Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@22:46:21 GMT

خیال در خیال

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۵۶۹۹۴

خیال در خیال

یک وقتی سفر بودم، روستا پشت روستا پشت سر می‌گذاشتیم. اسم روستاها را می‌خواندم و برای‌شان تخیل می‌کردم. توی همین تخیل کردن‌ها بود که رسیدم به یک روستا که اسمش بود «مروارید دره». فکر می‌کنید چقدر می‌شود برای این اسم تخیل کرد؟ آن سفر برمی‌گردد به سیزده یا چهارده سال پیش و هنوز که هنوز است یادم به این اسم می‌افتد، برایش تخیل می‌کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 اصلاً یک وقتی دوست داشتم درباره این اسم داستان بنویسم اما هیچ وقت نشد که نشد. اصلاً آدم مکان‌محوری در داستان نیستم. نمی‌دانم با مکان چه کار می‌شود کرد، این است که خودم را از مکان معاف کرده‌ام. اما می‌خواهم بگویم مکان چقدر مهم است و چقدر مکان‌ها توی همین داستان‌های فارسی خودشان را به مخاطب نشان داده‌اند. مثلاً ابوتراب خسروی یکی از استادهای نوشتن مکان‌هایی است که خودش آنها را ساخته یا مثلاً غلامحسین ساعدی که «بیل» را ساخته است. اینها شهرها و روستاهایی است که نویسنده معمار آن است. بگذارید از این مقدمه به کتابی برسم که تازگی منتشر شده است. رمان «رخ» نوشته فرهاد خاکیان دهکردی این روزها در نشر بان منتشر شده است. توی گشت زدن‌هایم در انقلاب این کتاب را خریدم و خواندم. این کتاب هم روستایی را روایت می‌کند که فرهاد خاکیان دهکردی آن را ساخته است. جایی به اسم «رخ» که اتفاقات عجیب و غریب در آن می‌افتد. نامی که خودش تخیل است و محتوایی که پر است از تخیل. بعضی وقت‌ها به رئالیسم جادویی فکر می‌کنم. این سبک به گمان من حاصل یک تخیل جمعی است. اگر گابریل گارسیا مارکز می‌گوید این داستان‌هایی که نوشته همه‌اش از واقعیت است درحالی که نمی‌تواند در واقعیت رخ داده باشد دقیقاً از تخیل جمعی نشأت گرفته است. کشوری که قصه‌های عجیب و غریب زیاد دارد برای نوشتن کشور خوبی است. ایران هم از همان کشورهایی است که از قصه‌های غریب جمعی‌اش هنوز درست استفاده نشده است. یک نویسنده‌هایی تلاش کرده‌اند و آثار جذابی هم خلق شده است و خواندنی هستند.
حالا برگردم به رمان «رخ» که دقیقاً آمده و مکانی ساخته و آدم‌هایی به‌وجود آورده که در دنیای واقعی نمی‌توانی با آن مشخصات آنها را ببینی اما آنها واقعی هستند. اگر از موجوداتی به‌ نام «چینوی‌ها» نام می‌برد شما آنها را در زندگی‌تان ندیده‌اید اما این موجودات را خوب می‌شناسید و با آنها به جنگ می‌روید. اگر شخصیت «کارکیا» یا «گران» را می‌خوانید با آنها در زندگی روزمره‌تان روبه‌رو بوده‌اید اما آنها در زندگی واقعی وجود ندارند. این دقیقاً مرز بین واقعیت و خیال است. واقعیت‌های خیال‌انگیز یا خیال‌های واقعی‌نما. درست عین پری‌ها و دیوها که دقیقاً در همین مرز حرکت می‌کنند. به گمان من یک وقتی است که شما تخیل فردی‌تان را وارد ماجرا می‌کنید و فضا را سوررئال می‌کنید و یک وقتی است که دامنه این تخیل وسیع‌تر است و تخیل جمعی است که رئالیسم جادویی شکل می‌گیرد. این خیال جمعی به فراوانی وجود دارد. این دست خیال نویسنده است که چطور خیال خودش را با خیال جمعی گره بزند و رمان یا داستانش را خلق کند و اصلاً چه خوب است که این تلفیق در داستان‌های فارسی زیاد اتفاق بیفتد، چون هم خیال جمعی شناخته‌تر می‌شود و هم خیال‌هایی تازه شکل می‌گیرد. رمان «رخ» نوشته فرهاد خاکیان دهکردی هم از همین نوع خیال در خیال‌هاست.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: یک وقتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۵۶۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراض باشگاه استقلال به برنامه سازمان لیگ

استقلال به برنامه سازمان لیگ معترض است.

طرفداری | پس از اعلام برنامه چهار هفته پایانی لیگ برتر، باشگاه استقلال طی نامه‌ای رسمی نسبت به تعیین مکان برگزاری دیدار استقلال و پیکان در هفته پایانی اعتراض کرد.

باشگاه استقلال در این نامه با اشاره به این موضوع که تیم فوتبال استقلال شانس اصلی قهرمانی در لیگ برتر است و حضور هواداران این تیم در هفته پایانی حق مسلم طرفداران استقلال است، خواهان تغییر مکان این دیدار شد تا بازی آخر استقلال نیز با حضور تماشاگران برگزار و عدالت در هفته پایانی رعایت شود.

باشگاه استقلال از کلیه مسئولان مربوطه می‌خواهد در این امر مساعدت لازم را انجام دهند تا حق هواداران استقلال تضییع نشود.

از دست ندهید ????????????????????????

عبدالکریم حسن هم نامش را تغییر داد اعتراض سرمربی چلسی: VAR به فوتبال ضرر زده است آقای الگری سال بعد هم در تیم ما بمان! درگیری صلاح با کلوپ: ساکت شو!

دیگر خبرها

  • مکان بازی پیکان - استقلال تغییر می‌کند!
  • داستان فلسطین آنقدر جذاب است که نیازی به تخیل ندارد
  • اعتراض باشگاه استقلال به برنامه سازمان لیگ
  • پرسپولیس خیال هوادارانش را راحت کرد
  • اتلتیکو مادرید ۳ - ۱ اتلتیک بیلبائو/ خیال شاگردان سیمئونه از بابت کسب سهمیه راحت شد+ فیلم
  • هشدار به PSG: بی‌خیال این بازیکن شو!
  • خیال راحت رئال: هر دو ستاره به بایرن می‌رسند
  • «نیست‌وَش» افتتاح شد/ تخیلی که بر مبنای خیال صورت می‌گیرد
  • یک سال انتظار: بایرن بی‌خیال ستاره لورکوزن نمی‌شود
  • تفال به حافظ شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ خیال روی تو در هر طریق همره ماست...