Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا با نزدیک شدن  زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر (آبان) و قطعی شدن نامزدی جو بایدن به عنوان نامزد رسمی دموکرات ها، تارنمای اندیشکده شورای روابط خارجی به بررسی رویکرد دو نامزد رقیب در حوزه های مختلف سیاست خارجی پرداخته است.

چین

افزایش رویارویی آمریکا و چین، نگرانی های بین المللی را برانگیخته و به موضوع محوری در انتخابات ۲۰۲۰ تبدیل شده است که این موضوع به ویژه با همه گیری کووید-۱۹ که از چین شیوع پیدا کرد تشدید شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واشنگتن از مدتها قبل، خواستار ادغام اقتصادی چین در سازمان های جهانی همچون سازمان جهانی تجارت به منظور کنترل و مدیریت قدرت گرفتن چین از لحاظ اقتصادی است و امیدوار است پکن از این طریق نظم بین المللی حاکم را بپذیرد. با این حال سیاستمداران آمریکایی برای نحوه واکنش به افزایش جسارت چین تلاش می کنند.

دولت ترامپ به دنبال رویارویی با چین بر سر آن چیزی است که سوء استفاده اقتصادی تعبیر می کند و شامل مواردی همچون سرقت اموال معنوی، سوء استفاده ارزی، رایانه صادارت و جاسوسی اقتصادی می شود. وی مدعی است که به اقدامات شدید برای حمایت از کارگران آمریکایی و کاهش کسری بزرگ تجاری دو جانبه آمریکا نیاز هست و بحران کرونا نشان می دهد که دولت چین را باید پاسخگو دانست.

بایدن ظهور اقتصادی چین را چالشی جدی قلمداد کرده و اقدامات تجاری این کشور را «اهانت آمیز» توصیف کرده و هشدار داده که این امر می تواند از آمریکا در فناوری های جدید پیشی بگیرد. بایدن همچنین منتقد سابق حقوق بشر چین است. وی وعده داده به شکلی موثر نسبت به ترامپ با چین مقابله کند و همکاری نزدیک تری با متحدان آمریکا برای تحت فشار قرار دادن پکن داشته باشد.

تغییرات آب و هوایی

در سالهای اخیر جامعه علمی نسبت به تاثیرات مخرب تغییرات آب و هوایی هشدار داده اند. به گفته آنها تاثیرات تغییرات آب و هوایی سریع تر از آنچه که قبلا درک می شد، بروز کرده است.

کمیته میان دولتی سازمان ملل در حوزه تغییرات آب و هوایی به این نتیجه رسیده که کشورها باید بسرعت تولید گازهای گلخانه ای، دی اکسید کربن و متان را کاهش دهند  تا از تاثیرات مخرب تر گرم شدن زمین جلوگیری کنند.

ترامپ بارها علم تغییرات آب و هوایی را زیر سوال برده و نسبت به نقش فعالیت بشر در آن ابراز تردید کرده است و خواستار توسعه تولید سوخت فسیلی و تسریع در لغو مقرراتی است که روسای جمهوری قبل از او در زمینه تغییرات اقلیمی اجرا کرده اند.

بایدن می گوید تغییرات آب و هوایی «بزرگترین تهدید امنیت ملی ما است» و خواستار «انقلابی» برای مقابله با آن شده است.

او طرح ملی را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و سرمایه گذاری در بخش فناوری و زیرساختارها ارائه کرده است. او در دوران سناتوری خود، درباره گازهای گلخانه ای هشدار داده بود و از منابع  انرژی همچون زغال سنگ پاک حمایت کرده بود.

ویروس کرونا

ظهور بیماری ویروس کرونا به تغییرات چشمگیر اقتصادی و اجتماعی در سراسر جهان منجر شد و دولت ها را  با چگونگی مهار این بیماری همه گیر مواجه کرد. به نظر می رسد این همه گیری به شکل چشمگیری رقابت های انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا را تغییر داده است.

