Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، حبیبه رحیمیان؛ امروزه بحث ساماندهی فضای مجازی و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات به یکی از موضوعات کلی در کشور تبدیل شده تا جایی که رهبر انقلاب چندین سال است که تأکید برساماندهی این فضا دارند اما متاسفانه با گذشت نزدیک به 10 سال از این موضوع هنوز اتفاق قابل توجهی در این عرصه رخ نداده و مدام حرف‌های توخالی از سوی مسئولان کشور ردوبدل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لازم به یادآوری است که رهبر انقلاب با گلایه از وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی گفتند: «کسی به دنبال بستن فضای مجازی نیست؛ زیرا این کار عاقلانه نیست، اما چرا هنگامی که کشورهای دیگر برای حفاظت از فرهنگ خود، در استفاده از فضای مجازی چارچوب‌هایی قرار می‌دهند، ما فضای مجازی را رها کرده‌ایم؟».

در متن حکم رهبری نیز آمده بود که پیدایش فضای مجازی در چند دهه‌ اخیر یکی از بزرگترین نمادهای تحول جهانی است. رخدادی که تأثیرات شگرف آن هر روز در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و دفاعی در عرصه‌ ملی و بین‌المللی نمود بیشتری پیدا می‌کند.

همچنین انتظارات رهبر انقلاب از تقویت فضای مجازی به حدی پررنگ است که ایشان در آغاز سال ۹۹ نیز بار دیگر بر لزوم تقویت و برتری فضای مجازی به عنوان یکی از ابزارهای قوی شدن تاکید کردند.

در همین رابطه گفت‌وگوهایی را با مسئولان و کارشناس فضای مجازی ترتیب دادیم که در ذیل مطرح می‌شود:

ضرورت تدوین و تنظیم چارچوب ساماندهی فضای مجازی

حسین امامی مدرس دانشگاه و پژوهشگر رسانه‌های نوین و رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی، در رابطه با گلایه رهبر فرزانه انقلاب درباره عدم راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در دیدار با اعضای هیات دولت گفت: درک و تعریف مشترکی از ساماندهی فضای مجازی در کشور وجود ندارد و این موضوع در مصاحبه‌ها و گفتگوها مشخص است.

یکبار برای همیشه باید چارچوب نظری ساماندهی فضای مجازی توسط شورای‌عالی فضای مجازی تدوین و اعلام شود

وی افزود: برخی ساماندهی فضای مجازی را در فساد و فحشا می‌بینند. بعضی دیگر جریان خبری خارج از کشور. برخی به مسایل فنی و زیرساختی آن می پردازند و عده‌ای هم در پی پاک کردن صورت مساله هستند و راهکار را فقط فیلترینگ می‌دانند که کار را راحت کنند. بنابراین اول باید اهداف و برنامه‌ها مشخص شود که دنبال چه مواردی هستیم تا ببینیم آیا اتفاق افتاده است یا خیر.

باور نمی‌کنم رئیس جمهور وقت ندارند

رسول جلیلی عضو شورای عالی فضای مجازی گلایه رهبر معظم انقلاب را در چند بعد مورد بررسی قرار داد و گفت: بحث گلایه حضرت آقا چند بعد داشت یکی عدم تشکیل جلسه شورای‌عالی فضای مجازی است که دستورات متعددی را در صف بررسی و تصویب دارد و بعضی از این دستورات آماده بحث و پیش نویس مقررات سیاست‌های آن آماده بوده تا جایی که بیش از 2 سال از عنوان کردن آن می‌گذرد. پاییز سال 98 یک موضوع ویژه را به توصیه و دستور رهبر معظم انقلاب مطرح کردیم و آن بحث اسناد سطح اول مربوط به شبکه ملی اطلاعات مثل سند معماری یا اهداف و برنامه زمانبندی ایجاد و بنای شبکه ملی اطلاعات بود که از اوایل دی ماه 98 تاکنون در دستور کار است؛ بخش عمده‌ای از آن به تصویب رسیده است ولی از آنجا که جلسات به فواصل طولانی تشکیل می‌شود هنوز به نتیجه اصولی در این زمینه دست نیافته‌ایم. در پایان تیرماه سال 99 بود که مقرر شد بخش کوچکی از سند معماری شبکه ملی اطلاعات در جلسه بعدی مورد بررسی قرار گیرد ولی متاسفانه با گذشت 6ونیم ماه هنوز جلسه تشکیل نشده است. تشکیل جلسه بستگی به موافقت رئیس شوراء (رئیس جمهور) دارد. ممکن است گفته شود که رئیس جمهور وقت ندارد ولی من نمی‌توانم باور کنم که رئیس جمهور وقت ندارند حتی دو هفته یکبار یا ماهی یکبار این جلسه را برگزار کنند.

