Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-06@13:57:53 GMT

غنی در راه بازپس‌گیری اختیارات از عبدالله

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۶۰۵۲۴

غنی در راه بازپس‌گیری اختیارات از عبدالله

فرمان اشرف غنی در مورد تشکیل شورای مصالحه ملی و انتصاب اعضای این شورا توسط رئیس جمهور افغانستان، جنجال سیاسی تازه‌ای را در این کشور بر پا کرده است.

میراحمدرضا مشرف / کارشناس مسائل افغانستان

فرمان اشرف غنی در مورد تشکیل شورای مصالحه ملی و انتصاب اعضای این شورا توسط رئیس جمهور افغانستان، جنجال سیاسی تازه‌ای را در این کشور بر پا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صرف‌نظر از ترکیب اعضای شورا و اینکه عبدالله عبدالله در تعیین و یا پیشنهاد این افراد به چه میزان نقش داشته، بحث اصلی بر سر این است که آیا رئیس جمهور افغانستان از صلاحیت و اختیار چنین اقدامی برخوردار بوده یا خیر؟ براساس توافق سیاسی امضا شده میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله در اردیبهشت سال جاری، عبدالله عبدالله مسئول پیشبرد امور صلح و تشکیل شورای عالی مصالحه ملی شناخته می‌شود و نقش رئیس جمهور در این زمینه بیشتر جنبه مشورتی داشته و در نهایت به انتصاب برخی اعضا مانند معاونان شورا محدود شده است. در عین حال براساس این توافق، شورای مصالحه ملی نهادی مستقل از رئیس جمهور و دولت است که از بودجه‌ای کاملاً مجزا نیز برخوردار است. این‌ها همان نکاتی هستند که عبدالله عبدالله نیز در بیانیه اعتراضی خود نسبت به اقدام اشرف غنی، به آن‌ها اشاره کرده است.        

اما در مورد اهداف اشرف غنی از این اقدام جنجال‌برانگیز، نظرات و دیدگاه‌های متفاوتی مطرح شده است. بر این اساس برخی معتقدند رئیس جمهور افغانستان با جنجال‌آفرینی در روند صلح، به دنبال خرید زمان است که شروع مذاکرات صلح را تا هنگام برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به تعویق اندازد؛ آن هم با این امید که شاید رئیس جمهور منتخب آینده سیاست‌های متفاوتی را در قبال کابل در پیش گیرد. حتی این احتمال هم در نظر گرفته می‌شود که شخص ترامپ هم با رفع نگرانی‌هایش درباره انتخاب مجدد، رویکرد متعادل و یا متفاوتی را در قبال افغانستان در پیش گیرد.        

اما عامل دوم و مهم‌تری که عملکرد غنی را توجیه‌پذیر می‌کند این است که وی می‌کوشد دولت فعلی را مرجع اصلی پیشبرد مذاکرات و طرف اصلی رو در رو با طالبان معرفی کند. توافق سیاسی غنی و عبدالله این باور را ایجاد کرده بود که شورای مصالحه ملی مستقل از دولت و شاید در جایگاه ضلع سوم مذاکرات قرار گیرد. هر چند اشرف غنی در آن هنگام و برای رفع بحران سیاسی مانع از شکل‌گیری چنین باوری نشد ولی کوشید به‌تدریج روند تحولات را به سوی حفظ نقش و جایگاه دولت و بازگشت به قانون اساسی سوق دهد. رئیس جمهور افغانستان بر خلاف توافق سیاسی‌اش با عبدالله عبدالله، در هنگام تعیین اعضای کابینه آزادی عمل چندانی به او نداد و نامزدهای پیشنهادی برای وزارتخانه‌های سرنوشت‌سازی چون وزارت صلح را نپذیرفت. در همین راستا انتصاب اعضای شورای عالی دولت اقدام مهم دیگر اشرف غنی است که همزمان با فرمان تشکیل شورای مصالحه ملی انجام گرفت و نسبت به آن کم توجهی شده است. بر اساس توافق سیاسی اردیبهشت ماه شورای عالی دولت، نهادی عالی و تقریباً همتراز با رئیس جمهور در نظر گرفته شده که در آن بزرگان و شخصیت‌های سیاسی افغانستان حضور دارند و وظیفه اصلی آن حل تعارضات میان طرف‌های توافق است. با این حال اشرف غنی در فرمان اخیر خود اعضای این شورا را به‌طورمستقیم و عمدتاً از میان افرادی که دیدگاه‌های نزدیک به وی دارد انتخاب کرد.   در هر حال کنار هم قرار دادن این موارد با انتصاب اعضای شورای مصالحه ملی توسط غنی، حکایت از آن دارد که رئیس جمهور افغانستان با استحاله توافق سیاسی‌اش با عبدالله، به‌تدریج در حال باز پس‌گیری اختیارات سیاسی است که بنا بر شرایط اضطرار از آن‌ها صرف‌نظر کرده بود.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: اشرف غنی افغانستان رئیس جمهور افغانستان شورای مصالحه ملی عبدالله عبدالله انتصاب اعضای تشکیل شورای توافق سیاسی اشرف غنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۶۰۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان خواستار بازگشت افغانستانی‌های مقیم خارج به وطنشان شد