ترامپ بارها تهدید کرونا را کم اهمیت دانسته است و در مقابل تلاش های فدرال برای مقابله با آن کارشکنی کرده است. او ابتدا گرفت که آمریکا شیوع این ویروس را تحت کنترل دارد این در حالی بود که سازمان های اطلاعاتی در آمریکا و مقام های بهداشت از ژانویه ۲۰۲۰ درباره آن هشدار می دادند.

بایدن  طرح ملی مقابله با کرونا را ارائه و وعده داد نقش رهبری رئیس جمهوری در هر اقدام مرتبط با آن را از آزمایش و درمان گرفته تا دیگر خدمات بهداشتی، حمایت اقتصادی و آمادگی برای همه گیری ها در آینده ایفا کند.

وی از اقدامات ترامپ در مقابله با کرونا انتقاد و آن را «نمایش سیاسی» توصیف کرده و وعده داده آمریکا را به نقش رهبری جهان در مقابله با بحران ها باز گرداند.

مبارزه با تروریسم

  بحث مبارزه با تروریسم در سالهای اخیر در واکنش به مجموعه ای از تیراندازی ها در آمریکا و در کشورهای غربی دستخوش تغییراتی چشمگیر شده است. حمایت از آمریکایی در مقابل افزایش حس تنفر در داخل اولویت بسیاری از نامزدهای انتخابات ۲۰۲۰ بوده است. در عین حال عملیات مبارزه با تروریسم در خارج نیز در دو دهه گذشته به دنبال حملات ۱۱ سپتامبر شکل جدیدی به خود گرفته است.

ترامپ خواستار رویکردی ترکیبی برای نظارت در داخل، توسعه استفاده از حملات پهپادی در آفریقا و خاورمیانه و محدودیت های شدیدتر در زمینه ورود مهاجران و پناهجویان و بحث مهاجرت است.

بایدن در مقابل از مخالفان اصلی راهبرد موسوم به «راهبرد مضاعف ضد تروریسم» است که بر مبارزه با شبکه های تروریستی در کشورهای خارجی با استفاده از گروه های موسوم به نیروهای ویژه و حملات هوایی شدید به جای اعزام نیرو تاکید دارد.

امنیت سایبری و سیاست دیجیتال

دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آسیب پذیری شدید دموکراسی و در مقابل دشمنان خارجی را نشان داد. با این حال بسیاری نامزدهای ریاست جمهوری بر این باورند که واشنگتن برای حراست از نظام انتخابات و ریشه کنی گسترش ضد اطلاعات در شبکه های اجتماعی کار چندانی نکرده است.

ترامپ با بسیاری از شرکت های بزرگ فناوری در آمریکا دچار اختلاف شده و چنین استدلال می کند که آنها برای شکست دادن او در انتخابات توطئه می کنند. وی بارها تلاش کرده نگرانی ها درباره دخالت روسیه در انتخابات را رفع کند و دولت او تحریم هایی را علیه سازمان های اطلاعاتی روسیه مسئول وضع کرده است.

بایدن می گوید تهدیدهای سایبری چالش فزاینده ای در امنیت ملی آمریکا، انسجام انتخابات و سلامت دموکراسی این کشور محسوب می شود. در عین حال، او فکر می کند که دولت باید شرکت های فناوری را تحت فشار قرار دهد تا اقدامات خود را درزمینه نظارت، حفظ حریم خصوصی و سخنان تنفرآمیز افزایش دهد.

مسائل دفاعی

 نقش ارتش آمریکا طی چند سال گذشته موضوع بحث بوده است و برخی از سیاستمداران افزایش تدریجی هزینه های آن و دامنه نفوذ گسترده آن در خارج از مرزها را زیر سوال برده اند. نیروهای آمریکایی در کشورهای مختلفی به ویژه افغانستان و سوریه جنگیده اند و به غیر از این کشورها در نیجر و پاکستان فعال هستند. در عین حال پنتاگون پایگاه های خود در جهان را در کشورهایی همچون جیبوتی و ژاپن حفظ کرده است.

ترامپ از ارتش حمایت کرده و برای افزایش هزینه های دفاعی تلاش می کند و خواستار برنامه های جدید تسلیحاتی و شاخه جدیدی از ارتش موسوم به ارتش فضایی است. وی همچنین وعده داد تعهدات آمریکا برای اعزام نیرو به افغانستان و خاورمیانه را همزمان با تمرکز بر رقابت قدرت با چین و برخی دیگر از کشورها کاهش دهد.