شبکه ملی اطلاعات و فضای مجازی یکی از راهبردهای ماست

وی ادامه داد:‌ هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته که بتوانیم دوران کرونا را عادی تلقی کنیم و دانش‌آموزان و دانشجویان و کسب و کارها و مردم بتوانند از این فضا به نحو احسن استفاده کنند و محدودیتی بخاطر کرونا نداشته باشند؛ گلایه بنده و همکاران شورای عالی فضای مجازی این است ولی چه باید کرد که مادام رئیس جمهور به عنوان رئیس شوراء ، رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه به عنوان نواب اول و دوم حاضر به تشکیل جلسه نشدند. زمانی که اجازه ندهند و نخواهند جلسه تشکیل شود، امکان تشکیل جلسه طبق آیین‌نامه وجود ندارد. به نظرم نبود وقت و زمان برای برگزاری جلسه شورای عالی فضای مجازی طی ۶ ماه اخیر از سوی مسئولان قابل پذیرش نیست.

سند معماری شبکه ملی اطلاعات همچنان پشت درهای بسته

عضو شورای عالی فضای مجازی یادآور شد: این طور به نظر می‌رسد که مسئولان برگزاری جلسه، نمی‌خواستند که چنین جلسه‌ای تشکیل شود. به رغم اینکه سند معماری شبکه ملی اطلاعات در دستور کار شورای عالی فضای مجازی قرار دارد و یک جلسه لازم است تا برای اجرا به مجریان ابلاغ شود اما این سند، معطل برگزاری شوراء مانده است.این گلایه به رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی فضای مجازی وارد است که برگزاری جلسات را در دستور کار بگذارد. به نظرم رئیس جمهور تمایلی به برگزاری جلسات شورای عالی فضای مجازی ندارند. وقتی شوراء تشکیل نشود امکان نظارت بر مجری شبکه ملی اطلاعات فراهم نیست، امکان سوال کردن از میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات نیست.

ولی حسب اطلاعاتی که ما به شکل میدانی به دست آوردیم شبکه ملی اطلاعات درصد پیشرفت قابل قبولی را به نسبت یک پروژه بیش از یک دهه در کشور ندارد

وی اظهار کرد: پروژه ای که بیش از یک دهه است که هر سال در بودجه سالیانه اعتبار دولتی تخصیص پیدا می‌کند و علاوه بر بودجه دولتی مبالغ بسیار زیادی هزینه‌ای است که اپراتورهای تلفن همراه و ثابت فراهم آورده است. می‌توان گفت؛ما پیشرفتمان خوب بوده ولی با سطح مطلوب خیلی فاصله دارد.نکته بعدی تفاوت در لایه‌های مختلف درصد پیشرفت است زیرا ما در لایه ارتباطی وضعمان خوب و مطلوب است ولی در لایه بالاتر به عنوان مرکز داده یا مرکز انبارش اطلاعات نیاز دارد که روی زیرساخت‌های ارتباطی کار کنیم تا بتوانیم خدمات مورد نیاز داخل کشور را میزبانی کرده و بتوانیم اتکایمان را به سرویس‌های خارجی کم کنیم.

