Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر امور خارجه تایوان در مصاحبه‌ای اختصاصی با دویچه‌وله تاکید کرد، همزمان با افزایش فشار نظامی چین، تایپه باید دفاع شخصی و روابط عمیقش با کشورهای همفکر را ارتقا بخشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از دویچه‌وله، دو سفر دیپلماتیک مقامات عالی‌رتبه میان تایوان و دموکراسی‌های متحد در حالی صورت گرفته که چین فشار نظامی خود را بر این جزیره خودمختار افزایش داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر تایپه به دنبال شبکه غیررسمی متحدان بین‌المللی خود برای حمایت است.

دو هفته پیش، آمریکا برای نخستین بار از زمان قطع روابط دیپلماتیک رسمی خود با تایوان در سال 1979 میلادی هیات عالی‌رتبه خود را به تایپه فرستاد. روز یکشنبه نیز هیاتی از جمهوری چک به تایوان سفر کرد که در تایپه به عنوان نشانه‌ای مثبت از روابط قوی‌تر و محکم‌تر با اتحادیه اروپا تلقی شده است.

جوزف وو، وزیر امور خارجه تایوان در این مصاحبه گفت: این تبادلات میان تایوان و کشورهای اروپایی عمیق‌تر شده و ما طیف وسیع‌تری از مسائل از جمله حقوق بشر و حتی مسائل امنیتی را پوشش می‌دهیم. سفر هیات جمهوری چک به تایپه مثال بسیار خوبی برای دیگر کشورهای اروپایی است و آنها نیز می‌توانند همین کار را انجام دهند.

وی افزود: هر کاری که آنها می‌خواهند برای بهبود روابط با تایوان انجام دهند خواه در حوزه فرهنگی، اقتصادی و یا سیاسی، تایپه از آن استقبال می‌کند.

این در حالی است که مشارکت دیپلماتیک مستقیم کشورهای غربی به عنوان توهین و بی‌احترامی در پکن تلقی می‌شود چرا که رهبری حزب کمونیست چین، تایوان را یکی از استان‌های خود تلقی می‌کند که باید با دولت مرکزی پکن متحد باشد.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین روز دوشنبه به میلوش ویسترچیل، رییس سنای چک هشدار داد که با سفر به تایوان به خاطر نقض اصول چین بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد.

وانگ سفر این هیات جمهوری چک را اقدامی تحریک‌آمیز توصیف کرد و بار دیگر بر موضع پکن مبنی بر اینکه تایوان بخش جدایی‌ناپذیر چین است، تاکید کرد.

در بحبوحه سفرهای مقامات عالی‌رتبه به تایوان، چین فشار نظامی خود نسبت به این جزیره را طی هفته‌های اخیر افزایش داده است.

پکن اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد چهار مانور نظامی در تنگه تایوان برگزار می‌کند. در همین حال، آمریکا در ماه اوت درست چند روز پس از آنکه یک مانور نظامی مجزا در دریای چین جنوبی انجام داد، ناوی را به تنگه تایوان اعزام کرد. پکن همچنین نسبت به یک هواپیمای جاسوسی آمریکایی که بر مانور نظامی چین با گلوله‌های واقعی نظارت داشت، اعتراض کرده است.

افزایش تحرکات نظامی پیرامون تایوان نگرانی‌هایی را به وجود آورده که این جزیره ممکن است در یک دشمنی استراتژیک منطقه‌ای میان واشنگتن و پکن گیر کند.

جوزف وو گفت: پکن دهه‌هاست که تهدید می‌کند علیه تایوان متوسل به نیروی نظامی می‌شود و تایوان همیشه این تهدید را جدی گرفته است.

وی افزود: ما دهه‌هاست که تحت تهدید قرار داریم و مراقب اقدامات نظامی چین علیه تایوان هستیم. ارتش ما نیز تلاش کرده تا برای یک درگیری احتمالی آماده شود.

در همین حال، وو هشدار داد که درگیری نظامی میان تایوان و چین به نفع هیچ‌کس نیست چرا که این درگیری وضعیت موجود پیرامون تنگه تایوان را که سال‌ها صلح و ثبات را حفظ کرده نابود می‌کند.

وزیر امور خارجه تایوان گفت:‌ اگر چین این وضعیت موجود را نابود کند، مطمئنم که این مساله به نفع هیج‌کس که سهمی در صلح و ثبات پیرامون تنگه تایوان دارد، نخواهد بود.

وی تاکید کرد: تایوان برای افزایش قابلیت‌های دفاعی خود تسلیحات خود را به روز رسانی می‌کند و استراتژی‌های نظامی را مجددا ارزیابی می‌کند.