بایدن از برخی مداخلات نظامی آمریکا در خارج حمایت کرده و با برخی دیگر مخالف است. او از استفاده محدود از نیروی نظامی حمایت می کند اما نسبت به توانایی آمریکا برای تغییر شکل جوامع خارجی ابراز تردید کرده است. وی از تلاش های یکجانبه نگران است و بر اهمیت دیپلماسی و همکاری از طریق ائتلافات و نهادهای جهان تاکید کرده است.

دیپلماسی و کمک خارجی

آمریکا از طریق مشارکت در ایجاد سازمان های بین المللی از جمله سازمان ملل، بانک جهانی، صندوق بین المللی پول، سازمان تجارت جهانی و غیره فعال بوده است.

ترامپ این کشور را از بسیاری از توافقات بین المللی و تعهدات بین المللی اش خارج کرده و مدعی است که اینها باعث کاهش درامد این کشور می شوند و بر سر مسائل حمایت از تجارت با متحدان آمریکا دچار تنش شده است. ترامپ از سازمان های بین المللی که می گوید باعث شده اند حاکمیت این کشور واگذار شود انتقاد کرده است. طرح بودجه پیشنهادی ترامپ کمک خارجی به کشورها را کاهش داده و آن را مشروط به حمایت از سیاست آمریکا کرده است.

بایدن تاکید دارد که ایالت متحده نمی تواند با چالش های جدید بدون همکاری با کشورهای متحد این کشور و نیز همکاری با سازمان های بین المللی مواجه شود. او می گوید خروج ترامپ از پیمان باعث شده «حرف آمریکا در جهان خریداری نداشته باشد»

سیاست اقتصادی

توانایی ایالات متحده برای اعمال نفوذ در مسائل خارجی به سلامت اقتصادی این کشور وابسته است و بسیاری از نامزدهای انتخابات چنین استدلال می کنند که اکنون اقتصاد در وضعیت شکننده ای قرار دارد.

با وجود شاخص پایین بیکاری و رکود اقتصادی به دلیل بحران مالی، اقتصاد دانان نگران کاهش رشد اقتصادی، افزایش بدهی و بی ثباتی به دلیل جنگ اقتصادی ترامپ هستند.

ترامپ بر کاهش مالیاتی و سیاست های اقتصادی تاکید دارد که به ادعای او مانع رشد اقتصادی، نوآوری و اشتغال شده است. کرونا کشور را به وضعیت رکود اقتصادی باز گردانده و به افزایش کسری تجاری و بدهی ملی و هزینه های بی سابقه برای مقابله با ویروس کرونا باز گردانده است.

بایدن خود را حامی طبقه متوسط توصیف و هشدار داده کاهش تحرک و همکاری اقتصادی آمریکا دو قطبی گری و رادیکالیسم را در زندگی آمریکایی ها تشدید کرده است.

او تریلیون ها دلار برای هزینه های جدید دولت فدرال در بخش تولید، زیرساختارها و تحقیقات در سطح فدرال را پیشنهاد داده و «امنیت اقتصادی را امنیت ملی» قلمداد می کند.

مهاجرت

این موضوع عامل تنش در مباحث سیاسی آمریکا در چند دهه گذشته بوده است. تلاش ها برای اصلاح جامع مسائل مهاجرتی بارها در کنگره شکست خورده است که به دلیل اختلافات بر سر تصویب راهی برای اعطای شهرونندی به هفت میلیون مقیم بدون مدرک در ایالات متحده بوده است که بسیاری از آنها مکزیکی یا از کشورهای آمریکای مرکزی هستند.

ترامپ موضوع تنش آفرینی در روابط ترامپ و دمکرات ها بوده  و کاهش مهاجران قانونی و غیرقانونی شعار اصلی ترامپ در انتخابات بود.

او تلاش های اجرایی زیادی را برای تغییر سیاست صدور روادید، اخراج و تغییر ساختار پناهندگی در آمریکا انجام داده است.

