Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-29@05:07:23 GMT

هشدارها به باز شدن روزنه های فساد در بورس سهام

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۵۹۵۴۴

هشدارها به باز شدن روزنه های فساد در بورس سهام

ساعت 24- علیرضا عسکری‌مارانی، کارشناس بازار سرمایه می گوید : برای مردم قابل‌تحمل نیست که افرادی به‌عنوان کارشناس بازار سرمایه در رسانه ملی حضور پیدا کنند و باوجود آنکه منافعشان در بازار، درگیر است، اقدام به مشورت‌های اشتباه کنند. فردی که خود مدیر در بازار سرمایه است و درعین‌حال کارگزاری شخصی هم دارد، در رسانه ملی مشاوره اشتباه می‌دهد و بازار را متأثر می‌کند! این افراد دارای تعارض منافع، عمدتا افرادی هستند که ریزش بازار سرمایه در دوران‌های مختلف، پای آنها بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت بدشانس و بد اقبال دوازدهم از یک سو با تشدیدتحریم نفتی درآمد ارزی اصلی خود را از دست داده است واز سوی دیگر با گسترش ویروس کرونا برهزینه هایش اضافه شده است و از طرف سوم با منتقدان  سرسختی مواجه شده است که اجازه نمی دهند دولت با آرامش کارکند و از همه مهمتر اینکه دردرون گروه اقتصادی دولت نیز ناهماهنگی به چشم می خورد. همه این عوامل موجب شده دولت نتواند تصمیم های درست بگیرد و برای تامین کسری بودجه هرراهی را می رود . یکی از راههای تازه باز شده بازار سرمایه است که شهروندان ایرانی را به درون خود کشیده ومیلیونها ایرانی با سرمایه های دراندازه های کوچک و بزرگ در آن دنبال سود هستند. اما این بازار وسوسه برانگیز حالا به مرور روزنه های فساد بررویش از روش های گوناگون باز شده است. کارشناسان و آگاهان دراین هفته های تازه سپری شده دراین باره به دولت هشدار می دهند. آنچه در بالا ازز بان عسکری مارانی خواندید بخشی از این فساد ورانت است که به بازار سرمایه راه یافته است.

عسکری مارانی به روزنامه شرق می گوید: دستورالعملی در سازمان بورس وجود دارد که طبق آن، سهام‌داران عمده موظف‌اند بعد از فروش سهام عمده خود، تا 15 روز پس از آن، فروش آن سهام را افشا کنند. درحالی‌که استاندارد جهانی آن است که باید پیش از فروش سهم، علت فروش و این تصمیم را اطلاع‌رسانی عمومی کنند! در مثال داخلی آن، دولت به‌عنوان سهام‌دار عمده سهام پالایشی، حق ندارد بدون اطلاع قبلی، اقدام به فروش سهم کند؛ کاری‌که البته یک ماه قبل انجام داد! دولت یک ماه قبل، قیمت سهام پالایشی را گران کرد و مردم هم در صف خرید، آن را خریداری کردند اما بعد از آن شایعات انصراف از فروش سهام پالایشی را به میان آورد و مردم متضرر شدند! اگر مردم می‌دانستند که صورت مالی سه‌ماهه پایانی 1398 و سه‌ماهه ابتدای سال صنایع پالایشی، زیان‌ده است، هرگز این سهم‌ها را نمی‌خریدند و دام‌گذاری ازسوی دولت اتفاق نمی‌افتاد؛ اگر چنین دستورالعملی وجود نداشت. بنابراین سهام‌دار عمده، باید قبل از فروش سهم، اطلاعات آن را افشا کند. نمی‌توان با اخبار کاذب بدون آنکه پشتوانه‌ای در اقتصاد داشته باشد، مردم را وارد بازار کنید و بعد سهام خودتان را بفروشید. دولت حق ندارد حقوق ذی‌نفعان را جابه‌جا کند و با مکانیسم قیمت‌گذاری، ثروتشان را کاهش دهد. تا وقتی این بسترها اصلاح نشود، خرید و فروش سهام، واقعی نخواهد بود. زمانی خرید و فروش سهام واقعی خواهد بود که صورت‌حساب شرکت‌های بورسی به‌صورت ماهانه و همین‌طور طبق قیمت‌های جهانی، منتشر شود و مردم براساس آنها اقدام به خرید و فروش سهام کنند.