از زمانی که دولت پکن یک قانون امنیت ملی را در ژوئیه بر هنگ‌کنگ اعمال کرد، تعداد زیادی از مردم این دولت‌شهر به تایوان فرار کرده‌اند.

جوزف وو بار دیگر بر حمایت تایوان از مردم هنگ‌کنگ تاکید کرد و وضعیت در این دولت‌شهر را یک "تراژدی" توصیف کرد.

وی گفت: مادامی که آنها بتوانند خود را به تایوان برسانند، ما تلاش خواهیم کردتا امنیت را برای آنها تامین کنیم. اگر آنها می‌خواهند به کشورهای دیگر بروند، ما نیز تلاش خواهیم کرد تا برای کمک به آنها با کشورهای دیگر صحبت کنیم. اما در این لحظه هر کار بتوانیم برای کمک به مردم هنگ‌کنگ که می‌خواهند به تایوان بیایند، انجام می‌دهیم.

تایوان همچنین بار دیگر درخواست‌ها برای عضویت در سازمان ملل را مطرح کرد؛ اقدامی که پکن به شدت با آن مخالف است.

جوزف وو گفت: ما می‌دانیم که این تلاشی است که شانس تحقق آن ضعیف است اما تایوان مصمم است تا بتواند نقشی در سازمان‌های بین‌المللی خواه در سازمان ملل و خواه در سازمان بهداشت جهانی ایفا کند. ما تنها کمک‌های مالی می‌کنیم و درخواستی برای مزایای سیاسی نداریم. ما تنها می‌خواهیم کمک کنیم.

وو همچنین از احتمال اینکه چین متحدان خود را برای مسدود کردن هر گونه مذاکره درباره الحاق تایوان به سازمان ملل بسیج کند، آگاه است.

وو به جای اعتراض به تلاش‌های پکن برای به حاشیه کشاندن تایوان، فکر می‌کند که مهم‌تر است جامعه بین‌الملل درک کند که تایوان بخشی از چین نیست.

وو گفت: تایوان تنها تایوان است و این دموکراسی است که بسیاری از کشورها در جهان به آنها غبطه می‌خورند. مردم تایوان همانند شهروندان دیگر کشورها حق و حقوقی دارند. من از اعضای سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهم تا به نقش تایوان به عنوان نقشی مثبت نگاه کنند و تایوان را نیز در نظر بگیرند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تايوان وزیر امور خارجه تنگه تایوان بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۶۲۱۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های ایفای تعهدات ارزی سال ۱۴۰۱ اعلام شد

آخرین مهلت ثبت درخواست در دبیرخانه سازمان توسعه تجارت برای بررسی درخواست‌های ایفای تعهدات ارزی سال ۱۴۰۱ تا پایان وقت اداری روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ است.

به گزارش ایسنا، بر اساس ابلاغ بند ۲ مصوبات نوزدهمین جلسه کارگروه بازگشت ارز حاصل از صادرات در خصوص رسیدگی به درخواست ایفای تعهدات ارزی حاصل از صادرات سال ۱۴۰۱ در کمیته کارشناسی بازگشت ارز حاصل از صادرات، آخرین مهلت ثبت درخواست در دبیرخانه سازمان توسعه تجارت برای بررسی درخواست‌های ایفای تعهدات ارزی سال ۱۴۰۱ واجدین شرایط "ثبت سفارش تا قبل از پایان دی‌ماه و قبض انبار تا قبل از پایان سال ۱۴۰۲" تا پایان وقت اداری روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ است و پس از آن هیچ‌گونه درخواستی ترتیب اثر داده نخواهد شد.

گفتنی است ارائه تصویر ثبت سفارش و اصل قبض انبار یا تاییدیه مرجع صدور قبض انبار برای بررسی درخواست کلیه متقاضیان الزامی است.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های ایفای تعهدات ارزی سال ۱۴۰۱ اعلام شد
  • رایزنی وزیرخارجه استونی درباره کشتی توقیفی در ایران
  • طرز پخت املت غول پیکر توسط آشپز تایپه‌ای (فیلم)
  • گوشی ویوو Y38 5G عرضه شد
  • حمایت درمانی خانواده شهدا ۱۰۰ درصد افزایش یافت
  • آماده باش تایوان برای رزمایش احتمالی چین
  • بازیگر قدیمی سینما به کما رفت + عکس
  • لحظه اصابت پهپاد انتحاری ارتش یمن به کشتی اسرائیلی+ فیلم/ مخالفت وزیرخارجه انگلیس به تروریستی اعلام کردن سپاه/ هشدار مهم انصارالله به آمریکا درباره حمله به یمن/ حمله جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی به یمن
  • مخالفت وزیرخارجه انگلیس با تروریستی خواندن سپاه
  • مخالفت وزیرخارجه انگلیس با تروریستی خواندن سپاه پاسداران