Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید کمال پاک فطرت چهارشنبه در بازدید از دو روستای کندازی و دشتک شهرستان مرودشت بیان کرد: ، ابراز کرد: مهمترین اصل در جذب سرمایه، تامین امنیت اقتصادی برای سرمایه‌گذار است؛ همچنین همه امور نباید صرفا وابسته به کمک‌ها و تسهیلات دولتی باشد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس عنوان کرد: روستای کندازی در زمره بهترین روستاهای گردشگری در فارس و ایران است که جلب گردشگر برای آن، نیازمند تبلیغات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بافت سنتی و قدیمی، جاذبه‌های طبیعی و موقعیت جغرافیایی مهمترین عوامل ظرفیت بالای روستای کندازی در حوزه گردشگری است  و به همین منظور ضروری است برنامه‌ریزی‌ها و طرح‌های مربوط به این روستا درراستای معرفی ظرفیت‌های طبیعی و تاریخی آن باشد.

وی با یادکرد از راه‌های جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها، اظهار داشت: نگاه به روستاها باید متناسب با اصول و مفاهیم توسعه پایدار باشد و یکی از اصلی ترین موضوعات مربوط به تحقق توسعه پایدار، ایجاد اشتغال و درآمدزایی است.

پاک‌فطرت با بیان اینکه باید به دنبال ایده‌های نو و بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های روستاها در حوزه‌های مختلف باشیم، افزود: مردم با ارائه طرح‌ می‌توانند در زمینه پیشبرد اهداف خود ، از تسهیلات ویژه‌ای بهره مند شوند که تدابیری نظیر وام های قرض الحسنه با تنفس بازپرداخت مدت‌دار در این زمینه پیش بینی و برنامه ریزی شده است.

به گفته مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس، این استان با برخورداری از بیش از صد اقامتگاه بومگردی روستایی نقش موثری در گردشگری روستایی در کشور و حتی در عرصه های بین‌المللی خواهد داشت.

رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت نیز در این بازدید میدانی به ظرفیت‌های فراوان روستای کندازی و دشتک اشاره کرد و گفت: بافت روستایی، منظر طبیعی و همچنین باغ ها و ظرفیت بی نظیر فرهنگی این دو روستا می تواند هم در پایداری روستا و درآمدهای اقتصادی و فرهنگی و هم در توسعه صنعت گردشگری این استان و شهرستان، موثر واقع شود.

بهمن مردانی با اشاره به خدمات گردشگری که در سه سال اخیر توسط اداره میراث فرهنگی در روستای کندازی ارائه شده، اظهار کرد: کاه گل کردن ۷۰درصد از دیوارهای منازل روستایی با هدف حفظ منظر و بافت روستایی، پیگیری برای ثبت ملی این دو روستا و همچنین احیای صنایع دستی فراموش شده توسط بخش صنایع دستی اداره شهرستان از مهم ترین اقدامات انجام شده برای رونق گردشگری است.

وی با اشاره به احیا و حمایت از رشته "ریواردوزی" به‌مثابه صنعت و هنر بومی روستای کندازی، گفت: حرفه بومی ریوار دوزی، سالیان سال در این روستا با کم توجهی‌هایی همراه بوده و ساماندهی مناسبی در فرآیند تولید و عرضه آن در بازارهای هدف نداشته است که با فعالیت های انجام گرفته معاونت صنایع دستی این اداره، با شناسایی افراد و تهیه بانک اطلاعاتی، برگزاری کلاس های آموزشی و صدور کارت شناسایی به بیش از ۳۰ نفر از هنرمندان این حوزه، احیا شده و زمینه تدوام است بهبود یافته است.

ریوار به رویه بافته شده گیوه(ملکی) گفته می‌شود. رویه گیوه با سوزن گیوه بافی و نخ پنبه‌ای محکم و دولا بافته می‌شود. بافت رویه ملکی، فقط درکارگاه‌های خانگی صورت می‌گیرد و بافندگان با استفاده از وسیله ساده‌ای به نام قلاب، عمل بافت را انجام می‌دهند. 

