Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که شرکت کنندگان در نشست برجام در وین، پیشنهاد امریکا برای بازگرداندن تحریم ها در مورد ایران را رد کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سرگئی ریابکوف مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه که از طرف این کشور در نشست کمیسیون مشترک برجام در وین شرکت کرده بود، شامگاه سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت: ما شاهد روند مهم انسجام شرکت کنندگان در برجام درباره برنامه هسته ای ایران در مورد رد پیشنهاد آمریکا (برای تحریم ایران) هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی افزود: ما اطمینان داریم که نتیجه نشست امروز به ادامه کار در راستای لازم شرکای ما در نیویورک کمک می کند. 

 ریابکوف به این نکته اشاره کرد که همه شرکت کنندگان در نشست بار دیگر بر حفظ برجام تاکید کردند.

به گفته وی، طرف های شرکت کننده در نشست وین ارزیابی خود را از روند جاری اجرای معامله هسته ای اعلام و در مورد گام ها برای افزایش شانس حفظ برجام گفت و گو کردند. 

اعضای باقی‌مانده در برجام ظهر روز سه شنبه در وین گردهم‌آمدند تا در برابر سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه آمریکا تا گامی دیگر در راستای حفظ برجام برداشته شود. این نشست در سطح معاونان وزیر و مدیران سیاسی وزارت امور خارجه ایران و گروه ۱+۴، به ریاست مشترک «عباس عراقچی» و «هلگا اشمید» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد.

ریابکوف در ادامه سخنان خود به بی ارزش بودن تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم ها در مورد ایران و تحمیل تفسیر یکجانبه خود از وضعیت بر جامعه جهانی برغم همه استدلال های موجود اشاره کرد. 

وی گفت: ما اطمینان داریم که اگر جامعه جهانی و اعضای شورای امنیت همچنان در رویکرد خود بر اصول تکیه کنند و ما برای این منظور تلاش می کنیم، در آن صورت وضعیتی پیش می آید که آمریکا تنها کشوری در شورای امنیت خواهد بود که از این دیدگاه متناقض پیروی می کند.

 معاون وزیر خارجه روسیه گفت: ازنظر ما بروز چنین وضعیت بی نظیری کاملا امکان دارد. به این ترتیب آمریکا ممکن است در صورتی که در موضع غیرموجه خود تجدیدنظر نکند و واقعیت های عینی را درنظر نگیرد، بطور جدی بازنده شود.  

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که گفت وگو درباره پیشنهاد رئیس جمهوری روسیه برای برگزاری اجلاس امنیت خلیج فارس در نشست وین نشان داد که این پیشنهاد دورنمای خوبی برای پیشبرد دارد. 

 ریابکوف گفت: بدیهی است که ما در تماس با شرکای خود، پیشنهاد ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای برگزاری اجلاس وبیناری خلیج فارس برای تحقق این ابتکار را در اولویت قرار دادیم.

 وی افزود: بدیهی است هیات روسی از فرصت استفاده کرد و نه فقط اجزای پیشنهاد رئیس جمهوری روسیه برای برگزاری اجلاس وبیناری خلیج فارس را تشریح کرد بلکه تلاش کرد تا شرکا درک درستی از طرح امنیتی روسیه برای خلیج فارس داشته باشند که سال گذشته ارائه شد. 

ریابکوف گفت: گفت وگو درباره مجموعه مسائل در این مورد با مشارکت ایران و سایر طرف ها نشان داد که در همراهی کردن این پیشنهاد با سایر طرح هایی که مدنظر شرکای ما است،دورنمای معینی برای حرکت رو به جلو وجود دارد.

مقام روس در همین حال خاطرنشان کرد که طرف روسی واکنش مشکوکانه شرکا در مورد این پیشنهاد را می پذیرد و به تلاش برای تشریح رویکرد مسکو در این مساله ادامه می دهد. 

ولادیمیر پوتین روز 24 مرداد ماه با اعلام حمایت کشورش از برجام، خواستار برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت با مشارکت ایران و آلمان شد.

پوتین گفت:خلیج فارس نباید محلی برای شانتاژ و دیکته کردن باشد.

وی با بیان اینکه روسیه به طور کامل به برجام ( برنامه جامع اقدام مشترک) پایبند است، اظهار داشت: روسیه از تعامل با همه طرف‌های علاقه مند به آرام کردن اوضاع در خلیج فارس استقبال می کند.

رییس جمهوری روسیه اضافه کرد: روسیه پیشنهاد می کند در نشست فوق العاده سران شورای امنیت، با مشارکت آلمان و ایران درباره پارامترهای تشکیل مکانیزم امنیت در منطقه خلیج فارس توافق بدست آید.

پوتین هدف از درخواست خود را مشخص کردن و تشریح گام ها و اقدامات در راستای جلوگیری از تقابل و وخیم شدن اوضاع در شورای امنیت سازمان ملل خواند و اضافه کرد: حمایت جمعی از اجرای بی وقفه قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که پایه حقوقی بین المللی برای تحقق برجام بود، بسیار مهم است.

اما ترامپ به اظهارات پوتین اینگونه پاسخ داد که واشنگتن به احتمال فراوان تا پایان انتخابات ریاست جمهوری در هیچ نشست مجازی درباره ایران شرکت نخواهد کرد. 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: شرکت کنندگان جمهوری روسیه شورای امنیت خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۵۷۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت است

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب،ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان واکنش نشان داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد که تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صدور گواهی حفظ قرآن برای ۸۰۰ هزار نفر از شرکت‌کنندگان در طرح «زندگی با آیه‌ها»
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت است
  • سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • تحریم‌های جدید غرب مرتبط با ایران و روسیه
  • تداوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهانه پهپادی و جنگ روسیه و اوکراین
  • آمریکا تحریم های جدید علیه ایران و روسیه اعمال کرد
  • حملات پهپادی ویرانگر اوکراین به کارخانه های فولاد روسیه/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران به بهانه جنگ اوکراین