Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی وافی خطیب و کارشناس مذهبی درباره کیفیت مراسم‌های عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در محرم امسال که به گونه‌ای متفاوت برگزار شد، به خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: عزاداری محرم امسال را از ۲ بعد باید بررسی کرد. موضوع اول بحث هیات داری و برگزاری مجالس عزاست که طبیعتا به جهت شرایط متاثر از کرونا، تغییراتی در نحوه برگزاری آن‌ها به وجود آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اما خود اصل عزاداری، توجه مردم به مسئله عاشورا، قیام امام حسین (ع) و زنده نگه داشتن این حرکت به دلیل جریان رسانه‌ای گسترده و گفتگو‌های صورت گرفته پیرامون نحوه برگزاری مراسم‌های عزاداری، نه تنها کمرنگ نشد بلکه ذهن بسیاری از مردم را متوجه حساسیت محرم امسال نسبت به سال‌های گذشته کرد و خیلی از افراد سعی در اقامه عزای امام حسین (ع) حتی به صورت فردی و تک نفره داشتند.

حجت الاسلام وافی اظهار کرد: طبق رصدی که ما در پژوهشکده امام حسین (ع) و مناسک آیینی داشتیم متوجه شدیم که اولا مردم ما در خصوص توسل و انجام اعمال فردی به صورت جدی و حرفه‌ای آموزش ندیده اند و امسال اتفاق ویژه‌ای بود تا در خلوت و مجلس انفرادی، رابطه‌های قلبی خود با سیدالشهدا (ع) و عاشوراییان را تقویت و همچنین مسئله زیارت، توسل و مقتل خوانی را به شکل فردی تجربه کنند.

وی ادامه داد: مسئله دوم این است که تعدادی از جلسات عزاداری در محرم امسال به درون خانه‌ها و جمع‌های خانوداگی رفت و بین اعضای خانواده تقسیم کار شد. در برخی از منازل افراد اتاق خود را تبدیل به حسینیه کردند، پویش‌های هوای کربلا، ما ملت امام حسینیم، هرخانه یک حسینیه و... توسط خود مردم به جریان افتاد. باتوجه به اینکه دوری خانواده‌ها از یکدیگر و درگیر آن‌ها با کار یکی از مشکلات همیشگی است، خود این محافل خانوادگی در یک جمع صمیمی، به رفع آسیب‌های خانوادگی می‌کند. یعنی مراسم عزاداری علاوه بر محور مقدسی، جنبه تربیتی و آموزشی هم دارد.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: نکته سوم این است که در گذشته هیات‌هایی داشتیم که شبیه موسسه‌های مردم نهاد عمل و از مردم برای حضور در این مراسم‌ها دعوت می‌کردند. اما پویش‌های محرم امسال، به حرکت جمعی و تیمی، معنا و مفهوم جدیدی بخشید. در گذشته خیلی از حرکت‌ها را یا ارگان‌ها انجام میدادند و یا تشکل‌ها و گروه‌های مردمی از آن حمایت می‌کردند. شرایط متفاوت امسال باعث شد که مشارکت‌ها گسترش یابد و هرکسی در حد توان خود کار کند. به طور مثال عده‌ای پرچم‌ها را به فضا‌های مختلف می‌بردند، برخی همکاری کردند تا نذر هایشان را جهت دهند. بعضی‌ها هم، اقلام عزا را تهیه کرده و آن‌ها را به در خانه‌ها بردند. باید توجه داشت که در هر جای دنیا برای اینکه نصف این مشارکت‌ها را داشته باشند هزینه‌های سنگینی صرف می‌کنند، اما مردم ما به عشق امام حسین (ع) به صورت خودجوش فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به منبر‌های مجازی افزود: سازمان اوقاف بین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ مبلغ را مسئول آگاهی بخشی و آموزش به مردم قرار داد. با مجالس سیار که در گوشه کنار کشور شکل گرفت و مداح‌ها هم همکاری کردند، شور و شعور محرم را در مردم میدیدم. یک نکته را باید متذکر شوم این است که عزاداری‌های سال گذشته در کنار شور و قلیان احساسات، آفت‌هایی هم داشت. مثلا بی نظمی‌هایی را در مجالس شاهد بودیم، یا در انتخاب مکان ایستگاه‌های صلواتی دچار خطا می‌شدند و در نتیجه ترافیک و مزاحمت برای مردم ایجاد میشد که امسال به دلیل محدودیت‌ها این آفت‌ها را نداشتیم.