بایدن رویکرد ترامپ درباره مهاجرت و پناهجویان را رد کرده و آن را «شکست اخلاقی» توصیف کرده است.

بایدن از اصلاحات جامع در زمینه مهاجرت حمایت می کند و بر ریشه یابی مهاجرت تاکید دارد.

خاورمیانه

خاورمیانه همچنین بیشترین توجهات را به خود جلب می کند و چالشی برای آمریکا محسوب می شود. جنگ های مخرب در سوریه و یمن درنتیجه مداخله های خارجی باعث بروز فاجعه انسانی و تلاش برای یافتن راه حل سیاسی شده است.

رویکرد ترامپ در قبال مسائل خاورمیانه با حمایت قوی او از رژیم صهیونیستی، عربستان، مصر و رویکرد تهاجمی او در قبال ایران تعریف می شود و وعده داده آنچه را که جنگ های بی پایان آمریکا در منطقه توصیف داده کاهش دهد و نیروهای آمریکایی را از برخی از کشورهای خارج کند.

بایدن در دوران معاونت رئیس جمهوری پیشین آمریکا و در مقام سناتور عمیقا در تغییر دیپلماسی و سیاست نظامی آمریکا در خاورمیانه دخیل بود است. به عنوان نامزد انتخابات بر اساس تجار خود در رسیدگی به مسائل در عراق، اسرائیل، سوریه، ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه عمل می کند.

کره شمالی

این کشور به یکی از چالش های جدی در سیاست خارجی آمریکا تبدیل شده است به ویژه این که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی تحریم های بین المللی را درباره برنامه هسته ای و فناوری موشکی این کشور به چالش کشیده است.  بسیاری نگران افزایش توان نظامی پیونگ یانگ و به اسارت گرفتن شرق آسیا از سوی این کشور و حملات به آمریکا هستند.

ترامپ توجه قابل توجهی به مسائل کره شمالی مبذول کرده و مذاکرات مستقیم بی سابقه ای را با رهبر کره شمالی آغاز کرده که هدف آن ترغیب این کشور به پایان دادن به برنامه هسته ای اش است.

بایدن از شیوه دیپلماسی با پیونگ یانگ حمایت می کند اما مذاکرات ترامپ را ناموفق و دارای تاثیرات عکس توصیف کرده که فقط باعث مشروعیت بخشی به دیکتاور می شود.

 روسیه

به خاطر تلاش های غرب برای روابط همکاری جویانه با روسیه در دوران بعد از جنگ سرد، این کشور به عنوان رقیب اصلی آمریکا ظهور کرده و به عامل بی اعتمادی و تردید تبدیل شده است. سیاست خارجی مسکو از نظری منتقدان این کشور در واشنگتن و از جمله رقبای دموکرات ترامپ در سالهای اخیر بسیار تهاجمی بوده و آنها از جمله به مواردی همچون مداخله در اوکراین و سوریه و دخالت درانتخابات های غرب تا نقض پیمان های هسته ای این کشور اشاره می کنند.

ترامپ روابط دوستانه ای با روسیه تحت ریاست ولادیمیر پوتین برقرار کرده و اتهامات درباره همکاری ستاد انتخاباتی اش با مسکو برای دخالت در انتخابات سال ۲۰۲۰ را رد کرده است. او خواستار روابط نزدیک تر با روسیه است و در مقابل فشارهای کنگره  برای تحریم بیشتر مسکو مقاومت کرده است.

بایدن درباره «حملات مسکو در دولت پوتین بر شالوده و اساس دموکراسی در آمریکا» هشدار داده است و معتقد است روسیه به دنبال تضعیف ناتو و سیستم انتخاباتی امریکا است و همچنین نسبت به استفاده روسیه از نهادهای مالی غرب برای پولشویی دلار هشدار داده است و معتقد است مسکو با این اقدام به دنبال نفوذ بر سیاستمداران است.

 مسائل تجاری

تجارت محور اصلی دولت ترامپ بوده و او گفته به دنبال مذاکرات دوباره درباره مسائل تجاری است و سیستمی را به زعم او باعث بی عدالتی علیه کارگران آمریکایی شده است، به چالش کشیده است.

