آشنایی با صفحه نورانی عاشورا در «حماسه حسینی»
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۵۷۷۶۱
ایسنا/خراسان رضوی «حادثه عاشورا و تاریخچه کربلا دو صفحه دارد؛ یک صفحه سفید و نورانی و یک صفحه تاریک و ظلمانی که هر دو صفحهاش یا بینظیر است یا کم نظیر.»
کتاب «حماسه حسینی» را شهید مرتضی مطهری به نگارش درآورده است که شامل 25 سخنرانی او بین سالهای 1347 تا 1352 است. شهید مطهری در این کتاب به تحلیل تاریخ پرداخته و «حماسه حسینی» مانند دیگر آثار در این حوزه تاریخنگاری نیست، نویسنده در مطالب این کتاب به الگوگیری از قیام امامحسین(ع) و لزوم آراستن آن از تحریفات تاکید کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از آن جایی که واقعه عاشورا و حادثه کربلا از گذشته تا امروز در میان مسلمانان شیعه از اهمیت بالایی برخوردار بوده است، شهید مطهری نیز به واسطه این اهمیت وظیفه خود میدانسته که تحریفات در این مورد را رفع کند و همچنین معتقد بود تنها کلمهای که میتواند مناسب این ماجرا باشد کلمه «حماسه» است.
نویسنده در متن کتاب علت این نامگذاری را این چنین مطرح کرده است، « کلمه حماسه به معنای شدت، صلابت و نیز به معنای شجاعت و حمیت است. چنانکه در ادبیات فارسی و عربی شعر و نثر حماسی داریم، حادثه و شخصیت حماسی نیز هست. شخصیت حسینبنعلی(ع) صبغه حماسی دارد و باید با وجود و سرگذشت او یک احساس حماسی داشته باشیم، نه یک احساس تراژدی و مصیبت، رثا و نفله شدن. شخصیتهای حماسی جنبه نژادی و قومی دارند؛ یعنی مخصوص یک قوم و نژاد معین و یک آب و خاکند، اما در مورد امامحسین(ع) چنین نیست. او یک شخصیت حماسی است، اما حماسهی انسانیت و بشریت، نه حماسهی قومیت. سخن، عمل و روح امامحسین(ع) هیجان و حماسه مافوق حماسههاست و علت شناخته نشدن ایشان نیز همین است. شخصیت امام از نظر شدت حماسی بودن و علو و ارتفاع جنبهی انسانی بینظیر است و ما این حماسه را نشناختهایم...، از این رو کلید شخصیت امامحسین(ع) حماسه است و عظمت و شور و صلابت و شدت و ایستادگی و حقپرستی. کلمات و اشعاری هم که از آن حضرت نقل شده، حاکی از همین روحیه حماسه و صلابت، خداپرستی و حماسه الهی و انسانی است.»
شهید مطهری قصد داشته در سخنرانیهایش که در قالب کتاب «حماسه حسینی» به چاپ رسیده، ثابت کند که میتوان به حادثه کربلا و واقعه عاشورا به صورت همزمان نگاهی عقلانی، نقادانه و عاطفی داشت به گونهای که هیچ یک جای دیگری را تنگ نکند.
همچنین در این کتاب به وضوح میتوان دید که عاشورا از چه ظرفیتهای فراوانی برخوردار است و تاثیر آن در اخلاق و رفتار مخاطبان به چه گونه است. شهید مطهری در این کتاب سعی کرده است تا زمینهای مناسب برای برخورداری از آموزههای قیام عاشورا را تصویر کند.
کتاب «حماسه حسینی» در دو جلد به رشته تحریر درآمده است که جلد اول را سخنرانیها و جلد دوم آن نوشتهها و یادداشتهای شهید مطهری در مورد حادثه کربلا را شامل میشود.
این کتاب شامل هفت فصل با عناوینی از جمله «حماسه حسینی»، «تحریفات در واقعه تاریخی کربلا»، «ماهیت قیام حسینی»، «تحلیل واقعه عاشورا»، «شعارهای عاشورا»، «عنصر امر به معروف و نهی از منکر در نهضت حسینی» و «عنصر تبلیغ در نهضت حسینی» است.
شهید مطهری در این کتاب به سوالهایی از قبیل چرا باید حادثه کربلا را همیشه از نظر صفحه سیاهش مطالعه کنیم و چرا باید همیشه جنایتهای کربلا گفته شود؟ چرا همیشه باید حسین بن علی(ع) از آن جنبههایی که مورد جنایت جانیان است مورد مطالعه ما قرار بگیرد؟ چرا شعارهایی که به نام حسین بن علی(ع) میدهیم و مینویسیم، از صفحه تاریک عاشورا گرفته شود؟ پاسخ میدهد.
