که فعال اقتصادی از کدام راه باید پول را به کشور بازگرداند، اظهار داشت: در جلسه‌ای که با مسئولان کشوری داشتیم به آنها اعلام کردیم که تمام ارز حاصل از صادرات را در همان کشور مقصد در چمدانی به مسئولان تحویل می‌دهیم که آنها خودشان این چمدان ارزی را به هر نحو که خواستند به کشور بیاورند و به هر صورتی و مبلغی که مایل بودند با صادرکنندگان حساب و کتاب کنند اما قبول نکردند آیا این به جز آن است که آنها انتظار محالی از صادرکنندگان دارند؟

قفل شدن اقتصاد کشور به دلیل صدور بخشنامه‌های غیرمنطقی

هادی حنایی، نایب رئیس کمیسیون صادرات واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه فعالان اقتصادی که تا بیش از این جهادگر اقتصادی شمرده می‌شدند متاسفانه امروز در اذهان مردم به مفسد اقتصادی تبدیل شده‌اند، اظهار داشت: عملکرد فعالان اقتصادی هیچ تفاوتی نکرده و همان رویه سال‌های گذشته را طی می‌کند.

وی با بیان اینکه به دلیل مشکلات موجود آمار صادرات محصولات کشاورزی 50 تا 60 درصد کم شده است، عنوان کرد: اگرچه بخشی از این کاهش صادرات به دلیل شیوع کرونا و بسته بودن مرز بسیاری از کشورهاست اما بخش عمده‌ای از این مشکل نیز به دلیل سوء مدیریت در حوزه اقتصادی کشور است.

نایب رئیس کمیسیون صادرات واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه اگر دور تا دور کشور را سیم خاردار هم بکشند چاره‌ای از درد سوء مدیریت‌ها در کشور دوا نمی‌شود، گفت: وجود دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های غیرمنطقی و فاقد کاربرد در اقتصاد کشور باعث شده تا اقتصاد ایران قفل شود و وضعیت فعلی پیش بیاید.

صادرکنندگان بخشنامه‌ها با وضعیت اقتصاد آشنا نیستند

سکینه سیاحی، مدیرعامل صندوق توسعه صادرات استان فارس، با تاکید بر اینکه حکومت داری در کشورمان سیاست محور است و در این وضعیت اقتصاد به فراموشی سپرده شده است، اظهار داشت: فراموشی اقتصاد به مثابه فراموشی صنعت و صادرات است چرا که حوزه‌های مختلف اقتصادی، همچون زنجیری به یکدیگر وصل است.

سیاحی با بیان اینکه نمی‌توانیم بدون توجه به اقتصاد، کشور را اداره نماییم، گفت: در این چند سال هیچ قدمی برای بهبود اقتصاد کشور برداشته نشده است و تنها دستورالعمل‌های متناقض سبب شده تا حوزه صادرات و به‌تبع آن حوزه صنعت کشاورزی و خدمات دچار معضل جدی شود.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی تمام بخشنامه‌های صادره خود را نادیده گرفته است، اظهار داشت: متاسفانه در شرایطی که هیچ بانکی تعهدی برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات فعالان اقتصادی ندارند دستور تعلیق کارت بازرگانی آن دسته از فعالان اقتصادی که ارز خود را به کشور وارد نکرده‌اند صادر شده است.

مدیرعامل صندوق توسعه صادرات استان فارس با بیان اینکه صادرکنندگان تمام راه‌ها را برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات را رفته‌اند اما به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌اند، گفت: به عنوان مثال صادرکنندگان پول به صرافی‌هایی برای وارد کردن ارز به کشور داده‌اند اما صرافی‌ها پول صادرکنندگان را بالا کشیده‌اند و برخی از صرافی‌ها نیز به صورت خرد پول صادرکنندگان را پرداخت می‌کنند این وضعیت سبب شده تا صادرکننده برای حفظ آبرو و اعتبارش در کشور، از کف بازار ارز خریداری کند وضعیتی که باعث شد نرخ ارز در تیرماه افزایش یابد.

وی عنوان کرد: این وضعیت سبب شده تا صادرکنندگان کم کم خانه‌نشین شوند چرا که به دلیل ضعف در اجرا از سوی مسئولان دولتی کشورمان بازارهایی را که در طی سال‌ها به دست آورده بودند به مرور از دست خواهند داد.

سیاحی تصریح کرد: متاسفانه صادرکنندگان بخشنامه‌ها با وضعیت اقتصاد آشنا نیستند و مشکلات زیادی برای فعالان اقتصادی به وجود آورده‌اند.

