Web Analytics Made Easy - Statcounter

صحیفه‌سجادیه‌خوانی به نام شهدا در دهمین کنگره امام سجاد(ع)، برگزاری نشست‌های تبیین سیره و شخصیت آن حضرت(ع) با حضور علمای اهل سنت و صدور مجوز مرکز نیکوکاری امام سجاد(ع) از آخرین اخبار حوزه مسجد در ۱۲ شهریورماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار این حوزه در دوازدهمین روز از شهریورماه:

 

صحیفه‌سجادیه پاسخگوی عطش معنویت بشر امروز است/ صحیفه‌سجادیه‌خوانی به نام شهدا در دهمین کنگره امام سجاد(ع)

دهمین کنگره بین المللی «امام سجاد(ع)» از شب گذشته (سه شنبه، 11 شهریورماه) در استان هرمزگان رسماً کار خود را آغاز کرد تا در بازه زمانی 12 تا 25 محرم حسینی با تمرکز بر فضای مجازی و برگزاری نشست ها و وبینارها در این فضا و نیز برخی برنامه های حضوری، یکی از مهمترین عرصه های نشر و معارف فرهنگ حضرت سیدالساجدین(ع) و دعاهای ایشان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درباره اهداف و برنامه های این کنگره با «سعید سعادتی»، معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

 

 

اهتمام ستاد فهما در برگزاری کنگره بین المللی «امام سجاد(ع)» که دهمین دوره آن از شب گذشته آغاز شده است، بر اساس چه ضرورت ها و نیازسنجی هایی است؟

 

امروز انسان ها به ویژه در دنیای غرب با بحران معنویت مواجه هستند و مکاتب بشری با همه ادعاهایشان برای رساندن بشر به ساحل آرامش و سعادت شکست خورده اند و پاسخی برای نیازهای معنوی بشر ندارند، اینجا است که اسلام ناب، معنویت به معنای اتصال واقعی به خدای متعال را به عنوان شاهراه کمال عرضه می کند.

در این میان بهترین کتابی که می تواند مسیر این ارتباط و اتصال را هموار کند «صحیفه سجادیه» است لذا باید بکوشیم آن را جهانی کنیم که البته با ترجمه آن به زبان های مختلف در این مسیر گام برداشته ایم.

به تعبیر مقام معظم رهبری نیاز امروز ما به صحیفه سجادیه بسیار بیشتر از گذشته است.

این کتاب نه فقط برای شیعیان بلکه برای همه بشریت، پاسخگوی نیازهای معنوی و زمینه ساز رشد معنوی است. لذا کنگره بین المللی «امام سجاد(ع)» هم با اهدافی همچون ترویج فرهنگ و معارف صحیفه سجادیه است برگزار می شود و مورد اقبال نخبگان جهان اسلام و حتی ادیان قرار گرفته چنان که در ادوار مختلف این کنگره اندیشمندانی از دیگر ادیان و مذاهب شرکت کرده و ارائه مقاله داشتند.

 

با توجه به شیوع کرونا که همه فعالیت های ما را تحت تاثیر قرار داده است، دهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) در این شرایط با چه کیفیت برگزار می شود؟

 

به تناسب شرایط کرونایی کشور، بحران معنویت که با کرونا تشدید شده و نیز تلاش مضاعف نظام سلطه که می خواهد عقلانیت را در مقابل معنویت مطرح کند، شعار «امام سجاد(ع)؛ اسوه معنویت، عقلانیت و مقاومت» را برای این کنگره انتخاب کردیم و این دوره را به صورت مجازی و از طریق نشست ها و وبینارهای علمی تخصصی در فضای مجازی برگزار می کنیم.

در کنار همه تهدیدات، کرونا فرصتی است که از ظرفیت افراد بیشتری در برگزاری این کنگره استفاده شود که برگزاری مجازی آن و امکان حضور و همراهی مجازی اندیشمندان کشورهای مختلف این فرصت را ایجاد کرده است.

 

چه برنامه های جانبی‌ای را برای این کنگره به تناسب شرایط ناشی از شیوع کرونا تدارک دیده اید؟

 

یکی از ویژگی های کنگره امسال برگزاری محافل مختلف صحیفه خوانی به نام شهدا است به ویژه شهدایی که مزین شده نامشان به اسامی و القاب حضرت سجاد(ع)؛ این اقدامی برای مردمی کردن صحیفه خوانی است تا نهضت صحیفه خوانی را در جامعه رواج دهیم.

البته نهضت صحیفه سجادیه خوانی علاوه بر کنگره بین المللی امام سجاد(ع)، در مساجد نیز راه اندازی شده و سال گذشته شاهد بودیم که نزدیک به دو هزار مسجد در آن شرکت داشتند و به تناسب شرایط کرونایی به صورت مجازی مسابقه صحیفه خوانی را هم برگزار می کنیم.