شهید مطهری مخاطب را دعوت میکند صفحه نورانی واقعه عاشورا را نیز ببیند، چرا که جنبه حماسی آن صد برابر جنبه جنایی آن است و نورانیت این حادثه بر تاریکی آن بسیار میچربد؛ مخاطب در این کتاب همچنین با فضیلتهای نهفته واقعه عاشورا و حادثه کربلا آشنا خواهد شد.
بخشهایی از کتاب حماسه حسینی به این شرح است:
« این تاریخچه یک صفحه دیگر هم دارد که قهرمان آن صفحه، دیگر پسر معاویه نیست، پسر زیاد نیست، پسر سعد نیست، شمر نیست. در آن جا قهرمان حسین است. در آن صفحه، دیگر جنایت نیست، تراژدی نیست، بلکه حماسه است، افتخار و نورانیت است، تجلی حقیقت و انسانیت است، تجلی حقپرستی است. آن صفحه را که نگاه کنیم، میگوییم بشریت حق دارد به خودش ببالد. اما وقتی صفحه سیاهش را مطالعه میکنیم، میبینیم که بشریت سرافکنده است و خودش را مصداق این آیه میبیند که میفرماید: (قالوا اتجعل من یفسد فیها و یسفک الدما و نحن نسبح بحمدک و نقدس لک). مسلما جبرئیل امین در مقابل اعلام خدا که فرمود: ( انی جاعل فی الارض خلیفه) سوالی نمیکند، بلکه آن دسته از فرشتگان که فقط صفحه سیاه را میدیدند و صفحه دیگر آن را نمیدیدند، از خدا این سوال را کردند که آیا میخواهی کسانی را در زمین قرار دهی که فساد کنند و خونها بریزند؟ و خدا در جواب آنها فرمود: ( انی اعلم ما لا تعلمون ) من چیزی را میدانم که شما نمیدانید .آن صفحه، صفحهای است که ملک اعتراض میکند، بشر سرافکنده است و این صفحه، صفحهای است که بشریت به آن افتخار میکند.»
«این رثاء و مصیبت نباید فراموش بشود، این ذکری، این یادآوری نباید فراموش بشود و باید اشک مردم را همیشه بگیرید، اما در رثای یک قهرمان. پس اول باید قهرمان بودنش برای شما مشخص بشود و بعد در رثای قهرمان بگریید، وگرنه رثای یک آدم نفله شده بیچاره بیدست و پای مظلوم که دیگر گریه ندارد، و گریه ملتی برای او معنی ندارد. در رثای قهرمان بگریید برای اینکه احساسات قهرمانی پیدا کنید، برای اینکه پرتوی از روح قهرمان در روح شما پیدا شود و شما هم تا اندازهای نسبت به حق و حقیقت غیرت پیدا کنید، شما هم عدالتخواه بشوید، شما هم با ظلم و ظالم نبرد کنید، شما هم آزادیخواه باشید، برای آزادی احترام قائل باشید، شما هم سرتان بشود که عزت نفس یعنی چه، شرف و انسانیت یعنی چه، کرامت یعنی چه. اگر ما صفحه نورانی تاریخ حسینی را خواندیم، آن وقت از جنبه رثائیاش میتوانیم استفاده کنیم وگرنه بیهوده است.»
«امر به معروف و نهی از منکر یگانه اصلی است که ضامن بقای اسلام است؛ به اصطلاح، علت مبقیه است. اصلا اگر این اصل نباشد، اسلامی نیست. رسیدگی کردن دائم به وضع مسلمین است. آیا یک کارخانه بدون بازرسی و رسیدگی دائمی مهندسین متخصص که ببینند چه وضعی دارد، قابل بقاست؟ اصلا آیا ممکن است یک سازمان همینطور به حال خود باشد، هیچ درباهاش فکر نکنیم و در عین حال به کار خود ادامه دهد؟ ابدا، جامعه همچنین است. یک جامعه اسلامی این طور است بلکه صد درجه برتر و بالاتر. شما کدام انسان را پیدا میکنید که از پزشک بینیاز باشد؟ یا انسان باید خودش پزشک بدن خود باشد یا باید دیگران پزشک او باشند و او را معالجه کنند، متخصص چشم، متخصص گوش و حلق و بینی، متخصص اعصاب. انسان همیشه انواع پزشکها را در نظر میگیرد برای آنکه اندامش را تحت نظر بگیرند، ببینند در چه وضعی است. آنوقت جامعه نظارت و بررسی نمیخواهد؟! جامعه رسیدگی نمیخواهد؟! آیا چنین چیزی امکان دارد؟! ابدا.»