کرونا بی نظمی های عزاداری های گذشته را کم کرد

حجت الاسلام و المسلمین وافی اظهار کرد: ازدحام‌های بی مورد و عزاداری‌های خاص که در گذشته وجود داشت امسال کمرنگ شد، حتی برخی از دوستان هیاتی می‌گفتند به دلیل نظمی که در موقع ورود و موقع خروج افراد برقرار شد، امسال یکی از بهترین سال‌های ما بود. همچنین فرزندان کنترل شدند و کنار مادرهایشان نشستند. همچنین در سال‌های گذشته برخی از هیات‌ها هر زمان که می‌خواستند دسته عزاداری راه می‌انداختند که بعضی از شهرستان‌ها و مناطق کشور ما ظرفیت حرکت این دسته جات را نداشت و این موردی است که حتی شرع، دین، عرف و عقل هم اجازه ایجاد مزاحمت برای مردم را به کسی نمیدهد.

وی افزود: حضرت امام خمینی (ره) حتی درباره پخش اذان از مسجد هم حساس بودند و می‌گفتند که تمامی مراسم‌ها را بدون اینکه مشکلی برای همسایه‌ها به وجود آید برگزار کنید. خیلی از دسته جات با طبل و سنج و همچنین حرکت سیارشان، فوج عظیمی از مردم را به عنوان تماشاچی دور خود جمع میکرد نه به عنوان عزادار؛ این مسئله خودش آسیب‌های فرهنگی را به دنبال داشت، امسال خوشبختانه این آسیب‌ها هم کمتر اتفاق افتاد و هم کمتر سوژه رسانه‌ها شد.

مدیر پژوهشکده امام حسین و مناسک آیینی درخصوص همراهی هیات‌ها در اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی بیان کرد: ما چند دسته هیات داریم، برخی از هیات‌های سنتی یا هیات‌های مقدسین، بر پایه زیارت یا دعا شکل میگرد و کنارش روضه خوانی و توسل هم هست، اما در هیات‌های فرهنگی و نوظهور، این همدلی و همراهی کاملا به چشم میخورد و توجهی که بسیاری از اعضای این هیئات به مسائل بهداشتی داشتند خودش نوعی آموزش‌های غیررسمی به دیگر هیاتی‌ها و مستمعان است. بنده معتقدم که مردم ما امسال اصل توجه به یکدیگر و همدلی را در دل رعایت همین توصیه ها، به خوبی تقویت کردند.

وی تاکید کرد: البته این بدان معنا نیست که اگر شرایط به حالت عادی برگردد، ما به همین روال و با اعمال محدودیت‌ها کار خواهیم کرد. طبیعتا شرایط اضطراری باعث پیدایش چنین وضعیتی شده است. به هرحال برخی از برنامه‌ها در شهرستانها، مناطق و روستا‌ها برآمده از سنت و فرهنگ بومی آن منطقه است و نوعی میراث به شمار می‌آید که باید حفظ شوند. ما می‌گوییم هروقت شرایط مساعد شود، باید مراسم عزاداری امام حسین (ع) را با کاهش آن آسیب‌ها و آفت‌هایی که در گذشته وجود داشت، برگزار کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین وافی در ادامه در خصوص اهمیت دهه دوم محرم گفت: اولین مطلبی که میتوانم بگویم این است که کار دشمنان سیدالشهدا تازه بعد از غروب عاشورا شروع شد. یعنی ما یک دهه را مقدمه چینی می‌کنیم تا برسیم به عاشورایی که در آن به ظاهر، یک پیروزی برای دشمن و یک شکست هم برای امام حسین (ع) رقم خورد؛ اما ما مردم عادی در روز عاشورا همه چیز را تمام می‌کنیم. یکی از کار‌های حداقلی این است که پرچم و سیاهی‌ها و مجالسی که در حسینیه ها، تکایا و... برگزار شد، در این دهه در قلب ما نفوذ کنند و به عبارتی، جریان‌های تفکر، تعقل و اندیشه تازه از دهه دوم محرم شروع میشود.

