Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیب زمینی نوعی خوراکی است که سال‌هاست مردم دنیا به دلیل فراوانی و ارزان بودن از آن استفاده می‌کنند که دارای خواص زیادی است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سیب زمینی نوعی خوراکی است که سال‌هاست مردم دنیا از آن استفاده می‌کنند، سیب زمینی خوراکی نسبتا ارزانی است، سیب زمینی آب پز غنی که از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله پتاسیم، فسفر، ویتامین های گروه B و ویتامین C و آنتی اکسیدان ها، فیبر و کربوهیدرات می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبع سیب زمینی آب پز معتدل است.در ادامه با خواص سیب زمینی آب پز آشنا می‌شوید:

تنظیم سوخت و ساز

سیب زمینی منبع غنی ویتامین B6 است. ویتامین B6 نقش مهمی در سوخت و ساز بدن دارد. بیشتر نیاز ما به انرژی از گلوکز تأمین می‌شود و کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها مولکول‌های ذخیره‌کننده‌ی انرژی در بدن هستند که در مواقع نیاز باید تبدیل به گلوکز شوند تا بدن بتواند انرژی مورد نیاز در فعالیت‌های روزانه‌ی خود را تأمین کند. ویتامین B6 موجود در سیب‌زمینی تسهیل کننده‌ی روند شکسته‌ شدن مولکول‌های کربوهیدارت و پروتئین و تبدیل آن به گلوکز هستند.

حفظ سلامت استخوان‌ها

وجود آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم و روی در سیب زمینی در حفظ و تقویت ساختار استخوان بسیار مؤثر است. آهن و روی نقش مهمی در تولید و بازسازی کلاژن پوست دارند. فسفر و کلسیم نیز هر دو در حفظ ساختار استخوان بسیار مؤثرند، اما حفظ تعادل بین این مواد معدنی در تراکم و بافت استخوانی بسیار مهم و حیاتی است. نباید فراموش کرد که بالابودن میزان فسفر و پایین‌بودن کلسیم موجب کاهش تراکم بافت استخوان و در نهایت منجر به پوکی استخوان می‌شود.

 تنظیم فشار خون

به همان میزان که کاهش مصرف سدیم در تنظیم فشار خون بسیار حیاتی است، افزایش مصرف پتاسیم دریافتی در رژیم‌ غذایی روزانه نیز اهمیت زیادی دارد. پتاسیم باعث گشادشدن عروق خونی می‌شود. براساس تحقیقات و آزمایش‌های مرکز ملی سلامت و تغذیه (NHANES)، کمتر از ۲ درصد از بزرگسالان آمریکایی، روزانه ۴۷۰۰ میلی‌گرم پتاسیم دریافت می‌کنند. پتاسیم، کلسیم و منیزیم موجود در سیب زمینی به‌طور طبیعی در کاهش فشارخون تأثیر می‌گذارد.

لاغری و کاهش وزن

سیب زمینی آب پز ساده و بدون افزودنی کالری پایینی دارد و به دلیل مقادیر بالای فیبر باعث کاهش اشتها شده و از پرخوری جلوگیری می کند در نتیجه باعث لاغری و کاهش وزن افراد می شود.

چاقی صورت و افزایش وزن

تحقیقات نشان داده که اگر سیب زمینی آب پز را با کره و نمک و یا انواع روغن ترکیب کنید و بخورید می تواند باعث چاقی، چاقی صورت و افزایش وزن شود.

نوزادان و کودکان

سیب زمینی آب پز حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مفید برای نوزادان و کودکان می باشد و از رشد باکتری های روده در نوزادان و کودکان پیشگیری می کند.

سیب زمینی آب پز کبد نوزادان و کودکان را از آسیب های شیمیایی محافظت می کند.

سیب زمینی آب پز مقادیر بالایی آنتوسیانین دارد که از رشد ویروس ها به ویژه ویروس آنفلوآنزا در نوزادان و کودکان پیشگیری می کند.

جنین و زنان باردار

سیب زمینی آب پز حاوی مقادیر بالایی فولات است که برای سلامتی زنان باردار مفید بوده و از بروز نقایص عصبی در جنین جلوگیری می کند.

انتهای پیام/4148

منبع: آنا

کلیدواژه: ویروس کرونا درمان لاغری رژیم زندگی سالم نوزادان و کودکان سیب زمینی آب پز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۵۸۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این ویتامین موجب افزایش قد می‌شود

 به گزارش تابناک، رشد و توسعه فیزیکی کودکان یکی از دغدغه‌های اصلی والدین است که در آن، قد بلند ترجیح داده می‌شود و به عنوان نشانه‌ای از سلامت و تندرستی در نظر گرفته می‌شود.

علاقه به داشتن قد بلند نه تنها در میان کودکان بلکه در میان والدین آنها نیز مشهود است، چرا که اغلب با مزایایی چون اعتماد به نفس بالاتر و موقعیت‌های اجتماعی بهتر همراه است. با این حال، تعیین قد نهایی یک فرد تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله ژنتیک، تغذیه و سبک زندگی قرار دارد.

به گزارش فرطب، ژنتیک به طور قطعی در تعیین قد نقش دارد، اما تغذیه صحیح نیز می‌تواند تاثیر بسزایی بر روند رشد قدی داشته باشد. تغذیه کافی و متعادل باعث تامین مواد مغذی لازم برای رشد و نمو سلول‌ها و بافت‌های بدن به خصوص استخوان‌ها می‌شود. در این میان، اهمیت مصرف پروتئین و مواد مغذی خاص نظیر کلسیم و ویتامین D که نقش اساسی در تقویت ساختار استخوانی و بهبود رشد قدی دارند، نباید نادیده گرفته شود.

از این رو، درک اهمیت تغذیه در کنار عوامل ژنتیکی و توجه به نقش آن در تحقق پتانسیل رشد قدی کودکان، می‌تواند به والدین کمک کند تا با اتخاذ رویکردهای مناسب تغذیه‌ای، زمینه ساز رشد بهینه فرزندان خود باشند.

اهمیت تغذیه در رشد قدی کودکان
رشد قدی کودکان نه تنها تحت تاثیر عوامل ژنتیکی قرار دارد، بلکه تغذیه صحیح نیز نقش کلیدی در این فرآیند ایفا می‌کند. احمد اسماعیل زاده تاکید می‌کند که ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری برای رشد استخوان‌ها و بهبود قد کودکان حیاتی هستند.

تاثیر پروتئین بر افزایش قد کودکان
پروتئین، به عنوان یکی از اساسی‌ترین مواد مغذی برای تقویت بدن کودک و تحریک هورمون‌های رشد، معرفی شده است. این ماده مغذی برای سلامت ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، پوست و سایر اندام‌های بدن ضروری است.

نقش لبنیات در رشد قدی
لبنیات، به ویژه شیر و ماست، حاوی پروتئین و دیگر مواد مغذی هستند که می‌توانند به افزایش قد کمک کنند. مصرف روزانه ۳-۴ وعده لبنیات به دستیابی به پتانسیل رشد در کودکان و نوجوانان کمک می‌کند.

اهمیت شیر و فرآورده‌های لبنی در دوران کودکی
شیر و فرآورده‌های لبنی منابع خوبی از انرژی، پروتئین‌ها، فسفر، منیزیم، ویتامین D و به ویژه کلسیم هستند که برای رشد و نمو کودک ضروری می‌باشند. مصرف این محصولات در دوران کودکی به تقویت استخوان‌ها و رشد اسکلتی کمک می‌کند.

تاثیر ویتامین D و کلسیم بر رشد قد
علاوه بر کلسیم، ویتامین D نیز در تقویت استخوان‌ها و بهبود رشد قدی نقش دارد. ویتامین D به تراکم و استحکام استخوان‌ها کمک کرده و کمبود آن می‌تواند به ضعف عضلانی و اختلال در رشد قد منجر شود.

افزایش ترشح فاکتور رشد شبه انسولین با مصرف لبنیات
محصولات لبنی نه تنها به جذب کلسیم کمک می‌کنند، بلکه ترشح فاکتور رشد شبه انسولین را نیز افزایش می‌دهند که این امر به نوبه خود به رشد اسکلتی کمک می‌کند.

از این رو، توجه به تغذیه مناسب و غنی از پروتئین، کلسیم، و ویتامین D در دوران رشد کودکان، می‌تواند به دستیابی به حداکثر پتانسیل قدی آن‌ها کمک کند.

 

دیگر خبرها

  • این دو ویتامین برای سلامت قلب مهم هستند
  • ۵ ویتامین ضروری و مکمل مفید برای سلامت مردان
  • نخودفرنگی وزن را کاهش می‌دهد؟
  • روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی
  • این ویتامین موجب افزایش قد می‌شود
  • فواید و مضرات روغن حیوانی
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید
  • آیا مصرف بیش از حد ویتامین دی برای بدن مضر است؟
  • حفظ کیان خانواده سلامت جامعه را ارتقا می‌دهد
  • برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید