Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ضرب‌المثل «یکی میمرد ز درد بینوایی/ یکی میگفت خانم زردک می‌خواهی؟» حکایت این روزهای آموزش‌های مجازی در کشور است، تعدادی از خانواده‌ها به نان شبشان محتاج‌اند اما باید برای تحصیل فرزندشان تبلت بخرند.

برای یک لحظه هم که شده پدری را در نظر بگیرید که در شرایط اقتصادی کنونی برای اینکه «دخل و خرجش با هم بخواند» و بتواند اجاره‌ خانه و هزینه روزمره همسر و فرزندش را تامین کند، مجبور می‌شود سختی‌های شغل دوم را به جان بخرد؛ به امید اینکه حقوقش تا آخر ماه کفاف مخارجشان را بدهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر فرزند دانش‌آموز در خانه نداشته باشید نمی‌دانید چقدر سخت است که هزینه تحصیلی که قرار بود رایگان باشد، بر مخارج خانواده اضافه شود.

پول اینترنت را می‌دهیم، پول تبلت را جدا!

خانواده‌ها با توجه به افزایش تعرفه‌های اپراتورها باید پول اینترنت را بدهند، پول تبلت را جدا!

هیچ خانواده‌ای دلش نمی‌خواهد فرزندش از کلاس و درس دور شود و این دوره هم مثل چهل یا پنجاه سال پیش نیست که بی‌سوادی امری عادی باشد، والدین حاضرند از «سر و ته» مخارج خود بزنند و در این روزهای کرونایی که آموزش‌ها مجازی شده است، یک گوشی موبایل هوشمند یا تبلت برای فرزند خود بخرند، تبلتی که ارزان‌ترین مدل آن از یک میلیون تومان به بالا است. همین یک میلیون تومان هم برای برخی خانواده‌ها قابل تحمل نیست؛ چه رِسد به اینکه هزینه اینترنت هم با این وضعیت افزایش تعرفه‌ اپراتورها سرسام آور شده است.

بسیاری از خانواده‌ها تنها چند روز مانده به آغاز سال تحصیلی در تماس با ایسکانیوز خواسته‌اند که گلایه‌هایشان را به گوش مسئولان برسانیم، بسیاری از آنان توانایی خرید تبلت نداشتند، برخی از در دسترس نبودن اینترنت در محل سکونت خود گلایه کردند که در ادامه به آن اشاره شده است.

درس خواندن بین زمین و هوا!

موبایل در خانه ما آنتن نمی‌دهد، برای تماس‌های ضروری مجبوریم دست خود را بیرون از پنجره ببریم و بین زمین و هوا چند کلمه‌ای با عزیزانمان صحبت کنیم. حال دخترمان چطور می‌خواهد در این حالت درس بخواند؟

پوشش بد و سرعت پایین اینترنت در ایران گلایه امروز و دیروز نیست. ادعای حرکت به سمت دولت الکترونیک سال‌هاست که از زبان دولتمردان و مسئولان شنیده می‌شود اما هنوز زیر ساخت‌ها برای رسیدن به این مهم به‌طور کامل به وجود نیامده است. ضعف پوشش‌دهی اینترنت این‌روزها خود را در آموزش‌های مجاز مدارس و دانشگاه‌ها نشان داده است. طبیعتاً پوشش‌دهی اینترنت در تمامی نقاط کشور یکسان نیست، حتی در پایتخت هم برخی نقاط هستند که آنتن‌دهی خوبی ندارند. به اندازه وعده‌ و وعیدهایی که از سوی مسئولان داده می‌شود؛ گلایه‌هایی هم سوی دانش‌آموان وجود دارد. عسل دانش‌آموز کلاس پنجمی است که در منطقه محل سکونت آنها آنتن‌دهی اینترنت در آنجا چندان مطلوب نیست.

مادر عسل می‌گوید: «موبایل در خانه ما آنتن نمی‌دهد، برای تماس‌های ضروری مجبوریم دست خود را بیرون از پنجره ببریم و بین زمین و هوا چند کلمه‌ای با عزیزانمان صحبت کنیم. با این وضعیت دخترمان چطور می‌خواهد به شبکه شاد یا آموزش‌های آنلاین دسترسی داشته باشند؟»

خانواده عسل موضوع را با مسئولان مدرسه در میان گذاشته‌اند، آن‌ها هم توصیه کرده‌اند اینترنت پرسرعت و خانگی تهیه کنند! اما گویا هیچ یک از شرکت‌های ارائه اینترنت در محل زندگی این خانواده خدمات ارائه نمی‌دهند. مادر عسل برای اینکه فرزندشان از تحصیل عقب نماند، برای دریافت اینترنت مخابرات ثبت‌نام کرده است؛ اما 3 روز مانده به آغاز سال تحصیلی و خبری از فعال شدنش نیست.

زودتر بگویید آموزش‌ها مجازی است!