ناشفافیت و ناکجا اباد بورس

از سوی دیگر به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، حسن فروزان‌فرد، رئیس کمیسیون «حمایت قضایی و مبارزه با فساد» اتاق بازرگانی تهران در نشست تازه این کمیسیون  با این توضیح که در جلسات قبل این کمیسیون نیز به موضوع تعارض منابع در بورس پرداخته شده است، تصریح کرد که اتفاقات رخ داده اخیر در بازار سرمایه و ریزش شاخص‌ها در بورس تهران، بار دیگر این هشدار را به صدا در آورد که عدم شفافیت‌ها در بازار سرمایه، این بازار را به ناکجاآباد سوق خواهد داد، از این رو برای مدیریت تعارض منافع در این بازار باید به فوریت اقدام کرد.

مهدی فلاحیان از ارشناسان این کمیسیون، با طرح این پرسش که آیا سازو کارهایی برای پیشگیری از بروز فساد در بورس از سوی قانون‌گذار تبیین شده‌است یا خیر، افزود: صدور انواع مجوز موسسات مالی، کارگزاری‌ها، رتبه‌بندی اعتباری، شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و سایر فعالیت‌ها در بازار سرمایه، به ایجاد انحصار در بورس دامن زده و  امضاهای طلایی و رانت اطلاعاتی در این بازار را پدید آورده‌است.

عباس آرگون از اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران نیز، ضعف در زیرساخت‌های بورس را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد که زیرساخت‌های این بازار پاسخگوی حجم انبوه فعالان بازار سرمایه نیست.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: بازار سرمایه فروش سهام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۵۹۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید

فرارو، شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز بازار سرمایه با رشد ۶۵۲ واحدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار و ۹۷۸ واحدی قرار گرفت و هفته دوم اردیبهشت را با سبزپوشی آغاز کرد.

به گزارش فرارو، در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با رشد ۱ هزار و ۳۹۵ واحدی در ارتفاع ۷۶۵ هزار و ۴۵ واحدی قرار گرفت.

در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، ارزش بورس تهران به ۷۹ همت و ۶۲۹ میلیارد تومان رسید و تعداد ۳۵۶ هزار و ۶۶۰ معامله مورد دادوستد قرار گرفت.

در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، نماد‌های شپنا، شستا، وبملت، شتران، وغدیر و وتجارت بیشترین تاثیر بر ریزش و نماد فملی بیشترین تاثیر بر رشد شاخص کل بورس تهران، داشتند.

شاخص کل فرابورس ایران در پایان معاملات امروز بازار سرمایه با ریزش ۸۵ واحدی در ارتفاع ۲۵ هزار و ۵۱۹ واحدی قرار گرفت؛ ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به ۱۴ همت و ۹۴ میلیارد تومان رسید و تعداد ۲۱۶ هزار و ۷۹۹ معامله مورد دادوستد قرار گرفت.

گفتنی است، در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، ارزش بازار پایه، فرابورس ایران به ۳ همت و ۳۱۲ میلیارد تومان رسید.

در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، نماد‌های آریا، شگویا، خاور و سپیدار بیشترین تاثیر بر ریزش و نماد‌های تجلی، حسینا و فجهان بیشترین تاثیر بر رشد شاخص کل فرابورس ایران، داشتند.

دیگر خبرها

  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت
  • گزارش بورس امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • مبلغ دقیق مرحله سوم سود سهام عدالت / مرحله سوم سود سهام عدالت کی واریز می‌شود؟
  • معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا
  • روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت