Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگر فقه سیاسی با اشاره به تاسیس «سامانه حافظه ملی ایرانیان» و «سامانه نشریات ایران (سنا)» توسط سازمان اسناد و کتابخانه‌ ملی ایران گفت: سال‌ها بود که آرزو داشتم چنین امکانی برای پژوهشگران در ایران به وجود بیاید.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، سامانه حافظه ملی ایرانیان و سامانه نشریات ایران (سنا) در روزهای گذشته، توسط سازمان اسناد و کتابخانه‌ ملی ایران، تاسیس شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سامانه حافظه ملی ایرانیان دارای چهار بخش «شبکه کتابخانه‌های کشور»، «شبکه مراکز اسناد کشور»، «فهرستگان نسخ خطی» و «بانک نشریات ایرن» است و در سامانه سنا، امکان دسترسی به نشریات از زمان قاجار تا کنون وجود دارد.

داود فیرحی، پژوهشگر فقه سیاسی درباره تاسیس سامانه حافظه ملی ایرانیان و سامانه نشریات ایران (سنا) به خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: این سامانه را دیدم، سال‌ها بود که آرزو داشتم چنین امکانی برای پژوهشگران در ایران وجود داشته‌باشد. حتی در چندین شبکه نخبگی دیدم که از راه‌اندازی این سامانه به عنوان خبر خوب استقبال کردند. راه‌اندازی این سامانه اتفاقی خوب، اما کف مطالبات است.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، با اشاره به اینکه در سامانه حافظه ملی ایرانیان تصویر نشریات بارگذاری شده‌است، ادامه داد: همین دسترسی واقعا ارزشمند است. اگر مسئولان این سامانه می‌توانستند همراه عکس، امکانی برای استفاده از متن ایجاد کنند، تا قابل استفاده سریع‌تر برای پژوهشگران مهیا باشد، خیلی ارزشمندتر می‌شد. البته شرایط کنونی سامانه ارزش زیادی دارد و قابلیت زوم برای عکس‌ها درنظر گرفته شده‌است.

لزوم توجه به کلیدواژه‌ها برای تسهیل دسترسی پژوهشگران به منابع

فیرحی با اشاره به اینکه برخی از نشریات خوانایی لازم را ندارند، چراکه زمان زیادی از چاپ آن‌ها گذشته است، گفت: بودن چنین سامانه‌ای بسیار خوب است، زیرا پیش از این برای پیداکردند یکی از این نشریات مانند اختر، مدت‌ها حسرت می‌کشیدم و به مکان‌‎های متفاوتی مراجعه می‌کردم.

وی با اشاره به اهمیت وجود کلیدواژه برای جستجو و دسترسی ساده به منابع مورد نیاز، ادامه داد: گاهی کل متن در سامانه بارگذاری نمی‌شود و با بارگذاری مثلا 40 کلیدواژه برای هر شماره نشریه، محقق را برای پیدا کردن اطلاعات مورد نیاز راهنمایی می‌کنند. اقدامی مشابه پیش از این توسط مرکز کامپیوتری نور انجام اما نیمه تمام رها شد. البته این مرکز در اقدامی فعالیت‌های قبلی خود را جبران و تمام مذاکرات قبل و بعد از انقلاب و مجلس هشتم را به صورت تمام متن بارگذاری کرد.

امکان دسترسی به متن برای پژوهشگران در نظر گرفته‌شود

به گفته او برخی از مراکز پژوهشی، امکان دسترسی به متن را برای کاربران قرار داده‌اند، تا افرادی که می‌خواهند به صورت مستند از آن استفاده کنند، بتوانند از این سامانه کپی و در متن خود با ارجاع از سامانه استفاده کنند. وی افزود: استفاده از متون به عنوان انتخاب برای کاربران در نظر گرفته و برای انجام آن از دانشجویان استفاده شود. به صورتی که مبلغی برای تایپ اعلام شود و با هزینه‌ای که کاربر برای دسترسی به متون می‌پردازد، حق‌الزحمه دانشجویان پرداخت شود. تعداد زیادی از دانشجویان دکتری به این سندها نیاز دارند، مشتری این بخش زیاد خواهد بود.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: حتی اگر کاربری متن هزینه داشته باشد، محققین با پرداخت هزینه از آن استفاده خواهند کرد. فرض کنید قسمتی از روزنامه اختر، مشروطه یا کلکته به صورت تایپ شده در دسترس باشد، پژوهشگر حاضر است که برای تایپ آن هزینه کند. قسمت پایه سامانه می‌تواند رایگان باشد و با بودجه دولت و کمک خیرین اداره شود، اما قسمتی که استفاده از متن را ممکن می‌کند، می‌تواند به صورت اختیاری در نظر گرفته شود تا پژوهشگران بتوانند با پرداخت هزینه از آن استفاده کنند.

