Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@15:37:56 GMT

نقش پررنگ مشاغل خانگی در اقتصاد کشورهای پیشرفته

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۶۳۵۳۲

نقش پررنگ مشاغل خانگی در اقتصاد کشورهای پیشرفته

ایسنا/البرز معاون امور اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرج گفت: مشاغل خانگی به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های کسب و کار، نقش قابل توجهی در توسعه و ایجاد درآمد در اقتصاد کشورهای پیشرفته و در حال توسعه را دارا است و رویکرد اولیه فعالیت‌ها در این کشورها توسعه مشاغل خانگی است.

محسن زارع در گفت و گو با ایسنا، گفت: قوانین و مقررات موجود در هر موضوعی تأثیرات مثبت و منفی به همراه دارد؛ متاسفانه در بحث قوانین نگاه عمقی به مشاغل خانگی نشده است؛ به عنوان مثال دستگاه‌هایی که در بحث مشاغل خانگی در استانها فعالیت می‌کنند دستگاه‌هایی همه گیر و فراگیر در بحث ارتباط گیری با مردم نیستند و عملا تمام دستگاه‌هایی که بر حسب قانون مشاغل خانگی را توسعه و ترویج می‌دهند؛ به صورت جزیره‌ای تصمیم گیری و قانونگذاری شده است در نتیجه نتایج ملموس و قابل لمسی در بحث مشاغل خانگی حاصل نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه فرهنگ‌سازی اولین آیتم مهی است که در حمایت از توسعه مشاغل خانگی باید به آن توجه کنیم، افزود: آموزش هدفمند و تخصصی محور بر حسب بازار کار و بازار عرضه و تقاضا که در جامعه وجود دارد در اولویت دوم قرار دارد و همچنین در کنار اعطای تسهیلات، حمایت از پیشران‌ها، توجه به بازرایابی، آموزش و توانمند سازی به ایجاد شبکه کسب و کار باید توجه ویژه‌ای کنیم که اصلی‌ترین رکن آن بازار فروش است؛ چراکه اگر بازرار فروش و ایجاد بازار برای محصولات نباشد عملا هیچگونه مشاغل خانگی نمی‌تواند رشد لازم را برای بحث موضوعات اقتصادی داشته باشد.

زارع ادامه داد: موضوع بازاریابی در ایجاد شبکه کسب و کار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در زمینه توسعه کسب و کار خانگی ما باید بازار عرضه و تقاضا مشخص کنیم و این خود نیاز به مطالعه و ارزیابی دارد که قطعا جهاددانشگاهی می‌تواند به این سمت رویکرد داشته باشد که بر حسب بازار آموزشها و توانمندسازی مشاغل خانگی را انجام دهیم و برحسب بازار محصول به فروش برسانیم تا این چرخه فروش وجود نداشته باشد عملا کسب و کار خانگی نمی‌تواند رونق و یا حتی شکل بگیرد.

زارع در پاسخ به سوال اینکه مهمترین فرصتها و ظرفیتها مشاغل خانگی در استان چیست، گفت: همه بحثها کلیشه‌ای هستند و ما نمی‌توانیم بگوییم بر فرض صنایع دستی و یا فرش دستباف در اولویت هستند؛ بلکه با توجه به شیوع کرونا و تغییر و تحول بنیادینی که در وضعیت کنونی جامعه رخ داده است در موضوع مشاغل خانگی باید تحقیق و بررسی میدانی داشته باشیم و بازار جهانی را ارزیابی کنیم و بعد در رابطه با رشته‌ها و اینکه کدامیک در جامعه می‌تواند اولویت داشته باشد و می‌توانیم رونق بدهیم کار رو شروع کنیم.