 

ستاد هماهنگی کانون های مساجد در کدام استان ها با کنگره بین المللی امام سجاد(ع) همکاری دارند و چه برنامه هایی را برای ایام برگزاری کنگره تدارک دیده اند؟

 

استان های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سمنان، مازندران، بوشهر، سیستان و بلوچستان، گلستان، کرمان، آذربایجان غربی، قم، کهگیلویه و بویراحمد و تهران در برگزاری کنگره و اجرای برنامه هایش همکاری دارند.

این استان ها از 16 تا 24 شهریورماه میزبان نشست های «بزرگداشت مقام شامخ امام سجاد علیه السلام» می شوند و نهایتا آئین اختتامیه دوره دهم کنگره بین المللی امام سجاد(ع) دوشنبه، 24 شهریور به میزبانی ستاد مرکزی فهما در تهران برگزار می شود.

 

در بخش بین الملل کنگره امام سجاد(ع) با همکاری کدام نهادها و اجرای چه برنامه هایی دهمین دوره برگزار می شود؟

 

جامعه المصطفی(ص) العالمیه، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنی های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف نیز با برگزاری وبینارها و نشست های تخصصی مجازی و نیز انتشار محتواهای تولیدشده در فضای مجازی برای گسترش فرهنگ نورانی صحیفه سجادیه در خارج از مرزها با ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور همکاری می کنند.

 

علاوه بر برگزاری کنگره بین المللی امام سجاد(ع)، ستاد فهما چه برنامه های دیگری را برای ترویج فرهنگ صحیفه سجادیه اجرا می کند؟

 

در این راستا «درسنامه صحیفه سجادیه» تالیف حجت الاسلام دکتر حمید محمدی آماده و دو هزار جلد آن منتشر شد و در اختیار خانه های نور قرار گرفت. مربیان این درسنامه آموزش دیده اند تا در گام بعد دوره های صحیفه خوانی برگزار می شود. البته به دلیل شیوع کرونا هنوز برگزاری این دوره ها آغاز نشده اما به نظر می رسد اکنون بهترین فرصت است تا با ایجاد زیرساخت فعالیت در پورتال بچه های مسجد و فضای مجازی، پیام کنگره را در سطح کشور و کشورهای اسلامی ترویج و توسعه دهیم.

 

نشست‌های تبیین سیره و شخصیت امام سجاد(ع) با حضور علمای اهل سنت برگزار می‌شود

 

 

 

 

حجت‌الاسلام «مهدی پودینه» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان از برگزاری نشست علمی تخصصی «بررسی شخصیت امام سجاد(ع) از نگاه اهل سنت» در استان سیستان و بلوچستان ذیل برنامه های دهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) خبر داد و اظهار کرد: این نشست 19 شهریور ماه با حضور علمای اهل سنت در شهر زاهدان برگزار می شود.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در این نشست نماینده ولی فقیه در اهل سنت پیرامون شخصیت امام سجاد(ع) به ایراد سخن می پردازد  و به صورت مجازی نیز با حجت الاسلام دکتر «حبیب‌رضا ارزانی»، رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و حجت الاسلام علی بی نیاز، قائم مقام نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان ارتباط برقرار و پیرامون شخصیت امام زین العابدین(ع) از محضر آنها نیز بهره خواهیم برد.

 

حجت الاسلام پودینه ابراز کرد: در دیگر استان ها نشست، وبینار و شب شعر  با حضور شخصیت های اهل تشیع پیرامون بزرگداشت چهارمین امام شیعیان جهان برگزار می شود و با توجه به اینکه جمعیت اهل سنت استان سیستان و بلوچستان نسبت به دیگر استان ها بیشتر است، نشست ها و برنامه هایی با حضور علمای اهل سنت پیرامون بررسی و تبیین سیره و شخصیت آن امام همام  در این استان برگزار می شود.

 

گفتنی است، کنگره بین المللی امام سجاد(ع) از 9 سال پیش همه ساله به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد هرمزگان و با همکاری ادارات و نهادهای استان و ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور، مجمع جهانی اهل بيت(ع)، سازمان فرهنگ و ارتباطات‌ و جامعه المصطفی(ص) از 12 تا 25 محرم همزمان سالروز شهادت سید الساجدین امام سجاد(ع) و با حضور اندیشمندان مسلمان و سایر ادیان و در برخی از استان ها نیز مراسم های بزرگداشت آن حضرت(ع) برگزار می شود.

 

مجوز مرکز نیکوکاری امام سجاد(ع) صادر شد

 

به نقل از ستاد ارتباطات رسانه ای(فهما)، همزمان با برگزاری آیین افتتاحیه دهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع)، مجوز مرکز نیکوکاری امام سجاد(ع) صادر شد.