راهکارهای بانک مرکزی برای بازگرداندن ارز صادراتی غیرکاربردی است

امید ماهرانی، رئیس کمیسیون کارآفرینی و کسب و کارهای نوین و دانش بنیان اتاق بازرگانی نیز در این جلسه با بیان اینکه در کشور زور دولت تنها به بخش خصوصی می‌رسد، اظهار داشت: طبق آمارهای جهانی، ایران در سال 2018 با 110 میلیارد دلار صادرات رتبه 26 جهان را داشت که از این رقم 60 میلیارد دلار مربوط به صادرات نفت، 40 میلیون دلار صادرات پتروشیمی، مشتقات نفتی و فولاد و تنها 10 میلیارد دلار آن مربوط به صادرات بخش خصوصی بود.

وی افزود: 10 میلیارد دلار بخش خصوصی در مقابل 100 میلیارد دلار بخش دولتی رقمی ناچیزی است ولی در عین حال تمام فشارها برای بازگرداندن همان 10میلیارد دلار ارز به کشور است و دولتی‌ها 100 میلیارد دلار دیگر را به حال خود رها کرده‌اند.

ماهرانی با بیان اینکه چهارگزینه برای بازگرداندن پول صادرکنندگان پیش روی آنها گذاشته شده است، افزود: سامانه‌نیما، بازگرداندن پول به صورت فیزیکی، واردات در مقابل صادرات و همچنین واردات شرکت‌های تولیدی در قبال صادرات کالا از جمله این موارد است که به جز گزینه آخر سه گزینه دیگر کاملاً غیر کاربردی است و نابودی صنعت و خدمات را به مرور زمان به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/422

R7533/P/S6,61/CT7 بیشتر بخوانید... مجلس پیگیر بازگشت ارز حاصل از صادرات است/۲۷ میلیارد دلار ارز بازنگشته است برنامه نمایندگان برای بازگشت ارز حاصل از صادرات / جمع‌آوری امضا برای تصویب طرح "جرم‌انگاری" آذر خبرداد: تشکیل هیئت حسابرسی ویژه برای برگشت ارز حاصل از صادرات قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... مجلس پیگیر بازگشت ارز حاصل از صادرات است/۲۷ میلیارد دلار ارز بازنگشته است برنامه نمایندگان برای بازگشت ارز حاصل از صادرات / جمع‌آوری امضا برای تصویب طرح "جرم‌انگاری" آذر خبرداد: تشکیل هیئت حسابرسی ویژه برای برگشت ارز حاصل از صادرات پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ راه‌اندازی پیشرفته‌ترین بیمارستان هسته‌ای ایران در استان بوشهر / شیب کاهشی بیماری کرونا در منطقه + فیلم ۲ گزارش ویدئویی| درددل مردم آبادان با رئیس مجلس/ اینجا ‌هیچ امکاناتی نداریم/ گلایه مردم از بلاتکلیفی ۲۰ساله بازارچه مرزی ۳ خبری خوش برای مردم سیستان و بلوچستان / پرونده گازرسانی به زاهدان امسال بسته می‌شود ۴ فرماندار آبادان از هوش رفت ۵ رئیس مجلس: موافقت لایروبی اروند‌رود از ‌عراق ‌اخذ شد/ مزایای مناطق آزاد بازمی‌گردد ۶ فرمانده نیروی زمینی ارتش در گفت‌وگو با تسنیم: ‌موشک‌هایمان‌ با قابلیت‌های منحصربه‌فرد‌ توان دفاعی ‌ایران را تأمین کرده‌ا‌ند‌ + فیلم ۷ درد دل بانوی جهادگر خرمشهری با رئیس مجلس / خون دادیم، جوان دادیم، اسیر دادیم، چرا به ما خیانت می‌کنند؟ + فیلم ۸ گفت‌و‌گوی خواندنی تسنیم با ‌پیرغلام حسینی / با دعای مادرم مداح ‌شدم /‌ مداحی در جوار حضرت رضا(ع) «تکرارنشدنی» است مهمترین اخبار استانها درد دل سازنده سکوهای نفتی با رئیس مجلس / قول قالیباف برای کمک به جوانان خرمشهری + فیلم بنیاد مستضعفان تفاهم‌نامه همکاری پیشرفت و آبادانی بخش زهکلوت را با استانداری کرمان امضا کرد‌ قدر‌دانی تولیت آستان قدس از پیشرفت‌های خارق‌العاده‌ ایران در‌ عرصه ‌موشکی‌ / عقب‌ماندگی‌ها را ‌‌به حساب ‌عدم ارتباط با آمریکا نگذاریم خلف وعده چندباره ترکمنستان برای بازگشایی مرز اینچه‌برون؛ صادرات گلستان به شدت اُفت کرد مهمترین اخبار تسنیم تأکید آیت‌الله خامنه‌ای درباره مدارس دولتی/ گزاره‌ای برای آغاز نجات عدالت آموزشی افزایش فاصله بین بستری و مرگ بیماران کرونایی در کشور/ لزوم استفاده از شیوه آموزش از راه دور برای دانش‌آموزان و دانشجویان تناقض گویی روحانی؛ از ماجرای دلار تا بی‌اطلاعی از گرانی بنزین هلگا اشمید: طرف‌های برجام مصمم به حفظ آن هستند قالیباف: مجلس در برنامه‌ هفتم توسعه توجه ویژه‌ای به استان خوزستان خواهد داشت درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اتاق بازرگانی فارس بازگشت ارز حاصل از صادرات رئیس اتاق بازرگانی فارس میلیارد دلار ارز برای بازگرداندن نیز در این جلسه فعالان اقتصادی کارت بازرگانی رئیس کمیسیون فعال اقتصادی ارز صادراتی اقتصاد کشور حال حاضر بخشنامه ها بانک مرکزی بخش خصوصی رئیس مجلس داده شده تحریم ها کارت ها نامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۵۵۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بخش خصوصی به افزایش همکاری کشورهای آسیا کمک می‌کند

