Web Analytics Made Easy - Statcounter

ول مرغ بوجود آمد یا تخم مرغ؟ این سوالی است که این روزها برخی ها آن را به خودرو با موتور یورو 5 و بنزین با استاندارد یورو 5 نسبت می دهند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اول مرغ بوجود آمد یا تخم مرغ؟ این سوالی است که این روزها برخی ها آن را به خودرو با موتور یورو 5 و بنزین با استاندارد یورو 5 نسبت می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئله خیلی ساده است وزارت نفت می گوید تا وقتی خودرو با استاندارد یورو 5 وجود نداشته باشد تکلیفی برای تولید این بنزین نداریم از سوی دیگر نیز خودروسازان معتقدند تا زمانی که بنزین یورو 5 در کشور تولید نشود نمی توان موتور خودرو را مطابق با استاندارد بنزین یورو5 تولید کرد.

این موضوع در خصوص تولید بنزین با استاندارد یورو 4 نیز وجود داشت که در نهایت دولت تصمیم گرفت در برخی از کلانشهر ها عرضه بنزین با استاندارد یورو 4 را آغاز کند و سپس خودرو سازان مکلف به تولید خودرو با این استاندارد سوخت شدند.

در حال حاضر مسئولان صنعت خودرو می گویند اگر خودرو با استاندارد یورو 5 تولید شود ولی در ان بنزین با کیفیت یورو 4 ریخته شود عملا تاثیری در الایندگی ندارد و حتی ممکن است به موتور خودرو آسیب بزند و با این بهانه تولید موتور با استاندارد یورو 5 را پشت گوش می‌اندازند.

از سوی دیگر وزارت نفت نیز معتقد است کیفیت بنزین یورو 4 با یورو 5 تنها در میزان گوگرد موجود در این بنزین است به طوریکه گوگرد بنزین یورو 4 حدود 50PPM است اما در بنزین با استاندارد یورو 5 این میزان گوگر به 10 PPM می رسد.

 

بررسی‌های خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا نشان می‌دهد در حال حاضر تنها پالایشگاه لاوان است که می تواند چنین بنزینی را تولید کند که عدد اکتان (درجه آرام سوزی) بنزین تولیدی در پالایشگاه لاوان نیز 91 است که عملا تفاوتی با درجه آرام سوزی بنزین یورو 4 ندارد.

براساس اعلام مسئولانشرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی در حال حاضر در کشور روزانه 115 میلیون لیتر بنزین تولید می شود که از این میزان 79 میلیون لیتر دارای استاندارد یورو 4 است و مابقی بنزین تولیدی نیز استاندارد بنزین یورو 2 را دارد که با ترکیب با بنزین سوپر عدد اکتان این بنزین ها بالا می رود تا بتوان مورد استفاده قرار گیرد.

در شرایط فعلی برای آنکه بتوان استاندارد تولید بنزین را بالا برد باید هزینه های سنگینی در صنعت پالایش کشور صورت گیرد که در شرایط فعلی بعید به نظر می رسد که وزارت نفت بودجه ای برای این کار داشته باشد اما می توان برنامه ریزی کرد تا هنگامی که واحدهای پتروپالایش جدید به توسعه برسند بنزین تولیدی این واحدها با استاندارد یورو 5 باشد.

 

زیان‌ده بودن خودرو سازان حتی با موتور یورو 4

هرچه به ماه های سرد سال نزدیک می شویم مسئله آلایندگی بنزین و آلودگی هوای کلانشهر ها نسبت به گذشته پر رنگ تر می شود و که برخی از کارشناسان اعلام می کند بنزین بی کیفیت موجب شده است تا در ماه های سرد سال شاهد افزایش آلایندگی باشیم در صورتی که براساس آزمایشی که سال گذشته توسط شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی انجام شد تنها یک خودرو توانست استاندارد مورد نیاز را به دست آورد که کمترین میزان آلایندگی را داشته باشد و مابقی خودرو های تولیدی نتوانستند از این آزمایش سربلند بیرون آیند.

که این مسئله موجب شد تا نیروی انتظامی اعلام کند خودروهایی که دارای استاندارد یورو4 نباشند شماره گذاری نخواهد شد اما همواره دیده شد که این مسئله پشت گوش انداخته می شد و پلیس همواره این خودرو ها را شماره گذاری می کرد هرچند که حجم عرضه بنزین با استاندارد 4 در کشور بالا بود.

این مسئله نشان می دهد برای خودرو ساز نیز که هم اکنون در زیان به سر می برد صرفه اقتصادی ندارد تا موتور تولیدی خود را براساس بنزین یورو 5 تولید کند زیرا هزینه تمام شده این خودرو ها عملا بالاتر خواهد رفت و به زیان فعلی این شرکت های خودرو ساز افزوده خواهد شد.

پیشتر وحید مرندی مقدم معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد گفته بود پیش‌نویس استاندارد یورو ۵ بنزین را تدوین کرده‌ایم؛ ولی مقداری اختلاف بین وزارت نفت و خودروسازان وجود دارد.