وی افزود: ما در دهه اول به دلیل هیجانات و عواطف که هم اصیل و هم شایسته هستند، خیلی فرصت تفکر و تعقل نداریم، لذا بنابر همین دلایل، بنده اهمیت دهه دوم محرم را کمتر از دهه اول نمیدانم. معتقد هستم که در جایگاه شناسی دهه دوم باید به این مسئله توجه داشت که زمینه‌های تفکر و تامل درباره حادثه عاشورا می‌تواند بعد از دهه اول فراهم شود. باید پیرامون برخی موضوعات دهه اول در ده روز دوم نشست برگزار کنند و گفتگو درباره عاشورا در دهه دوم شکل بگیرد.

این سخنران نام آشنا اظهار کرد: نکته بعدی این است که ما دهه اول و روضه‌های سیدالشهدا را باید زمینه تجدید عهد و پیمان و به نوعی تصمیمی برای آینده خودمان قرار دهیم یعنی از این جریان تاریخی، به عنوان سکوی پرتاب آینده استفاده کنیم. این تصمیم‌ها و عهد‌ها در دهه اول شکل میگیرد، حالا دهه دوم هم شروعی است برای یک حرکت؛ لذا از عاشورا تا اربعین یک مدار جدید برای سلوک معنوی عزادار تعریف شده است. در این مقطع انسان بلای، ولی خدا را در حد خود درک میکند، بنابراین این نقطه شروعی است برای آنکه آن تصمیم ها، عهد‌ها و اشک‌هایی که جاری شده اند، پربار شده و تاثیر خود را در زندگی ما نشان دهند.

خطیبان در دهه دوم به مخاطبان کتاب معرفی کنند

وی ادامه داد: نکته سوم این است که بسیاری از عزیزان در دهه اول محرم، خیلی فرصت مطالعه پیدا نمی‌کنند و بیشتر چشم و گوش انسان‌ها کار میکند یعنی گوش سخنان را میشنود و چشم هم احساسات را ابراز می‌کند بنابراین شاید دهه دوم فرصتی است تا انسان‌ها به مطالعه روی آورند، به منابع اصیل تاریخی مراجعه و توجه کنند که ناگفته‌ها کدامند؟ چون ظرفیت منبر‌ها در دهه اول محدود است لذا افراد باید خودشان حلقه اتصال با مطالعه را وصل کنند. بنده به دیگر دوستان خطیب گفته ام که در منبر‌های دهه دوم به مستمعان کتاب معرفی کنید.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: در عاشورا حماسه‌ای شکل گرفت، حالا اهل بیت در دهه دوم به سوی شام حرکت کردند، اما کسی متوجه نیست که در دهه دوم و سوم، توسط پیام آوران عاشورا قیامی دوباره شکل میگیرد. حال آن‌ها این پیام‌ها را به تعبیری مهندسی و تئوریزه می‌کنند تا به دیگران بفهمانند که ماجرا چه بود؟ از کجا شکل گرفت؟ لذا باید در دهه دوم، جریان منزل به منزل و خطبه‌هایی که اهل بیت امام حسین (ع) خواندند بیان شود تا مردم بدانند که چطور شکست ظاهری اباعبدالله (ع) تبدیل به یک پیروزی بزرگ شد.