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا بهرامن ظهر دوشنبه در آئین گشایش دومین اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا ACD در اصفهان، ضمن خوشامدگویی به میهمانان داخلی و خارجی، اظهار داشت: خوشحال هستیم که شما عزیزان دعوت اتاق را پذیرفتید و از فاصله‌های دور برای شرکت در این اجلاس در ایران حضور یافتید.

وی ضمن تقدیر از دبیرکل مجمع گفتگوی همکاری آسیا(ACD)، رؤسا و نمایندگان اتاق‌های بازرگانی، پژوهشگران و اساتید دانشگاهی حاضر در اجلاس، افزود: احساس قوی داریم و بر این باور هستیم که همکاری و هماهنگی بخش‌های خصوصی در کنار دولت‌ها در چارچوب اجلاس(ACD)کمک بزرگی به تحقق آرمان‌های ما از جمله همبستگی و همکاری و در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و محیط زیستی خواهد کرد و بی‌تردید این مسیر در کاهش تنش بین دولت‌ها و افزایش همکاری آنان کمک‌کننده خواهد بود.

نایب‌رئیس اول اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: ازاین‌رو نیاز است از تجربیات شما در تمامی برنامه‌های جانبی این اجلاس به نحو مطلوب بهره‌مند شویم.

بهرامن خاطرنشان کرد: جا دارد از اتاق بازرگانی اصفهان برای میزبانی و فراهم‌کردن فضای برگزاری این اجلاس دوروزه، به طور ویژه تشکر کنیم.

وی اضافه کرد: در این اجلاس برای شما آرزوی موفقیت داریم و امیدواریم اسنادی که در پایان این اجلاس اسنادی تهیه می‌شود راهنمایی برای اجلاس آتی باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، اصفهان دهم تا دوازدهم اردیبهشت میزبان دومین اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا ACD است.

از اعضای مجمع گفتگوی همکاری آسیا، نمایندگان کشورهای چین، عربستان، ترکیه، امارات، برونئی، پاکستان، قطر، تایلند، قرقیزستان، بنگلادش، فیلیپین، مالزی، تاجیکستان، افغانستان و فلسطین در این اجلاس دو روزه در اصفهان حضور یافتند.

مجمع گفتگوی همکاری آسیاAsia Cooperation Dialogueبا هدف ارتقای همکاری و همگرایی منطقه‌ای بین دولت‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای آسیا در ژوئن ۲۰۰۲ در چاآم تایلند تأسیس شد و اکنون ۳۵ کشور در آن عضویت دارند. ایران در ژوئن ۲۰۰۴ به این مجمع پیوست و در سال ۲۰۰۹ به عنوان کشور پیشگام همکاری فرهنگی انتخاب شد. در حال حاضر ریاست این مجمع بر عهده ایران است.

کشورهای بحرین، بنگلادش، برونئی دارالسلام، کامبوج، چین، هند، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، لائوس، مالزی، میانمار، پاکستان، فیلیپین، قطر، سنگاپور، تایلند، ویتنام، قزاقستان، کویت، عمان، سیریلانکا، بوتان، مغولستان، امارات، روسیه، عربستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، افغانستان، ترکیه، نپال و فلسطین عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا ACD هستند.


کد خبر 6092048

دیگر خبرها

  • گسترش بازار صادراتی دانش بنیان‌های ایرانی در ۱۶ کشور دنیا
  • برپایی نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی اصفهان
  • استقبال کم‌سابقه سرمایه‌گذران ۱۰۳کشور از ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • هوش مصنوعی زندگی‌ها را نجات می‌دهد/ کاهش ۹۰ درصدی مرگ و میر بیماران قلبی
  • بخش‌خصوصی به‌شرط وجود زیرساخت‌ها، تجارت خارجی کشور را توسعه می‌دهد
  • بازار‌های صادراتی خود را در کشور‌های اروپایی توسعه می‌دهیم
  • صادرات بیش از ۱۴۷ هزار تن کالا از گمرکات مازندران
  • ۳۰ رئیس اتاق بازرگانی به اکسپو ایران می‌آیند
  • افزایش سهم ایران از بازارهای جهانی با تقویت صادرات سفال
  • بخش خصوصی به افزایش همکاری کشورهای آسیا کمک می‌کند