ترامپ در سراسر دوران ریاست جمهوری اش سیستم تجاری جهانی را هدف قرار داده و معتقد است چنین سازوکاری باعث کسری عمده تجاری در آمریکا و تضعیف زیرساختارهای و فرصت های شغلی در آمریکا شده است.

بایدن حامی قدیمی آزادسازی تجاری ومنتقد نظام تعرفه های ترامپ است و چنین استدلال می کند که واشنگتن باید نقش پیشتازی را در وضع مقررات تجاری و کاهش موانع تجاری ایفا کند و منتقد برخی از ابعاد تجاری است.

ونزوئلا و آمریکا لاتین

ونزوئلا در بحبوحه بحران انسانی و اقتصادی بی سابقه ای قرار دارد. در بین کشورهای نیم کره غربی با وجود این که از موهبت ثروت نفت برخوردار است چند دهه فساد و مدیریت غلط باعث شده مردم این کشور تحت فشار اقتصادی ناشی از کمبود غذا و دارو باشند. تقریبا ۴ میلیون یا ۱۰ درصد جمعیت ونزوئلا از این کشور فرار کرده اند که این امر می تواند کشورهای همسایه کاراکاس را تحت فشار قرار دهد.

ترامپ نیکولاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا را «دیکتاتور» خطاب کرده و خوان گوایدو رهبر اپوزیسیون برای اداره این کشور حمایت می کند. او از حکومت های به اصطلاح کمونیست و سوسیالست فاسد در مطنقه به ویژه کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا را محکوم می کند.

بایدن می گوید ترامپ به سیاست های مهاجرتی ترامپ اشاره کرده و آن را عامل تخریب روابط آمریکا در نیم کره غربی قلمداد می کند. بایدن همچنین رویکرد ترامپ در ونزوئلا را عامل ایجاد بیش از سه میلیون پناهجو می داند.

برچسب‌ها روسیه دونالد ترامپ چین ایالات متحده آمریکا جو بایدن آمریکای لاتین پروندهٔ خبری آمریکا ۲۰۲۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه دونالد ترامپ چین ایالات متحده آمریکا جو بایدن آمریکای لاتین روسیه دونالد ترامپ چین ایالات متحده آمریکا جو بایدن آمریکای لاتین تغییرات آب و هوایی بین المللی ریاست جمهوری سیاست خارجی هشدار داده توصیف کرده کره شمالی تحت فشار تلاش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۵۸۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد بایدن از ترامپ در مهمانی در کاخ سفید

جو بایدن در مهمانی شام سالانه انجمن خبرنگاران کاخ سفید، دونالد ترامپ را مورد انتقاد شدید قرار داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، جو بایدن در مهمانی شام سالانه انجمن خبرنگاران کاخ سفید، دونالد ترامپ را مورد انتقاد شدید قرار داد در حالی که معترضان به سیاست های بایدن در قبال جنگ غزه، بیرون از کاخ سفید، رئیس جمهور را به دلیل حمایت از اسرائیل مورد انتقاد قرار دادند.

در مهمانی شام سالانه انجمن خبرنگاران کاخ سفید، صدها خبرنگار، سیاستمدار و افراد سرشناس حضور داشتند. در این مهمانی رئیس جمهور اغلب صحبت های دوستانه و صمیمی با اهل رسانه و دیگر مهمانان حاضر می کند.

بایدن در این مهمانی ترامپ را به دلیل ناپختگی مورد سرزنش قرار داد و با وجود آنکه از مرز 80 سالگی گذشته، سن بالای ترامپ را مورد تمسخر قرار داد و به شوخی گفت: بله سن موضوع مهمی است. من یک مرد بالغ هستم که در حال رقابت با یک کودک 6 ساله هستم.

وی افزود: سن تنها چیزی است که من با ترامپ در آن اشتراک دارم. معاون من در این زمینه به درستی مرا تایید می کند.

دونالد ترامپ نیز در پاسخ در پستی در شبکه اجتماعی تروث سوشیال، این مهمانی را بسیار بد خواند و گفت: جو بایدن احمق یک فاجعه مطلق است! که بدتر از او وجود ندارد.