 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محرم 99 امام حسین قیام عاشورا حجت الاسلام دهه دوم محرم محرم امسال دهه دوم دهه اول امام حسین مراسم ها آسیب ها هیات ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۵۷۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاسیس انجمن در جهت کاهش آسیب اجتماعی در بین دانش‌آموزان

استاندار قزوین گفت: در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی در بین دانش آموزان انجمن های مختلفی تاسیس شوند تا با حمایت دولت و با دلسوزی بیشتر برخی از مشکلات را کاهش دهند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، محمدمهدی اعلایی ظهر امروز در جلسه شورای آموزش و پرورش استان قزوین که در سالن جلسات شهید سلیمانی استانداری قزوین برگزار شد، اظهار داشت: همه مدیران استان باید در ایام هفته معلم برای قدردانی از زحمات این قشر زحمتکش در مدارس و جمع معلمان حضور پیدا کنند و تقسیم‌بندی لازم در این زمینه هر چه سریعتر صورت گیرد.

وی افزود: معاونین استاندار به همراه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هم در روز معلم در یکی از شهرستان‌ها حضور پیدا کنند و از خدمات معلمان سراسر استان تجلیل کنند.

استاندار قزوین اضافه کرد: زحمات و خدمات جامعه تعلیم و تربیت استان قزوین بسیار مطلوب ارزیابی می شود و اقدامات خوب مدیران و دست اندکاران این حوزه مورد تایید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم قرار گرفت و ایشان این حجم از همدلی و همگرایی در حوزه موضوعات فرهنگی را قابل تقدیر بیان کردند.

اعلایی، گفت: طرح نماد جزو طرح های خوب در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی است و باید برای اجرای هرچه بهتر آن از ظرفیت‌های مردمی بیشتر استفاده شود و در این مسیر حتی می‌توان از ظرفیت دانشجویانی که علاقه‌مندی و توانایی لازم را دارند هم استفاده کرد.

وی بیان کرد: جریان‌های مردمی باید در حوزه صیانت از دانش آموزان به کارگیری شود و آموزش و پرورش باید با نگاهی باز از ظرفیت مساجد و مجموعه‌های فرهنگی استفاده کند تا بدین وسیله شاهد کاهش آسیب های اجتماعی در بین دانش‌آموزان باشیم.

استاندار قزوین با بیان اینکه باید با همگرایی و هم‌افزایی مشکلات را کاهش داد، افزود: انجمن اولیا و مربیان می‌تواند با شکل جدیدی فعالیت کند و علاوه بر حوزه های ماموریتی خود در حوزه‌های تربیتی هم خدمت‌رسانی کند.

اعلایی گفت: جا دارد در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی در بین دانش آموزان انجمن‌های مختلفی تاسیس شوند تا با حمایت دولت و با دلسوزی بیشتر برخی از مشکلات را کاهش دهند.

وی اضافه کرد: برگزاری اردو در افزایش روحیه و نشاط دانش‌آموزان بسیار موثر است و باید در این زمینه یک کار ویژه در استان صورت گیرد، البته استان همچنان منتظر نگاه مثبت وزارت آموزش و پرورش در موضوع اردوگاه یانس آباد است که امیدواریم هر چه سریع‌تر محقق شود و بتوانیم این مجموعه را به یک مجموعه اردویی فاخر در سطح کشور تبدیل کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • تاسیس انجمن در جهت کاهش آسیب اجتماعی در بین دانش‌آموزان
  • پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در بجنورد به مقصد «بش‌قارداش» برگزار شد
  • فیلم| پیاده‌روی خانوادگی با طعم بی‌تدبیری / مردم در گِل ماندند
  • همایش کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در هفشجان
  • کاهش آسیب های اجتماعی با حضور در یادواره شهدا
  • عزاداری زنان با لباس‌های عجیب و غریب در خیابان
  • فرمانداریهای استان تهران برای همکاری با دبیرخانه ۱۰روز فرصت دارند
  • آسیب به جوانان و جامعه با ضعف دستگاه‌های فرهنگی
  • اجرای طرح همیاران آرامش در گرگان و گنبد