سامانه حافظه ملی ایرانیان، مانند ترمینال عمل می‌کند

یکی از هدف‌های سامانه حافظه ملی ایرانین، ایجاد شبکه بین کتابخانه‌های ایران اعلام شده‌است، چراکه اسناد زیادی در شهرهای مختلف ایران به صورت پراکنده وجود دارد و برخی از آنها هنوز شناسایی نشده‌اند. فیرحی درباره امکان ایجاده شبکه میان کتابخانه‌های ایران با استفاده از سامانه حافظه ملی ایرانیان، گفت: این سامانه مانند یک ترمینال عمل می‌کند و واقعا خوب است. دیدم مراکز دیگر هم بخش دیجیتال درست کرده‌اند اما اطلاعات آنها پراکنده است. فرض کنید از موتور جستوجوی کتابخانه ملی بتوان به مراکز دیگر مانند کتابخانه مجلس، کتابخانه آستان قدس رضوی، کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران و کتابخانه‌های خارج از کشور وصل شد، این سامانه می‌تواند ترمینال خوبی باشد و به یک ابررسانه تبدیل شود، البته ابتدای راه است و نیاز به توسعه دارد.

به گفته این پژوهشگر فقه سیاسی، نباید نگران توقف فعالیت سامانه حافظه ملی ایرانیان بعد از تغییر مدیریت‌ها بود. چراکه این پروژه پخش و وارد عرصه عمومی خواهد شد. به همین دلیل فشار افکار عمومی خواستار ادامه آن خواهد بود. وی افزود: اگر این سامانه بخش بزرگی به عنوان عضوپذیری داشته باشد، به وسیله حجم بزرگ اعضا، انرژی عظیمی وارد سامانه خواهدشد. این مسئله ربطی به جناح، دیدگاه و ... ندارد. دسترسی به اطلاعات در عصر دیتا، نیاز اساسی جامعه است و اگر ممکن نباشد، از سایر کشورها عقب خواهیم ماند.

انتهای پیام/4028/

منبع: آنا

کلیدواژه: کتابخانه داود فیرحی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران سامانه حافظه ملی ایرانیان برای پژوهشگران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۶۴۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم ایجاد فضای مناسب برای مشارکت مردم در تحقق شعار سال

استاندار کردستان در شورای برنامه‌ریزی استان در سنندج اظهار کرد:  جهش تولید با استفاده از ظرفیت و مشارکت مردمی تکلیفی است که مقام معظم رهبری در سال‌جاری از ما مطالبه کرده‌ان و این مهم بدون مشارکت مردم در حوزه اقتصاد و رفع مشکلات محقق نمی شود.

اسماعیل زارعی‌کوشا افزود: در کنار جهش تولید موضوع مشارکت مردم بسیار مهم است و باید در این حوزه برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم.

وی با تاکید براینکه مسئولان باید زمینه را برای مشارکت مردم در تحقق شعار سال فراهم سازند، بیان کرد: جامعه دانشگاهی و جوانان متخصص در هر حوزه باید دسترسی لازم را به برنامه‌هایی که دستگاه‌های دولتی ارائه می‌کنند داشته باشند تا در مورد آن نظر دهند.

کردستان ظرفیت ایجاد بندر خشک را دارد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: استقبال از افتتاح راه آهن نشان می‌دهد این ظرفیت در قالب بندر خشک در این استان وجود دارد که باید از آن به نحو احسن استفاده شود.

کیومرث حبیبی با بیان اینکه خیلی از محصولات که در کردستان تولید و یا از کشور عراق وارد می‌شود از طریق بندر خشک به سایر نقاط دور و نزدیک کشور ارسال می‌شود، گفت: از کردستان به سمت دورترین نقاط ایران زاهدان و از آنجا به پاکستان و ... محصولاتی که تولید می‌شود صادر خواهد شد.

 وی بیان کرد: قرارداد ۷ هزار تن غلات و ۴۰۰ هزار تن سیمان با کشور عراق بسته شده و از طریق سیستم راه آهن در حال انتقال به مرز شلمچه است.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • آغاز به کار سامانه و سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از ۱۷ اردیبهشت
  • لزوم ایجاد یک سایت فرهنگی و هنری در استان البرز
  • داروی خانگی برطرف کردن کم خونی و کبد چرب (فیلم)
  • لزوم رسیدگی سریع‌تر به پرونده شرکت‌های پیش‌فروش خودرو
  • همایش روز شوراهای خراسان جنوبی برگزار شد
  • مهجوریت تفتان در سایه بی مهری مسوولان
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • سکوت جامعه آرامش قبل از طوفان است /حکومت پس از جنبش مهسا به رویه سابق برگشت / زندگی گراها فاقد توانمندی برای ایجاد سامانه های جدید قدرت هستند
  • لزوم ایجاد فضای مناسب برای مشارکت مردم در تحقق شعار سال
  • سایپا سیتروئن C۵ Aircross را در ایران مونتاژ می‌کند