وی ادامه داد: بنابراین همه موضوعات صنایع دستی، فرش دستباف، تولیدی و فعالیتهای فرهنگی همه الگوهای خوبی هستند. در حال حاضر باید نیاز جامعه و نیاز بازار بررسی شود و واقع گرایانه نسبت به آموزش کسب و کار خانگی اقدام کنیم شخصی که در خانه کسب و کاری را آغاز می‌کند باید اول محصولی را تولید کند که بتواند بفروشد این گروهها که در کسب و کار خانگی فعالیت می‌کنند قشر آسیب پذیر هستند و باید محصولی را تولید کنند که بتواند بفروشد. قطعا توجه به یک یا دو دسته از صنایع اشتباه است و باید تحقیقات خوب میدانی صورت گیرد و بازار فروش را ببینیم و طبق آن برنامه‌ریزی کوتاه و بلند مدت صورت گیرد.

زارع گفت: صنایع دستی یکی از ظرفیتها و زمینه‌های قابلیت توسعه بازار در سطح بین المللی است؛ اما در سطح منطقه هنوز قابل مطالعه است و بنده به عنوان شخصی که در این عرصه فعالیت می‌کند به طور قطعی نمی‌توان گفت که در سطح منطقه چه موضوعی شاخص خوبی دارد که آموزشها و کسب و کار را به آن سمت و سو ببریم بنابر این نیاز است که دستگاه‌هایی در خصوص این موضوع طرح مطالعاتی داشته باشند و ظرفیتها و قابلیتهای رشته‌هایی که باید آموزش مشاغل خانگی در آن شکل بگیرد به دستگاه‌های مثل ما که تسهیلگر شده‌ایم نشان بدهند.

وی بحث جزیره‌ای عمل کردن دستگاه‌های مختلف را مهمترین مشکل مشاغل خانگی در استان عنوان کرد و افزود: دستگاه‌های اداری در بحث مشاغل خانگی چوب لای چرخ هستند. شهرداری، استانداری و دستگاه‌های دیگر اگر واقعا قرار است که کمکی کنند بدون منیت و فقط در بحث تسهیلگری اقدام کنند و بحث مدیریتش را به خود مردم واگذار کنند.

معاون امور اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرج گفت: نهادهای مردمی بهترین الگو در بحث توسعه مشاغل خانگی هستند. زمانی که دپارتمانهای کارآفرینی ایجاد شود و گروه‌های مردم نهاد برای بحث پیشبرد مشاغل خانگی آموزش و توانمندسازی و بازار فروش را خود این مردم انجام بدهند. توسط مردم برای مشاغل خانگی نهادسازی شود و خود آن نهاد در بحث تولیدات  تصمیمات عاقلانه می‌گیرد و ما دستگاه‌های اجرایی تسهیلگر در راستای اعطای وام و مجوز باشیم.

زارع اظهار کرد: بحث توسعه مشاغل خانگی در هر شهر و کشوری اتفاق بیفتد، اقتصاد آن کشور پویا می‌شود و وقتی در یک شهر در هر خانه‌ای کارِ تولید انجام شود عملا کسب و کار زیاد ایجاد می‌شود و شهر از لحاظ اقتصادی و اجتماعی پویا می‌شود بحث توسعه مشاغل خانگی در بحث اقتصاد شهر و کشور می‌تواند تاثیرات زیادی بگذارد و مهترین رکن آن کاهش آسیب‌های اجتماعی در آن شهر است.

وی در پاسخ به سوال اینکه چه مشاغل خانگی مناسب فارغ التحصیلان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها است عنوان کرد: متاسفانه قشر زیادی از تحصیلکرده‌ها کاربردی تحصیل نکرده‌اند و فقط این افراد تحصیلات تئوری خود را گذرانده‌اند و مدرکی گرفته‌اند و این معضلاتی است که در جامعه ما وجود دارد و ما با یک جامعه بیکار مدعی مواجه هستیم این قشر از افراد دکترا گرفته‌اند اما آچار به دست نمی‌گیرند و فقط یک میز مدیریت را لایق خودشان می‌دانند؛ چون در دوره تحصیل بازار کار برایش توضیح داده نشده است مشاغل خانگی تعدد رشته دارد و باید این مشاغل در رابطه با نوع فعالیت و مشاغلی که پاسخگوی این قشر هست تعریف شود که این لازمه این است گروه مطالعاتی در این زمینه تحقیقاتی انجام بدهند و به تعداد مشخصی رشته برسند و این تعداد رشته که در آن زمینه بازار فروش و چرخ کسب کار خانگی میچرخد را توسعه بدهیم.

