Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری نقشه جامع کشور در تشریح محتوای جلسه ۱۳۵ شورای این ستاد در خصوص محور‌های اصلی جلسه گفت: امروز دو محور داشتیم؛ گزارش علمی در ارتباط با فناوری کوانتوم و خروج نخبگان که محور اصلی جلسه بود، توسط بنیاد ملی نخبگان ارائه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ارتباط با فناوری کوانتوم به عنوان بحث روز و ضروری کشور، مطالعات پژوهشی خوبی آغاز شده است.

او افزود: کاربرد فناوری کوانتوم و ضرورت پرداختن به این موضوع به صورت طرح اولیه به خوبی ارائه شد، ولی اگر سند ملی برای توسعه این علم و فناوری توسط دستگاه‌های مختلف به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود، این مهم را به طور رسمی در دستور کار قرار می‌دهیم، اما هنوز به صورت سند ملی مصوب ما درنیامده است بلکه به صورت پیشنهاد چنین مطرح شد که سند ملی توسعه فناوری‌های کوانتوم در دستور کار قرار گیرد.

در ادامه سورنا ستاری معاون فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان در خصوص بحث خروج نخبگان و آمار خروج آن‌ها بیان کرد: در مورد بحث‌های مربوط به مهاجرت، طی دو ماه گذشته، سالنامه مهاجرتی ایران منتشر شد که من توصیه می‌کنم تمام افرادی که در این حوزه تحقیق می‌کنند به ویژه دانشجویانی که تز‌های دانشگاهی آن‌ها در این حوزه است، حتما این سالنامه را مطالعه کنند که بر اساس آمار‌های جهانی مهاجرت و پناهجویی به خارج و داخل کشور بوده و عملا مطالعه بسیار جامعی است که با جزئیات تمام اطلاعات مربوط به ایرانیان را در کشور‌های مختلف طی سال‌های اخیر و تفکیک سال ارائه می‌دهد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: در حوزه‌های نخبگانی، ستاد بنیاد نخبگان هر ساله آمار جمعیتی را که تحت پوشش قرار گرفته‌اند که شامل نفرات ۱ تا ۱۰۰۰ کنکور سراسری در حوزه‌های مختلف، به طور خاص نفرات ۱ تا ۱۵۰ حوزه ریاضی و ۱ تا ۱۰۰ علوم تجربی و همینطور برندگان جوایز تحصیلی بنیاد و المپیاد‌های هفتگانه در کشور می‌شود.

او با بیان اینکه خوشبختانه آمار خروج رو به کاهش است، اظهار کرد: بیشترین میزان خروج ما در رشته‌های مهندسی و علوم پایه است که عدد قابل توجهی در گذشته بوده است و تمام اتفاقاتی که در حوزه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و مسائل دیگری که وجود دارد، رخ داده است. تاکید بنیاد ملی نخبگان بر سیاست‌های بازگشت برای فارغ‌التحصیلان که شامل ۱۸۰۰ نفر را از ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیاست که پس از شیوع کرونا هم مانند سابق آمار بازگشت رو به افزایش بوده است.

ستاری افزود: این آمار به تفکیک تمام رشته‌های ریز و رشته‌های تحصیلی داخل دانشگاه مثل مهندسی برق، مکانیک و عمران یا در حوزه‌های پزشکی و حوزه‌های علوم انسانی، حقوق و روانشناسی به صورت خاص است؛ این‌ها آمار ریزی است که در اختیار اعضاء قرار گرفت.

رئیس بنیاد ملی نخبگان در پایان بیان کرد: با توجه به مطالعه‌ای که در حوزه بنیاد شد، در حال حاضر جامعه آماری که تحت مطالعه است قریب به ۷۰ هزار نفر بوده که ما در بنیاد ملی نخبگان برای بحث خروج و دلایل آن و همینطور بانک اطلاعاتی فوق‌العاده‌ای که بنیاد روی فارغ‌التحصیلان خارج از کشور دارد چند ده هزار نفر را به منظور اعمال سیاست‌های بازگشت تحت رصد داریم. این ۷۰ هزار نفر کل آمار است.

بیشتر بخوانید:

جهش تولید تنها با موضوع علم حل نمی‌شود

 

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بنیاد ملی نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنگی بنیاد ملی نخبگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۵۷۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی مراکز برتر مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور

ایسنا/سیستان و بلوچستان گردهمایی ۳ روزه مدیران مراکز مشاوره و سبک زندگی و مدیران مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌های سراسر کشور که از پنجم اردیبهشت ماه در تالار امام رضا(ع) دانشگاه سیستان و بلوچستان آغاز شده بود، امروز با معرفی مراکز برتر به کار خود پایان داد.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در اختتامیه این همایش اظهار کرد: کاربرد هوش مصنوعی به منظور هوشمندسازی خدمات از اولویت های سال جاری سازمان امور دانشجویان در حوزه مشاوره و سلامت است.

مصطفی صالحی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری با این مضمون که باید به‌گونه‌ای عمل کنیم تا ایران جزو ۱۰ کشور برتر هوش مصنوعی در دنیا قرار بگیرد، گفت: هم‌گام با پیشرفت سریع فناوری‌های دیجیتالی، با پیدایش تحول‌های جدید در این زمینه و ظهور هوش مصنوعی در کاربردهای واقعی، انقلابی در فناوری اطلاعات رخ داده است، به طوری که بسیاری از کارها در جهان امروز، با به کارگیری ابزارها و روش‌های هوشمند انجام می‌شود.

وی افزود: طی سال‌های گذشته بسیاری از دانشگاه‌های کشور گام‌های کوچک یا بزرگی به سمت هوشمندسازی برداشته‌اند و تلاش می‌شود با گسترش این اقدامات، بهبود سطح کمی و کیفی ارائه خدمات به دانشجویان احساس شود.

وی بیان کرد: در این راستا، پروژه‌های هدف‌گذاری شده در سال جاری با تمرکز بر بکارگیری ابزارهای هوش مصنوعی در حوزه مشاوره و سلامت شامل دستیار هوشمند (ربات گفتگو محور) مشاوره، اعتبارسنجی و تحلیل داده‌های کارنامه‌های جسم و روان به منظور سنجش ریسک روانی، جسمی و تحصیلی دانشجویان و پیش‌بینی رفتارهای پر خطرشان است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فناوری «وعده صادق»
  • چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فتاوری «وعده صادق»
  • فراخوان بنیاد ملی نخبگان برای ثبت‌نام جشن ازدواج
  • وزارت علوم برنامه های مطلوبی برای ماندن نخبگان در کشور تدوین کرده است
  • فراخوان بنیاد ملی نخبگان برای ثبت‌نام جشن ازدواج نخبگان
  • تدوین برنامه های مطلوب وزارت علوم برای ماندن نخبگان در کشور
  • مراکز برتر مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور در زاهدان معرفی شدند
  • معرفی مراکز برتر مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور
  • معرفی همراه اول به عنوان کارفرمای برتر سلامت‌محور
  • جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها/وزارت علوم همکاری می‌کند