«مرضیه» مادر یک دانش‌آموز ابتدایی است، از وضعیت سال تحصیلی جدید می‌پرسد، زمانی که برایش توضیح می‌دهم اگر محل سکونتشان در منطقه سفید باشد آموزش‌ها حضوری پیش می‌رود، اگر وضعیت زرد باشد دانش‌آموزان گروه‌بندی شده و آموزش‌ها یک روز حضوری و یک روز مجازی پیش می‌رود، در صورت قرمز بودن وضعیت نیز آموزش‌ها مجازی خواهد بود.

با طعنه می‌گوید: «مگر نمی‌گویند وضعیت تهران قرمز است، پس چرا زودتر اعلام نمی‌کنند تا خیالمان راحت شود؟!» مرضیه از پرداخت هزینه‌های روپوش و سرویس مدارس گلایه دارد و می‌خواهد این موضوع را پیگیری کنیم، توضیح می‌دهم که تنها پایه‌های اول هر مقطع باید روپوش تهیه کنند، اگر فرزندش در پایه اول ابتدایی، هفتم و دهم باشد باید برایش روپوش تهیه شود و اگر فرزندتان در این پایه‌ها نیست، باید با اداره ارزیابی عملکرد و رسیدگی با شکایات تماس بگیرید و تخلف صورت گرفته را اعلام کنید.

چوب حراج به تبلت‌‌های خیرین برای تهیه نان شب!

یک خیر 20 تبلت برای تحصیل دانش‌آموزان این استان تهیه کرده و توسط خیریه‌‌ای که حامد در آن مشغول به فعالیت است، به دست خانواده‌ها و فرزندانشان رسیده است، اما مسئولان این خیریه پس از مدتی دریافته‌اند که خانواده‌ها برای تامین مایحتاج زندگیشان تبلت را فروخته‌اند!

مرد سی و چند ساله‌ای که در یک خیریه فعالیت می‌کند «عدالت آموزشی در بسیاری از مناطق را پوچ و بی‌معنا» می‌داند؛ وقتی «دغدغه‌های زندگی با توجه به میزان درآمد و محل زندگی افراد تغییر می‌کند.» حامد براساس مسئولیتی که دارد، به سفرهای زیادی می‌رود. در سفر به یکی از مناطق استان‌ زنجان تعدادی خانواده‌ را دیده که به گفته خودش: «از شدت فقر زندگیشان به یک مو بند بوده است.»

خانواده‌هایی را از نزدیک دیده که در روز تنها یک وعده غذایی ساده و بسیار کم برای خوردن دارند، تبلت و اینترنت پیشکش، طبیعتاً چنین خانواده‌هایی نمی‌توانند هزینه‌‌ای برای تحصیل فرزندانشان بپردازند. حامد می‌گوید: «اگر فعالیت خیرین نباشد، هیچ سازمان یا نهادی نمی‌تواند به وضعیت این دانش‌آموزان رسیدگی کند، حتی آموزش و پرورش هم خبر ندارد چنین دانش‌آموزانی وجود دارند!»

طبق ادعای حامد، یک خیّر 20 تبلت برای تحصیل دانش‌آموزان این منطقه تهیه کرده و توسط خیریه‌‌ای که حامد در آن مشغول به فعالیت است، به دست خانواده‌ها و فرزندانشان رسیده است؛ اما مسئولان این خیریه پس از مدتی دریافته‌اند که خانواده‌ها برای تامین مایحتاج زندگیشان تبلت را فروخته‌اند!

تکلیف 3 میلیون دانش‌آموزی که به شاد دسترسی ندارند چیست؟

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش اوایل شهریور ماه اعلام کرد «هیچ الزامی برای استفاده از بستر مجازی و گوشی هوشمند نیست و ما موظفیم که آموزش‌ها را به طرق مختلف ارائه کنیم.» البته هنوز هم تکلیف آن سه میلیون دانش‌آموزی که به شبکه شاد دسترسی ندارند مشخص نیست، آیا قرار است برای آن‌ها تبلت تهیه شود یا با بسته‌های آموزشی باید آموزش‌های خود را دریافت کنند؟

از طرفی دولت بودجه کافی برای تامین آموزش‌های مجازی را در اختیار آموزش و پرورش قرار نداده، مسئولان نیز مجبورند دست نیاز خود را به سمت خیرین دراز کنند و با پویش و فراخوان بتوانند چند تبلت تهیه و به دست دانش‌آموزان نیازمند برسانند. بسیاری از کارشناسان آموزش و پرورش این پویش‌ها را برای تامین زیرساخت‌های آموزش مجازی مناسب نمی‌دانند. عادل برکم بر این باور است که اگر این پویش‌ها از سوی سازمان‌های مردم نهاد و موسسات خیریه باشد، مشکلی نیست اما اگر دولت بخواهد با تکیه بر تامین تجهیزات از سوی خیرین، از مسئولیت خود شانه خالی کند چندان مطلوب نیست.