در همین حال تظاهرکنندگان در بیرون از کاخ سفید، با در دست داشتن بنرهایی، اعتراض خود را نسبت به مرگ خبرنگاران در غزه اعلام کردند. صدها معترض از خبرنگاران حاضر در مهمانی شام کاخ سفید خواستند تا این مهمانی را تحریم کنند. آنها با ورود هر مقام دولتی فریاد اعتراض سر می دادند.

جو بایدن برای پرهیز از رویارویی با جمعیت انبوه معترضان، از در پشتی هتل وارد شد جایی که گروه کوچکتری از معترضان در برابر بایدن خواستار برقراری آتش بس در غزه شدند.

در همین حال رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که بیش از 600 نفر در جریان اعتراض‌های حمایت از فلسطین در دست کم 15 دانشگاه سراسر آمریکا دستگیر شدند.

اتحادیه «آزادی‌های مدنی آمریکا» در ایالت جورجیا در بیانیه‌ای در پاسخ به سرکوب دانشجویان معترض گفت: «آتلانتا همواره مکانی برای آزادی اعتراضات بود، اما اکنون شاهد سرکوب خلاف قانون اساسی هستیم».

در همین حال آورات ریتان عضو کنست از حزب کار رژیم صهیونیستی در یادداشتی که در واکنش به تظاهرات گسترده دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا علیه سیاست‌های رژیم صهیونیستی منتشر شده اعتراف کرد، اسرائیل حمایت نه تنها دانشجویان بلکه جوانان آمریکایی را از دست داده است.

در ادامه این یادداشت نویسنده اعتراف می‌کند، آنچه که با یک کمپ حمایت از فلسطینیان در داخل دانشگاه کلمبیا آغاز و پلیس نیویورک ده‌ها نفر از آنها را دستگیر کرد، به سرعت و بدون هیچ کنترلی به بسیاری از دانشگاه‌های دیگر ایالات متحده و حتی خارج از آن سرایت کرده است، موجی مبهم با شعارهایی همچون تل‌آویو و اسرائیل را منفجر کنید یا گردان‌های قسام ما به شما افتخار می‌کنیم سرتاسر این دانشگاه‌ها را فرا گرفته است و حباب اسرائیل برای دانشجویان آمریکایی را منفجر کرد.

سپس نویسنده اعتراف می‌کند: اسرائیل دانشگاه‌ها را از دست داده است، این روند در چارچوب یک عملیات بلند مدت از مبارزات اجتماعی و سیاسی در جامعه آمریکا به وقوع پیوست، در حالی که مفاهیم حمایت از اسرائیل تا حدود زیادی در فرهنگ جوانان ایالات متحده ریشه دوانده بود، امروز به نقطه تغییر رسیده است و تا انکار حق دولت اسرائیل در ادامه بقا و ارتباط یهودیان با سرزمین اسرائیل هم رسیده است.

آنچه مشخص است آن است که موضع ضد اسرائیلی و سامی ستیز در حال رخنه به سیاست‌های ایالات متحده هم هست و به ویژه در سال انتخابات نامزدها نمی‌توانند آرای این رای دهندگان احتمالی را نادیده بگیرند.

تاکنون بر اثر تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه بیش از 34 هزار نفر که بیشتر آنان زنان و کودکان هستند، جان خود را از دست داده‌اند.      

دلایلی که بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کندبرنامه بایدن برای مقابله با جنبش دانشجویی حامی فلسطین چیست؟پیروزی ترامپ و بایدن در انتخابات مقدماتی پنسیلوانیا

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • نظرسنجی| پیشتازی اندک بایدن نسبت به ترامپ
  • فیلم لو رفته از بایدن درباره احتمال توافق با ایران؛ پای ترامپ وسط است؟
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • تحریم سپاه توسط غربیان گویای سلامت کار پاسداران است
  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • نارضایتی مردم آمریکا از سیاست‌های بایدن در قبال جنگ غزه
  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • انتقاد بایدن از ترامپ در مهمانی در کاخ سفید