 

بنابر این گزارش، «احمد آخوندی» در این باره گفت: هر ساله همزمان با برگزاری کنگره بین المللی امام سجاد(ع) و در راستای عمل به سیره اجتماعی سیدالساجدین(ع)، اقدامات خیرخواهانه ای توسط ستاد برگزاری کنگره انجام می شود.

 

رئیس هیات مدیره مرکز نیکوکاری امام سجاد(ع) از اجرای طرح نذر امام سجاد(ع)، ذبح گوسفند و توزیع گوشت و توزیع بسته های ارزاق و بهداشتی بین نیازمندان و فقرا به عنوان فعالیت های اجتماعی ستاد برگزاری کنگره بین المللی امام سجاد(ع) یاد کرد و افزود: از این پس با دریافت این مجوز از سوی کمیته امداد، این طرح ها هدفمند و مستمر اجرا خواهد شد.

 

وی تاکید کرد: با راه اندازی این مرکز نیکوکاری، زمینه جلب مشارکت هرچه بیشتر کمیته امداد، خیرین و مردم نیک اندیش در راستای عمل به سیره اجتماعی امام سجاد(ع) در دستگیری از فقرا، ایتام و نیازمندان فراهم شده است.

 

 آخوندی دستگیری از نیازمندان و رفع حوائج فقرا و ایتام را از سیره ائمه هدی(ع) به ویژه امام سجاد(ع) برشمرد و خاطرنشان کرد: آن حضرت(ع) با تاسی از سیره جد و پدر بزرگوارشان همواره به فکر بینوایان و نیازمندان بودند و شبانه و ناشناس اقدام به توزیع آذوقه بین فقرا و ایتام می نمودند.

 

 گفتنی است کنگره بین المللی امام سجاد(ع) از 9 سال پیش همه ساله به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد هرمزگان و با همکاری ادارات و نهادهای استان و ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور، مجمع جهانی اهل بیت. سازمان فرهنگ و ارتباطات‌ و جامعه المصطفی(ص) العالمیه از 12 تا 25 محرم همزمان سالروز شهادت سید الساجدین امام سجاد(ع) و با حضور اندیشمندان مسلمان و سایر ادیان برگزار می شود.

 

برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی و ختم‌های متعدد قرآن ویژه ایام شهادت حضرت سیدالساجدین(ع)

 

 

 

 

حجت الاسلام «سید احمد میرسجادی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه مسجد امام سجاد (ع) (واقع در تهران، خیابان ری) همه ساله در ایام ولادت و شهادت حضرت زین العابدین (ع) ویژه برنامه هایی را برگزار می کند، اظهار کرد: امسال به دلیل شرایط مربوط به شیوع ویروس کرونا امکان برگزاری برخی از این ویژه برنامه ها به ویژه اجتماع مداحان در شب شهادت حضرت علی بن الحسین (ع) ممکن نیست.

 

امام جماعت مسجد امام سجاد (ع) افزود: جامعه مداحان امسال نیز مسئولیت برگزاری ویژه برنامه شهادت حضرت زین العابدین (ع) را البته با حضور حداقلی مردم و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار کرد.

 

وی اضافه کرد: این مراسم با سخنرانی حجت الاسلام سید عبدالحمید شهاب و مداحی چند تن از شعرای اهل بیت (ع) و شعرخوانی غلامرضا سازگار، رئیس خانه مداحان اهل بیت (ع) در روز دوشنبه، دهم شهریور ماه بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا در مسجد امام سجاد (ع) برگزار شد.

 

میرسجادی در ادامه با بیان اینکه امسال به دلیل شراط شیوع کرونا مسابقه کتاب خوانی به صورت حضوری و مجازی برگزار می شود، گفت: هزار برگه سوال و پاسخ نامه این مسابقه در دهه اول محرم میان نمازگزاران توزیع شده و منبع امتحانی نیز از طریق شبکه اجتماعی سروش در دسترس عموم قرار گرفته است. ضمنا امکان دانلود برگه سوالات و پاسخ نامه نیز مهیا شده است.

 

وی ادامه داد: هزینه مربوط به اطعام عزاداران شهادت حضرت زین العابدین (ع) که حدود ۱۵۰۰ پرس است برای تهیه ۱۰۰ بسته ارزاق به منظور کمک مومنانه به نیازمندان صرف شد.

 

امام جماعت مسجد امام سجاد (ع) خاطرنشان کرد: نمازگزاران این مسجد با راه اندازی پویش ختم قرآن به نیت حضرت زین العابدین (ع)، تاکنون متعهد به ختم آیات وحی برای هشت بار شده اند.

 

برگزاری نشست «امام سجاد علیه‌السلام، اسوه معنویت، عقلانیت، مقاومت»

 

نشست علمی تخصصی «امام سجاد علیه السلام، اسوه معنویت، عقلانیت، مقاومت» از مجموعه برنامه های دهمین کنگره بین المللی امام سجاد علیه السلام امروز (چهارشنبه، 12 شهریور ماه) به میزبانی دانشکده علوم قرآنی بندرعباس برگزار می شود.

 

بنابر این گزارش، حجج اسلام والمسلمین سعید کذایی، رئیس دانشکده علوم قرآنی بندرعباس، احمد سجادی، رئیس دانشکده علوم قرآن و معارف اصفهان، سیدشمشاد حسین رضوی، امام جماعت و مدیر مسجد توحید نروژ و سیدمحمد نقیب، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم کشور در این نشست مجازی سخنرانی می کنند.

 

علاقمندان به شرکت در این نشست که از ساعت 11 تا 12 با حضور مجازی رئیس دانشکده های علوم قرآنی سراسر کشور و اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار می شود، می توانند به لینک http://hormozgan.fahma.org/liveroom مراجعه کرده و با کلیک روی گزینه مهمان وارد شوند.

 

گفتنی است، دهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) از 12 تا 25 محرم حسینی با شعار «امام سجاد علیه السلام، اسوه معنویت، عقلانیت، مقاومت» در حال برگزاری است و به دلیل شرایط کرونایی کشور و عدم امکان اجرای حضوری برنامه ها، بر تهیه و تولید ویدئوکلیپ های محتوایی و برگزاری نشست ها و وبینارهای تخصصی در فضای مجازی به جای ارائه مقاله تمرکز دارد.

 

 

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: بسته خبری کانون های فرهنگی هنری مساجد کنگره بین المللی امام سجاد ع ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد دهمین کنگره بین المللی امام سجاد ع ستاد هماهنگی کانون های مساجد مرکز نیکوکاری امام سجاد ع برگزاری کنگره بین المللی امام سجاد علیه السلام حضور علمای اهل سنت مجوز مرکز نیکوکاری سیستان و بلوچستان حضرت زین العابدین کنگره امام سجاد ع مسجد امام سجاد سیدالساجدین ع برگزار می شود چه برنامه صحیفه سجادیه برگزاری نشست حجت الاسلام صحیفه خوانی اسوه معنویت برنامه هایی شخصیت امام مجمع جهانی شهادت حضرت فضای مجازی مساجد کشور شیوع کرونا علوم قرآن تا 25 محرم نشست ها استان ها اهل بیت حضرت ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۶۳۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوگواره شعر «صادقانه‌ها» در قم برگزار می‌شود

ایسنا/قم سوگواره شعر «صادقانه‌ها» با شعرخوانی جمعی از شاعران آیینی مطرح کشور و استان قم در مسجد اعظم به‌مناسبت شهادت امام صادق(ع) برگزار می‌شود.

در آستانه فرا رسیدن ایام شهادت ششمین امام شیعیان و رئیس مکتب جعفری حضرت امام جعفر صادق(ع)، سوگواره شعر «صادقانه‌ها» با حضور شاعران برجسته و مطرح آیینی کشور و استان قم در مسجد اعظم برگزار می‌شود.

در این سوگواره استاد محمد علی مجاهدی، استاد علی انسانی، حجت‌الاسلام جواد محمد زمانی، احمد علوی، محسن ناصحی، فراز ملکیان، مجید تال و سید حمیدرضا برقعی در رثای صادق آل محمد(ص) به شعرخوانی خواهند پرداخت.

این برنامه با اجرای نجم‌الدین شریعتی، مداحی امیر کرمانشاهی از مداحان اهل بیت(ع)، روز پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت‌ماه بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا در مسجد اعظم قم برگزار می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۹۰۰ برنامه ویژه برای بزرگداشت دهه کرامت در نظر گرفته شده است
  • سوگواره شعر «صادقانه‌ها» در قم برگزار می‌شود
  • کنگره ۵۵۳۰ شهید کردستان سال ۱۴۰۵ برگزار می‌شود
  • کمک مرکز نیکوکاری در یزد به آزادی زندانیان
  • علت تغییر زمان برگزاری کنگره ناباروری
  • برگزاری کنگره روز ملی خلیج فارس در بوئین میاندشت + فیلم
  • در شورای سیاست‌گذاری کنگره ۱۲ هزار شهید استان تهران چه گذشت؟
  • توزیع ۴۰۰۰ جلد کتاب برای پویش «قهرمان شهید شهر من» در استان تهران
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در دهه کرامت
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در دهه کرامت