صفحه ارگ با نشر خبرنامه ای گفت مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست الوزراء با عبدالظاهر قدیر، معاون ولسی جرگه و نماینده مردم ننگرهار در اداره پیشین در دفتر کاری اش در قصر سپیدار دیدار کرد.

حاجی عبدالظاهر قدیر تأمين امنیت سراسری از سوی حکومت سرپرست را مورد تقدیر قرار داد. 

حاجی عبدالظاهر قدیر پیشنهادات خویش را با معاون سیاسی ریاست الوزراء مطرح ساخت و بر وحدت میان افغانستانی ها و تقویت همکاری میان حکومت و‌ ملت تأکید ورزید.

از سویی هم مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست الوزراء گفت که حکومت سرپرست مسئولیت حفاظت از حرمت و عزت تمام افغانستانی ها را دارد و زندگی تمام افغانستانی ها در افغانستان مصئون می باشد.

مولوی عبدالکبیر از تمام افغانستانی های مقیم خارج خواست که به کشور برگردند و در وطن خود زندگی با عزت نمایند.

معاون سیاسی ریاست الوزراء گفت که دروازه کشور به روی تمام افغانستانی ها باز می باشد و از مشورت ها و پیشنهادات هموطنان استقبال می‌کنند.

پیش از این در آبانماه سال گذشته سخنگوی کمیسیون تماس با شخصیت‌های افغانستان گفته بود: «۶۸۰ نفر از کشورهای مختلف به افغانستان بازگشته‌اند».

وی تصریح کرد در میان افراد بازگشته به افغانستان مقامات حکومت پیشین در سطح وزرا، معاونان و مقاماتی از ارگان‌های امنیتی و اطلاعاتی حضور دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • رئیس‌جمهور دستور داد؛ متخلفین حوزه آسیب‌های اجتماعی به شورای اجتماعی معرفی شوند
  • متخلفان در حوزه آسیب‌های اجتماعی به شورای اجتماعی معرفی شوند
  • متخلفین در حوزه آسیب‌های اجتماعی به شورای اجتماعی معرفی شوند
  • طالبان خواستار بازگشت افغانستانی‌های مقیم خارج به وطنشان شد
  • رئیس جمهور ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد
  • رئیس جمهور ماده واحده شورای عالی انقلاب فرهنگی را برای اجرا ابلاغ کرد
  • مقیمی: پذیرش دانشجو در شعبه نجف اشرف دانشگاه تهران از سال تحصیلی آینده
  • رفع تصرف و بازپس گیری ۳هکتار از اراضی ملی اشنویه
  • انحراف آب هیرمند توسط طالبان به شوره زارهای افغانستان | افغانستانی‌ها آب شیرین را تلخاب می کنند! | واکنش معاون رئیس‌جمهور به این اقدام عجیب طالبان
  • اعتراف عجیب سیدمحمد خاتمی /مولوی سُنی فراری از مشهد در افغانستان کشته شد /بازخوانی خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی