Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@04:58:41 GMT

بازار عراق برای کشورمان یک سرمایه است

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۵۶۰۳۱

بازار عراق برای کشورمان یک سرمایه است

به گزارش ایرنا، سید مجتبی موسویان عصر سه‌شنبه در نشست با مسوولان شهرستان بانه به منظور بررسی مشکلات بازارچه مرزی سیرانبند با اشاره به نقش مهم بازار عراق در توسعه صادرات اظهار داشت: بازار تجاری عراق که بخشی از آن هم مرز با استان کردستان است بعد از چین بزرگترین بازار کالاهای صادراتی کشورمان است و صادرات به عراق چهار برابر صادرات به افغانستان است البته بازار افغانستان پنجمین مقصد صادرات ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه فرصت طلایی با شرایط تحریمی، کرونایی و محدودیت‌هایی که برای تجارت دریایی بوجود آمده برای استان های مرزی ایجاد شد، افزود: فرصت طلایی برای استان‌های مرزی از جمله کردستان ایجاد شده که نقش خود را در توسعه صادرات بهتر ایفا و محرومیت زدایی کرده به استان های مرکزی برای تامین اقلام مورد نیاز کمک کنند.

موسویان فعالیت تجاری در بازارچه‌های مرزی استان‌های کردستان و کرمانشاه در شرایط کرونایی را سرمایه مهمی برای بهبود اقتصاد این مناطق دانست،  یادآور شد: مرزنشینان در زمان جنگ به عنوان از مرزها دفاع کردند و اکنون به عنوان سربازان جبهه اقتصادی در توسعه صادرات نقش مهمی دارند و نیازهای اساسی کشور را تامین می‌کنند.

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه همه امکانات و شرایط لازم برای توسعه فعالیت تجاری و صادرات در بازارچه سیرانبند وجود دارد که باید ساماندهی شود، افزود: مرزنشین باید به عنوان مرزبان کشور در مرزها بماند اما برای ماندگاری آنها باید اشتغال ایجاد کرد و امکانات لازم در اختیار آنها قرار داد چون مهاجرت این قشر یک آسیب جدی برای امنیت کشور است.

موسویان به اهداف سفر خود به استان کردستان اشاره کرد و گفت: آسیب شناسی مشکلات مرزها با توجه به اهمیت بازار عراق و اتخاذ تدابیر لازم برای توسعه صادرات و کمک به توسعه زیرساخت‌های صادراتی در قالب مشارکت با بخش خصوصی و پرداخت کمک های بلاعوض و وام با نرخ بهره پایین از جمله اهداف این سفر است.

مدیرکل گمرکات کردستان نیز در این نشست گفت: در سال ۹۰ بازارچه سیرانبند به عنوان یک بازارچه رسمی شناخته شد اما مردم از مزایای یک مرز رسمی هنوز برخوردار نشده‌اند.

بختیار رحمانی پور افزود: مسوولان اقلیم کردستان با رسمی شدن این بازارچه موافق هستند اما دولت مرکزی عراق تاکنون موافقت خود را با رسمی شدن این مرز اعلام نکرده و عملا رویه‌های مختلف گمرکی بویژه تردد مسافر که خواسته مردم منطقه است در این مرز اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه ضروری است که رویه‌های گمرکی به موازات مرز باشماق در سیرانبند نیز فعال شود، اظهار داشت: با توجه به همجواری این مرز با استان‌های غرب کشور بیشتر مسافران اقلیم کردستان تمایل دارند از این مرز تردد کنند.

رحمانی پور اضافه کرد: برای رفاه حال رانندگان و فعالان در این مرز باید محوطه‌ای جهت پارکینگ خودروهای سنگین ایجاد شود تا دیگر مسیر توسط این خودروها مسدود نشود.

معاون توسعه بازارهای صادراتی و سازمان توسعه تجارت ایران و هیات همراه روز سه‌شنبه به منظور بررسی مشکلات بازارچه سیرانبند و منطقه ویژه اقتصادی از این مناطق در شهرستان مرزی بانه بازدید کردند.

شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ هزار نفر جمعیت در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان واقع شده است.

برچسب‌ها مبادلات تجاری مرزنشینان تجارت بانه صادرات غیر نفتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مبادلات تجاری مرزنشینان تجارت بانه صادرات غیر نفتی مبادلات تجاری مرزنشینان تجارت بانه صادرات غیر نفتی توسعه صادرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۵۶۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، «انگاته روبارد» وزیر شرکت‌های کوچک و متوسط آفریقای مرکزی که برای شرکت در دومین همایش ایران و آفریقا و نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده است، با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

 امیرعبداللهیان در این دیدار توسعه و ارتقای همه جانبه مناسبات با قاره آفریقا را از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مناسبات دوجانبه با جمهوری آفریقای مرکزی در زمینه‌های مورد نیاز این کشور به ویژه در حوزه‌های کشاورزی، علمی و فناوری و آموزشی آمادگی خود را اعلام می‌دارد.

«انگاته روبارد»، وزیر شرکت‌های کوچک و متوسط آفریقای مرکزی نیز با اشاره به اهمیت پذیرش دعوت جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در دومین همایش ایران و آفریقا و اکسپو تهران و ابراز قدردانی از حسن میزبانی از ایشان و هیات همراه، پیشرفت‌ها و دستاورد‌های کشورمان در زمینه‌های علمی، فناوری و صنعتی را ستود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • (تصاویر) بازسازی چهره زن ۷۵ هزار ساله کشف شده در کردستان عراق
  • توسعه بازار‎های صادراتی با اخذ استانداردهای جدید باتری
  • توسعه صادرات و جذب سرمایه‌گذار را برای ایلام دنبال می‌کنیم
  • لوله‌سازی اهواز در مسیر توسعه صادرات
  • گسترش بازار صادراتی دانش بنیان‌های ایرانی در ۱۶ کشور دنیا
  • ساینا اس اتوماتیک روانه عراق می شود / صادرات چندین هزار ساینا و کوئیک به ونزوئلا
  • ۲ هزار قطعه ماهی زینتی از مرز مهران به عراق صادر شد
  • توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران
  • قیمت دینار عراق امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • امیرعبداللهیان: توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است