وی گفت: بحث بازار فروش برعهده شهرداری است؛ اما با توجه به معضلات اجتماعی و عدم کسب و کار در شهرمان، ما اقداماتی را علاوه بر بازار فروش انجام داده‌ایم به عنوان نمونه فرهنگسراهایی را با عنوان مرکز کارآفرینی اجتماعی مشاغل خانگی در بحث آموزش راه‌اندازی کرده‌ایم که کار آموزش و فرهنگ سازی در این موضوع را انجام داده‌اند، که این دپارتمان توسط گروه‌های مردم نهاد صورت گرفته است. تفاهم نامه‌هایی با دستگاه‌های مختلف مانند سازمان فنی و حرفه‌ای، کمیته امداد و جهاددانشگاهی در راستای کارآفرینی مشاغل خانگی داشته‌ایم.هر آنچه در ذهن ما بوده سیاست ما تسهیلگری است که با آموزشهای کاربردی و ایجاد بازار کار بتوانیم تسهیلگری برای گروههای ضعیف اجتماعی انجام بدهیم.

زارع ادامه داد: با تمام دستگاه‌هایی که در این راستا می‌توانستند کمکی کنند تعاملات خوبی داشتیم فضاهای کار اشتراکی با استقرار شتاب دهنده‌ها  برای افرادی که حتی متراژ خانه این شرایط ار را فراهم نمی‌کند، ایجاد شده است.

وی افزود: در یکی از ارکان مهم در توسعه مشاغل خانگی شتابدهنده‌ها هستند یک سری با آموزش با کار آشنا می‌شوند و گروهی باید این پروسه تولید و زنجبره تولید و از طرفی بازار فروش را نظارت کنند و امکانات را تامین کنند و این پیشرانها بازارهای فروش را پیدا میکنند در حال حاضر بیشترین بخشی که گروه شتابدهنده از آن استقبال می‌کنند؛ بخش تولیدی پوشاک و لباس و سنگهای تزئینی است.

زارع  در پایان توصیه‌ها و پیشنهاداتی را برای توسعه الگوی جدید مشاغل خانگی عنوان کرد و یادآور شد: ما باید به مشاغل خانگی واقعی نگاه کنیم و موضوع فرهنگ‌سازی در ردیف اول کار مشاغل خانگی قرار گیرد و باید فرهنگ مشاغل خانگی را در جامعه توسعه بدهیم. یکی دیگر از موضوعات عدم دخالتهای دولتی در بحث مشاغل خانگی است، تقویت یا نهادسازی گروه‌های کارآفرینی و مردمی و مهم‌تر از همه آموزشهای تخصصی محور در زمینه بحث مشاغل خانگی  و تخصصها برحسب بازار باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی شهرداری کرج مشاغل خانگی بحث مشاغل خانگی توسعه مشاغل خانگی کسب و کار خانگی مشاغل خانگی دستگاه هایی بازار فروش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۶۳۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی

دبیر ستاد فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در بازدید از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بر حمایت از شرکت‌های فناور این شهرک در حوزه مواد و ساخت تأکید کرد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مصطفی میلانی با اشاره به ظرفیت بالای اصفهان در زمینه مواد و ساخت، نقش ستاد‌های معاونت علمی به ویژه ستاد مواد را حمایت از فناوری‌های اولویت‌دار کشور عنوان کرد و گفت: تجاری‌سازی، تأمین مالی، ارتباط سازی بین شرکت‌ها با ارگان‌های دولتی و اطلاع رسانی دستاورد‌های فناوری از جمله اقدامات ستاد در جهت توسعه فناوری‌های حوزه مواد و ساخت است.

دبیر ستاد فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به برگزاری نشست‌های نخبگانی و استفاده از ظرفیت‌ها و پیشنهاد‌های فعالان این حوزه اشاره کرد و خاطرنشان کرد: ستاد مواد آمادگی دارد تا با برگزاری جلسات و رویداد‌های تخصصی، در راستای رفع مشکلات شرکت‌های فناور و دانش بنیان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گام بردارد.

تأکید بر اهمیت شیرین‌سازی آب و توسعه سرامیک‌های پیشرفته

دبیر ستاد فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته، شیرین سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی، توسعه سرامیک‌های پیشرفته، تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی و جلوگیری از خام‌فروشی را از جمله اولویت‌های ستاد برشمرد.

میلانی تصریح کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر، فناوری‌های شیرین‌سازی آب از اهمیت بالایی برخوردار هستند و ستاد مواد آماده است تا از طرح‌های فناورانه در این زمینه حمایت کند.

همچنین وی بر آمادگی ستاد برای تسهیل فرآیند تأمین مالی، ضمانت قرارداد‌ها و پذیرش ریسک فناوری‌های نوین تأکید کرد و خواستار همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان شهرک برای توسعه فناوری‌های مواد و ساخت شد.

اصفهان، قطب توسعه فناوری‌های مواد و ساخت کشور

وی در ادامه با اشاره به حضور شرکت‌ها و مراکز فناور متعدد در اصفهان گفت: استان اصفهان به لحاظ زیرساخت‌های صنعتی و تحقیقاتی و ظرفیت نیروی انسانی متخصص، یکی از قطب‌های اصلی کشور در حوزه فناوری‌های مواد و ساخت محسوب می‌شود.

میلانی افزود: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان یکی از موفق‌ترین مراکز رشد و پارک‌های فناوری کشور، نقش مهمی در توسعه فناوری‌های پیشرفته مواد و ساخت ایفا می‌کند و ستاد مواد آمادگی دارد تا با حمایت از شرکت‌های مستقر در این شهرک، زمینه تجاری‌سازی دستاورد‌های فناورانه آن‌ها را فراهم آورد.

لزوم توجه به مدیریت پسماند‌ها و پساب‌های صنعتی

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته با تأکید بر اهمیت مدیریت پسماند‌ها و پساب‌های صنعتی گفت: با توجه به تعدد صنایع مادر همچون فولاد، پتروشیمی و نیروگاه‌ها در اصفهان، لازم است تا فناوری‌های مربوط به مدیریت، تصفیه و بازیافت پسماند‌ها و پساب‌های صنعتی در اولویت قرار گیرد.

به گفته او، ستاد مواد علاوه بر حمایت‌های مالی، آماده است تا با برقراری ارتباط میان شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع، زمینه تجاری‌سازی و اجرای طرح‌های فناورانه در حوزه مدیریت پسماند را تسهیل کند.

میلانی در پایان بر لزوم تقویت زیست‌بوم نوآوری و فناوری در استان اصفهان تأکید کرد و مشارکت همه دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی را در این زمینه خواستار شد.

دیگر خبرها

  • پرداخت ۱۲۰ درصدی تسهیلات مشاغل خانگی شهر همدان
  • آمار تصادفات عید امسال به نظر من اصلاً رسمیت ندارد/ ده برابر کشورهای پیشرفته در تصادف کشته می‌دهیم
  • در کشورهای پیشرفته نخبه ترین افراد وارد رشته علوم انسانی می‌شوند
  • برپایی جشنواره بیتا در یزد
  • کدام کشورها در رویداد اقتصاد دریامحور ایران شرکت می‌کنند؟
  • حمایت از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • حمایت ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • نمایشگاه صنایع‌دستی، مشاغل خانگی و صنعت‌کاران سنندج برپا شد
  • ضرورت افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشورها
  • سومین نمایشگاه گردشگری،صنایع دستی و مشاغل خانگی در محمدآباد جرقویه برپا شده است