عدم جدیت در اتکا به خدمات داخلی در فضای مجازی

به گفته این مقام مسئول در شورای عالی فضای مجازی در لایه دوم پیشرفتمان کمتر بوده است واقعا کاستی‌های در این زمینه به وضوح دیده می‌شود. لایه بالاتر از این نیز بحث زیرساخت و پایه‌های نرم افزاری است در این لایه به دلیل اینکه اتکاء ما به خدمات مجانی خارج از کشور بوده و از طریق اینترنت در اختیار ما قرار می‌گرفت، بنابراین برای استقلال خودمان در این حوزه تلاش جدی نکردیم. اصل گرفتاری ما خدمات پایه نرم‌افزاری( موتورجستجو، پیام‌رسان و شبکه های اجتماعی) است. همه این موارد در شبکه ملی اطلاعات تاثیر گذار بوده تا ما بتوانیم روی پای خودمان بایستیم. استقلال ما در فضای مجازی به این خدمات بستگی دارد؛ اگر می‌خواهیم شبکه ملی اطلاعات داشته باشیم باید روی زیرساخت ارتباطی و اطلاعاتی برای مردم کار کنیم. حالا ممکن است این خدمات پایه خارجی داشته باشند، اشکال ندارد اینها در داخل کشور مجوز بگیرند و از زیرساخت داخل کشور استفاده کنند و یا مراکز داده را در داخل کشور راه‌اندازی کنند.

خدمات در شبکه ملی اطلاعات خدمات بیگانه است

جلیلی یادآور شد: در شرایط فعلی خدمتی که در شبکه ملی اطلاعات ما جاری است خدمت بیگانه بوده و یک خدمتی که مجوز ندارد و هر تصمیمی بخواهند خودشان می‌گیرند و اصلا به قانون و حکم قضایی و پاسخگو نیستند.می‌توان گفت هیچ نماینده‌ای در داخل کشور ندارد. بنابراین گلایه رهبر انقلاب در این حوزه به مسائل فنی و عملیاتی بر می گردد؛ برآوردی از این گلایه‌های حضرت آقا جمع بندی شده که خود ایشان هم تأکید دارند بحث حاکمیت است. زمانی که ما در لایه‌های مختلف شبکه ملی اطلاعات به کشورهای خارجی یا سکوهای بین المللی که عمدتا در اختیار آمریکا است، وابسته باشیم، عملا آنها بر خدمات فضای مجازی و برگیرندگان خدمات که آحاد جامعه است حاکمیت می‌کنند و این اعمال حاکمیت می‌تواند در یک جایی منجر به تصویب تحریم، قتل و حذف بخشی از محتوا شود.

سکوهای ارائه خدمات در فضای مجازی تحت حاکمیت ایران نیست

وی ادامه داد: متاسفانه سکوهای ارائه خدمات در فضای مجازی (پلتفرم‌ها) تحت مجوز و حاکمیت جمهوری اسلامی نیستند، صاحبان این سکوها تصمیم می‌گیرند که چه محتوایی در اختیار مخاطبان ایرانی قرار گیرد. موضوع این است که صاحبان این پلتفرم‌ها عمدتاً امریکایی هستند و دسترس بودن یا نبودن خدمات، نوع و محتوا و سبک زندگی کاربران را تعیین می‌کنند و ما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. نقدینگی در سطح دولت محدود به بودجه سالیانه دولت و امکان تحقق بودجه است ولی نقدینگی در بخش خصوصی و شرکت‌های مخابراتی معمولا محدویت آنچنانی ندارد. خودشان سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهند اما مهم این است که این سرمایه گذاری ها صددرصد در راستای تحقق شبکه ملی اطلاعات باشد.به نظرم اگر دو اپراتور اصلی که نزدیک 100 میلیون مشترک و گردش مالی سالیانه خوبی دارند با همکاری وزارت ارتباطات طی برنامه‌ای ملزم به تحقق شبکه ملی اطلاعات می‌شدند اتفاق مثبت و مفیدی بود که نگرانی‌های رهبری را برطرف می‌کرد.بدین جهت من کوتاهی شدید وزارت ارتباطات را در ده سال گذشته می‌دانم. وزارت ارتباطات به عنوان مجری این شبکه باید کار خود را با شتاب بیشتری انجام می‌داد. هرچند که این وزارتخانه در سال ۹۹ عزم جدی روی این موضوع گذاشته است.