این مقام مسئول با اشاره به تاثیرگذاری تعریف مسیر گردشگری در رونق این صنعت، گفت: مسیر گردشگری درودزن که از روستای کندازی به سمت روستای دشتک ادامه دارد، با برخورداری از جاذبه‌های بسیاری از جمله روستاهای هدف گردشگری شهرک ابرج، سه تخت گزین و همچنین سد درودزن و باغ ها و برنج کاری در آینده ای نه چندان دور به ایجاد اشتغال و رونق اقتصاد محلی منجر خواهد شد.

روستای کندازی و روستای دشتک در ارتفاعات کوه حسین و در بخش دروزن مرودشت با فاصله تقریبی ۶۰ کیلومتری از مرکز این شهرستان به دلیل واقع شدن در نقطه استثنایی زیست محیطی، از فرهنگ خاصی برخوردار است.

فاصله مرکز شهرستان مرودشت با شیراز حدود ۴۵ کیلومتر است.

برچسب‌ها مرودشت اقامتگاه بوم گردی سد درودزن دشتک اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری فارس فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مرودشت اقامتگاه بوم گردی سد درودزن دشتک اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری فارس فارس مرودشت اقامتگاه بوم گردی سد درودزن دشتک اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری فارس فارس صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۶۴۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستاهای زنجان به کارگاه عمرانی تبدیل شده‌اند

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای اسلامی استانداری زنجان با اشاره به نتایج مثبت پرداخت تسهیلات به دهیاری‌ها گفت: رشد اعتبارات و تجهیز دهیاری‌ها به ماشین‌آلات باعث شد حجم عملیات عمران روستایی در استان به طور قابل توجهی بالا برود و مناطق روستایی استان از این لحاظ به کارگاه عمرانی تبدیل شود.

وجیه‌الله بیگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان اظهار کرد: سال گذشته بالغ بر دو هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات کم‌بهره برای خرید ماشین‌آلات سبک و سنگین به دهیاری‌های استان اختصاص پیدا کرد.

وی با اشاره به نتایج مثبت پرداخت تسهیلات به دهیاری‌ها گفت: رشد اعتبارات و تجهیز دهیاری‌ها به ماشین‌آلات باعث شد حجم عملیات عمران روستایی در استان به طور قابل توجهی بالا برود و مناطق روستایی استان از این لحاظ به کارگاه عمرانی تبدیل شود.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای اسلامی استانداری زنجان تصریح کرد: این تسهیلات در راستای ایجاد درآمد پایدار برای دهیاری‌ها در جهت افزایش سطح خدمت‌رسانی به روستاییان پرداخت شد.

وی با بیان اینکه با تأسیس دهیاری در ۵۲ روستای جدید طی فعالیت دولت سیزدهم، تعداد دهیاری‌های استان به ۷۰۹ مورد رسیده است، اضافه کرد: همچنین ۶۲۵ دهیاری در استان ارتقا پیدا کرد که این موضوع در تخصیص اعتبار و ماشین‌آلات به دهیاری‌ها بسیار مهم است.

بیگدلی گفت: بر اساس نتایج سرشماری سال ۹۵، جمعیت روستایی استان زنجان بالغ بر ۳۴۶ هزار نفر است که این میزان ۳۷ درصد کل جمعیت استان را شامل می‌شود.

کد خبر 748686

دیگر خبرها

  • گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است
  • روستاهای زنجان به کارگاه عمرانی تبدیل شده‌اند
  • نیازمند تحول در نگرش عمومی جامعه در حوزه وقف هستیم
  • رفع ترکیدگی خط انتقال آب شرب مجتمع روستایی نازک شهرستان پلدشت
  • روستای «بن بید» به شبکه ملی اطلاعات متصل شد
  • تخصیص ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای عمران و توسعه روستاهای گلستان
  • ساخت پایگاه اورژانس روستایی با اختصاص ۳۰ میلیارد ریال اعتبار در شهرستان بهار
  • توسعه عمرانی در روستاهای بخش ریگ تسریع می‌شود
  • ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری
  • خسارت بارش تگرگ به ۲ روستای ششتمد خراسان رضوی