وی با بیان اینکه این اختلاف تفکر همیشه وجود داشته است، افزود: زمانی که استاندارد یورو ۴ را نیز تدوین کردیم، مسوولان وزارت نفت می‌گفتند که مگر خودروی یورو ۴ تولید شده که حالا از ما بنزین یورو ۴ می‌خواهید؟ در مقابل، خودروسازان نیز می‌گفتند برای تولید خودروی یورو ۴ باید ابتدا بنزین یورو۴ تولید شود.

مرندی مقدم با بیان اینکه دیگر این مراحل برای ما عادی شده است،‌ گفت: اخیرا خودروسازان موفق به رونمایی از خودروی با استاندارد یورو ۵ شده‌اند؛ هر چند گسترده نیست و تاییدش با سازمان محیط زیست است، اما برای اینکه خودروی یورو ۵ داشته باشیم باید بنزین یورو ۵ هم تولید شود.

وی با اشاره به اینکه پیش‌نویس استاندارد یورو ۵ بنزین را تهیه کرده‌ایم، افزود: وقتی استاندارد یورو ۴ برای بنزین تدوین شد دولت یک برنامه زمان‌بندی ارائه کرد که طبق آن، بنزین یورو ۴ ابتدا در ۸ کلان‌شهر عرضه شد بعد از آن به ۱۵ کلان‌شهر رسید، سپس ۶۰ درصد پوشش جمعیتی کشور را شامل شد و بعد از آن به ۸۰ درصد پوشش جمعیتی رسید.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ادامه داد: هر زمانی که استاندارد یورو ۵ نهایی شود، در تولید بنزین رعایت خواهد شد فقط ممکن است وزارت نفت کشور را به مرور تحت پوشش این استاندارد قرار دهد. همان‌طور که درمورد استاندارد یورو ۴ اجرایی شد مثلا ابتدا در کلان‌شهرها بنزین یورو ۵ توزیع شود و بعد از آن در شهرهای دیگر نیز توزیع شود.

خودروسازان مدعی معیوب شدن خودرو در اثر استفاده از بنزین یورو ۴ در خودروی یورو ۵ هستند. در عین حال، وزارت نفت نیز معتقد است استفاده از بنزین یورو ۵ در خودروی یورو ۴ باعث اتلاف منابع انرژی می‌شود.

وی در مورد زمان اجرای استاندارد یورو ۵ در تولید بنزین نیز گفت: ما تصمیم‌گیر نهایی نیستیم، بلکه این موضوع باید در دولت مطرح شود و در شورای عالی استاندارد تصمیم‌گیری نهایی شود؛ ولی نباید زمان زیادی طول بکشد.  مرندی مقدم در پاسخ به این سوال که آیا خودروسازان قطعا از ابتدای سال آینده ملزم به تولید خودرو با استاندارد یورو ۵ هستند، گفت: بله، مگر اینکه مصوبه قبلی را تغییر دهند؛ البته ما درگیر این مساله نیستیم و سازمان محیط زیست تصمیم‌گیر است که آنها نیز مُصر به اجرای استاندارد یورو ۵ هستند.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ادامه داد: البته استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند و اینکه خودروسازان بخواهند بگویند که اول بنزین یورو ۵ تولید شود سپس ما خودروی یورو ۵ تولید می‌کنیم، یک بازی است.  وی تاکید کرد: تولید خودروی یورو ۵ مصوبه دولت است و سازمان محیط زیست نیز بر این موضوع تاکید دارد. ما نیز مصر هستیم و خودروسازان باید آن را اجرا کنند.

 

انتهای پیام/س

منبع: دانا

کلیدواژه: بنزین با استاندارد یورو استاندارد یورو 5 استاندارد یورو ۴ استاندارد یورو ۵ اجرای استاندارد خودروی یورو ۵ بنزین یورو ۵ تولید خودرو بنزین تولید تولید بنزین تولید شود وزارت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۵۸۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از مکمل‌های بهبود کیفیت سوخت به خودرو آسیب می‌زند

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از سازمان ملی استاندارد ایران، استاندارد ملی و بین المللی مواد افزودنی به سوخت با عنوان مکمل سوخت (After Market) یا عناوین دیگر وجود ندارد و این مکمل‌ها تحت نظارت استاندارد نیست.

برپایه این گزارش، از آنجایی که استفاده از این فرآورده‌ها منجر به آسیب دیدگی خودرو خواهد شد، بر عدم استفاده از این دسته از محصولات تاکید می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خیال بارسا راحت: پدری ۲۰۲۱ تکرار نخواهد شد
  • استاندارد پایین خودروهای داخلی عاملی در بروز ناترازی بنزین
  • (تصاویر) رونمایی از خودروی چینی با الهام از گربه
  • خودروسازان به ازای هر ۱ میلیون دلار ارز تخصیصی، چه تعداد خودروی نو تولید کردند؟
  • نخستین گواهینامه تایید نوع و تطابق تولید خودرو در قزوین صادر شد
  • استفاده از مکمل‌های بهبود کیفیت سوخت به خودرو آسیب می‌زند
  • راه‌های تشخیص کالای تقلبی از اصلی در بازار لوازم یدکی خودرو | علامت استاندارد تقلبی یا اصل؟
  • تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای صنعت خودرو
  • تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای خودرو
  • (تصاویر) این ۲ خودروی جدید امسال وارد بازار ایران می‌شوند