کوتاهی وزارت ارتباطات در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات


سید علیرضا آل داود پژوهشگر فضای مجازی و رسانه معتقد است؛رهبر انقلاب بیش از 20 سال است مطالبه راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را در داخل کشور دارند و در سال 90 نیز با تشکیل شورای عالی فضای مجازی یکی از ماموریت های این شورا را تدوین سند الزامات این شبکه و نظارت بر راه اندازی آن عنوان کرده بودند.تذکر دوم در بیانات رهبر فرزانه انقلاب عدم اهتمام سران قوا در خصوص برگزاری جلسات شورای عالی فضای مجازی بود که باید به طور جد از آن تاریخ دنبال شود تا بتوان در لحظه برای شرایط فضای مجازی در کشور تصمیم گیری شود. متاسفانه بسیاری از کسانی که متولی فضای مجازی هستند یا با فضای مجازی آشنایی و شناخت کافی ندارند و یا بسیاری از مسائل را در شرایط فعلی کشور به دلایل مختلف نادیده می‌گیرند و این در حالیست که در این برهه خاص، شرایط فعلی می‌تواند کشور را در جهات مختلف به سمت نامطلوبی هدایت کند و منجر به یاس و ناامیدی در میان مردم شود.

فضای مجازی رها شده امروز کشور به پاشنه آشیل جنگ شناختی و ترکیبی شده است

وی افزود: متاسفانه فضای مجازی رها شده امروز در کشور به یک پاشنه آشیل تبدیل و بستری برای جنگ شناختی و ترکیبی است که دشمن هرکاری بخواهد در داخل کشور انجام می‌دهد. این امر بدین دلیل است که در کشور مرزبانی‌های خود را در فضای مجازی تعریف نکرده ایم و مورد تاخت و تاز سرویس‌ها و خدمات عمدتا آمریکایی قرار داریم و علاوه بر خروج داده های کلان از کشور و سپس آنالیز و تحلیل آنها توسط دشمنان، آنها از نتایج همین داده کاوی‌ها استفاده کرده و اهدافشان را در این جنگ شناختی ادراکی ترکیبی پیش می‌برند.

این پژوهشگر فضای مجازی و رسانه یادآور شد: نتیجه رهاشدگی فضای مجازی در کشور فتنه‌های 88، 96 و 98 و چندین حمله تروریستی بوده است و همین فعالیت بی ضابطه سرویس های غربی مانند شبکه های اجتماعی لایکی و اینستاگرام و پیام رسان هایی نظیر واتس اپ و تلگرام و.. که محل زیست تروریست های رسانه ای – فرهنگی هستند خود نشان می دهد ما باید نسبت به این فضا با مسئولیت بیشتری عمل کنیم.

به گفته آل داوود دشمنان با سرقت دیتای ملی کشور از طریق فضای مجازی و سرویس‌ها و خدمات پیام‌رسان در شبکه‌های اجتماعی به واسطه مهندسی اطلاعات، هوش مصنوعی و فیلترینگ حبابی کاملا پیام‌ها را مهندس می‌کنند که چگونه به مخاطب خود منتقل کنند و چه پیام‌هایی عمدتا ضد ارزش و ضدانقلابی توسط شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، فیس‌بوک و توییتر در برابر مخاطب ایرانی قرار دهند. با این روش می‌خواهند ذائقه جوانان و نوجوانان را تغییر دهند و هویت، فرهنگ و رفتار آنان را عوض کنند.

شبکه‌های اجتماعی عامل اصلی تولید اخبار جعلی

وی اظهار کرد: متاسفانه شبکه‌های اجتماعی یا به قولی فضای مجازی امروزه بستر مرکز اخبار جعلی شده است. بر مبنای یکی از بیانیه‌های اتحادیه اروپا آنها معتقدند اخبار جعلی می‌تواند حکمرانی کشورها را سلب کند. نکته قابل توجه دیگر این است که در کشور با فقر سواد رسانه‌ای مواجه هستیم.

ارتقا سواد رسانه‌ای را باید از مسئولان رده بالا شروع کرد

آل داوود ادامه داد: ارتقا سواد رسانه‌ای باید از مسئولان رده بالایی شروع شود درهمین راستا نیاز است که مسئولان و مدیران کشور سواد رسانه‌ای خود را ارتقا دهند. دلایلی که باعث رهاشدگی فضای مجازی در کشور شده بیشتر بخاطر فقر سواد رسانه‌ای در میان مسئولان است باید این موضوع به جد دنبال شود.