محمد داوری کارشناس آموزش و و پرورش نیز با برکم هم‌عقیده بوده و بر این باور است که طبیعتاً ارائه کمک‌های مالی در زمینه آموزش‌های مجازی می‌توانست هم برای معلمان و هم برای دانش‌آموزان انگیزه‌بخش باشد. به اعتقاد داوری، دولت می‌توانست تمهیداتی در راستای اختصاص اینترنت رایگان و پرسرعت به معلمان در نظر گیرد تا بتوانند مفاهیم آموزشی بهتر و باکیفیت‌تری را تولید کنند.

گویا آموزش و پرورشی‌ها هم دقیقه نودی هستند و تمامی برنامه‌های خود برای آغاز سال تحصیلی جدید را به روزهای آخر موکول کرده‌ و به فکر اعلام سناریو‌های مبهم آموزشی افتاده‌‌اند،‌ سناریوهایی که بر اساس وضعیت شیوع کرونا از سوی ستاد ملی کرونا اعلام خواهد شد. شمارش معکوس تا پایان سال تحصیلی آغاز شده است، در چنین شرایطی این سوال مطرح می‌شود که وضعیت دانش‌آموزی که در مناطق قرمز زندگی می‌کند و به تبلت دسترسی ندارد چه خواهد شد؟ بسته‌های خودآموز با چه کیفیتی تولید شده است؟ چه تضمینی وجود دارد که دانش‌آموز بازیگوش دبستانی از این بسته‌های خودآموز استفاده کند؟ به مدرسه رفتن دانش‌آموز در منطقه سفید احتمال شیوع بیشتر کرونا در این منطقه و زرد شدن آن را افزایش نخواهد داد؟

فقدان زیرساخت‌های آموزش مجازی و نبود فرهنگ استفاده از این روش مربوط به امروز و دیروز نیست، دولت می‌توانست از مدت‌ها پیش آموزش‌های مجازی کشورهای دیگر را بررسی و بودجه لازم برای فراهم کردن تجهیزات مربوط به آن را در نظر می‌گرفت که متاسفانه این مهم مححقق نشد. با این حال مسئولان آموزش و پرورش فرصتی 6 ماهه در اختیار داشتند تا در زمینه ارائه آموزش‌های مجازی آزمون و خطا داشته باشند و مشکلات مختلف در زمینه تامین زیرساخت‌ها و خدمات آموزش آنلاین را تا سال تحصیلی جدید رفع کنند.

انتهای پیام/

31 / 320 اینترنت تلفن هوشمند آموزش و پرورش حاجی میرزایی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: اینترنت تلفن هوشمند آموزش و پرورش حاجی میرزایی آموزش های مجازی آموزش و پرورش دانش آموزان برای تامین خانواده ها سال تحصیلی برای تحصیل دانش آموز آموزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۶۳۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش برای بازگرداندن دانش آموزان بازمانده از تحصیل


به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکزکرمان،طاهره زحمت کش گفت درطرح شهید محمودوند که شناسایی چهره به چهره بازماندگان از تحصیل است در دو سال اخیر در آن مدیران مدارس به عنوان پیگیری کننده تعریف شده و باید با داشتن کد ملی دانش آموز بازمانده، آدرس محل سکونت زمان تولد و با به کارگیری انواع روش‌های شناسایی علل بازماندگی دانش آموز را بررسی و پیگیری کنند.
وی افزود پایان اردیبهشت‌ماه آخرین مهلت سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان است
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان توجه جدی به دانش آموزان دیرآموز، سنجش به موقع نوآموزان پیش دبستانی و مداخله به هنگام، توجه جدی به دانش آموزان مناطق محروم، روستایی و عشایر، فرهنگ سازی و نگه داشت دانش آموزان جذب شده را راهکارهای اولویت‌دار در کاهش بازماندگان عنوان کرد

دیگر خبرها

  • آمار ۷۵۰۰ ترک تحصیل کرده در کرمان را قبول نداریم
  • آمار ۷۵۰۰ ترک تحصیل کرده در استان را قبول نداریم
  • خراسان رضوی ۲۰ هزار بازمانده از تحصیل دارد
  • ۱۰ هزار و ۲۰۸ معلم جدید در خراسان رضوی جذب می‌شوند
  • آیا دختران ازدواج کرده می توانند در مدارس روزانه هم تحصیل کنند؟
  • ۶۰ هزار تارک تحصیل سال گذشته به چرخه آموزش بازگشتند
  • بازگشت به تحصیل ۶۰ هزار تارک تحصیل در کشور
  • ظرفیت گروه‌های جهادی در نوسازی مدارس استفاده شود
  • بررسی علت بازماندگی از تحصیل ۲۰ گویه در خوزستان
  • تلاش برای بازگرداندن دانش آموزان بازمانده از تحصیل