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری حماسه حسینی عاشورا کتاب شهید مطهری واقعه عاشورا حماسه حسینی حادثه کربلا امام حسین ع هم چنین آن صفحه شما هم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۵۷۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقطه عطف وارثان جبهه دفاع از حرم «حماسه خانطومان» است
به گزارش خبرگزاری مهر، سردار سیاوش مسلمی در پیامی فرارسیدن هشتمین سالگرد حماسه کربلا خان طومان شهادت ۱۶ مدافع حرم و خط شکن لشکر ۲۵ کربلا در راه دفاع از حرم و حریم ولایت در منطقه خان طومان سوریه را گرامی داشت.
وی در این پیام آورده است، اردیبهشت ماه برای مازندرانیها یادآور حماسه بزرگ و پرغروری است، حماسهای که تقویم سراسر افتخار علویها را با نام و واژگانی نام آشنا از تاریخ مردمان همین دیار مزین کرده و آن اردیبهشت مقاومت و حماسه کربلای خان طومان است.
حال که هشتمین سال از آن تاریخ و حماسه مقتدرانه و غرورآفرین و در عین حال غم انگیز به واسطه از دست دادن جمعی از بهترین نیروهای لشکر همیشه پیروز ۲۵ کربلا میگذرد برای خیل عظیمی از اقشار و آزادگان ابعاد و جنبههای وسیعتری از حماسه کربلای خان طومان و اتفاقات و رشادتهایی که توسط ظفرمندان مازندرانی در فروردین و اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ در راه دفاع از حرم اهل بیت علیه السلام صورت گرفته، آشکار و عیان شده است.
اگر نقطه عطف لشگر ویژه ۲۵ کربلا در جنگ ۸ ساله فتح فاو بوده، نقطه عطف وارثان آن فاتحان در جبهه دفاع از حرم حماسه خانطومان است؛ هر چند فتحی در این مقطع از تاریخ صورت نگرفته اما آن مقاومت و دفاع جانانه رزمندگان قوی و خط نگهدار مازندرانی در مقابل آن تهاجم همه جانبه گروههای تروریستی و تکفیری با آن ادوات و تجهیزات بی شماری که به میدان آورده بودند، برای همیشه در اذهان ماندگار شده است؛ مقاومتی که به اذعان همه فرماندهان ارشد نظامی حاضر در جنگ سوریه، اگر صورت نپذیرفته بود نه تنها فتوحات قبلی محور مقاومت به دست دشمنان تکفیری میافتاد بلکه پیروزیهای بعدی محور مقاومت نیز در بازپس گیری و نابودی داعشی ها به همین راحتیها به دست نمیآمد
حال آنچه یقین است و در آینده ابعاد آن روشنتر خواهد شد و هیچ شک و تردیدی هم در آن نبوده و نخواهد بود حماسهی بزرگی است که توسط غیورمردان لشکر ۲۵ کربلا در منطقه خانطومان سوریه خلق شده، آنگاه که این مدافعان حرم مازندرانی مأمور به تکلیف بودهاند در مقابل آن جنگ نابرابر و فتنه پلید دشمن تا آخرین نفس و تا پای جان جانانه ایستادند و مایه سربلندی و سرافرازی نه تنها این خطه بلکه جهان اسلام شدند
اما در همه این ۸ سال از همان روزهای اول اعلام خبر شهادت تا بازگشت پیکرهای مطهر و بعد از آن، این صبر و سیره زینبی خانوادههای این مدافعان حرم خود حماسهای دیگر بوده، بصیرت و استقامت پدران، مادران، همسران و فرزندان این ستارههای درخشان آسمان ایثار و جهاد نه تنها بسیاری از فتنههای دشمن را نقش برآب کرد بلکه تبیین گر راه سرخ شهادت و مسیر سبز ظهور و پرورش دهنده هزاران هزار مدافع حرم در راه دفاع از آرمانهای انقلاب بوده و هست که جا دارد خاضعانه در پیشگاه والای آنان ادای احترام کنم
و حال در پایان در سالی که برگزاری دومین کنگره بزرگداشت شهدای مازندران را پیش رو داریم باید این حماسه بخش ویژه ای از این رویداد بزرگ شهدایی را در برگیرد، ضمن آنکه بر همه قشرها، نسلها به خصوص دستگاهها و نهادهای فرهنگی، رسانهای و هنری استان همواره یک تکلیف است که بیش از گذشته در بزرگداشت و گرامیداشت حماسه کربلای خانطومان همت گمارند و نام اردیبهشت مقاومت را برای همیشه زنده، بزرگ و بلندآوازه بدارند.
کد خبر 6097705