نکته دیگر اینکه نگاه سیاسی جریان تحریف به فضای مجازی منتج به این رهاشدگی است که آن را به عنوان پله وپل صعود برای خود در نظر گرفته‌اند تا بتوانند از بستر فضای مجازی رهاشده، بی‌ضابطه و بی‌قانون( اینستاگرام و واتس آپ و..) موضوعات تحریفی را در مباحث مختلف کشور را تزریق کنند

آیا ساماندهی فضای مجازی یعنی مساوی با محدودیت؟

حسین امامی رودسری مدرس دانشگاه و پژوهشگر رسانه های نوین و رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی، معتقد است، اینکه بگوییم ساماندهی فضای مجازی مساوی است با محدودیت هم باز به نبود تعریف واحد و یکسان آن برمی‌گردد. اگر چارچوب آن مشخص شود می‌توان اظهار کرد که مساوی محدودیت است یا معانی دیگر. اما آنچه که در ذهن مردم از عملکرد مسئولان بیشتر نقش می‌بندد این است که آنها در پی محدودیت هستند. طرح‌هایی هم که اخیرا برای ساماندهی فضای مجازی توسط مجلس مطرح می‌شود مبتنی بر محدودیت‌گذاری بر این فضا و به تعبیری دیگر ایجاد محدودیت برای مردم است.

بهترین راهکارها برای جلوگیری از آسیب‌پذیر بودن این فضا

این مدرس دانشگاه یادآور شد: ساماندهی فضای مجازی نباید به مدیریت و مهندسی کردن اطلاعات در فضای مجازی منجر شود بلکه باید به ارتقاء رفتار مسئولانه شهروندان در فضای مجازی منجر شود و این از طریق مسئولیت‌پذیرکردن شهروندان و افزایش سواد رسانه‌ای آنها میسر می‌شود. ما باید در این زمینه نگاهی به تجربیات کشورهای دیگر داشته باشیم. به عنوان مثال در مفاهیم حقوقی که مورد تأکید سازمان ملل متحد و یونسکو است مانند اصل آزادی، اصل حق ارتباط، آزادی اطلاعات و... همه بر یک عنصر مهم تأکید دارند که "آزادی دسترسی و استفاده" از رسانه است.

دولت‌ها هم مکلفند که زیرساخت و شرایط لازم را برای مردم ایجاد کنند؛ چرا که استفاده و دسترسی به اینترنت، رسانه‌های اجتماعی و پهنای باند سریع و ارزان جزئی از حقوق هرفردی از هرجامعه است. بنابراین آزادی بیان با آزادی دسترسی به اطلاعات است که معنا پیدا می‌کند

به گفته امامی رودسری؛ ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر هم می‌گوید که دسترسی، استفاده، دریافت از این اطلاعات برای همه مردم جهان یکسان دیده شده است و هر کسی آزاد است از اینها استفاده بکند. بنابراین در تصمیم گیری‌های کلان در خصوص ساماندهی فضای مجازی، باید از مدل جهانی بیندیش و بومی عمل کن را در دستور کار قرار دهیم نه اینکه برخورد سلبی و ایجاد محدودیت اولویت برنامه‌ها باشد.

دلیل راه‌اندازی نشدن شبکه ملی اطلاعات

رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی ادامه داد: به نظرم عزم ملی برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات در کشور وجود ندارد. مثلا در یک مورد منفعت مالی برخی سازمان‌ها و شرکت‌ها مطرح است. به عنوان مثال شرکت‌هایی که سودشان از محل فروش پهنای باند است چون با راه‌اندازی آن شبکه، هزینه استفاده از اینترنت باید به یک دوازدهم قیمت فعلی برای مردم کاهش یابد.

عمده ضعف‌های مسئولان در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات

امامی رودسری یادآور شد: جدی نگرفتن سازمان‌ها و نداشتن متولی مشخص در هر سازمان و وزارتخانه و نبود همدلی سازمانی در دستگاه‌های اجرایی موجب شده تا شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک محقق نشود. در همین دوره کرونا ضعف سازمان‌ها در ارائه خدمات غیرحضوری و ارائه خدمات الکترونیک بیش از گذشته مشهود بود و عملا دورکاری‌های ناشی از کرونا می‌توانست در شبکه ملی اطلاعات کارایی بیشتری پیدا کند.

