Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ابن‌سینا، دانشمند بزرگ طب ایرانی در کتاب «قانون در طب» می‌نویسد «از معالجات بسیار خوب و نجات‌دهنده بیماران، تقویت حالات روحی آنهاست که این موضوع نشان‌دهنده اهمیت فوق‌العاده توجه به حالات روانی در حفظ سلامت و درمان بیماران است.

با توجه به این‌که این روز‌ها با همه‌گیری ویروس کرونا نه‌تن‌ها پرستاران و مبتلایان به کووید-۱۹ که همه آحاد مردم درجاتی از حالات غم و اندوه، نگرانی و استرس، ترس، خشم و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. را تجربه می‌کنند، با دکتر زهرا سربازحسینی، پزشک متخصص طب سنتی درخصوص مهم‌ترین حالات روحی و تدابیر مقابله و مواجهه با آن گفتگو کرده‌ایم.

حالات روحی یا اعراض نفسانی در طب‌سنتی یکی از شش اصل سبک زندگی در حفظ سلامت است و شامل شش دسته کلی شادی و لذت، خشم، غم و اندوه، ترس، هَمّ و خجالت، یا نگرانی است. این‌ها اغلب اثر سریع و عمیق داشته و اولین نشانه‌های آن با تغییر سریع حالت چهره بروز می‌یابد. این حالت‌ها تاثیر عمیقی بر بدن دارند و گاهی این تغییرات، تدریجی و آرام و گاهی شدید و ناگهانی است. مثلا غم در حالت عادی تاثیر تدریجی دارد. اما خشم اغلب تغییری شدید و ناگهانی ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید

چقدر به سلامت روان خود اعتماد دارید؟ + تست علامت شناسی افسردگی

چگونه خشم را کنترل کنیم؟
خشم، بدن را گرم می‌کند و گرمای ایجادشده از آن بیش از سایر حالت‌های روحی است و به‌خصوص برای گرم‌مزاجان می‌تواند آسیب‌رسان باشد. چنانچه خشم ادامه‌دار شود می‌تواند بدن را به سمت سردی مزاج و ضعف ببرد. جالب است بدانید خشم اگر به‌جا و به اندازه باشد برای سردمزاجان باعث گرم شدن بدن و افزایش جریان خون می‌شود و انرژی آن‌ها را تقویت می‌کند.

در این مواقع هم‌صحبتی با دوستان، گوش‌دادن به نغمه‌های طبیعی مانند صدای آبشار یا دریا و رفع عامل خشم می‌تواند موثر باشد. از دیدگاه طب‌سنتی افرادی که مستعد طغیان هستند باید از مصرف ادویه‌های تند مانند زنجبیل، فلفل، خردل و غذا‌های گرم مثل سیر، پیاز، عسل، خرما، مغز‌های آجیلی، نوشیدنی‌های گرم مثل چای و قهوه، بی‌خوابی طولانی‌مدت و شب‌زنده‌داری پرهیز کنند.

برای فروکش‌کردن خشم، مصرف خوراکی‌هایی با مزاج سرد مانند کاهو، کدو، گشنیز، ماءالشعیر طبی، شربت‌های خنک، سکنجبین، گلاب، جلاب (گلاب و زعفران) و لیمو مناسب است. همچنین بوییدن عطر‌های ملایم و خنک مانند عطر گیاه بنفشه، صندل و گلاب توصیه می‌شود.

با غم و اندوه و ترس چه کنیم؟
این احساسات می‌تواند باعث سردی و خشکی و ضعف و گاهی باعث لاغری و گاهی باعث ریزه‌خواری و چاقی شده و رنگ پوست را زرد یا تیره کرده و شادابی را از بین ببرد. ترس بیشتر از غم سبب سرد شدن بدن می‌شود. جالب است بدانید این احساسات به مقدار کم به‌خصوص برای افراد گرم و‌تر می‌تواند کمک‌کننده باشد و بدن را به اعتدال نزدیک کند.

برای رفع این حالات، امیدواری، آواز‌های بلند، مجالس دلگشا، خواندن و شنیدن افسانه‌ها و داستان‌ها، ورزش دسته‌جمعی و قدم زدن در طبیعت گزینه‌های موثری است. برای رفع ترس نیز همنشینی با افراد شجاع و شنیدن حکایت‌ها و دیدن فیلم‌هایی که شجاعت افراد را نشان می‌دهد کمک‌کننده خواهد بود.

افراد دچار این حالات باید از مصرف بیش از حد عدس، بادمجان، کلم‌خام، گوشت گاو و گوساله، پنیر‌های کهنه و شور، غذا‌های بیش از حد سرخ‌شده، ادویه‌های تند و ترشی‌ها بپرهیزند. شربت به‌لیمو، باد رنجبویه، جلاب و بوییدن گلاب و همچنین سحرخیزی، خوابیدن قبل از نیمه‌شب و ورزش معتدل به‌خصوص به‌صورت دسته‌جمعی توصیه می‌شود.

هَمّ و خجالت
«هَمّ» حالتی از غم است که البته امید به اصلاح عامل ناراحتی وجود دارد. به همین دلیل مانند غم، بدن را سرد نمی‌کند و اگر امیدواری زیاد شود باعث رفع علائم ناشی از غم می‌شود. هَمّ باعث فراموش‌کردن مشکلات و بیماری‌ها شده و در صورت نبود آن بدن دچار کندی و بی‌انگیزگی می‌شود.

خجالت نیز حالتی روانی است که اگر طولانی شود باعث سردی شده و ضعف کمی ایجاد می‌کند. برای رفع آن می‌توان از تدابیر ترس استفاده کرد و همچنین از مشاوره‌های تخصصی کمک گرفت.

دوش اکسیژن بگیرید!
توصیه‌هایی وجود دارد که می‌تواند به حفظ سلامت روان کمک کرده و در همه حالت‌های روحی، فرد را به تعادل نزدیک و در تغییرات روانی اثر شدید و ماندگاری در بدن باقی گذارد. تنفس‌های عمیق یکی از این دستورات بوده و به «دوش اکسیژن» معروف است و اگر هر یک تا دو ساعت انجام شود به رفع تغییرات ناگوار روحی کمک زیادی می‌کند.

برای این کار روی صندلی بنشینید و پنج مرتبه تنفس عمیق انجام دهید. این‌گونه که ابتدا نفس را به آرامی از راه بینی داخل کنید، چهار شماره نفس را داخل سینه نگه داشته و سپس به آرامی تمام هوای ریه را از راه دهان خارج کنید.سپس دو ثانیه مکث و مجددا تکرار کنید.

یکی دیگر از توصیه‌های طب سنتی برای رفع این حالات باغبانی کردن و ارتباط با طبیعت و عناصر چهارگانه خاک، آب، آتش و هواست. این کار باعث ایجاد تعادل در بدن و دور شدن ازفکر و خیال‌های ناراحت‌کننده و کاهش استرس‌ها می‌شود و تلاش و انتظار برای رویش، باعث افزایش صبوری فرد شده و به برقراری آرامش کمک می‌کند.

با توجه به شرایط زندگی فعلی می‌توان از گلدان‌های آپارتمانی برای رسیدن به این هدف کمک گرفت. همچنین گِل‌بازی و آب‌بازی برای کاهش استرس و عدم تمرکز در کودکانی که از اختلال عدم تمرکز بیش‌فعالی (ADHD) رنج می‌برند کمک‌کننده خواهد بود. جالب است بدانید شادی متعادل مزاج را گرم‌وتر کرده و موجب تقویت بدن، افزایش وزن، روشن و شاداب شدن رنگ چهره، دفع مواد زائد از بدن و رفع بیماری‌ها می‌شود.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: طب سنتی طب ایرانی حالات روحی حالات روحی برای رفع طب سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۵۹۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفاوت بین بادکش و حجامت + فیلم

حجامت یکی از روش‌های درمانی سنتی محسوب می‌شود که باید قبل و بعد از ان اصولی را رعایت کرد تا بعدا برای بدن مشکلی به وجود نیاورد. حجامت نیز یکی دیگر از شیوه‌های درمانی است که در آن سیستم ایمنی بدن به واسطه خون گیری تحریک و تقویت می‌شود.

بین دو روش درمانی سنتی حجامت و بادکش تفاوت‌های وجود دارد که حسین خیراندیش متخصص طب سنتی به بیان تفاوت بین این دو روش درمانی پرداخته است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • دیدگاه کارشناس در مورد قضاوت بنیادی فر در بازی نساجی و پرسپولیس
  • محکومیت قاچاقچی الکل صنعتی
  • آتش در خانواده نیکا شاکرمی
  • بیانیه‌های سریالی سپاهان علیه پرسپولیس با یک محتوا | آفرین؛ چه دیدگاه جالبی!
  • لاوروف: نتایج انتخابات آمریکا بر تمایل برای تحمیل «شکست استراتژیک» به ما اثری ندارد
  • تلاش برای آزار روحی دانشجویان حامی فلسطین
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • تفاوت بین بادکش و حجامت + فیلم
  • دیدگاه‌های انتخاباتی برخی کاندیداهای مجلس دوازدهم: مردم باید قوی شوند
  • دیدگاه علما و روحانیون شیعه و سنی کردستان در مورد امام صادق(ع)