نقش شبکه ملی اطلاعات بر توسعه فضای مجازی و کسب وکارهای آنلاین

وی اظهار کرد: تمام خدمات دولت الکترونیک بر بستر شبکه ملی اطلاعات شکل می گیرد. از طرفی هم سرعتی که در استفاده از شبکه ملی اطلاعات است فرصت مناسبی برای توسعه کسب و کارها و استفاده راحت تر و سریع تر مردم ایجاد می کند. البته این بدین معنی نیست که مردم باید از دسترسی راحت و آسان به سایت های خارجی محروم باشند.

این مدرس دانشگاه گفت: کارشناسان معتقدند که جریان ارزشی جوانان مومن و انقلاب باید نهضت مطالبه‌گری برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، صیانت از داده‌های ملی و صیانت از فرهنگ و هویت کشور را همگام با پیاده‌سازی گام دوم انقلاب از مسئولان راه بیندازند و بسیار مهم است که جوانان انقلاب این نهضت مطالبه گری را راه اندازی کنند. به نظر بنده کسانی که بعد از تذکر حضرت آقا از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات کوتاهی کنند باید با آنها برخورد شود. حتما قوه قضائیه با مقصرانی که عامدانه دنبال این هستند که کشور از این شبکه بسیار پیشرفته محروم شود، برخورد کند. همچنین دولت باید رویکرد خود را در فضای مجازی تغییر دهد.

براساس این گزارش، مهمترین وظایفی که برعهده شورای عالی فضای مجازی گذاشته شد پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات بود تا به عنوان زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور و شبکه‌ای با مدیریت مستقل کاملاً داخلی، حفاظت شده نسبت به اینترنت و با امکان عرضه انواع محتوا و خدمات ارتباطی سراسری، کیفیت، امنیت و پایداری را برای آحاد مردم در فضای مجازی تضمین کند.

حال این نکته باقی می‌ماند چرا مسئولان نظام با وجود تأکیدات رهبر انقلاب عزمی برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات ندارند؟ چرا مسئولان کشور با وجود داشتن نیروی متخصص و امکانات لازم همچنان به دستاوردهای خارجیان چشم دوخته‌اند با وجود اینکه همیشه کشورهای خارجی با ارائه محتوا و تولید نرم‌افزارهای جدید سعی در ایجاد اغتشاش در کشور دارند حال شماها پاسخ دهید تا کی باید از دشمنان نظام ضربه فرهنگی و اقتصادی بخوریم.

انتهای پیام/

169 / 336 شبکه ملی اطلاعات گلایه رهبر انقلاب اینترنت فضای مجازی شبکه اجتماعی شورای عالی فضای مجازی وزارات ارتباطات

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: شبکه ملی اطلاعات گلایه رهبر انقلاب اینترنت فضای مجازی شبکه اجتماعی شورای عالی فضای مجازی سند معماری شبکه ملی اطلاعات راه اندازی شبکه ملی اطلاعات شورای عالی فضای مجازی ساماندهی فضای مجازی شبکه ملی اطلاعات شبکه ملی اطلاعات فضای مجازی در کشور شبکه های اجتماعی وزارت ارتباطات سواد رسانه ای فضای مجازی مدرس دانشگاه دستور کار فضای مجازی داخل کشور رهبر انقلاب ارائه خدمات تشکیل جلسه رئیس جمهور گلایه رهبر یادآور شد برای مردم سرویس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۶۱۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جنوب تهـران!

خبرآنلاین نوشت: سید ابراهیم رئیسی در جریان بازدید از محلات جنوب غرب شهر تهران در امامزاده حسن علیه‌السلام حاضر شد و در اجتماع مردم سخنرانی کرد.

حال امروز فیلمی از سخنان نامفهموم ابراهیم رئیسی در جمع مردم جنوب تهران منتشر شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • انفصال از خدمت شهردار گلستان صحت ندارد
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • برخورد پلیس با عوامل خرید و فروش سلاح گرم و اراذل و اوباش در فضای مجازی و دستگیری ۳۰۰۰ نفر
  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جنوب تهـران!
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌های کاربران؛ از ایران تا آمریکا
  • هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود
  • مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) گامی به سوی یکپارچگی در معماری
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید